Hallo, Nadat ik bij wat voorlichtingen ben geweest, heb ik het gevoel dat hier wordt gedaan alsof borstvoeding altijd lukt als je maar de 'regeltjes' volgt. Terwijl ik uit omgeving het idee krijg dat het soms gewoon echt niet wil lukken. Nu is er mij heel veel aan gelegen om succesvol borstvoeding te gaan geven (i.v.m. familie-ziektes). Hoe kan ik de kans op succesvolle borstvoeding zo groot mogelijk maken? Of zijn er factoren waar ik geen invloed op heb die borstvoeding kunnen belemmeren? Ik wil straks niet het gevoel hebben dat het aan mij ligt als het niet lukt, maar heb wel het gevoel nu dat ik er geen realistisch beeld bij heb. Alvast bedankt!
Hoi, Ik begrijp je gevoel, maar als iedereen de regeltjes zou volgen, zouden hier niet zoveel vragen komen Borstvoeding geven is natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk gaat. Er zijn veel factoren die mee spelen in succes. Goede voorbereiding is er 1 van: inzicht dat je in het begin veel moet aanleggen om de voeding goed op gang te krijgen is er 1 van. Ook inzicht in wat je kunt verwachten, wat natuurlijk gedrag is van kindjes en hoe je daar op kunt reageren. De bereidheid om 10 dagen borstvoeding de tijd te geven, zodat het daarna lekker loopt. Natuurlijk weet je van te voren niet hoe je bevalling zal zijn, en dus weet je ook niet hoe je kennismaking en start met borstvoeding zal zijn. Ik zou zorgen dat ik duidelijk had wat ik wil investeren, (grenzen bepalen), en alvast hulp in de buurt inventariseren: nummer van vrijwillige borstvoedingsorganisatie en lactatiekundige. Misschien kun je nu al contact hebben, als dat goed voelt voor je. Wanneer je al contact hebt gehad, is de stap om te bellen voor overleg of je op de goede weg bent makkelijker. Veel succes! Heidi