Trouwens, Ik heb wel een vraagje wat de kijkoperatie betreft, aan de dames die dit hebben gehad. Moest je je benen in een beugel leggen zodat je met je benen wijd lag? Zoals bij een bevalling of HSG onderzoek? Het enige waar ik tegenop kijk is dat! Bij mijn HSG onderzoek was ik natuurlijk bij en kon ik alles volgen. Maar bij een kijkoperatie lig je onder narcose en als dat ook nog eens met benen wijd is.. pfff, dan lijkt mij dat wel erg moeilijk allemaal..
Ik woon in dezelfde omgeving maar wel ander ziekenhuis. Vrijdag de HSG; laatste onderzoek. We hebben dan in één cyclus alle onderzoeken gehad. Zo kan het dus ook!
Wees er maar blij mee, dat scheelt echt een hele hoop tijd! In welk ziekenhuis ben je in behandeling (als ik vragen mag)?
Hi, ik heb ongeveer een maand geleden een kijkoperatie gehad, na 3 x IUI in eigen cyclus. Voordat ik doorga met IUI met hormonen wilde de gyn toch een kijkoperatie doen. Ik had al een HSG gehad en uiteraard de nodige bloedonderzoeken etc voordat we met IUI begonnen, alles OK. Ik heb een regelmatige cyclus en ik had ook echt NIET het idee dat er tijdens een kijkoperatie iets afwijkends gevonden zou worden, dit was ook niet het geval. Echt getwijfeld om het te doen heb ik toch niet, voornamelijk omdat ik gewoon uit wilde sluiten dat er met mij iets mis is. Nu weet ik dat 100 % zeker. Ze kunnen gewoon meer zien bij de kijkoperatie. Stel nou dat je er later achter komt dat er toch iets niet goed is wat ze dmv de kijkoperatie al veel eerder hadden kunnen zien... Overigens zou ik het niet echt snijden willen noemen en ook is 'operatie' een groot woord vind ik, je krijgt 2 hele kleine sneetjes, 1 in je navel en 1 net boven je schaamhaar. (Wat trouwens niet wil zeggen dat ik er vooraf niet tegenop zag hoor! Ik was behoorlijk zenuwachtig...maar het is allemaal erg meegevallen) Meid, je moet luisteren naar je eigen gevoel, als jij het echt niet wil en je niet het idee hebt dat het van toegevoegde waarde is voor jou moet je het niet doen. Succes! Martini
Hoi Martini, In eerste instantie wilde ik echt gaan weigeren omdat het probleem bij ons vrij duidelijk is (erfelijkheid van slecht zaad). Ik voel me verder goed, en wij hebben samen het idee dat er met mij niets aan de hand is (noem het maar instinct). Maar nu begin ik toch een beetje te twijfelen en ga ik toch maar "bespreken" en kijken wat de gyn ervan gaat zeggen. In het ziekenhuis waar ik zit, voelt het alsof alles volgens een bepaalde procedure moet gaan, en daar ben ik het gewoon niet geheel mee eens. Natuurlijk heb je bepaalde richtlijnen te volgen, maar iedere patient is apart en blijft wat mij betreft een soort van maatwerk.....en dan nog hoe lang alles duurt....... We moeten zowieso de uitslagen van de nieuwe opzwemtest afwachten en daarna wordt pas besloten of het IUI of IVF wordt......dus eind volgende week weten we daar pas meer over. Ik ben wel benieuwd, want als de uitslag niet beter wordt is de kijkoperatie niet nodig en gaan de direct op ICSI/IVF over. Nog even spannend wederom! Groetjes K.
Hoi Kuikentje, wat ben ik vreselijk blij met dit topic. Wij zitten in het zelfde schuitje.........Ik zit ook in Voorburg! De zaadkwaliteit van mijn man is ook niet goed en hij heeft eind volgende week weer een opzwemtest. Ik heb alle bloedonderzoeken, echo's en een hsg gehad. Bij mij was alles prima! De Gyneacologe vertelde mij ook dat de standaard procedure nu een kijkoperatie is. Ik ben daar best wel van geschrokken en het stootte mij ook erg tegen mij gevoelens. Ik heb dit ook meteen bij haar uitgesproken. Na dit gesprek ietswat van streek naar huis gegaan. Ondertussen al 2 maanden de tijd gehad om er over na te denken en ik ben er uit: Ik doe het niet! Mij kan je niet vertellen dat je anders niet in aanmerking komt voor een IUI behandeling..En zo niet, dan gaan we naar een ander ziekenhuis. Overigens ben ik ook niet te vreden over het vreselijk lange voortraject..pffff Hier nog een stukje uit een krantenartikel: Kijkoperatie voor IUI niet nodig Uitgegeven: 30 mei 2008 13:50 Een kijkoperatie om de doorgankelijkheid van de eileiders te testen, is niet standaard nodig bij vrouwen die voor intra-uteriene inseminatie (IUI) in aanmerking komen. Dit concludeert gynaecoloog Sandra Tanahatoe. Zij promoveerde 28 mei aan het VU medisch centrum. Het onderzoek is pas relevant als de röntgenfoto, die de baarmoeder en eileiders zichtbaar maakt, afwijkingen laat zien. Is dit niet het geval, dan biedt een kijkoperatie geen toegevoegde waarde.
