Dag Eveline, Onze zoon van 11 maanden is bij de warme maaltijd een moeilijke eter. Hij vindt bijna alles wel lekker, maar heeft een vreselijke hekel aan stukjes in z'n maaltijd. Of ik het nu zelf maak of dat het uit een potje komt, zodra hij brokjes proeft weigert hij te slikken. Het is een tijdje iets beter gegaan, maar het lijkt of we weer terug bij af zijn. (het is nooit een goede eter geweest). Het is niet zo dat hij de smaak niet lust, want als hij eenmaal geslikt heeft (en dat kan héééél lang duren en met veel tranen gepaard gaan) doet hij wel weer enthousiast z'n mond open voor een volgende hap. Maar momenteel vallen zelfs potjes die hij een tijdje geleden nog met plezier at, niet meer in de smaak. En dan heb ik het echt over kleine, makkelijk te vermalen stukjes. Te moe zijn lijkt me ook niet de oorzaak te zijn, aangezien hij altijd nog een klein uurtje slaapt voor z'n warme maaltijd. Ook lijkt het me stug dat hij geen trek heeft, aangezien het toetje er daarna wel weer met gemak ingaat. Omdat we weten dat hij prima stukjes kán eten (fruit, brood, liga en rozijntjes gaan er met veel enthousiasme in en worden ook gewoon gekauwd en geslikt) voel ik er niet zoveel voor om weer terug te gaan naar glad eten. Echter, zoals het nu gaat komen we steeds meer in een strijd terecht en dat doet noch hem, noch ons goed. Nou, het is een heel verhaal geworden, maar ik ben benieuwd of jij adviezen hebt. Alvast bedankt!
Hallo, Ik heb niet heel veel tips voor je ben ik bang. Je kindje kan goed stukjes eten, dat is het belangrijkste. Helpt het ook niet om je kindje zelf te laten eten? Ik zou kijken hoe fijn je de maaltijd moet maken voor je kindje en het voorzichtig aan opbouwen. Vraag het anders nog even na bij je consultatie bureua. Groeten Eveline