Dochter bang in het water.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Haver11, 19 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hallo dames.

Mijn dochter van 2.5 is behoorlijk bang in het water als we gaan zwemmen.
    We zijn pas met haar gaan zwemmen toen ze 1.5 was.
    Achteraf heb ik heel veel spijt dat ik niet met haar ben gaan babyzwemmen.

We zijn afgelopen zomer op vakantie geweest, toen zijn we elke dag wezen zwemmen, we merkte dat ze toen elke dag weer vertrouwder werd in het water.
    Nu zijn we gisteren weer wezen zwemmen maar ze was gewoon weer heel erg bang, ze wil mij of papa dan de heletijd vast houden, ook als ze zelf gewoon kan staan.
    Ze hangt eigenlijk het liefst als een aapje aan ons vast.
    Ik ben heel geduldig en probeer stapje voor stapje wat verder te gaan en dat gaat goed. Papa heeft wat minder geduld en als hij dan iets doet zijn we weer terug bij af.

Uiteindelijk was het gelukt dat ze zelf durfde te staan in het water, tot haar borst.
    Met afleiding van een balletje, die gooide we dan en dan moest zij hem pakken, dat vond ze erg leuk.

Samen in de glijbaan vind ze wel helemaal geweldig.
    We willen nu om de week ofzo gaan zwemmen met haar, hopelijk gaat ze het dan ook echt leuk vinden.

Zijn er meer die dit herkennen en wat hebben jullie gedaan? Ik keek net op een site om te gaan peuterzwemmen maar volgens mij moet je dan ook baby en dreumes zwemmen hebben gehad, die kindjes zijn allemaal al wat vrijer in het water.

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij peuterzwemmen al een tijdje (ook niet als baby gestart hoor). Het is belangrijk dat je je dochter volgt, dus niet forceren.
    Er zit bij ons (groep van 3-jarigen) ook nog steeds een meisje (of 2) in de groep die bang zijn. Die hangen gewoon gezellig aan hun ouder en doen niet aan alles mee, geeft niks. Juf probeert af en toe of ze ergens al overheen zijn, en je ziet wel steeds vooruitgang. Gewoon doen!

3. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.789
    7.374
    113
    Mijn dochter vond zwemmen helemaal niks, babyzwemmen en peuterzwemmen hebben we ook nooit gedaan. We zwommen max 2 keer per jaar ofzo, als we een weekendje op Landal zaten.
    Met 5 jaar en 3 maanden startte ze met zwemles, ik zag er gewoon tegenop, dacht echt dat dat niks zou worden. Maar ze is het zwembad ingegaan, en wil er eigenlijk amper meer uit. Ze geniet van zwemles, ze gaat als een speer, is nooit bang.

Dus voor mij zegt het weinig, dat een peuter bang is, hier kwam het vanzelf goed.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier getzelfde.. en wij hebben wel babyzwemmen gedaan :)

Inmiddels vind ze zwemmen superleuk en gaat ze altijd met goede zin naar zwemles en wil zelfs op waterpolo als ze haar diploma's heeft gehaald.

En inderdaad.. enige wat werkte was regelmatig zwemmen.

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Onze dochter durft ook niet en is 5. Ze gaat binnenkort op zwemles en ik hoop dat ze er snel doorheen is. Als wij erbij zijn blijft ze toch steeds bij ons hangen. Durft niet van de kant te springen en na een uur zwemmen durft ze los in het water te hangen. Veel gaan zwemmen zal inderdaad de oplossing zijn, maar wij doen dat ook te weinig.

6. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Neem een drijvend speeltje mee. Dat kan nog wel eens goed afleiden. Wij hebben ook een bange peuter en dit hielp in ieder geval bij ons heel erg.

7. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    Heey meid, ja hier een twee dubbel voorbeeld :) de oudste was doodsbang voor water, douchen, zwemmen, haren wassen was een ramp, op de leeftijd tot bijna 5 vond ze zwemmen en al die dingen nog eng.....heb het zo gelaten en gewoon zwemles begonnen......nou meid je gelooft het niet binnen 3 lessen was de angst eraf, en nu? ze is een vis in het water.......en geloof me ze was echt exstreem bang, het was voor mij een raadsel hoe zij ooit op zwemles moest, dus hebben we de gol genomen om te kijken of als mama er niet was ze het durfde te laten gaan.
    zij heeft baby zwemmen gedaan van baby tot jaar of 2
    bij de jongste zelfde verhaal, ook heel bang, gaan baby zwemmen toen zus naar scgool ging toen elise 2,5 was. Ze durfde niet mee te doen, lekker laten ondekken en nu doet ze zelfs springen van de kant.

tis geen garantie dat werkt bij jou kinderen maar wou even vertellen dat er dus ineens iets kan gebeuren waardoor de angst ineens verdwijnt, dus niet opgeven meid, ! succes ermee

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.391
    10.333
    113
    Het is geen enkel probleem om op peuter zwemmen te gaan als je babyzwemmen niet hebt gehad.

Wij zijn ook pas later begonnen met zwemmen.uk heeft rond zijn 2 in eens ook grote angst gehad maar dat was omdat hij in eens de diepte kon zien. Ook waar hij kon staan en in eens de strepen op de vloer eng waren.

Veel afleiden en samen gek doen, zoals tikkertje on het water, na een paar weken was het over.

9. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Kei bedankt voor de reacties.
    We wachten het gewoon af.
    Ik ga denk ik wel met haar op peuterzwemmen, gewoon omdat ik dat ook heel leuk vind.
    Zal vast wel goed komen!
    We hebben haar idd ook op zo'n drijfplank gezet, dat vond ze helemaal leuk.
    En heb haar er af en toe af laten springen.
    Als ze eenmaal springt vind ze het kei leuk, geef dan extra veel complimentjes natuurlijk haha dan is ze helemaal trots.
    Maar het moment dat ze moet springen, rent ze hdt liefste weg haha.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Lekker laten hangen. :) En regelmatig gaan zwemmen, dan zul je merken dat ze steeds vrijer wordt.

In de meeste zwembaden hoef je voor peuterzwemmen geen babyzwemmen gedaan te hebben, dus lekker gaan!

De jongste was ook bangig, vooral ook door de mensen, maar ook om in het water te springen ed. Ze heeft vanaf een jaar of twee tot vier jaar ouder en kind zwemmen gedaan, peuterles zonder oma/mama wilde ze absoluut niet. Met vier jaar is ze overgegaan naar 'gewone zwemles' en dat gaat prima, ze is totaal niet bang meer.

11. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ik zou het zelf gewoon niet doen dan eigenlijk.... 2,5 jaar is een typische leeftijd met veel angsten, die vaak gewoon vanzelf weer over gaan.
    Ik zou het dus niet opzoeken juist. Als je komende zomer weer eens gaat zwemmen aan het strand, heb je dikke kans dat ze vanzelf het water wel opzoekt.

12. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou ook wachten. Ik krijg het gevoel dat er nu veel aandacht voor is.

Misschien gaat het over een half jaar veel soepeler, als je nu probeert los te laten.

13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Oudstw dochter altijd bang geweest, veel met haar op zondagen gaan zwemmen.... is nu 5,5 en zwemles ging echt niet. Badmeester zei dat ze er maar cavaf moest want hij wist t niet meer met dr...

Nu zit ze op zwemles2.0 en gaat het super goed! Ze heeft eindelijk vertrouwen in haar zelf en in haar badmeester, morgen weer even zwemmen...

Deel Deze Pagina