zuignap

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door missmama, 13 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missmama

missmama Actief lid

6 aug 2006
    125
    0
    0
    Nederland
    Hallo,

Ik zougraag willen weten of het zo is dat als je gebruik maakt van een ruggenprik dat het kindje altijd met de zuignap word gehaald?

En dan lees ik over een nieuw middel,remifentanil, is het bij dit middel ook zo dat er gehopen moet worden, en zijn er risico`s aan het gebruik van de zuignap of verlostang?

Groetjes Missmama

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Missmama,

het is zeker niet zo dat als je een ruggeprik krijgt dat je dan altijd een vacuümverlossing nodig hebt. De kans hierop wordt wel groter. Zodra je ingrijpt in het natuurlijke proces van bevallen is de kans groter dat je dan ook weer een extra ingreep daarna nodig hebt.
    De verlostang wordt nauwelijks meer gebruikt.
    Ja, er zijn wel risico's verbonden aan het gebruik van de vacuüm, de baby moet daarna minimaal 24 uur in het zieknhuis blijven, krijgt paracetamol (tegen de hoofdpijn).
    Ik heb zelf geen ervaring met remifentanil.
    Maar het is dus niet per definitie zo dat als je kiest voor pijnstilling dat er dan een kunstverlossing volgt, alleen de kans hierop wordt wat groter. Overigens ligt de keuze voor een kunstverlossing altijd bij een gynaecoloog.

Mirjam

3. missmama

missmama Actief lid

6 aug 2006
    125
    0
    0
    Nederland
    hallo Mirjam

Bedankt voor je antwoord, en het is vacuumverlossing inderdaad ik kon niet op het woord komen!

Ik ga bevallen in het ziekenhuis omdat ik in de grensstreek woon, daardoor loop ik niet bij een vk maar vanaf het begin al bij de gyn
    soms wel lastig omdat ik alleen contact met hem heb als er een echo gemaakt moet worden, verder sta ik onder controle van mijn ha.

De vacuumverlossing ga ik dan maar even bij ons volgende bezoek bespreken.

Groetjes Missmama

4. Japke

Japke Bekend lid

1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Missmama,

Het middel remifentanil wordt nog niet overal toegepast, eigenlijk nog zeer weinig. Het middel werkt zeer kortdurend en levert geen gevaar voor de baby op. Er komt wel een zeer kleine dosering bij het kind.
    Wel dient er continue controle te zijn van de condite van het kind door middel van een hartfilmpje. Naast continue pijnbestrijding, kun je zelf ook met een knopje extra pijnstilling toedienen. Je kan van dit middel wat slaperig en duizelig worden maar door het kortwerkend effect van dit middel, heb je wel meer de controle over je lichaam. Soms hebben barende wel het gevoel dat ze minder goed mee kunnen meehelpen of toeschouwer zijn van hun bevalling. Ook staat er in een onderzoek beschreven dat je iets meer kans hebt op een kunstverlossing.

Bespreek eens de mogelijkheden voor pijnstilling met de gynaecoloog. En kijk wat er mogelijk is en kijk ook hoe je het ervaart.

groetjes,
    Japke

Deel Deze Pagina