Iemand nog antwoord op mijn vraag? Iedereen maakt zich natuurlijk druk om allerlei dingen en zo heb ik weer mijn ding..
Je hoeft niet met je benen in de beugels. Je gaat op een operatietafel ligen, krijgt je narcose en weg ben je. Succes!
Maar wat bedoelen ze hiermee dan? Ik vind dit gedeelte echt eng Via de vagina en de baarmoederhals brengt de gynaecoloog soms een instrument in de baarmoederholte om de baarmoeder tijdens de operatie te bewegen. Tot slot kan ook in de vagina, achter de baarmoedermond, een snee gemaakt worden. Hierdoor is het mogelijk bijvoorbeeld een vergrote eierstok of een vleesboom uit de buikholte te verwijderen.
Daar bedoelen ze mee wat er staat... Maar je merkt er niets van. Je ligt lekker in een bedje, gaat onder narcose, en wordt daarna weer wakker in dat bedje. En als je pijn hebt, krijg je morfine (tenminste, ik wel toen, en ik werd daar toen heel blij van). Wat er tijdens de operatie gebeurt is heel naar waarschijnlijk, en klinkt ook vreselijk, maar... je merkt het dus niet. Niet teveel over nadenken dus (hoe moeilijk ook). Sterkte!
He Yustin, Gelukkig dat we niet de enige zijn met deze gevoelens. Ergens begrijp ik het wel, maar ik heb teveel het gevoel dat ze met name een standaard routine volgen, ongeacht de patient en de problemen. Je hebt geluk dat je in ronde 14 zit......wij zitten al ondertussen in ronde 22, dus zeker PFFFF Wanneer heb je afspraak? Ik ben benieuwd hoe ze erop gaan reageren. Laat je het mij weten, wij hebben 7 juli de afspraak en tot die tijd ga ik er goed over nadenken en praten! Groetjes K.
Eigenlijk heb je gelijk, je merkt er niets van. Ik maak me gewoon druk om het idee dat ik daarzo in mijn nakie lig en ze van alles doen zonder dat ik het zelf zie.. Moet er gewoon niet over nadenken en positief blijven! Tnx voor je positieve bericht, voel me echt weer lekker
Ik heb maandag a.s de kijkoperatie. Ik dacht eerder dat ik er heel zenuwachtig voor zou zijn. Maar gek genoeg ben ik dat nu helemaal niet. Ik heb nooit eerder een operatiekamer van binnen gezien, nooit onder narcose geweest. Sinds ik eindelijk de beslissing heb genomen om toch die operatie te laten doen, heb ik telkens tegen mezelf gezegd: 'OK, nieuwe zwangerschapskans, ik heb 'ja' gezegd, dus niet langer zoveel beren op de weg zien. Het duurt maar heel kort, heb weinig slechte ervaringen gelezen, dus... zonde om me zo druk te maken als waarschijnlijk achteraf blijkt dat dat nergens voor nodig was. Ik probeer het maar als een nieuwe ervaring te zien en zie uit naar het moment dat het gedaan is, want wie weet ben ik over een paar maanden dan toch eindelijk zwanger (want daar doe ik het voor)!
Okido, Dat is waar, maar welke beslissing je ook neemt, daar moet je gewoon 100% achter gaan staan. Heel veel succes morgen en laat even weten hoe het is gegaan! Groetjes K.
