Onze dochter van 3,5 jaar heeft nu een aantal keer het volgende gehad: ze eet een boterham en begint te kokhalzen. Vervolgens blijft ze met d'r mond open en tong naar buiten kwijlen ondertussen blijft ze jengelen / krijsen. Ze geeft aan pijn in d'r keel te hebben (ter hoogte van dat kuiltje tussen je sleutelbeenderen). Dit houd ze úúúren vol. De eerste keer schrok ik ervan, de 2e x (woensdag)en 3e x (zaterdag) had ik het idee dat het aandacht vragen was, maar hier ben ik na vandaag over gaan twijfelen.... Afgelopen zaterdag had ze het voor de 3e keer en 4 uur later is m'n man met d'r naar de huisartsenpost geweest. Er was niks te zien in d'r keel en kregen het advies d'r een ijsje te geven als ze last had van d'r keel. Zondag heeft ze nergens last van gehad, maar vanochtend om half 8 begon het weer van voren af aan. Ze is vandaag bij oma geweest en ze heeft daar werkelijk de hele dag gehuilt en met d'r mond open lopen kwijlen. Om 19 uur (dus ze was al bijna 12 uur bezig) zijn we weer bij de HAP geweest, bovendien heeft ze al vanaf zondagavond 18.00 niks meer gedronken(en gegeten) en maar minimaal geplast. Wederom is er niks te zien in d'r keel en kregen het advies een zetpilletje te geven. Wanneer ze voor morgen niks heeft gedronken moeten we naar de huisarts. Ze heeft net gelukkig zo'n 80 cc gedronken via een babyflesje van d'r zusje, dit deed ze met d'r mond open en dan in het speentje knijpen zodat er druppelsgewijs water in d'r mond kwam. Slikken deed ze ook met d'r mond open. Om 21.30 is ze in slaap gevallen, ook met mond open. Net heeft m' n man nog ff gespiekt en d'r mond is nu dicht. Wat zou dit in godsnaam kunnen zijn? De arts op de HAP vond het ook raar en had dit nog nooit meegemaakt. Is er iemand bij wie dit bekend voorkomt? Morgen krijgt ze in ieder geval geen brood als ontbijt, aangezien het hier elke keer mee begint.
Ik ben geen dokter maar het klinkt als een allergische reactie. Of in ieder geval dat haar mondje geïrriteerd is/raakt. Ik zou je eigen huisarts even bellen en nogmaals bespreken.
als dit nog langer doorgaat zou ik vragen om verwijzing naar een kno arts. die hebben denk ik toch meer ervaring hiermee dan een huisarts, die van alles 'een beetje' af weet. het enige andere dat ik me kan bedenken is dat ze dit ergens gezien heeft en het nu kopieert. Maar dat lijkt me we heel ver gaan als ze helemaal er van gaat kokhalzen. (misschien iets op tv of bij een familielid of kennissen die iets met de keel had(den)?) zo heb ik zelf rond die leeftijd een tijd mank gelopen en bij de dokter bleek er niks aan de hand te zijn, bleek ook dat ik het gezien had bij iemand anders en het na ging doen. maar zoals ik al zei; dat kokhalzen is toch niet iets dat je zomaar even 'nadoet'..
Pinguin72: een allergische reactie heb ik ook aan zitten denken, maar dan lijkt het me ook dat je benauwd moet worden en dat heeft ze niet gehad. Sweetmarije: naar mijn idee heeft niemand in haar omgeving zoiets gedaan. Ook niemand heeft last van z'n keel gehad oid. Vanochtend wederom bij de huisarts geweest. Die schrok van haar toestand ( spierwit, slap, fletse ogen) en heeft de kno arts gebeld. Een uurtje later konden we daar terecht. In de auto was ze in slaap gevallen en bij het ziekenhuis haal ik d'r uit de auto en ineens krijgt ze volop praatjes over koekjes enzo . De kno arts heeft d'r nog even kort onderzocht maar heeft niks kunnen vinden. Ik schaamde me rot in dat ziekenhuis. Aan de ene kant fijn dat er niks is, maar aan de andere kant waarom gebeurd dit dan?? We moeten het in de gaten houden en bellen zodra het weer gebeurd.
Ik vind het ook wel een beetje lijken op een allergische reactie. Daarbij hoef je het echt niet altijd per se benauwd te krijgen. Mijn zusje is allergisch voor appels en krijgt daar puur jeuk van in haar mond. Ik heb als ik walnoten eet, dat mijn tandvlees en gehemelte kapot gaat. We krijgen het daarbij geen van tweeën benauwd. Zou inderdaad een verwijzing voor verder onderzoek vragen/eisen. En zelf goed bijhouden wat ze eet en dan echt tot in details. Dus niet alleen dat ze een boterham eet, maar ook wat voor boterham, wat er op zit, wat ze er bij drinkt, enz. Soms is iets geen allergie, maar een intolerantie en dat kan ook alleen bij een combinatie van bepaalde dingen optreden. Vind de 'keelpijn' ergens trouwens ook wel een beetje klinken als maagzuur...maar geen idee of het dat ook kan zijn, hoor...
Dit hebben wij ook een keer gehad, dochter door 3 huisartsen nagekeken die allemaal niks zagen. Toen hebben wij een verwijzing gevraagd naar een kinderarts in het ziekenhuis. Deze heeft toen verder in haar keel gekeken, en het bleek een onsteking te zijn die dieper zat dan normaal.
