Geen ervaring, want mijn zoontje (bijna 4) mag van mij nog niet alleen buiten spelen. Je dochtertje is niet weggelopen, ze is naar huis gelopen én (slimme meid) daarna naar oma! Dat verdient geen straf, dat verdient een dikke kus. Voor hetzelfde geld was ze de andere kant opgelopen en was je haar echt kwijt geweest. Dan nog was dat niet haar schuld, maar jouw schuld. Als iemand straf verdient hier ben jij dat. Van een kind van 3 kun/mag je dit gedrag niet verwachten, jij als ouder bent en blijft verantwoordelijk. Je gaat je kindje hierom toch niet straffen, vind het echt belachelijk, zelfs neigen naar mishandeling. Schandalig! Ja, laat er maar een slotje opgooien omdat je het er niet mee eens bent, maar kom op zeg, word eens wakker! Het gaat hier om je kind die je gewoon alleen buiten laat op een leeftijd waarop je nog geen enkele verantwoordelijkheid, laat staan het zien van consequenties kunt verwachten.
Sorry maar als je dan toch iemand op de kop wilt geven dan moet je toch eerst bij de oppas zijn. In mijn ogen dan want tenslotte was mama niet aanwezig en had haar aan de zorgen van de oppas toevertrouwd, dus mama had haar al nooit in de gaten kunnen houden. En ja mijn zoon mag ook pas sindskort alleen even op straat spelen (hij is bijna 5) en hij luistert altijd goed maar ook ik ben hem kwijt geweest. Hij heeft geen straf gehad, zijn frisbee was over een schutting gegaan en hij stond dus net even uit het zicht bij de mensen aan te bellen om het terug te vragen.
Ze heeft toch zelf met de oppas afgesproken dat haar kindje alleen buiten mocht blijven, dus het ligt niet aan de oppas. En jouw kindje is bijna 5 en speelt buiten, haar kindje speelt al alleen buiten sinds ze 2 jaar is.
Ik denk dat de boodschap wel is overgekomen. Volgens mij heeft ze al laten weten hoe ze er nu over denkt. Misschien is het inderdaad beter als er nu een slotje op dit topic komt. Termen als 'kindermishandeling' vind ik echt te ver gaan. Laten we wel realistisch blijven!
Ik vind het realistisch. Een kind van 2 jaar alleen buiten laten? Dan heb je zelf toch geen verantwoordelijkheidsgevoel, hoe kun je dat dan in hemelsnaam verwachten van een kind.
Wij kunnen de situatie helemaal niet beoordelen. We kennen het kind niet, de speeltuin niet, het uitzicht op de speeltuin niet. Ik vind het echt te ver gaan als je termen als 'kindermishandeling' gaat gebruiken. Het valt me op dat hier toch echt wel heel veel perfecte moeders meeschrijven. Knap hoor!
jeetje zeg je verteld hier dus gewoon dat je geschrokken bent omdat er een situatie zich heeft voorgedaan die je niet verwacht had en je wordt meteen afgebrand als zijnde slechte moeder.
Tja, risico van dit soort verhalen op internet plaatsen! Ik ben echt geen perfecte moeder, zal ik ook zeker niet beweren, maar ik vind dit gewoon echt heel erg. Zij laat haar kindje zelf alleen buitenspelen, prima als dat goed gaat, maar nu het niet goed gaat krijgt haar kindje de schuld, arm meisje, ze is nog te jong om te begrijpen wat ze fout heeft gedaan, denkt dat ze goed gehandeld heeft en dan krijgt ze straf? Dat vind ik gewoon echt heel erg zielig.
