Hoi, Ik hoop op een thuisbevalling of iig een bevalling met praktijkverloskundige. Maar wat als het wel medisch wordt? De klinisch verloskundige bij de 2e wil ik gewoon echt niet aan m'n bed hebben. Dan beval ik liever alleen haha. Maar in hoeverre zou je dit kunnen weigeren in een ziekenhuis? Ze werkt er nog steeds dus de kans is er gewoon dat ik haar dan tegen kan komen. Of lopen er altijd meerdere rond op de afdeling?
Ik weet niet of je personeel mag weigeren. Wat je wel kan doen is in gesprek gaan met je verloskundige en je nare ervaring die je had bespreken. En dan samen een oplossing bedenken. Het lijkt me zeer belangrijk dat jij je goed en veilig voelt, en geen risico's gaat nemen om een bepaalde zorgverlener te ontwijken. Ik zou dus in gesprek gaan.
Verloskundige praktijk is inderdaad wel op de hoogte van waarom ik geen medische bevalling wil, maar misschien ook goed om dit specifiek nog met hen te bespreken. Heb toen ter tijd ook een gesprek gehad met de desbetreffende klinisch verloskundige, maar voelde me niet gehoord.
Ik zou in ieder geval in je zwangerschap (en ruim voor de bevalling) het gesprek aangaan met het ziekenhuis. Op de verloskamers in een ziekenhuis hebben vrijwel altijd meerdere klinisch verloskundigen dienst en daarbij ook een arts-assistent en een gynaecoloog. Dus de kans is groot dat áls deze dame dienst heeft tijdens jouw bevalling, er wel iemand anders is waarmee geruild kan worden. Maar dat zou ik dus wel van tevoren bespreken en goed in je dossier laten opschrijven. En misschien is bevallen in een ander ziekenhuis een optie? (Hier in de buurt keuze uit 3 maar dat is niet in iedere regio het geval.) Dan weet je zeker dat je haar niet treft.
Wat vervelend dat je zo'n nare ervaring hebt gehad. Ik zou dit sowieso bespreken met het ziekenhuis/de verloskundige in kwestie want het klinkt alsof het echt helemaal niet fijn was en dat je jij veilig moet voelen (en het ook moet zijn) is wel echt heeel belangrijk. Ik denk daarnaast dat je een niet medische bevalling tot op een zekere hoogte voor het zeggen hebt maar als er bepaalde complicaties optreden moet je toch echt naar het ziekenhuis... Qua keuze ander ziekenhuis daar zou ik niet op kunnen gokken: Hier in de stad zijn ook meerdere ziekenhuizen maar ik kan niet gokken of ik niet in een bepaald ziekenhuis kan bevallen want stel er is geen plek dan moet je toch naar het volgende.
Er zijn ook vroedvrouwen die staan voor autonomie van de vrouw en alleen doen wat jij wilt en je nooit zullen dwingen tot iets of dreigen met het een of ander. Ook als je een zorgvraag buiten de richtlijn hebt. Zij informeren wel volledig zodat jij je keuzes zelf kunt maken! Daarnaast mag je alles weigeren dus ook een personneelslid. Jou bevalling, jou wensen. Zij zijn er voor jou, niet omgekeerd!