Angst om alleen te slapen.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door susy26, 4 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. susy26

susy26 Niet meer actief

Hoi dames,

Me oudste zoontje heeft momenteel een 'angst' om alleen te slapen. Dan moet ik erbij gaan liggen want anders is het paniek. Voorheen gingen we even in bed liggen, boekje lezen en de dag doorpraten, en hij ging slapen... Maar tijdje geleden was het zo warm en gaf hij last van muggen op z'n kamer. En helemaal panisch en dat geluid etc.. En toen moest ik bij hem blijven tot tie slaapt. Nu ook vannacht wakker, en moest bij hem gaan 'n liggen, want anders was iederen wakker🙄

Wat zou dat kunnen zijn? Weer zo'n fase, dat ik denk dat hebben alleeen baby's... Hopelijk hebben jullie advies

Bvd

Xxx

2. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn beide kinderen hebben dit ook. Heb nu bij beiden een foto van mezelf op hun muur geplakt. Dit neemt iets van de onrust weg al willen ze het liefste gewoon bij mij zijn.

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Hier hebben beiden kinderen deze fase (meerdere keren) gehad. Zoon heeft dit zelfs heel extreem gehad, meerdere keren per nacht in paniek. Angst voor kloppen zei hij altijd. Hij was toen ongeveer 3 jaar oud. Daarna fase's met bang voor boeven.
    Dochter voor reuzen (nachtmerries)
    Wat wij deden was de veiligheid bieden die zij nodig hadden en dat was bij ons op de kamer slapen. Voor onze nachtrust ook de beste optie, want meerdere keren per nacht ons bed uit worden wij geen leuke mama en papa van.

4. susy26

susy26 Niet meer actief

Ow oke, 'fijn' om te lezen dat het niet alleen hier is.

Vind het zo sneu. Echt helemaal paniekerig bv wanneer tie snachts wakker word. Dan zegt tie, ik wil bij jouw zijn mama. Ahh echt. Naja mis wel een idee van die foto...

Thx voor jullie berichtjes

5. susy26

susy26 Niet meer actief

Verder nog tips misschien 😐

6. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Mijn dochter is bijna even oud en had/heeft dit ook.

Wat ik deed was haar naar bed brengen, en dan bleef ik zelf boven even rommelen (niet op haar kamer) was vouwen, opruimen dat soort dingen.
    Ze wist dan dat ik dichtbij was en dan viel ze in slaap. (Nu niet meer nodig)
    Daarnaast de afspraak dat als ze er iets is ze altijd bij ons mag komen.

Ze moet dan wel eerst gaan slapen, maar als ze wakker is mag ze bij ons in bed komen liggen. Dit gebeurde in het begin bijna elke nacht. Ze kwam, kroop bij ons in bed en sliep zo verder.

Mijn idee daarbij was dat ze dan weet dat ze nooit alleen is en wij altijd in de buurt zijn.
    Nu komt ze eigenlijk nooit meer, of rond 7 uur pas.

Verder slaapt ze hier met een verhaaltjes cd, die van woezel en pip is favoriet.
    Die zetten we op (met sleeptimer) en dan luistert ze er naar en valt ze in slaap.

7. susy26

susy26 Niet meer actief

Hoi dames,

Nog steeds een getob met de oudste... weet het niet.
    me man moet elke avond mee , én bij wakker worden kan tie bij hem in bed gaan liggen.. ik zei ook al op t randje gaan zitten en dan stap gewijs steeds verder weg.... maar zat er bijna een uur... sliep tie bijna .. Zag mij weggaan ,begon tie weer😦

en nu we volgende week weer naar school moeten en aan t werk, houden we dat niet vol denk ik zo.

Zat al op internet te neuzen maar ja staat ook niet echt iets bij.
    wilde al de huisarts bellen voor raad. Maar dacht , misschien is dat wel raar?...

Ik weet t niet.

Jongste heeft er geen last van, gaat lekker naar zn bedje ,kus, en gaat slapen.

wat zou dat nou kunnen zijn, hoe kunnen we het doorbreken? Pfff😪

8. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Als je 2 huistelefoons hebt dan kan je de op intercom zetten met de luidspreker.

In jouw situatie zouden ze gewoon bij ons mogen slapen. Ik neem aan dat ze dat toch niet eeuwig zullen willen :p

Verder misschien een zwakke lamp aan zetten.

add. Misschien wat verhaaltjes over superhelden en of Peter Pan die alleen langs kan komen als papa en mama niet op de kamer zijn.

9. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Dochter heeft dit af en toe ook. Ik laat haar dan in ons bed slapen. Dan ruikt ze ons en is gerustgesteld. Als wij dan gaan slapen leggen we haar over in haar eigen bed.
    Soms lukt dat niet, dan slaapt ze verder op een matras naast ons bed. Als ze dat nodig heeft om lekker te kunnen slapen, is dat prima. Zolang wij ook maar lekker kunnen slapen ;)

10. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Niet willen "doorbreken". Er is niks geks aan, je kind heeft behoefte aan jouw nabijheid. Gewoon zoeken naar een manier die werkt, vooral niet de strijd over aan willen gaan. Dat is voor niemand leuk.

