Katheterisatie en embolisatie voor KZ/Sectio ivm deels vd uitgangliggende placenta

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mirre, 1 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Vandaag ben ik weer voor controle naar de gyn geweest.
    Nu had ik met 20 weken een voorliggende placenta, maar met de groei-echo vorige keer was de echoscopiste "vergeten" te kijken hoe de stand van zaken nu was. Ze zei achteraf toen ik ernaar vroeg:Je krijgt toch nog wel een groei-echo dan kunnen we er nog wel naar kijken. Vandaag was ik bij gyn (groei-echo niet meer over gesproken, want is voor hem duidelijk dat het een groot kindje is), maar ik begon over de voorliggende placenta.
    Hij heeft een echo gedaan om ernaar te kijken en toen nog een inwendige echo omdat het dan nog beter/specifieker te zien is en idd mag/kan niet vaginaal bevallen!
    Mijn voorkeur ging al uit naar een sectio, maar deze "complicatie" had ik niet voorzien. Hij sprak over dat de moederkoek/placenta "vastgegroeid" zit in het oude litteken-weefsel van de vorige (sp)keizersnede!

Maar goed dat ik er dus zelf over ben begonnen want het heeft gelijk meer duidelijkheid gegeven.
    Nu sprak hij over een primaire keizersnede/sectio met daaraan voorafgaand een Katheterisatie en embolisatie via m'n liezen.
    De "slangetjes" blijven dan tot na een dag na de KZ erinzitten...
    om het risico op hele erge bloedingen kleiner te maken.
    (heeeeeeeel soms moet een baarmoeder verwijderd worden, maar die kans is heeeeeeeeeeeel klein/aller ergste scenario)

Nu vraag ik me het volgende af:
    Wie is bekend met dit? Wie had ook een voor de uitgang liggende placenta en hebben ze ook deze "maatregelen" vooraf genomen?

Ik kende het niet, wist hier niks van en heb ook hier op het forum (volgens mij) nog niet gelezen dat iemand het heeft gehad (of het is me niet opgevallen)

Graag jullie reactie's!

Liefs Mirre

Deel Deze Pagina