Hoi meiden, Ik ben even benieuwd of meer mensen hetzelfde ervaren als ik. Misschien hebben jullie tips of weten jullie in ieder geval hoe het komt. Zoals je kan zien in mijn onderschrift ben ik 14,5 week zwanger. Ik ben tot nu toe helemaal nog niet misselijk geweest. Alleen bij heel vieze geuren heb ik wel eens gekokhalst, maar verder nooit. Wat ik wel al vanaf het begin af aan heb is dat ik zo weinig avondeten naar binnen krijg, het staat me echt tegen. Op een gewone (werk)dag eet ik overdag prima, maar 's avonds wil het gewoon niet. Als ik iets eet wat ik erg lekker vind gaat het wel, maar dat is meestal niet zo gezond . Denk aan rostirondjes met kant en klare salade ofzo... Het punt is dat ik in het begin een kilo ben afgevallen, en nu weer op mijn startgewicht zit. De baby doet het goed, dus dat is het punt niet, maar ik denk dat het voor mezelf niet goed is om niet aan te komen. Ik eet nu het volgende op een dag: 07.30 Kom yoghurt met muesli en rood fruit, soms met vers fruit erdoor. 10.00 Plak ontbijtkoek (als in Snelle Jelle) 12.30 4 Bruine boterhammen met wisselend beleg. 16.00 2 stuks fruit. 18.30 Avondeten. Maar dat is dus echt minimaal, soms een omelet of zoals ik hieboven schreef. Ik denk dat mijn gewone eten overdag wel goed is, maar ik mis zo wel de groente. Heb net bijvoorbeeld pasta gemaakt met veel verse groente, maar heb met moeite maar de helft op van wat ik normaal eet. Wie herkent dit, weet hoe het komt of weet wat ik er aan kan doen?!
Dan eet je stukken meer als mij. Ik ben morgen 14 weken zwanger en al 5 kilo afgevallen. Ik heb gewoon nergens zin in/krijg niks af. Ik heb 1 week gehad dat ik echt iedere dag heb overgegeven en buiten die week misschien een keer of 3. Maar eten heb ik totaal geen zin in. Ik eet harstikke slecht ookal probeer ik gezond te eten ik krijg het gewoon niet af. Ik ben gewoon blij als ik überhaupt iets kan eten, al is het maar chips of een koekje. Volgens de verloskundige kan het weinig kwaad als je maar iig speciale voedingssupplementen met genoeg vitamines slikt voor de zwangerschap komt de kleine niks te kort.
Jeetje, das wel erg weinig inderdaad. Gewoon brood/fruit krijg je ook niet naar binnen? Desnoods lekkere broodjes ofzo... Die vitaminen heb ik genomen totdat ik kon stoppen met foliumzuur eerlijk gezegd. Ik had ze van de kruidvat, maar die dingen zijn zo groot en vies dat ik blij was dat ik er mee kon stoppen (A)
Ik heb de eerste 4 maanden ook weinig avond eten gegeten. Het is nu weer normaal. Daarbij was ik die maanden flink beroerd, overgeven en veel misselijk enzo. Dat is nu gelukkig over. In de ochtend en middag eet ik nu wel meer dan voor m'n zwangerschap, ik heb echt trek steeds.
Ik heb op zich wel trek maar zit snel vol, avondeten is ook het moeilijkst. Krijg een heleboel dingen niet weg. Eet veel sla, eet elke dag 2 kiwi's, 3 broodjes, wat kwark/yoghurt, en knabbel bijna elke avond worteltjes, soms een chippie. Slik er nog wel zwangerschapsvitamine bij. Ons eetpatroon komt wel aardig overeen zo te lezen. Kan slechter toch?
Met avondeten heb ik dat ook heel erg. Overdag blijf ik eten vooral boterhammen en ik begin de dag al met een tosti anders heb ik na een half uur alweer honger. Avondeten krijg ik nu ook de helft van wat ik normaal eet en dat gaat al met moeite.
