Hallo, Ik ben op 28 mei bevallen van een dochtertje. Ik heb vanaf begin af aan borstvoeding willen geven echter had ik geen melk, om de borstvoeding te stimuleren ben ik intensief gaan kolven. 10 x 10 minuten in 24 uur en dat 2 dagen, de 3e dag nog 2 x gekolfd. In de tussen tijd gaf ik kunstvoeding bij omdat mijn dochtertje honger bleef houden. Nu is het zo dat ze best slecht aan de borst drinkt, ze valt snel in slaap en het kost me zoveel energie om haar wakker te houden. Ook komt ze om de ander half uur om te drinken en ik ben dan een uur of langer bezig met haar voeden, dat is gewoon te veel voor mij, ik heb nog helemaal niet kunnen rusten sinds de bevalling. Ik heb al hulp van een lactatiekundige maar elke keer als ze huilt om te drinken denk ik stiekem oh nee niet weer maar dit komt gewoon door de vermoeidheid omdat ze zo vaak komt. Ik kan zelfs niet meer met haar praten, lachen en spelen. Nu denk ik eraan om te stoppen met borstvoeding en kunstvoeding te gaan geven maar voel me hier best wel schuldig over omdat ik er ook zoveel tijd en energie in heb gestoken om de borstvoeding opgang te krijgen. Met mijn man kan ik er niet echt over praten hij vind dat ik gewoon borstvoeding moet blijven geven. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt en wat heb je toen gedaan. Of zijn er mensen met tips/advies? Want ik voel me nu gewoon oververmoeid, onzeker en ik begin er zelfs depressfief van te worden. Alvast bedankt.
Heb je nog contact met je laktatiekundige: ik denk dat het erg goed is om een haalbaar plan te maken. Wat kan er veranderd worden dat jij fijn kan voeden en ook voldoende rust kan hebben. Heb je verder alles uit kunnen besteden? Kan jij 's nachts gewoon blijven liggen en wordt je dochtertje gebracht? Hoe is de productie? Hoe is haar groei, luiers?
Ja de laktatiekundige zou me vandaag nog bellen, ze is ook langs geweest en ze zag dat mijn dochtertje ook wel aan de borst lag te tutten en dan moest ik haar gelijk loskoppelen maar als ik haar dan in haar wiegje leg begint ze gelijk te huilen en te zoeken omdat ze nog honger heeft. Verder heb ik nog extra kraamzorg gekregen om mij te helpen met de bv maar veel nut heet het niet gehad want mijn dochtertje komt nog steeds om de 1.5 uur dat is gewoon te veel voor mij. 's nachts moet ik mijn dochtertje ook zelf voeden, ze ligt bij ons op de kamer en mijn man die werkt. De productie is goed alhoewel denk ik dat die nu toch wel weer achteruit is gegaan omdat ik haar sinds gistermiddag half 3 niet meer heb aangelegd omdat ik er gewoon moe van ben. Haar groei is heel goed ze is al ruim over haar geboortegewicht heen en de luiers zijn ook allemaal goed. Ik wil graag bv geven maar nu gaat het gewoon ten koste van alles en ik ben sinds de bevalling nog helemaal niet uitgerust ik ben zelfs oververmoeid en heb nergens meer zin in.
Wat bijvoorbeeld een haalbaar plan is: proberen om een hele voeding in 60 minuten afgerond te hebben (voeden, verschonen, knuffelen) -drinken zolang ze actief drinkt -als dit kort is dan nakolven en bijvoeden. Hoeveel en hoelang etc moet echt in overleg met een LK. Het beste kan dit met een LK uit de regio aangezien zij ook nog eens mee kan kijken maar je mag mij hier ook voor bellen voor telefonische begeleiding (zie mijn site). Door er een volledige voeding van te maken, zal jij energie hebben en blijer zijn (goed voor jou en goed voor de productie) en zal je kindje ook energie binnenkrijgen om vervolgens ook langer te kunnen drinken waardoor de spiraal omhoog zal gaan! Dit betekent wel investeren (want kolven) in tijd maar dit zal beter te doen zijn dan wat je nu doet.
Ik heb er al zoveel tijd en energie in gestoken en nu drinkt ze niet meer goed aan de borst ze zuigt een keer of twee en begint te huilen en als ik haar dan t flesje geef is ze gelijk stil. Ik vind t gewoon zo jammer omdat ik er alles aan heb gedaan om de bv goed opgang te laten komen en uiteindelijk drinkt ze niet. Ik heb haar bijgevoed met een avent flesje en niemand die even zei dat dat beter met een andere fles kon ofzo, erg jammer ik ben nu aan t stoppen met bv gister kolfde ik nog meer 20 cc ik zit er echt heel erg mee weet gewoon niet meer wat ik moet doen nu.
Beste Sunshine, Je hebt zoals je zegt al je tijd en energie gestopt in het laten slagen van de BV. Het is gelopen zoals het is gelopen. Soms wil het helaas niet zoals gepland en verloopt het anders. Jammer dat je je zo schuldig voelt, want je hebt er toch alles aan gedaan. Gelukkig is er tegenwoordig ook echt goed flesvoeding op de markt waar je kindje het ook echt goed op zal doen. Je bent echt een even goede moeder! Ga tijd nemen om te genieten, ga lekker knuffelen. Leg haar lekker helemaal bloot bij je en ga niets anders doen dan lekker ruiken en kroelen. En kijk vooruit naar alle mooie tijd die gaat komen! liefs Annemarie