We krijgen konijntjes. Wat kopen we voor ze?

Discussie in 'De lounge' gestart door Dahlia, 21 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Het is de eerste keer dat we konijntjes krijgen en mijn man en ik hebben niet echt ervaring met die beestjes.... We weten niet goed wat ze moeten hebben.

Wat moet er allemaal in het hok? Gewoon alleen hooi? Of nog meer?
    Wat voor voer geef ik ze?

Alleen het hok staat er nog maar.

Kan iemand mij vertellen wat konijnen allemaal nodig hebben?

Ook van die knabbelstaafjes of zo?

2. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    in eerste instantie een goede bodembedekking en dat kan zijn zaagsel met stro of russel bedding (is gehakselt stro).

Als eten een goede korrel van bijvoorbeeld Hope Farms (het liefst geen gemengd voer tenzij aanvulling van Russel Rabbit, maar daar ook extra korrel bijgeven).

Verder hebben konijntjes een drinkfles of drinkbak nodig.
    Evt een konijnenwc (konijntjes zijn over het algemeen zindelijk en doen hun behoefte in 1 hoek van het hok, daar kun je een driehoek bak neer zetten met houtkorrel (kattenbak) deze kun je dan gemakkelijk schoonhouden!)

Kijk voor verdere informatie maar eens op www.konijnen.nl en www.konijnenbelangen.nl

Hier staat ook hoe je bv groentes kunt laten wennen!

Wat voor konijntjes ga je nemen? Uit de dierenwinkel of uit een opvang? Er zijn in NL genoeg konijntjes in de opvang die ook een plekje willen!

Verder lees ik dat je er meer dan 1 wilt, houd er dan rekening mee dat je het beste een voedster en een rammelaar kunt nemen waarvan de rammelaar gecastreerd is (vandaar asiel, want daar gebeurd dat vaak al!).
    2 rammetjes gaat bijna nooit goed en 2 voedsters soms (hier toevallig wel, maar heb genoeg verhalen gelezen dat het niet goed gaat of maar even goed gaat!)

Veel plezier!

3. snoet

snoet Bekend lid

3 feb 2009
    901
    0
    0
    Hoofddorp
    Een hok is al heel belangrijk, maar die heb je gelukkig al. Je heb bedekking voor de vloer nodig, daar kan je houtsnippers (handig als je konijn ook in huis los loopt) of zaagsel. Hooi voor het lekker en stro voor in de winter als het konijn buiten staat. (niet in de zon en ook niet in de wind anders afdekken)

Een drinkfles en stevig voerbak anders gooit hij het om. Konijnenvoer, je heb alleen met biks maar ook met groente enzo erdoor heen. Je kan beter alleen biks kopen anders gaan ze zitten selecteren.

Knabbelstaafjes kan je altijd geven, en je moet ook een zout blok en een knabbelsteen hebben voor hun tanden.

Je kan konijnen ook borstelen, dus daar kan je eventueel een zachte borstel voor aanschaffen.

En voor meer info kan je natuurlijk altijd even google, het is voor mij lang geleden dat ik een konijn had. Dus mss is er wel weer het een en ander veranderd.

4. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    Een zoutblok en knabbelsteen moet je juist niet geven! Dit is niet goed voor de konijnen! Je kunt beter een paar wilgentakken of takken van een fruitboom geven!

5. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

@ Marjolinos, bedankt voor je uitgebreide informatie.
    Waarom mag een konijn eigenlijk geen gemengd voer hebben?
    We krijgen waarschijnlijk van iemand konijntjes die een nestje heeft. Uit de dierenwinkel vond ik ze vrij duur...
    We nemen 2 vrouwtjes of twee mannetjes. Maar kijken hoe het gaat....

Ik ga straks denk ik ff naar de dierenwinkel om al het spul op te halen.

Nogmaals bedankt.

6. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

@ Snoet, jij ook bedankt voor je reactie. Dus een knabbelstaafje is niet goed? Waarom eigenlijk niet?

7. Demie1983

Demie1983 Actief lid

5 jan 2010
    173
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen zoutblok!!! en ook geen knabbelstokken!!!
    Zijn helemaal niet nodig.

Zorg voor genoeg ruimte zodat ze lekker kunnen rennen en springen. Hooi is het belangrijkste eten voor een konijn, dat moeten ze de hele dag kunnen eten. En daarbij geef je ze het beste biks (van die groene staafjes) Dan weet je zeker dat ze alle balangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen. En dan niet de hele bak volgooien maar ik geef per konijn 1 eierdopje smorgen's en 1 s avond's (20gr per kilo gewicht konijn per dag)
    Heel veel info kun je ook vinden op Konijnen & Konijntjes : Forums, Weblogs, Videos, Fotos en Informatie
    Daar staat ook een lijst van alle groenten en fruit wat je een konijn mag geven.