Kun je niet 's middags warm eten? Enne, salade (er vanuit gaan dat er meer groenten dan een blaadje sla in zitten) is toch ook gezond. Als je nou elke dag alleen maar friet etc. zou eten, maar dan nog op dit moment is het belangrijkste denk ik dat je genoeg eet (wat dan ook) zodat je zelf op de been blijft, de baby pakt wel wat het nodig heeft. Zolang je zelf niet al ondergewicht had, denk ik dat het niet erg is als je weinig aankomt. Anders gewoon even met je vk overleggen, die kan je vast vertellen of het een probleem is.
Ik had hetzelfde, is overigens nu wel minder.. Ik kan nu wel weer normaal avondeten. Wat ik deed is rond een uur of 4 vast mijn groenten eten. Zo verdeelde ik het meer en had ik iig vast groente binnen. Nu moet dat natuurlijk wel uitkomen ivm werk enzo, maar ik nam altijd rauwe groenten. Meestal een mix vsan komkommer, mais en tomaat of radijs, rauwe wortels, rauwe bloemkool en paprika ( vind ik heerlijk) en nam ik ook gewoon wel mee naar mijn werk. Zo kom je toch wat meer aan je voedingsstoffen en hoef je met avondeten alleen maar vlees/aardappels.
Ik doe wel eens tijdens de middag mijn botherhammetjes met sla tomaat en komkommer, dan plakje ham of kipfilet. 's Avonds eet ik ook minder dan voorheen (toch nog altijd van alles wat dus ook nog wat groenten), maar ik eet dan later eventueel nog een potje yoghurt of een meergranenreep. Ik heb nooit extra vitamines genomen, hoefde van de verloskundige ook niet zolang alle testen goed waren en ik variatie had in maaltijden. Alle testen komen altijd goed terug en ik kan gevarieerd eten. Als ik nu door het niet binnenkrijgen door de zwangerschap te eenzijdig was gaan eten dan had de verlos me wel supplementen aangeraden.
Gezond is het natuurlijk niet maar overdag eet je wel goed dus je krijgt de benodigde vitamientjes wel binnen. De baby pakt als eerste wat hij nodig heeft en dan pas ben jij aan de beurt. Ik ben zelf door overmatig spugen 19 kilo afgevallen vanaf week 10 alleen maar vloeibaar voedsel gehad in de vorm van nutriciadrink .. Mijn baby doet het nog steeds harstikke goed ligt voor op schema. Langzaam maar zeker komt de trek in avond eten ook weer terug nu.
Zo, toch nog best wat reacties! Ik ben "blij"om te lezen dat er meer zijn die hetzelfde hebben. Wat ik overdag eet is inderdaad wel gezond hoor, daar ligt het niet aan. Weeg nu 72kg bij een lengte van 1,83. Is op zich prima, maar moet niet veel lichter worden. Dat van rauwe groenten naar mijn werk lijkt me nog minder haha, maak salade wel altijd lekker door feta en dressing ofzo, en dan inderdaad met paprika, komkommer en tomaat erdoor. Warm eten is helaas ook geen optie, denk dat dat sowieso beter is tussen de middag, maar sta voor de klas en werk tussen de middag even een broodje naar binnen . Wat wel helpt zijn ovenschotels, die vind ik erg lekker. Maar vriend is varen voor zijn werk en om nou voor mezelf een ovenschotel te maken... Nou ik lees hier lekker mee, zal het inderdaad volgende x met vk overleggen. Maar ik zie dat het stukken erger kan, wat erg als je pas met 33 weken weer wat kan eten zeg!
Fruit krijg ik nog wel af maar dan wel sappig fruit zoals meloen, ananas, aardbei etc. Bananen ofzo weer niet. Vandaag heb ik bijvoorbeeld op het werk alleen een kop thee gehad om 10 uur, die heb ik met moeite binnen gekregen en binnen gehouden. Om half 2 had ik eindelijk het gevoel dat ik het wel binnen zou houden als ik iets zou eten. Heb toen 4 droge cracottes gegeten en een bakje vanillevla. Vanmiddag in de stad een klein broodje gezond gehad, ik verheugde me er niet op en echt smaken deed het me ook niet maar ik had honger en ik heb het gelukkig binnen gehouden. Vanavond heb ik veel gegeten vind ik zelf! Ben voor de verjaardag van een vriendin naar de Wok geweest. Heb een kom aspergesoep gehad, 4 stukjes stokbrood, wat gebakken champignons een bordje vers fruit en een schaaltje ijs. Voor mijn doen tegenwoordig echt veel!