11. susy26

susy26 Niet meer actief

Dankjewel voor de reacties.
    In bed slapen bij ons dat gaat hem niet worden. Dat zie ik wel bij me schoonzus, kids van 9 en 12 en slapen regelmatig bij mama ,en papa in het bed van zn zoon of dochter. Nou dat hoort niet . .. Ieder zn eigen keus natuurlijk.

Heeft voorheen ook goed geslapen en ka n het dus wel. Zal wel een fase zijn ☺
    staat wel goede tips bij , dankjewel.

12. allstar

allstar Actief lid

29 mei 2012
    344
    6
    18
    Hier ook precies hetzelfde....

13. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Het duurt hier al 1.5 jaar. En hij is echt bang. Af en toe proberen we hem weer terug te brengen maar dan moet hij zo vreselijk huilen.

Als zijn broertje wat groter is (dat was hier de aanstichter) dan mogen ze samen op één kamer.

14. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Hier ook een die keurig slaapt. De ander beland elke nacht bij me in bed/ aanschuifbed. Soms lukt het gaan slapen niet eens en gaat ze met mij mee naar bed. Zeg altijd eerst in eigen bed. Je bent een grote meid. Als er iets is roep je maar. Dat is vaak wel genoeg om te gaan slapen. En ergens in de nacht word ze huilend wakker en nemen we haar bij ons. Ze heeft duidelijk de veiligheid van mama nodig. Gaat wel weer over hopen we haha ;)
    Maar dat je graag anders zou horen of zien als ouder snap ik heel goed. Wij namelijk ook. Maar de strijd gaan wij niet aan als het om veilig voelen gaat.

15. susy26

susy26 Niet meer actief

ja het gelukkig niet zo dat tie iedereen wakker houd s' nachts. Als iemand er van ons bij gaat liggen gaat tie weer slapen. Probeer er ook over te praten , waarom ben je dan bang? Om alleen te zijn zegt tie. Het gaat vast over, en hij word wel steeds wijzer. En kan hem ook goed uitleggen van hoe en wat. Misschien toch meer over praten..

Nu morgen weer naar school en wij weer werken. Dat zal ook wel wennen zijn na 4 weken samen te zijn. Naja het is niet anders. Dat komt ook wel weer goed.

16. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

Volgens mij hebben bijna alle kinderen regelmatig zon fase. Zit hij net op school? Dan gebeurt dat ook vaak.

Hier hebben we een matras met dekbed tussen de muur en kast staan. Als dochterlief angstig wakker wordt kiept een van ons het matras naast haar bed en slaapt daar verder. Op die manier krijgt iedereen de meeste slaap en slaapt zij ook mooi in haar eigen bed.

Soms is het een maand lang niet nodig en dan opeens is het weer een paar nachten raak, na oud en nieuw, na haar 4e verjaardag of toen we naar de dierentuin geweest waren en soms gewoon zomaar.

Wat ook nog zou kunnen helpen is de Rainbow cube van Chicco. Die kan je zoontje dan zelf aanzetten als hij s nachts wakker wordt en misschien valt hij dan vanzelf weer in slaap (projecteert 20 minuten figuurtjes met rustgevend muziekje)

17. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
  18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bij oudste eerder een tijd lang een matras gehad. Zonodig ging papa bij haar slapen. Mu hebben ze beide een tijd bij ons geslapen. Op matrasje en jongste in cosleeper.
    Sinds gisteren slapen ze weer in hun eigen kamer

19. susy26

susy26 Niet meer actief

dankjewel voor de tips allemaal. En ook die zoutlampen , mis is dat wel iets voor hem.

@annemeis, het gaat over de oudste, omdat je vraagt zit hij net op school.

Gisteravond ook , me man moest mee.. naja... 20 min kwam tie al naar beneden, ik zo slaap tie al? Nee zei tie, maar blijf daar niet liggen... ik zei dat ik naar de wc moest. Nou ik dacht kijken hoelang het duurt voor meneer beneden staat...
    en is toch in slaap gevallen. Mis toch het idee, papa is naar de wc en komt zo weer terug.. had echt zo iets van... oke ..

Maar vannacht weer lopen te spoken. pff met als gevolg , verslapen vanochtend...oeps.. heb het ook tegen de juf gezegd , dan weten ze er ook van..

20. susy26

susy26 Niet meer actief

Vandaag toch mr even langst de ha gegaan. Niet veel wijzer geworden. Dat haar dochter dat ook heeft gehad, jaar geduurd... en hadden ze een logeerbed ernaast gezet en uiteindelijk ging het over. Komt veel voor hoor zei ze.

nu had ze wel dat ik naar iemand kon , jeugd nog iets , moeilijk woord. Die advies heeft wbt kinderen. Toevallig vanochtend was er inloop spreekuur. Maar ze hadden bijeenkomst. . Naja dan ga ik volgende de week mr terug. Wie weet hebben ze wel tips of raad wat ik kan doen.

Deel Deze Pagina