Hamburgerbroodjes lidl bevatten alcohol?

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 9 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb hamburgerbroodjes gekocht bij de lidl, zo'n Amerikaans uitziende verpakking.
    Nu zag ik dat er in een rood balkje op staat: bevat alcohol

Iemand dit al eens gezien? Ik vraag mij sowieso af waarom er alcohol in hamburgerbroodjes moet, maar zou dit serieus zijn? Kan dit zo niet aan de kinderen geven.

2. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Is wel een raar ingredient idd.

Je kan via facebook messenger een vraag stellen, ik kreeg laatst heel snel antwoord.

3. Riemke

Riemke Lid

24 jul 2014
    25
    3
    3
    NULL
    NULL
    Je moet de broodjes waarschijnlijk nog even afbakken? De alcohol vervliegt dan. Het wordt gebruikt tegen schimmelgroei, die broodjes kunnen anders niet zo lang houdbaar zijn

einad, DastyQueen en Hopsatee vinden dit leuk.
  4. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Staat er een percentage op? :) Gaat vermoedelijk om zn dusdanige lage hoeveelheid. En het wordt ook verhit, door het afbakken. Zou er zelf niet zn probleem in zie.

Eventueel even contact opnemen met Lidl hierover als je zelf twijfeld

5. Wij2018

Wij2018 Actief lid

21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Als je ze moet afbakken is de alcohol vervlogen is er dus geen probleem!

6. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Dat verbaasd mij niet. In bijvoorbeeld uitrol bladerdeeg enzo zit meestal ook alcohol.

Hopsatee vindt dit leuk.
  7. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.184
    113
    Gek zeg! Ik had er ook nooit van gehoord ....

Lianne90 vindt dit leuk.
  8. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.865
    5.137
    113
    Home
    is ook zo bij de croissantjes met chocolade bij de lidl die apart verpakt zijn daar zit ook alcohol in

9. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Zit vaker in houdbare producten zoals die voorverpakte zoete broodjes en croissants, sommige bladerdeeg van danerolles achtinge dingen etc. Is zeer laag percentage zoals in rijp fruit en gaat ook weg door het bakken of verhitten.

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Yes gezien. En met ze gemaild.

Het antwoord: tijdens het productie proces gebruiken wij alchohol voor het conserveren.
    Oh en een linkje van de voedingswijzer met de tekst "hier kunt u vinden wat u wel en niet mag eten"

Te belachelijk voor woorden dat ik nu ook al de broodjes moet checken op drank.
    In heel veel kersttoetjes, zelfs de slagroomsoes toren met chocolade zit alchohol. Echt bizar.

En het is idd een laag percentage. Maar klaarblijkelijk wel hoog genoeg om te vermelden. Op de uitrol croissaintjes staat het niet hoor. Dus ik vind het bizar dat er "zoveel" alchohol in zit dat het op de verpakking moet.
    Het gaat tevens alleen om die brioche broodjes. Die met pitjes de meergranen hebben het niet.

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.175
    10.713
    113
    #11 MadeInUSA, 9 aug 2018
    Laatst bewerkt: 9 aug 2018
    En wat denk je dat er bij het rijzen van brood gebeurt? Het rijzen van brood komt doordat de suikers in het deeg worden omgezet in koolzuur en alcohol. Ik heb ooit bij een bakker gewerkt, en als je daar de rijskast opentrok (vooral croissantjes en harde broodjes, die we als diepvries deegrolletjes of -klompjes van de centrale bakkerij kregen) sloeg ook de alcohol je tegemoet.
    Ik zou me er niet druk om maken, hoewel ik principieel geen alcohol drink. Ik geef de kinderen ook rustig iets met wijnazijn of balsamico, of sap uit een pak wat een paar dagen openstaat.

Nou vind ik dat soort hanburgerbroodjes sowieso niet onder eetbaar vallen, maar dat is een andere discussie.

Beertje8, Nescio, nizzie86 en 10 anderen vinden dit leuk.
  12. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Die Amerikaanse burgerbroodjes zijn trouwens niet weg te krijgen dus beter laat je ze daarom al liggen.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Mijn oma bakte vroeger zelf zachte (heerlijke) broodjes, en dan ging er een schetje bier in de deeg.
    De alcohol zelf verdampt tijdens het bakken natuurlijk.
    Het lijkt me niet dat ze alcohol overheen gieten na het bereiden.

14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Er zit geen 'drank' in broodjes.
    Alcohol is een bijproduct dat ontstaat tijdens het verzuren. Dus ook bij het rijpen van fruit en rijzen/gisten van deeg.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ja oke dat snap ik. Maar op mn volkoren boterhammen zit niet een rode balk met: bevat alcohol en hier wel. Vandaar dat ik er mn vraagtekens bij had.

Hopsatee vindt dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Ja voortaan nemen we de andere wel. Maar vaag toch dat het blijkbaar nu wel vermeld wordt.

Bubblez vindt dit leuk.
  17. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zei ook niet dat er drank in zit.

Ik vind het bijzonder dat er dusdanig veel in die (want dus niet in de ander) zit dat ze het moeten vermelden. Naar mijn idee, zit er dan nog wel aardig wat in. En dat vind ik raar.

18. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.218
    113
    Misschien in het product geïmporteerd uit een land waar het op deze manier vermeld moet worden?

Hopsatee en Snoeki vinden dit leuk.
  19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Vind dat brood sowieso heel goor toen ik nog brood at.

Gewoon witte bolletjes. Veel lekkerder.

20. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Klopt
    Die tante Fanny producten bijv. Van die rollen deeg om pizza enzo mee te maken zit ook alcohol in. (staat er ook zeker op)

Maar ook in soorten azijn, essence zoals vanille essence om mee te bakken, hoestdrank, sap wat even staat of rijp fruit.

Deel Deze Pagina