Succes ermee! Gr Demie

8. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    2 mannetjes (rammelaren) gaan bijna nooit goed samen! Dus als je dan van 1 geslacht 2 konijntjes wilt dan beter voedsters hoewel dat vaak ook niet altijd goed blijft gaan!

Als je een konijntje gemengd voer geeft, dan eten ze vaak alleen de dingen die ze lekker vinden en krijgen ze dus niet alle voedingsstoffen binnen en idd wat demie ook zei en ik vergeten wat is hooi! Iedere dag een grote pluk hooi (echt groot) is ook echt noodzakelijk!

9. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Ik vind twee konijntjes in een hokje wel heel zielig hoor.... je zou eigenlijk een mooie ren eraan moeten hebben. konijntjes houden ervan om te rennen nml. Dan blijven ze ook liever, want dan worden ze niet zo chaggie. En twee vrouwtjes of twee mannetjes gaat echt niet werken denk ik... die gaan vechten!

10. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    msroxy, 2 vrouwtjes samen kan wel hoor alleen meestal niet! (mijn 2 dames hebben elkaar uitgekozen en zitten nu alweer 5 jaar samen in 1 hok, overigens wel met 2 etages!)

11. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Geen knaagsteen.. Erg slecht voor een konijn.. Voor de rest is alles al gezegd ik heb het voer van science selective ben ik erg tevrede over het kost iets meer maar het is heel goed voer.

12. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

24 mei 2010
    956
    0
    0
    huismama
    Hoi hoi,

Ik heb zelf heel lang konijntjes gehad :D

Konijnen houden er idd van om lekker te kunnen rennen/loslopen.
    Als je ze van kleins af aan krijgt, kun je ze dat ook aanwennen om lekker even in huis rond te lopen (pas wel op met kabels :D)
    Heb je gras? dan kun je een leuke ren maken, waar ze in kunnen rennen en lekker van het gras kunnen eten.

Ik gaf mijn konijn altijd normale konijnenkorrels en niet gemengd. Idd om de reden dat ze gaan selecteren.
    Ik gaf het konijn daarnaast wel veel groenten en fruit (wortel vinden ze vaak erg lekker, en is goed voor de tandjes)
    In de dierenwinkel zijn wel boekjes tekoop met een lijst van groenten wat wel en niet mag, of waar je mee uit moet kijken.
    Kun je ook op internet vinden, dat scheelt weer in de kosten ;)

Je kunt ze best wel een knabbelstaafje geven.
    Je hebt ook een soort van broodjes (gekleurd zijn ze), dat lijkt er wel een beetje op.
    Ze vinden het niet allemaal lekker, maar dat zie je snel genoeg ;)
    Leg je deze er af en toe in, dan blijven ze het ook leuk vinden.

En ik had altijd heel veel hooi in het hok.
    Dat is goed voor de darmen.
    Ik persoonlijk zou dan kiezen voor gewoon hooi, en niet voor het gekruide hooi wat je tegenwoordig ook hebt.
    Daar kunnen ze weer last van krijgen.

Konijnen kunnen last krijgen van kleine beestjes (mijt ofzo).
    Dat kan ook in hooi zitten.
    Ik had dus altijd een flesje in huis staan just in case.
    Jeuk is niet leuk voor die konijntjes.
    Ook kunnen ze vlooien krijgen helaas.
    Ik waste ze dus weleens lekker met een heel klein beetje shampoo.
    Daar kunnen vlooien niet tegen.
    Verder behandelde ik ze er daarna tegen.

Ik zou ook kiezen voor een drinkfles, hier kunnen ze geen rotzooi in gooien, en blijft het water lekker schoon.
    Iedere dag lekker verversen.
    Ik had er altijd zaagsel in.
    Dat neemt veel op, en vond ik persoonlijk fijner en vriendelijker dan houtsnippers.
    Deze zijn weer wat harder.
    Ook moet je er rekening mee houden, dat de nageltjes lang kunnen worden.
    Dit moet je even goed in de gaten houden ;)
    Je kunt ze zelf knippen, en als je het niet fijn vind, bij de dierenarts laten doen.

2 konijnen is wel heel erg leuk :D Ze houden ervan om samen te zijn.
    Maar ze hebben wel veel bewegingsvrijheid nodig ;)
    Als je ze er lekker vaak uithaalt, dan worden ze ook lekker tam.

