Weglopen en buiten niet luisteren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 21 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Mijn zoontje van 20 maanden is erg actief en nieuwsgierig. Binnen/thuis verveelt hij zich gauw en is graag buiten. Als we naar t dorp gaan en wat drinken laat ik hem altijd even lekker lopen in de hoop dat hij een beetje in de buurt blijft bij ons, neem ook vaak een fietsje of bal mee zodat hij wat te doen heeft. Maar hij gaat eigenlijk altijd te ver van ons vandaan en kijkt ook totaal niet meer om waar wij zijn / kent dan geen angst of kwaad. Loopt winkels of cafés binnen en wil overal een beetje rondkijken. Ik wil hem ook niet altijd in de buggy laten zitten maar hij luistert totaal niet. Als ik hem roep, ophaal, zeg dat hij bij ons moet blijven oid, hij snapt het niet of wil het niet snappen. Ook als we in de speeltuin zijn gaat hij er vaak uit en luistert hij helemaal niet, kijkt niet eens om als ik hem roep. Heeft iemand er tips voor hoe je hier het beste mee omgaat? Ik zou hem wel wat meer willen leren maar hoe? Volgens mij is dat nog te moeilijk om te begrijpen voor hem op deze leeftijd? Ze zijn natuurlijk zo op ontdekkingsreis..!

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Lijkt me volkomen normaal ;). Blijven herhalen en wordt vanzelf beter naarmate ze ouder worden.

3. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Hier hielp het om de keuze te geven: of bij mama blijven en anders in de buggy. Als ik wil dat hij echt luistert ga ik op mijn knieeen voor hem zitten en zeg "even goed naar mama luisteren" terwijl ik naar mijn oor wijs. Als hij dan ook naar zijn oortje wijst weet ik dat ik zijn aandacht heb.
    Als hij niet luistert en wegloopt gaat hij dus ook echt in de buggy en is het klaar. Het kwartje viel hier redelijk snel en nog steeds werkt dit. Maar dat komt ook doordat hij weet dat ik het meen. En inmiddels is hij ook wat ouder natuurlijk.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier was het inderdaad ook luisteren of anders in de buggy. Ook in sommige situaties dus papa of mama een handje geven, wil je dat niet, dan ga je in de buggy.
    Na een paar maanden (ja het duurt dus even) had hij het door en wilde hij niet anders dan constant mijn hand vast houden. Inmiddels zijn we weer een paar maandjes verder en nu loopt hij netjes bij me in de buurt en geeft over het algemeen een handje als dat moet en anders is 1 waarschuwing voldoende.
    Dus blijven volhouden, straks heb je er baat bij.

5. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

In die fase zit onze zoon ook. In de winkel heb ik hem liever in de buggy. Met een baby erbij word dat anders ingewikkeld. Laatst was ik alleen met hem in de winkel, had geen buggy bij en het ging ook gewoon echt niet. Toen heb ik hem even over de schouder gegooid. Toen ik iets onbreekbaar had gepakt heb ik hem de opdracht gegeven om dat bij zich te houden (hij helpt graag). En dat was fijn. Even gedoe met op de band. Maar uitleggen en daarna terug gegeven.

Op vakantie trouwens zo'n kinderwinkel wagen gebruikt (hadden wederom geen buggy bij). We konden ons geluk niet op. Zijn meer bezig geweest spullen terug te zetten dan te verzamelen.....

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn dochter is 2 jaar en 1 maand en kan dat ook echt nog niet hoor, ze gaat er gewoon direct vandoor. Mijn oudste deed dat ook. Hier zijn er regels met lopen; ze moet luisteren en bij me blijven, handje geven bij oversteken. Doet ze dat niet? Dan til ik haar op of gaat ze in de kinderwagen. Ze is me er al een paar keer zo hard van door gerend en gewoon zo de straat over, dus nu ben ik wel echt streng, want ze is gewoon té snel.

7. Rietje88

Aanvulling. Misschien kan je op rustige plekken oefenen met luisteren. Wij doen dat bijvoorbeeld regelmatig op weg naar de speeltuin of blokjes om.

8. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hier wil hij nu helaas ook niet meer in de winkelwagen, dan wil hij gewoon 'uit, uit!'.... Dus dat werkt gewoon niet, dan loopt hij standaard de verkeerde richting op en luistert gewoon totaal niet! Dus in de winkel altijd in de buggy. Maar in het dorp als ik wat ga drinken met een vriendin laat ik hem er dus lekker even uit, maar dan ben ik uiteindelijk de hele tijd weg omdat ik hem overal vandaan moet halen en hij dus totaal niet kan luisteren. Dat is wel jammer.. Maar misschien is hij gewoon ook nog te klein om hem 'bij je in de buurt' te laten spelen... Toch is het lastig want je wil hem graag de vrijheid geven om lekker los te lopen maar vaak werkt dat gewoon niet. Dan terug doen in de buggy is natuurlijk drama

9. Rietje88

Misschien kan je dan beter met een vriendin afspreken in een speeltuin en daar een drankje doen. Of speeltuintjes met een terras eraan uitkiezen. In of uit de buggy lijkt mij op die manier niet ideaal. Behoorlijk saai voor een dreumel.

p.s. kan het even niet laten https://www.youtube.com/watch?v=nojWJ6-XmeQ XD

10. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Haha wat een filmpje...!

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Is compleet normaal. 20 maanden is ook nog heel jong.
    wat hier hielp was op ooghoogte van mijn zoontje aanwijzen welke kant we opmoesten. Dan ging hij vaak de goede kant uit. Maar dat leerde ik hem aan op plaatsen waar geen auto's waren.

Met 3 jaar gaat het beter :p

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Wij zijn begonnen met uit de poort is aan de hand of in de buggy.zodra dat goed ging meer ruimte geven. Handje geven of buggy vasthouden. Wanneer we de buggy niet bij ons hebben loopt hij aan de hand( mag overal gefietst worden in het dorp) in de winkel loopt hij naast ons. is hij vervelend tillen we hem op als hij naar de waarschuwing niet wil luisteren.

Heel consequent zijn.

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook een poosje gehad dat hij niet in de winkelwagen wilde. Maar echt niet dat ik lopend met hem naast de wagen m'n weekboodschappen ga halen. Dan maar krijsend in de winkelwagen en heb 'm ook een periode vast gebonden met een sjaal om z'n middel toen hij steeds uit het zitje klom (maar toen kon hij volgens mij nog amper los lopen).
    Zijn allemaal fases, want inmiddels blijft hij weer keurig zitten. Als ik daar aan toe zou hebben gegeven zou ik nu nog steeds met m'n kar achter een peuter aanrennen door de winkel. :p

14. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het lijkt me heel normaal op die leeftijd. Mijn dochter is inmiddels een half jaartje ouder en dat is echt een wereld van verschil: ze weet nu beter waar we naar toe gaan, wat er van haar wordt verwacht, ze kan zelf ook beter aangeven wat ze wil. Alles gaat nu een heel stuk makkelijker met haar en dat is niet omdat we dat zo goed geoefend hebben (zwanger met bi en anderhalve maand geleden bevallen, dus echt veel kwamen we de deur niet uit) maar vooral doordat ze in haar ontwikkeling nu verder is.

15. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier krijgen ze ook de keuze; of luisteren en in de buurt blijven, of in de buggy. En ze gaan er dan ook zonder nog een tweede waarschuwing in.
    In de speeltuin mogen ze of in de speeltuin blijven, of we gaan naar huis. En heel consequent zijn. Dan is de fase zo weer afgelopen.

16. Schuurpapier

Schuurpapier Niet meer actief

Hier ook. Ze krijgt 1 waarschuwing bij niet luisteren (bijvoorbeeld aan dingen komen, niet meelopen etc.) Ik zeg dan: 'Ik waarschuw je één keer. Zit je weer ergens aan (of iets anders wat ze dan doet), ga je in de buggy en kom je er niet meer uit. Kies maar.' Gelukkig niet vaak nodig :D

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier werkt dat ook nog niet hoor, in een speeltuin kan ik niet rustig een drankje drinken. Dus meestal gaan wr naar een koffie-zaakje met speelhoekje waar ze bv met blokken kan spelen of kan tekenen.

18. Rietje88

Als je dan een indoor speeltuin hebt is dat toch een beetje hetzelfde, alleen dan met grotere speelhoek? Is alleen jammer als het een lekkere zonnige dag is. Maar die periode komt ook bijna ten einde.

Hier hebben ze vooral voor de leeftijd tot 4 jaar een mooie hoek met een hek eromheen. Bij de uitgang van het hek direct een restaurantje. Dan is het vooral eigenlijk opletten of de omgang tussen de kinderen normaal verloopt.

Dan moet je die ook maar net in je dorp hebben zitten. Ik snap dat het veel fijner is om lekker dichtbij op een terras te gaan zitten waar ook allemaal bekenden zijn en zo. Het is best wel wat geven met kleine kindjes, maar die periode is ook weer voorbij voor je het weet.

Deel Deze Pagina