Weigeren borst overdag 11 maanden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ellen8, 3 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Graag zou ik van jullie ervaringen en/of tips horen.
    Sinds een paar dagen weigert ons 11 maanden oude zoontje de borst overdag. In de nachten haalt hij dit vaak wel in (3 voedingen de laatste nachten). Als ik hem overdag de borst probeer te geven, kijkt hij me even aan en wil vervolgens niet aanhappen. Als ik dan vervolgens weer ga zitten en mijn kleding fatsoeneer, begint hij enorm te huilen. Als ik hem dan optil, klampt hij zich helemaal aan me vast (iets wat hij overigens sowieso veel doet de afgelopen dagen; hij is erg aanhankelijk).

Ter verdere informatie: ik voed altijd op onze slaapkamer, vlak voor zijn slaapjes. Het is er rustig. Er is niets vervelends voorgevallen (geen bijtincidenten of iets dergelijks). Hij drinkt wel melk die ik afkolf. Hij drinkt en eet verder goed. Hij heeft last van 1 boventand al een paar dagen die maar niet door wil komen. En het zou kunnen zijn dat mijn eerste menstruatie eraan zit te komen (ik dacht ongeveer 2 weken geleden een eisprong op te merken; zwanger kan ik overigens niet zijn). Het huilen doet mij vermoeden dat hij wel zou willen drinken. En als mijn melk vreemd zou smaken, zou hij de afgekolfde melk niet willen toch?
    Ik hoop heel erg nog wel door te kunnen gaan met voeden... Mits mijn zoontje dat natuurlijk ook wil. Maar ik weet niet goed hoe hier mee om te gaan. Hij is veel bij mij, vaak in de draagzak, slaapt bij mij. Kan ik nog meer doen? Wat is jullie ervaring?

Bedankt in ieder geval! Ik vind het best een beetje verdrietig namelijk. Stom hè....

2. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik heb het niet zo erg gehad als jij nu... Maar toen mijn dochter ook last had van haar (boven)tanden, wilde ze slecht drinken. Ik ben gewoon doorgegaan met aanbieden en na een paar dagen ging dit wel weer beter. Ik zat alleen met 11 maanden op 3 voedingen op een dag, dus dan had ze vaak ook wel echt zin in iets 'lekkers'.

Heb je al geprobeerd om te voeden in een andere positie? Mijn dochter wilde toen veel beter drinken als ze rechtop op mijn schoot zat, dan stond er misschien minder druk op de zere kaak?

Succes!

3. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Dank je voor je reactie!
    Ook zittend heb ik wel geprobeerd, maar hij zit me alleen maar wat vreemd aan te kijken. Dus weet ook niet goed of het pijn is. Hij is wel flink van de mik vandaag; huilt veel, wil maar moeilijk op zichzelf zijn.
    Ik zit er ook een beetje mee dat hij nou niet per se heel veel vocht binnenkrijgt. Ik zat ook nog op 3 voedingen per dag plus een nachtvoeding. Nu vandaag heeft hij alleen bij het wakker worden gedronken om 7u en daarnaast 50 ml gekolfde melk (ik krijg er dan heel moeilijk wat uit; heb genoeg melk hoor, maar stroomt dan gewoon niet lekker door). En hij heeft denk ik in totaal zo'n 400 ml aan thee en water gehad. Waar hij normaliter na drie uur wel een flink zware plasluier had, was dit vanavond voor het naar bed gaan minimaal. Weet dus niet zo goed of ik niet aan vervangende flesvoeding moet gaan denken? Voel me er echt niet fijn bij en vind het ook echt heel jammer...

4. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Als je zo erg twijfelt en graag wil doorzetten, zoek contact met een lactatiekundige!

Volgens mij raden ze aan om 750 ml aan drinken te geven (incl melk), dus met die 400 ml en de bv (ze gaan uit van gemiddeld 200 ml per voeding) zit je al wel aardig in deze richting. Ik zou me daar dus niet zo snel druk over maken... Zolang hij maar geen uitgedroogde indruk gaat maken!

Nog even ter vergelijking: Mijn dochter drinkt ook erg weinig. Momenteel nog 2 voedingen (ochtend en avond) en tussendoor een paar slokjes water/thee/diksap, maar dat zal nog geen 50 ml zijn gok ik. Hier is het dus echt veeeeeel te weinig, maar ze is nog steeds vrolijk, actief en zichzelf.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoon wilde ook niet meer rond die leeftijd. Hij wilde wel graag zelf een fles / beker vast houden. Prima, ik heb het gezien als teken van 'ik ben er klaar voor om het zelf te doen" (ik moet er wel bij zeggen.. doordat hij zelf die beker leegdrinkt, komt hij niet 's nachts.. plus dat hij natuurlijk goed eet en alleen bij mij dronk (niet at))

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn zoon heeft rond die tijd meer dan een week geweigerd. Hij kreeg meerdere tanden tegelijkertijd. Ik kolfde wat me uitkwam en dat kreeg hij dan aangevuld met kv. (we moesten sowieso aanvullen dus hadden dat al). Hij dronk ook 's nachts niet bij mij. Na iets meer dan een week dronk hij opeens wel weer en daarna was het heel snel weer normaal.

Ik vond het vreselijk, maar het is helemaal goed gekomen.

7. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Dank voor jullie reacties! Hij heeft nu gelukkig net weer gedronken, maar zelfs dromerig was hij wat twitwijfelachtig bij het aanhappen.

Ik heb inderdaad alweer contact gezocht met mijn lactatiekundige. Hoop haar morgen even te spreken. Dan hoef ik me denk ik over de hoeveelheid vocht geen zorgen te maken.

Cygnet: in principe heeft mijn zoontje nu ook wel genoeg gegeten overdag denk ik. Hij had ook echt honger merkte ik, meer als anders. Alleen hij krijgt geen zuivel, omdat hij kma heeft/had. De laatste tijd ben ik weer af en toe wat producten met koemelk gaan gebruiken en dat lijkt goed te gaan: geen heftige reacties in ieder geval. Maar dat is dus ook iets waar ik nog een beetje mee zit: kan ik al met zuivel beginnen. Voor een korte periode is te weinig zuivel natuurlijk niet zo erg. Maar goed, allemaal vragen. Krijgt jouw zoontje nog wel vervangende flesvoeding? Of gewoon melk/yoghurt?

Femke: fijn te horen dat het goed kan komen. Ik merk na 1 zo'n dag dat mijn productie er wel wat onder te lijden heeft, vooral omdat kolven nauwelijks lukt (krijg er met de hand wat uit). Hopelijk trekt dat wel weer bij zou mijn zoontje weer gaan drinken. Hij lijkt me nog iets te jong voor het weigeren permanent toch? Ik weet alleen niet zeker of het hier wel door de tandjes komt: hij heeft nu net namelijk wel gewoon goed gedronken. Hoop dat deze periode snel over is...

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn productie is altijd een issue geweest en ik had echt geen zij om midden in de nacht te moeten gaan kolven. Ik kolfde overdag en minder vaak dan hij eigenlijk dronk. Ik had zelf ook wel besloten dat ik het erg vond als het op zou houden, maar dat ik niet over mijn grenzen zou gaan. Toen hij weer begon met drinken was het eigenlijk meteen in orde. Hij is niet veel vaker gaan drinken, hij is niet gaan clusteren of wat dan ook. We zijn op oude voet verder gegaan. Met 11 maanden kun je over het algemeen meer hebben. Ik vond het zelf ook echt even emotioneel, maar uiteindelijk was het laten gaan en er rustig bij blijven de beste manier om mee om te gaan.

Deel Deze Pagina