Heel veel plezier ;)

13. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

24 mei 2010
    956
    0
    0
    huismama
    Ps, ik kocht mijn konijnenkorrels altijd bij de Jumper.
    Gewoon de goedkoopste had ik, in een grote papieren zag ( dacht 10 kilo ofzo )
    Je kunt daar ook zelf scheppen, zal denk ik 1,95 euro per kg zijn denk ik.

Dat is helemaal niet erg, als je ze daarnaast maar veel andere dingen geeft.
    Veel hooi dus, en groenten en fruit ;)

14. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    Ik heb 2 mannetjes in een ren + hok en dat gaat prima :) ze hebben nooit ruzie dus het gaat heus wel hoor. Maar ik zou ook ruzie krijgen als ik in een hokje van 80 bij 40 zou zitten maakt niet uit met wie ;)

liefs Es

15. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

24 mei 2010
    956
    0
    0
    huismama
    lol :D

16. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    Schopp, Duitsland
    ja is toch zo :) vind het zielig in een hokje........

liefs Es

17. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

@wassen: ik zou ze niet zomaar gaan wassen hoor en zeker niet met shampoo! Als je al een vlooienplaag zou krijgen is het vroeg genoeg om ze in bad te doen! Of als ze onder de dunne poep zitten, want dat trekt vliegen aan.

Kijk regelmatig hun kontjes na: bij vieze kontjes, schoonmaken en geen groenvoer geven. Vliegen zijn dol op vieze konijnenkontjes en leggen er eitjes op, de maden vreten je konijn op! Heel erg zielig dus ben er bedacht op, er overlijden hier elk jaar weer heel veel konijnen aan.

Inenten: ook belangrijk 1x in het voorjaar tegen de konijnenziekten myxomatose vhs en 1x in augustus nog een herhaling tegen myxomatose

Heel veel hooi, daar ben ik het mee eens heel veel fruit en groente ben ik het minder mee eens. Je moet het altijd heel rustig opbouwen bij konijnen, anders komt het gevaar voor dunne poep weer om de hoek kijken. In fruit zitten heel veel suikers, zou ik maar een klein stukje van gegeven op een dag.

Knaagsteen en alle andere commerciële troep: de winkels laten je graag geloven dat het nodig is en zelfs slecht als je het niet koopt, maar het is eerder andersom. Je hebt alleen brokjes (inderdaad gewone pallets zijn het best, trekken ook geen muizen en ratten aan i.t.t. gemengd voer!) en heel veel hooi, stro en zaagsel voor de bodem. Hoewel ik 1 heel raar konijn heb dat stro eet en hooi uit z`n kooi gooit! Hij is 12 dus je kunt er wel oud mee worden blijkt ;)

@konijnen samen zetten: in het begin zal alles goed gaan 2 mannetjes én 2 vrouwtjes, maar als ze gaan puberen dan wordt het waarschijnlijk knokken tussen 2 mannetjes. 2 vrouwtjes geeft enen grote kans op succes, ligt ook een beetje aan de karakters natuurlijk.

@konijnen uit de dierenwinkel: geeft vaak veel verdriet omdat ze te jong zijn en/of ziek. Vaak overlijden ze na een paar dagen al!

Verder willen ze wel graag de ruimte: de standaard hokken uit de winkel zijn erg klein, maar je kunt er vaak zelf heel simpel een ren onder plaatsen. Of je laat ze lekker los als je weer thuis bent!

Ren op het gras: klinkt leuk, maar pas op dat ze niet gaan graven! Want dat kunnen ze heel goed, nadeel is dat ze er zo vandoor kunnen gaan en je grasveld wordt een modderpoel! Beter is er gaas onder te doen of gewoon op tegels zetten en los laten lopen op het gras.

18. danip

danip Niet meer actief

Echt waar niet doen 2 mannetjes. Er zijn altijd uitzonderingen maar die zijn zoooo zeldzaam. Ik heb genoeg gevolgen gezien van "2 rammen kunnen wel samen", en dat ziet er echt niet fijn uit. Konijnen kunnen keihard vechten, en elkaar heel erg beschadigen. En de kans dat het goed gaat tussen 2 rammen is misschien 1%

Liksteen niet doen dus! Het beste voer is genoeg hooi (dat moet er altijd zijn) groenvoer, en dan als aanvulling konijnenkorrel.

Leuk hoor 2 konijntjes :) Kun je wel meer dan 10 jaar plezier van hebben :) Als je nog verdere vragen hebt, je hebt mijn email ook wel :D

19. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Het is een 'hokje' met twee verdiepingen hoor.
    En aan een ren beginnen we niet. Daar is de tuin te klein voor.

20. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    Schopp, Duitsland
    Danip, dan ben ik zeker die 1%.........;)

liefs Es

Deel Deze Pagina