Na 2 mnd voeden nog steeds pijn

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MommyA, 31 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Hoi Teddy

Ik hoop dat je me kunt helpen bij een brandende vraag mbt pijn bij het voeden. Ik geef nu 2 mnd borstvoeding en tot op de dag van vandaag doet het aan de rechter kant pijn. In het begin had ik daar kloven dus was de pijn te verklaren. Maar ook toen de kloven weg waren bleef het pijnlijk. Wel in mindere mate maar het bleef gevoelig.

De ene keer wat meer dan de andere keer. Ligt ook aan hoe hij aanhapt. Maar aan de andere kant heb ik dat niet. Ook niet als hij eens wat minder mooi aanhapt.

Ik vind het erg jammer want op deze manier is het geven van borstvoeding niet zo fijn als het kan zijn. Ik zie er elke keer weer tegenop om de rechter kant te moeten geven. Het is af en toe echt tenenkrommend. Ook blijft het gedurende het drinken gevoelig en als hij onrustig gaat drinken of zijn hoofdje begint te draaien doet het af en toe ontzettend veel pijn.

Ook blijft de tepel na het drinken soms even steken, evenals steken in me borst.

Wanneer de tepels krimpen of hard worden (zoals dat gebeurt wanneer je het koud krijgt) doet dat aan de rechter kant ook heel veel pijn. Ik word er af en toe naar van.

Heb je enig idee wat er met mijn tepel aan de hand is?

Groet

Dilosh

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Ik vermoed dat er sprake is van vaatkramp. Jouw klachten wijzen heel sterk in die richting. Kijk hier hoe je het kunt herkennen en behandelen.

Ben je ook bekend met winterhanden of wintervoeten?

Lees het genoemde artikel, daar staat ook in hoe je kunt behandelen. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

3. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Ik heb het stukje gelezen en dat zou het misschien inderdaad wel eens kunnen zijn. Ik heb soms ook last van me borstspier lijkt wel. Die boven over je borst loopt zeg maar. Als ik hem aan die kant vast heb en hij leunt er tegenaan kan dat af en toe best pijn doen.

Maar tegelijkertijd vraag ik me af of deze klachten veroorzaakt kunnen worden door kloven? Of ik heb de pech dat ik er nu ook nog weer kloven bij heb. Volgens mij is me rechter tepel heel gevoelig. Als hij een keer wat minder mooi aanhapt zit ik gelijk weer met de ellende lijkt wel.

Nadat ie heeft gedronken verschijnt er trouwens inderdaad een wit waasje over de tepel maar dat lijkt op een velletje? Op een gegeven moment trekt het ook weer weg.

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Soms wordt vaatkramp veroorzaakt door een trauma (zoals bv een kloof). En een kloof ontstaat door niet goed aanleggen. Waar zit de kloof op de tepel? De plek van de kloof zegt iets over waar het mis gaat met aanleggen. Het is denk ik goed om hier een lactatiekundige bij te halen, zodat zij kan beoordelen wat er niet goed gaat en welk beleid ingezet moet/kan worden.

Sterkte.

5. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Dus vaatkramp kan ook veroorzaakt worden door een kloof? Het is vanaf het begin af aan al gerommel aan die kant. Had in me kraamweek ook een flinke kloof waar ik veel last van had.

Heb de kloof (net als toen) recht op de tepel, snap je hoe ik het bedoel? Dus voorop zeg maar, waar de melk er ook uit komt.

Ik moet wel zeggen dat het aanhappen niet altijd even netjes gaat. Hij is erg onrustig als hij hongerig is. Hij doet zijn mondje open en gaat wild met zijn hoofdje heen en weer. Mondje doet hij ook niet altijd even wijd open (terwijl ik met de tepel over zijn bovenlip ga) dus dan zit ik als het ware te "wachten" tot de mond eens heel ver open gaat maar soms word hij zo ongeduldig dat ie overstuur raakt en erg begint te huilen. Vandaar dat ik af en toe maar genoegen neem met een wat minder grote hap.

Verder ben ik niet bekend met winterhanden/voeten.

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ik denk dat het inderdaad verstandig is als een lactatiekundige meekijkt met een voeding. Het is wel belangrijk dat hij ook rechts goed aan hapt, dus met een wijde hap. Anders heb je inderdaad meer kans op kloven, dat geeft weer pijn, en pijn geeft weer spanning. Zo kom je in een vicieuze cirkel en ga je opzien tegen voeden aan die pijnlijke kant. Bel een lactatiekundige bij jou in de buurt en laat haar een voeding meekijken. De meeste zorgverzekeringen vergoeden een aantal consulten van een lactatiekundige. Succes!

Mirjam

7. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Hoi Mirjam

Ik zat ook te denken aan het contact opnemen met een lactatiekundige die bij me thuis komt. Mijn verzekering vergoed het helaas niet dus ik wilde eerst hier mijn vraag stellen. Maar wie weet laat ik toch nog even iemand meekijken.

Teddy schreef dat de plek waar de kloof zit iets zegt over waar het mis gaat. Waar zou het bij mij dan mis gaan? Gezien de kloof echt op de tepel zit.

8. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Dilosh,

Als de kloof midden op de tepel zit (op de top zeg maar) dan betekent dat of: te kleine hap borst in de mond (tepelvoeding ipv borstvoeding), of moeder drukt de borst in om het neusje vrij te houden. Welke van de twee het is weet jij dan zelf waarschijnlijk wel. De te kleine hap kán veroorzaakt worden door een tekorte tongriem. Ook iets voor de LK om naar te kijken.

Echt, bel een LK om mee te komen kijken. In welke regio zit je, dan weten wij misschien iemand die je kan helpen.

9. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Naar zijn tongriempje is al gekeken door de kinderarts, dus dat kan het niet zijn. Ik denk dat het probleem toch bij haar aanhappen ligt. Want hij doet zijn mondje niet altijd even mooi open. En omdat hij steeds ongeduldiger word neem ik soms genoegen met een kleinere hap. Het gekke is: wanneer hij eenmaal drinkt en loslaat/opnieuw aanhapt vanwege krampjes hij ineens wel een grote hap doet.

Deel Deze Pagina