Hoi, ik weet dat mijn dochtertje nog geen 6 maanden is en dus nog geen bijvoeding hoeft. Maar over een paar weekjes is ze het wel. We zijn al eventjes aan het proberen om wat bijvoeding te geven, gewoon voor de smaak. De eerste tijd ging dit wel. Nu is het gewoon weg een ramp, direct spuugt ze alles naar buiten of weigert haar mond open te doen. Soms maak ik me wel zorgen, wanneer leert een kind eten van een lepel?? Doen ze dat ineens of moet je echt blijven aanbieden? Ik weet het eigenlijk even niet meer. En omdat ze toch tegen de 6 maanden aanloopt, maak ik me soms wel eens druk hierover. gr Suzanne
Hier wel gewoon met 4 maanden begonnen. Hoewel het niet noodzakelijk is MAG het wel, als er verder geen allergieen ed in de familie voorkomen. Mijn zoontje was echt een enorm hongerlapje en ik zat al aan het maximum cc voeding per dag en kwam er ook weleens oevrheen. Het CB adviseerde mij zelfs om voorzichtig aan te gaan starten met groenten en fruit. Het gaat hardstikke goed! De eerste week kokhalsde hij nog veel en snapte hij ook niet dat je je mond open moest doen. Ook liep alles er weer uit en snapte hij niet dat je het weg kopn slikken. Ik smeerde dan wat aan zn lipjes en toen hij het proefde had hij al snel door dat je meer kreeg als je je mond open doet. Eigenlijk had hij denk ik wel binnen een week door hoe het werkte en ging er al snel redelijke hoeveelheden naar binnen! Het is een hele nieuwe handeling. Gewoon blijven oefenen. Kokhalsen doen ze al snel en is een natuurlijke reflex. Niet schrikken dus. Misschien helpt het ook om met groenten te beginnen ipv met fruit (weet niet of je dat al doet?) groenten zijnn vaak wat milder van smaak. Of misschien helpt t als je het zelf maakt ipv potjes. Dan smaakt het toch lekkerder?
tja, wij zijn inderdaad ook al een aantal weken aan het proberen. Ben met groente begonnen, heb zelf ook al eens eten gemaakt voor haar. Maar ze weigert gewoon pertinent alles. Is er niemand die dit ook herkent? En hebben jullie dan tips?
hier ok zo, maar hier ligt het aan de lepel.. Tijs vindt dat niks! Stukjes in zijn mond, fruit met wat water door de fles, gaat prima... Vandaga naar het cb geweest en heb daar mijn zorgen uitgespoken.. Tijs is 6 maanden maar zijn flesvoeding is nog voldoende, met 7 maanden moet hij toch wel wat bijvoeding binnen gana krijgen dus als hij dan nog steeds zo'n moeite heeft met bijvoeding en bijna niets eet, dan worden we doorverwezen naar logopedie.. Dus ze hebben het nog niet meteen nodig, ze hebben tot 7 maand om wat te wennen
Hai, Wil jou dochter helemaal niet eten van een lepel? Bij ons is het zo dat Luca eerst drie hapjes eet van zijn lepel en daarna gaat zijn mond op slot. Dit is vooral het geval het met zijn warme eten. Of ik nu zelf maak of hem potjes geef het maakt niet uit. Fruit in kleine stukjes, brood in kleine stukjes, rijstewafel en liga gaan wel goed. De laatste twee dagen geef ik hem dus hele kleine stukjes gekookte groente en aardappel dus niet meer gepureert maar wel zo zacht dat hij dat goed weg krijgt. Ook een stukje vis gaat goed. Dit is tot op heden een succes. Hij krijgt zo meer binnen dan met een lepel. Ik heb ook 5 weken geklungelt met het eten maar het eten van hele stukjes gaat hier beter dan gepureert. Je moet ook niet vergeten dat ieder kindje anders is en de ene is een grote eter en de ander niet. Als ik zie wat het kindje van een kennis van mij eet (die is 8 weken jonger) dan ben ik daar wel eens jaloers op, dat eet Luca niet. Hij is nog maar net aan de pap door zijn fles 's ochtends en ook hij eet ook nog maar een halve boterham per dag. Als ik hem 's middags een tussendoortje geeft bijvoorbeeld een liga dan weet ik dat 's avonds minder eet. Waar je bijvoorbeeld naar toe moet werken vanaf 6 maanden is ongeveer het volgende schema volgens mijn CB: ontbijt: fles 180cc met bambix (hoeveelheid is ongeveer 2-4 eetlepels) tussendoor ' s ochtends: 2 stuks fruit of 200 gram fruit uit potje (dit eet Luca al) lunch: 1 boterham met boter en bijvoorbeeld appelstroop en 1 fles van 180cc tussendoor 's middags: liga/rijstewafel/soepstengel en diksap/thee/water van ongeveer 100cc avondeten: 1 eetlepel aardappel-2/3 eetlepels groente en 50 gram vlees/vis/gevolgelte of een potje van 200 gram (Luca eet in totaal meestal 100 gram) met een beetje water en een toetje van 100 gram volle yoghurt voor het slapen: fles van 180 cc met bambix Dit is een schema voor 8 tot 11 maanden en hier kun je rustig naar toe werken. Ik dacht ook dat mij dit nooit zou lukken maar ik zit hier al bijna op, alleen met brood en het avondeten is het nog wat minder maar de rest eet hij al wel volgens die schema. Het komt allemaal vanzelf wel goed. Veel liefs Nataly
ja ik wilde ook zeggen, probeer stukjes te geven. Lees anders wat over de Rapley Methode, er is ook een forum over bij het borstvoedings forum. Wat je kunt doen, nu je kindje niets wil, geef hem stukjes, vuistgroot van bijv. banaan en laat hem daarmee spelen. Het zal echt wel interessant zijn voor haar en wie weet wil ze wel weten wat er zo gek voelt en stopt ze het in haar mond. Dan weet ze hoe het smaakt en zal ze het weer herkennen als ze het weer ziet en voelt. Zo kun je ook broccoli aanbieden, ook iets bijzonders. Doordat je dochter ziet en voelt wat ze eet, is ze misschien meer geinteresseerd en wil ze misschien toch weer wat eten, maar dan meer op haar eigen tempo en manier. Hopelijk heb je hier wat aan en gaat het lukken. succes!