Het spijt me hoor maar ik vind het reuze meevallen met die straf, ze werd niet geslagen, ze hoefde niet voor straf zonder ete naar bed, ze mag nog gewoon naar de speeltuin spelen alleen eventjes niet meer alleen. In mijn ogen een hele goede aanpak zodat ze wel door krijgt dat er soms conceqenties hangen een actie's die we ondernemen. En een goed leer moment voor papa/mama en oppas omdat ze heeft laten zien misschien toch nog niet helemaal klaar te zijn voor de verantwoordelijkheid die samen gaat met het alleen spelen
Wat een enorm slim en handig kind heb jij zeg!!! Kent de weg overal naar toe en bedenkt zelf dat als de een niet thuis is dat ze naar het andere huis toe kan gaan om water te halen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je geschrokken bent. Goed zo! Dat geeft voor jou/je man en de oppas een heel goed leer moment. Je meisje is dus toch nog niet helemaal in staat alleen te spelen. Is ze ook nog wel wat jong voor. Ze kent geen gevaren, ze kan dus nog niet helemaal alleen buiten spelen. Heel goed dat ze nu een hele tijd niet alleen mag spelen in de speeltuin. Als er nu toevallig net iemand was die haar had gezien met vreemde gedachten, die had haar zo mee kunnen nemen..... Gewoon voortaan bij haar blijven, haar in het zicht houden voordat er ergere dingen gebeuren lijkt me!
Volgens mij is iedereen tot de conclusie gekomen dat het een slim kind is. Ook mama zelf. Kinderen van 3 kunnen de consequenties van hun acties misschien niet overzien, maar is het dan niet juist onze taak als ouders om ze dat te leren en uit te leggen? Iedereen leert door ervaringen, maar dan moeten ze wel de kans krijgen om dingen te ervaren. En dit geldt overigens ook voor ouders. Dit zal TS vast niet nog een keer overkomen... Overigens nog een vraag; reageer jij nooit vanuit emoties? Hoe reageer jij als je ontzettend geschrokken bent? Altijd redelijk? Knap! Wil je me dan vertellen hoe je dat doet?
En ik vind ook dat je meisje supergoed heeft gehandeld! Helemaal zelf naar oma gegaan, wat zal mama trots zijn!! En dan krijgt ze straf.
Hmm, wil hier nog wel even laten weten dat mijn eerdere reacties te grof waren, mijn excuses aan ts. Neemt niet weg dat ik geschrokken ben, maar ik ging te ver. @jipper: tuurlijk reageer ik vanuit mijn emoties, dat ontken ik toch ook nergens? Het geeft ook niet als je uit schrik boos wordt of verdrietig. Ik vind het wel heel jammer dat haar dochtertje vervolgens straf moet krijgen voor iets wat zij als moeder in mijn ogen niet goed heeft gedaan. Dat je op het moment dat zoiets gebeurt boos wordt uit schrik, dat snap ik echt wel goed, al was ze op dat moment volgens mij juist alleen maar opgelucht.
Cool dat je dat zegt Suus! Ik denk dat Jipper goede opmerkingen heeft gemaakt. Ik denk ook dat sommige kindjes van drie best goed de consequenties van hun handelen kunnen overzien, hoewel soms pas achteraf . Als wij aan de speeltuin hier in de buurt zouden wonen, zou M best wel alleen daar naar toe mogen, maar is ook wel een buurtspeeltuin met allemaal ouders ed. Ik zou haar echter niet echt zelf laten spelen, maar wel vooruit laten gaan en dan zelf ook komen. Denk ik, want ik weet niet of ik het uiteindelijk toch zou durven Ik zou mn oppas dit echter niet toestaan ... maar goed, ik sta niet in jouw schoenen.
Ik vind haar te klein om haar de verantwoordelijkheid te geven over zoiets groots. En wat leer je haar door haar niet meer alleen naar de speeltuin bij de oppas te laten gaan? Leert ze dan dat ze daar moet blijven?? Tuurlijk is het schrikken, snap ik helemaal. Maar je kunt haar dit 'vertrouwen' nog niet geven, ze moet deze vaardigheid nog leren...Ze is ook niet uit zichzelf weggelopen maar door iets wat een ander meisje zei.