Hoi ladies Ik ben mijn opties aan het overwegen wb voeding van de baby, Nou kwam ik in oude topics tegen dat sommige vrouwen de eerste colostrum melk wel geven en daarna overstappen op de kunstvoeding. Heeft iemand hier ervaring mee? Na hoe veel dagen stap je dan over? En doe je dat dan in een keer, of moet je dat al afbouwen? Ik hoor het graag!
Er zijn heel veel manieren. Handigste is om dit aan je verloskundige te vragen of om eens te bellen met een vrijwilliger van VBN of LLL.
Ik heb 2 weken bv gegeven. Daarna overgestapt. Ik moest wel afbouwen. Duurde bij mij 2 weken. Ik heb het wel bewust langzaam gedaan want bij de eerste had ik bijna een borstontsteking omdat ik te snel afbouwde. Ik zou zelf niet na 4 dagen ofzo al gaan afbouwen want dan heb je net stuwing en dan lijkt afbouwen mij echt niet fijn.
Door omstandigheden ben ik na een week gestopt met de borstvoeding, ik was erg blij dat ik mijn zoontje het colostrum (de 'gouden druppels', zoals mijn verloskundige dat zo mooi zei) heb kunnen geven. Het afbouwen duurde een week, dus een week nadat mijn zoontje de laatste borstvoeding had gehad. De kraamverzorgster zal je adviseren wat de hoeveelheid flesvoeding betreft.
Als je geen borstvoeding wilt geven kun je inderdaad het colostrum opvangen en aan je baby geven. Mag ik vragen waarom je kunstvoeding wil geven? Je vraagt namelijk na hoeveel dagen je 'moet' overstappen naar kv. Wat het moet helemaal niet hè...
Ik had de eerste week voeding in de kleur van advocaat. ( denk dat, daar ook nog colostrum in zit? ) Daarna werd het meer roomkleurig dus zolamg misschien? Maar dan moet je het wel kunnen zien natuurlijk. Ik moest kolven omdat mijn bv niet opgang wasna 2 dagen ivm misselijkheid zoontje en te korte lip en tongriem. Maar ik vond het zoooooooo mooi en bijzonder! Als ik het allemaal over zou mogen doen zou ik me erin vastbijten Ik zou pas dan de beslissing nemen wat je wil. Als je het geprobeerd hebt denk je er misschien anders over. Ik had ook niks met borstvoeding. En riep: ik probeer het maar lukt het niet dan kap ik! Maar nu ben ik om! Hihi helaas door stomme onwetendheid en weinig support opgegeven.... ( hmmm nu klep ik teveel, sorry, het zit nog hoog) Dus mijn eigenlijke antwoord op jouw vraag nogmaals: na een week veranderde de kleur van dikke plakkerige substantie naar advocaat naar roomkleurige melk. Denk dat je daarop moet letten.
ik zou 2 wkn bv geven. Doordat ik een domme kraamhulp had adviseerde mij na 4 dagen midden in de stuwing af te bouwen, daardoor duurde de stuwing 10 dagen. Ik zou afbouwen na de stuwing. Elke dag 1 voeding minder bv of elke voeding iets kortee kolven als je gaat kolven.
Je bedoelt hopelijk toch niet dat ts elke dag 1 voeding kan laten vallen, qua afbouwen? Ts, goed dat je er over nadenkt. Maar laat het gewoon over je heen komen..het is zo moeilijk te voorspellen hoe het zal lopen! Het gevoel van een drinkende baby, is eigenlijk niet van te voren voor te stellen. Wellicht loopt het niet meteen soepel (dat kan nu eenmaal in het begin),en wil je niet investeren verder en stop je snel. Wie weet heb je een natuurtalent in huis, en loopt het zo goed dat je niet wil stoppen... Elke druppel is meegenomen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nog helemaal niet besloten dat ik het zo wil aanpakken ik vroeg het mij gewoon af hoe dat dan werkt onze oudste dochter is zorg intensief en heeft een hoop aandacht nodig dus ik ben aan het bekijken wat de evt mogelijkheden zijn om over te stappen van BV naar KV op het moment dat het mij teveel zou worden (BV bijv moeizaam verloopt of ik mij er niet goed bij voel) ik weet niet hoe ver ik zou gaan om het te laten slagen, gezien ik straks dus 1 pasgeboren baby heb en (in de verzorging) een baby van 3,5 jaar. Vandaar dat ik hier benieuwd naar ben. Er is me van meerdere kanten geadviseerd om helemaal geen BV te geven ivm situatie met oudste dochter (zowel vriendin die kraamhulp is als vk in het ziekenhuis) maar dat druist ook weer tegen m'n gevoel in lastig! Het is sowieso moeilijk om nu in te schatten hoe het straks zal gaan dus mijn uiteindelijke besluit zal ik ook pas dan kunnen nemen maar ik oriënteer me graag
Dan denk ik dat je best even contact opneemt met een lactatiekundige. Zij zal je zeker tips kunnen geven, en een plan van aanpak. Dan heb je meteen ook iemand om te contacteren als het zover is.
misschien valt het ook wel reuze mee met de bv. ik zou het iig een kans geven. mijn gevoel was altijd toen ik na een half jaar op kv overstapte dat me dat veel meer tijd, rompslomp en gedoe kostte dan bv. kijk als het niet lukt is het wat anders natuurlijk, maar neem idd contact op met een lactatiedeskundige en kun je het op de manier doen die voor jullie allemaal het beste werkt
Ik vond juist kv meer gedoe dan bv. Er zijn zoveel regels met kv (max hoeveelheid, gemaakte flesjes niet langer dan een uur bewaren, hele volksverhuizing aan spullen meenemen als je de deur uit gaat) En dan zullen er natuurlijk mama's zijn die het andersom beleefden De bv kun je inderdaad altijd nog afbouwen mocht het niet voor je werken. Succes alvast in ieder geval
Ik ook ik vind KV ook meer gedoe. En hij ging er ook niet van doorslapen zoals zoveel mensen tegen me zeiden (hoefde ook niet van mij hoor maar ik vond dat zo mooi: slaapt hij door? Nee! Krijgt hij nog borstvoeding dan slapen ze nooit door! Nee hij krijgt nu kunstvoeding. Oh. haha) altijd opletten dat je niet over de liter gaat, rekken tot voedingen, lastig meenemen, duurde lang. Borstvoeding was plug & play ! Succes met je keuze je kunt inderdaad altijd afbouwen!
niet doorslapen? apart mijne sliep als een roos! ok ben misschien ook beetje verwend met mijn baby 'volgens het boekje' maar dat valt denk ik wel mee
Haha ja ik weet het ook niet heb bij oudste dochter 4 weken gekolfd en toen kon ik niet meer zowel fysiek als mentaal was ik op. (Ze heeft 3 maanden in het ziekenhuis gelegen na haar geboorte en al die tijd sonde voeding gehad) bedankt voor jullie tips dames!
dat is ook enorm zwaar, vond fulltime kolven in de laatste periode al zwaar, laat staan als je zoveel rompslomp erom heen hebt met een kindje wat in het zkh ligt. gelukkig is het niet elke keer hetzelfde en krijgt jullie hummeltje een prachtige start en kun je gewoon gaan genieten van de mooie periode die veel te snel gaat met of zonder bv
Thanks beckje ik hoop het ook dat het dit keer wel allemaal volgens het boekje mag gaan! Het lijkt me al een hele luxe om überhaupt te kunnen 'kiezen' tussen BV of KV en om je kindje mee naar huis te mogen nemen na de geboorte!