Hallo, Denk dat dit een vrij warrig verhaal gaat worden, maar zo voel ik me momenteel ook. Toen Milan een week of 5 was kreeg ik een borstonsteking met hoge koorts en heel pijnlijk. Ik kon ook niets velen aan m'n borst en had zodoende te weinig voeding voor hem. Ik ben toen overgestapt op Nutricia. Ik bleef nog wel kolven om ook die ontsteking weg te krijgen en gaf afgekolfde melk in een flesje. Gelukkig is Milan heel makkelijk en van speen/tepelverwarring heeft ie dan ook nog nooit gehoord.. Omdat ik merkte dat Milan eigenlijk tevredener was met de kunstvoeding erbij, kreeg ik het idee dat hij toch te weinig dronk uit m'n borst of niet goed leegdronk, vandaar dus wellicht de onsteking. Ik gaf hem daarom naast de kunstvoeding, afgekolfde moedermelk, liet hem dus niet meer aan de borst drinken. Echter langzaamaan ben ik minder gaan kolven omdat de kunstvoeding toch erg makkelijk is, ook als ik straks weer ga werken. Maar ik ben nu een paar weken verder, Milan is bijna 8 weken, en ik twijfel momenteel enorm, ben er ook heel emotioneel onder. Vannacht bijvoorbeeld kwam hij en heb ik hem toch weer aan de borst gelegd....heerlijk vond ik dat. Het probleem is nu dat ik toch de borstvoeding weer wil opvoeren, maar ik ben wel heel bang voor weer een ontsteking en ik wil dat hij genoeg binnenkrijgt. Daarom wil ik in principe afkolven en 's nachts wel aanleggen. Ik heb de volgende vragen: 1. hoe kan ik de productie weer opvoeren? hoe vaak moet ik dan kolven? 2. hij drinkt nu 165 ml kunstvoeding per keer, is dit gelijk aan 165 borstvoeding straks om mee te geven naar het kinderdagverblijf? 3. of kan ik bijvoorbeeld beter die twee dagen kinderdagverblijf overdag kunstvoeding laten geven en de rest van de week borstvoeding? Sorry voor m'n hele lange verhaal, maar ik moest het even van me afschrijven. Had niet verwacht dat ik het toch zo moeilijk zou vinden. Ik wil hem echt het allerbeste geven wat er is en dat is toch moedermelk. Voel me er best schuldig over.. Alvast heel erg bedankt voor je antwoord. groetjes, Annette
Nog even ter aanvulling, vannacht dus aangelegd en daar had hij niet voldoende aan, dus nog een beetje uit een flesje bijgegeven.
Hallo, Ik snap je gevoel van twijfel heel goed. Misschien ook een beetje een soort schuldgevoel omdat je het voeden aan de borst wel fijn vind maar ook KV geeft. Je hoeft je niet schuldig te voelen. Je hebt op bepaalde momenten keuzes gemaakt in bepaalde omstandigheden en met bepaalde kennis. Die keuzes zijn goed geweest! Wat niet wegneemt dat je erop terugkijkend een minder goed gevoel over hebt. Als je weer meer BV wilt geven kan je dmv kolven de productie opvoeren. Ik geef je geen schema met hoeveel en hoe lang te moet kolven. Kijk zelf hoe vaak en wanneer het je uitkomt. Je kan beter wat vaker kort kolven dan 2 keer heel lang. Als ik een schema geef van bijvoorbeeld ierder 3 uur 15 minuten kolven dan kan dat zo belastend zijn dat daardoor de stress hoog wordt waardoor het kolven niet meer lukt. Kijk dus wat in jouw dag past.Geef de mlek die je kolft of leg aan. Als je steeds eerst aanlegt en daarna een beetje KV geeft dan zal je zelf merken dat wanneer je BV meer wordt hij minder uit de fles wil. Zo houdt je wel de zekerheid dat hij genoeg krijgt. Evt kan je als hij bij jouw heeft gedronken nog even nakolven. 5-10 minuutjes. Je zal dan geen grote volumes krijgen maar het geeft wel een seintej aan je lichaam dat er meer melk gemaakt moet worden. Als je op deze manier voedt/kolft dan kan je ook heel goed je borsten in de gaten houden. Zorg voor niet teveel stuwing. Daarmee voorkom je een ontsteking. De volumes kunnen ook voor het KDV gebruikt worden al is het zo dat KV zwaarder verteerbaar is en dat borstkindjes dus vaak wat meer maar iets kleinere voedingen drinken. Je optie om op bepaalde dagen wel en op andere dagen geen KV te geven is niet handig als je kijkt naar het vraag en aanbod principe. Je lichaam kan niet op dag 1, 3 en 5 wel melk aanmaken en op de andere dagen niet......... Hoop dat het antwoord nog een beetje te volgen is want volgens mij is het een beetje warrig geworden...... Succes Ilse