Te weinig borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Jessica24, 25 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessica24

Jessica24 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.486
    0
    0
    huisvrouw /moeder en ff tussendoor studeren....
    Spijkenisse
    Ik ben op 6 september bevallen van Ayla, direkt nadat ze op mijn borst werd gelegt zocht ze mijn tepel en begon te zuigen.
    Nu dus bijna drie weken geleden.

Maar sinds een paar dagen gaat het steeds moeizamer, iedereen zegt steeds aanleggen aanleggen aanleggen, en dat doe ik ook maar ze lijkt niet tevreden, en blijft maar huilen en met d'r beentjes trappen.
    Ze moet ook vaak een boertje laten, en dan gaat het wel weer.
    Maar ben soms echt dik drie uur met haar bezig, ze valt dan in slaap aan de borst, dan leg ik haar in d'r bedje en dan wordt ze wakker en begint weer te happen.

Ik heb het gevoel dat ik niet genoeg heb, als ik kolf komt er uit alletwee de borsten maar erg weinig uit.

Help!

jessica

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Hoi Jessica,

Wat je hier beschrijft kan mogelijk 2 oorzaken hebben. te weinig of te veel melk.

wanneer een kind te weinig melk binnen krijgt is waarschijnlijk je aanlegtechniek niet goed. let erop dat het kind een grote hap maakt. heel de tepel in haar mond heeft. wanneer ze drinkt kun je haar oortje vaak zien bewegen en als je luisterd kun je een kind vaak horen klokken. Ook kun je letten op de manier van drinken. in het begin zie je vaak dat een kind korte snelle teugen maakt, dit om de melk toe te laten schieten. na ongeveer 1 minuut worden de teugen langer en minder frequent. vaak zie je dat ze dan ook gaan slikken. een kind neemt dan even rust en herhaalt het geheel weer.
    Het is belangrijk om te letten:
    - of het kind voldoende aankomt. minimaal 115 gram per week.
    - of het kind voldoende natte luiers heeft. 5 a 6 per 24 uur.
    - de eerste weken minstens 2 poepluiers per dag.
    - of het kind allert is, goede spierspanning heeft.
    wanneer dit allemaal is kun je ervan uitgaan dat je voldoende voeding hebt.

echter is het zo dat wanneer je niet voldoende melk hebt je doormiddel van vaker aanleggen. de baby te laten drinken tot ze los laat. de productie kunt verhogen.

het Probleem van Ayla haar onrust kan ook zijn dat je teveel melk hebt. er ontstaat dan vaak een onbalans in voor- en achtermelk. hierbij zie je vaak:
    - de baby huilt veel
    - drinkt onrustig
    - wil erg vaak drinken
    - laat veel boertjes
    - lijkt buikpijn te hebben
    - groeit weinig of juist heel veel
    - heeft veel poepluiers. vaak dunne, schuimende groene ontlasting
    - veel plasluiers.

jij zelf kunt dit merken aan:
    - je hebt een sterk toeschietreflex
    - je borsten blijven vol en stevig aanvoelen ook net na het voeden.
    - lekt veel melk tussen voedingen door.

wanneer je denkt dat dit laatst wel eens de oorzaak zou kunnen zijn raad ik je aan:
    - vaak te voeden, maar minder vaak van borst te wisselen. laat de baby aan 1 kant drinken tot hij de borst vanzelf loslaat. soms is 1 borst per voeding voldoende.
    -verdeel de dag in blokken van 3 uur. iedere keer wanneer een kind binnen de 3 uur wil drinken leg je hem aan dezelfde borst. pas na de 3 uur wissel je van kant en leg je het kind telkens aan de andere borst tot ook daar weer de 3 uur zijn verstreken. je kunt nu in de borst die niet gebruikt wordt wat stuwing gaan voelen dit is normaal.
    - voed op vraag van de baby.

kolven wil verder niets zeggen over hoeveel melkproductie je hebt. veel mensen moeten wennen aan kolven, of moeten dit leren. ook is het afhankelijk van wat voor kolf je hebt.

3. Jessica24

Jessica24 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.486
    0
    0
    Spijkenisse
    Heeeel erg bedankt voor je andwoord!

Ik denk dat het indd het tweede is, teveel melk....
    Wat je schrijft is het precies, ze huilt veel drinkt onrustig, laat veel boertjes, buikpijn en ze heeft erg veel poepluiers (ongeveer 5/6 poepluiers per dag, en zo'n 3/4 plasluiers)

Ik merk dat ze 's nachts 1 borst helemaal leegdrinkt, en dan zelf m'n tepel loslaat, en dan heeft ze d'r handjes open dus heel ontspannen.

Overdag lijkt ze wel weer twee te willen :( , moet ik dan gewoon 1 borst helemaal leeg laten drinken, boertje laten en kijken of ze de andere borst wil?
    Of bij die ene laten?
    Ik voed haar op verzoek indd, en er zit gem 3, soms zelfs 4 uur tussen.

4. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Beste Jessica,

Er wordt zo ie zo aangeraden om een kind aan de eerste borst te laten drinken tot ze vanzelf los laat. zo krijgt een kind en de voormelk en de achtermelk. op zich mag je altijd de tweede borst nog aanbieden als ze daar interesse in heeft.

misschien moet je om je melkproductie wat terug te brengen en paar dagen maar 1 kant per voeding aanbieden. Dit hoeft echter niet altijd. je moet zelf even kijken hoe het gaat.

5. Jessica24

Jessica24 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.486
    0
    0
    Spijkenisse
    Hartelijk bedankt ;)

Deel Deze Pagina