Even een update. Ik was zojuist bij de VK en die zei dat ik toch echt moest gaan proberen meer binnen te krijgen. Als ik over 2 weken nog steeds zo weinig eet en drink dan is de kans groot dat ze me op gaan nemen en ik aan een infuus kom te liggen! Voor het kindje kan het geen kwaad maar wel voor mezelf. Ga dus nu echt nog harder proberen om meer te eten/drinken. Was even geen leuk nieuws maar met de kleine was gelukkig alles goed.
Hoi, Ik was ook eerst afgevallen en rond week 24 zat ik op me start gewicht en pas rond week 30 ben ik in gewicht aangekomen. Echt niks om je zorgen over te maken hoor, mijn buik lag wel achter op groei waardoor ik met week 32 een groei controle van de baby heb gekregen. Maar de kleine lag gewoon prima op schema en ik voelde me verder ook prima. Ik zou dus gewoon lekker eten zoals je doet en niks proberen te forceren. Ik riep zelf steeds, waarom kan ik nietzo lekker snoepen als elke andere zwangere? Ik kon echt niet genieten van eten.. Nou dat heb ik vanaf week 30 tot 41+4 weken echt goed ingehaalt hoor, dus het is maar goed dat ik niet al die tijd zoeen trek heb gehad.
JA ik weet het maar ik word af en toe misselijk van de honger waardoor ik dan weer ga overgeven en omdat er dan niks uitkomt heb ik dan meestal de rest van de dag ook nog zwaar pijn aan mijn ribben. Tis niet dat ik geen honger heb, ik krijg gewoon niks af.
Ik herken dit heel erg! Had het in het begin toen ik misselijk was. Daarna is het vanaf ongeveer 16 weken wat beter gegaan. Maar vanaf een week of 22/23 kreeg ik weer minder eetlust en dat is nu nog steeds zo. Ben nu 30 weken en de afgelopen 5 weken niks aangekomen. Zit nu op +6 kg, dus dat is op zich gewoon heel netjes, maar moet wel aan blijven komen. Ik probeer zo veel mogelijk over de dag verdeeld te blijven eten. Als ik dan meer zin heb in iets ongezonders pak ik dat ook gewoon, moet t toch zo prettig mogelijk maken om te eten Succes iedereen!
Tetta: Jeetje zeg, dat is schrikken! Probeer inderdaad wat je er in kunt houden, al is het maar een klein beetje. Bij mij werken ontbijtkoek en fruit het beste, hoop dat het helpt. En durf het bijna niet te zeggen, maar Mac Donalds ofzo, gaat er ookwel in. Chai: Zoals jij heb ik het ookdenk ik. Maar mijn buik/bm is tot nu toe goed... Goed om te horen dat alles goed is gekomen. Tooske: Je gewicht is wel goed, maar je moet inderdaad wel blijven aankomen. Wat jij zegt dat je in het begin misselijk was zal ook veel invloed hebben gehad! Dat heb ik niet gehad, daarom vind ik het ook zo vreemd....
Ik ben gister thuis gekomen uit het ziekenhuis en heb vanaf zaterdag aan een infuus gelegen. Ik merk nu dat het toch weer achter uit gaat met eten en drinken. Ik mocht de eerste 24 uur niks. Niet eten en drinken, geen tv, geen telefoon, geen bezoek (muv van mijn man, zoontje mocht ook niet) Ik hoop dat het niet weer die kant op gaat.
Ik ben nu ruim 16 weken zwanger en ook nog niks aangekomen Bij mijn eerste zwangerschap woog ik 1 week voor de bevalling minder dan toen ik zwanger werd!! Mijn gyn heeft daar nooit een probleem van gemaakt, hij zei alleen bij elke controle zorg dat je blijft eten en dan gaat het met de baby ook goed ( en er is op 36 weken een kereltje van 3310 gr & 52.5 cm uitgekomen )