Hoi! Bestaat er ook zoiets als peuterangsten? Mijn zoontje van 26 maanden is opeens heel erg angstig geworden. Bromvliegen, de poes, vogels alles is eng tegenwoordig. Ik weet niet goed hoe hiermee om te gaan. Ga ik er in mee en jaag de vliegen + vogels weg (poes is natuurlijk een beetje moeilijk)? Of geef ik aan dat er niks aan de hand is en dat hij zich min of meer niet moet aanstellen?
Op die leeftijd afleiden (vlieg), samen aaien (poes), benoemen en bekijken (vogel). Bij vlieg kan dat ook als je een dood exemplaar vindt. . Benoemen als onzin zou ik niet doen maar ook niet in meegaan.
Ik heb hier ook een mannetje die overal bang voor is... Zo irritant! Ik zeg steeds tegen hem dat het niet eng is, maar dat helpt ook niet veel Sorry heb niet echt een oplossing, lees even mee...
Als ze een vlieg ziet zitten dan blaast ze hem weg.. Rest besteed ik weinig aandacht aan, het gaat vanzelf over... Katten geen ervaring mee
ik zeg altijd, oh schat je hoeft niet bang te zijn, maar als je het niet fijn vind dan moet je zeggen, ga weg vlieg, ga maar buiten ( ofzo) vliegen... En bij hondjes of poesjes zeg ik...oh maar ze willen jou niets doen, doe maar gewoon rustig, zeg maar doeidoei poesje... Ik doe zelf heel cool en rustig, maar ga hem niet dwingen of aansporen ik zeg niet dat het onzin is om bang te zijn, maar ik probeer het woord bang om te zetten in bijv niet fijn of niet prettig.
Ik zou er idd vooral niet in meegaan, dan bevestig je zijn angst alleen maar nog meer. Mijn dochter is als de dood voor vliegen. Heb dr aangeleerd als ze wilt dat hij weg gaat ze met haar handje moet zwaaien maar dat hij haar niks zal doen. Vliegen zijn lief en doen niemand kwaad. Vreemde honden reageert ze ook heftig op maar vertel haar dan als het hondje zijn staartje kwispelt hij erg vrolijk is maar ze niet zonder mama naar een hondje toe mag lopen want dat moet gevraagd worden aan het baasje enz. Ik denk dat veel uitleg het beste werkt