Hoi kuikentje, Ook mijn man en ik zijn onder behandeling in Voorburg. We lopen daar nu vanaf september 2006 en gaan hopelijk snel starten met IVF. Wij hebben ook alle protocollen doorgelopen, incl. de laparascopie. Vooralsnog hebben ze alleen vijandig baarmoederslijmvlies gevonden. We hebben zes keer IUI gedaan zonder resultaat (drie keer met en drie keer zonder) Volgens mij hoort het bij het protocol om ook de laparascopie te doen. Ook ik vond het absoluut niet leuk en heb duizenden angsten uitgestaan, maar ik ben wel blij dat ze het gedaan hebben. Het vertraagt allemaal de boel, maar aan de andere kant zijn ze erg grondig en willen ze alles uitsluiten voordat ze met behandelingen beginnen. Met een laparascopie kunnen ze bijv. nog endometriose opsporen. Ik baalde er ook vreselijk van dat de onderzoeken zo lang duurden, maar een vriendin wees me erop dat ze beter grondig kunnen zijn dan met losse flodders schieten. Op die manier kunnen ze een betere behandeling opstarten. De laparascopie is mij duizend procent meegevallen, ik zou het zo weer doen. Ik ben toen 's ochtends opgenomen en rond een uur of drie mocht ik lekker weer naar huis. Ze hebben een klein sneetje in mijn navel en lies gemaakt, die ze geplakt hebben. Na zes maanden was er vrijwel niets meer van te zien. De pijn viel ook erg mee, een paar dagen een beurs gevoel gehad in mijn buik, en last van mijn schouders door het gas wat ze in je buik spuiten. Als ik mocht kiezen tussen opnieuw een HSG of laparascopie, kies ik zeker weten voor de laparascopie. in ieder geval succes met het maken van je beslissing en hopelijk zijn de uitslagen van het zaad dit keer een stuk beter! Groetjes, J
Hoi Kuikentje, nou, ik ben weer thuis. Ik moest er om half 12 vanmiddag staan, dus dan moet je je hele dag inrichten naar de ziekenhuisopname. Alles verliep heel erg goed, moet ik zeggen. M'n eerste narcose is goed bevallen, ben prettig wakker geworden. Ik had enorme dorst en na een uurtje mocht ik drinken zoveel ik wilde en na 2 uurtjes een boterham gegeten. Inmiddels kwam de assistent-arts me vertellen dat alles goed is verlopen en dat ze niks bijzonders zijn tegen gekomen: goed doorgankelijke eileiders geen endometriose of andere belemmereingen voor een zwangerschap. Bij mij is dus het enige probleem dat ik niet of nauwelijks een eisprong heb (pco). Met het aanstippen van de eierstokken zou dat (in elk geval tijdelijk) goed verhlopen kunnen zijn. Hopen dan maar! Dus, ik ben wel blij dat ik het uiteindelijk heb laten doen! Ik heb nu nog wat last van de hechtingen en het gas dat in m'n schouders is gaan zitten. Na een nachtje goed slapen zal dat wel minder zijn. Kuikentje, ben benieuwd wat jullie besluit gaat worden over de operatie! Er is in elk geval niets engs of ontzettedn pijnlijks aan!
Ik liep eerst bij een ander ziekenhuis, die vertelde mij dat ik een kijkoperatie moest ondergaan. Mijn conclusie was al heel snel getrokken, no way dat jullie gaan snijden in een goed lichaam. Ze respecteerde dit en deden het niet.
Hoi Okido, Goed om te horen dat het je is meegevallen! Dat klinkt in ieder geval goed. Je was ook echt snel klaar......had je in de avond ook geen last meer? Mijn man heeft vanochtend weer zaad moeten inleveren voor de opzwemtest.......maar wat denk je? Heeft hij een beetje gemorst en moest hij een tweede portie inleveren. We weten nu niet wat voor gevolgen dit voor de uitkomst gaat hebben, maar wij wederom weer eens pech. Vrijdagmiddag horen we de uitslag en dan horen we of het IUI of toch IVF/ICSI gaat worden. Gr. K.
Dat is in ieder geval netjes, gelukkig dat ze het respecteerde. Ik geloof niet dat ieder ziekenhuis zo respectvol is richting haar patienten. We wachten het nog even af!
Ik ben nu op de 2e dag na de kijkoperatie. Een paar maanden geleden was ik er ook nog van overtuigd dat ik niet in me liet snijden. Achteraf gezien valt het reuze mee en zijn we alleen maar blij om dat we nu weten dat er 'van binnen' niets mis is. Ik ben vandaag toch nog de tweede dag thuis gebleven van het werk, want ik merk dat m'n lijf even moet herstellen van deze ingreep (ben moe, en af en toe doet m'n rechter schouder pijn van het achtergebleven gas). Welke behandeling je vervolgens ook nog gaat doen, die onzekerheid over eventuele 'verborgen gebreken' is in elk geval weg! Wij gaan nu voor een (hopelijk) spontane eisprong en spontane zwangerschap. Wat we wel zeker weten is dat we het hierbij laten en niets meer met hormonen willen doen. Mocht dat niet tot een zwangerschap leiden, dan leggen we ons daarbij neer. Kuikentje, zijn jullie al uit de vraag of je de kijkoperatie wel of niet laat doen?