Niekekris, ik ga inderdaad vanaf nu alles heel precies bijhouden. En maagzuur is ook even door m'n hoofd gegaan. Nu heeft zij als baby wel ernstige reflux gehad, en daardoor een ontstoken slokdarm. Misschien dat dit nu ook weer speelt ( geen idee hoor, of reflux nog op deze leeftijd voorkomt). Meles, gaf jou dochter toen pijn aan? En waar zat dat dan? Vandaag is het helemaal super gegaan. Op het kdv heeft ze zelfs 4!! boterhammen gegeten. Ze had wat in te halen blijkbaar
het zou zeker iets lichamelijks kunnen zijn. maar als ik je verhaal lees dan denk ik toch nog wel een beetje zou het geen gedrag kunnen zijn. doet ze het toch uit een soort van aandacht trekken oid?? ik zou proberen om zeker alle medische dingen rondom haar heel erg in de gaten houden, maar tegelijk zou ik ook proberen om naar je dochter toe geen enkele extra nadruk op het eten te leggen en zo normaal mogelijk de gewone afspraken/rituelen rond eten te handhaven. als er echt iets met haar, medisch gezien, aan de hand zou zijn....dan kan ze toch niet op het kdv opeens 4 bh opeten?? De reden waarom ik dit denk is omdat onze dochter er een handje van heeft en gehad heeft van steeds een mondvol uit te spugen........met opzet. En mijn oudste is nu ook 3,5 jr, als ik maar eenmaal het woord buikpijn noem dan heeft ze gelijk er de hele dag last van.......dus ik zeg tegen haar gewoon (terwijl ik vermoed dat ze een beetje ziek is bijv) heb je even niet zoveel trek in eten? prima meid! Houd het idd goed bij en hou haar goed in de gaten, maar probeer voor haar wel zo "normaal" mogelijk te doen.
Oei, wat lastig! Ik begrijp je dubbele gevoelens. Heeft ze moeite met haar ontlasting? Mijn dochter heeft opstipatie gehad en kon hierdoor nauwelijk eten. Haar buik was vol ontlasting en ze kreeg ook andere klachten; bleekheid, moe en zo in slaap vallen, buikpijn én geen hap door haar keel krijgen. Maar wellicht heeft de huisarts hier ook al naar gevraagd? In ieder geval succes en hopelijk wordt er een oorzaak gevonden.
mijn dochter deed dit ook zomaar uit t niets maar dan alleen maar overgeven en deed dit op avond als ik dr op bed bracht. hele schema gedaan dikke kus en tot morgen kwam er al niet meer van want dan was t huppa, overgeven om gek van te worden. ik weet niet meer precies bij welke leeftijd dit was maar het was in het laatste jaar van de psz. omdat jou dochter toch wel heel lang daarin doorgaat heb ik m,n vraagtekens er wel bij of dit aandacht is maar het kan. hoe haar maar goed in de gaten en idd noteer alles wat ze eet.
Mijn dochter gaf het toen alleen maar aan door te zeggen dat ze een auw keel had. En weigerde te drinken. Wij hebben toen de verwijzing gevraagd nadat wij de opmerking kregen: In afrika overleven kinderen het ook een paar dagen zonder vocht dus het zal wel goed komen. Je kan begrijpen dat dat ons flink boos heeft gemaakt. Wij hebben verwijzing gekregen naar een kinderarts die echt al een jaar of 30 in het vak zit en die heeft een stuk dieper in haar keel gekeken dan de andere artsen.
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Mirjamrn: we doen onderdaad zo gewoon mogelijk. Ik ben sowieso al een type: doe maar gewoon dan doe je al raar genoeg . We hebben er met geen woord over gerept. Zelf heet ze het er ook niet over. Maar zie d'r wel voor aan om iets expres te doen. Ze had laatst een oorontsteking en aan het einde van de ab kuur zei ze: als het op is, dan heb ik vast nog pijn in m'n oor. Als we dan weer naar de dokter gaan, krijg ik gewoon een nieuw drankje he mama? Ze zou nog een oorontsteking faken om een ab kuurtje te krijgen Line: ze heeft geen moeite met ontlasting, dus daar ligt het niet aan. Sneeuwpop: jeetje, dat overgeven! Dat is ook weer van het een op andere moment over gegaan? Jou dochter had dat wel op dezelfde leeftijd als mijn dochter nu heeft. Meles: ik houd het in de gaten en mocht het zich weer voordoen, dan eis ik verder onderzoek. Ze moeten dan idd verder in d'r keel kijken.
nee dat is niet zomaar weer overgegaan dit heeft wel 2 a 3 weken geduurt, na een beloningssysteem erop te hebben gezet is het overgegaan. maar als ze ziek is geweest dan blijft ze daar ook in hangen bv 2 weken flink diaree en wat dan wel opknapt maar zo ziet zijzelf het niet, kan op haar manier dus niet naar school etc.
@ TS hahahaha oorpijn faken voor een AB kuurtje, herkenbaar!! Gisteravond vertelde mn dochter me nog bij het op bed brengen dat ze nu geen pijn had, maar straks dan werd ze wakker en dan had ze wel pijn dus dan ging niet verder slapen........yeah right! Dus onze dochters kunnen dezelfde streken uithalen Maar veel beterschap voor je dochter en hoop dat ze dit niet weer laat zien, kortom dat ze niet ziek is!!