Hallo, Ik maak mij de laatste tijd toch een beetje zorgen en vraag mij af of ik hier iets mee kan. Ik werk op een plek waar er binnen gerookt kan worden. Er zijn enkele rookvrije ruimtes, maar die zijn minimaal en daar kom ik ook weinig. Op kantoor wordt er gewoon gerookt door mijn collega's. Buiten sigaretten rook komen er regelmatige walmen van cannabis, coke en heroine voorbij (niet van mijn collega's hahaha). Ik voel mij er toch wat ongemakkelijk/onprettig bij nu ik zwanger ben. Ik werk hier trouwens nog maar 4maanden. Zou ik een rookvrije werkplek kunnen 'afdwingen'?
Volgens mij is dit gewoon slecht beleid van je werkgever. Iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek, dat was toch ook 1 van de redenen om kroegen rookvrij te maken meen ik me te herinneren. Rokeninfo | Roken op de werkplek Rookverbod op de werkplek | Antwoord voor bedrijven https://www.jurofoon.nl/nieuws/1104-recht-op-een-rookvrije-werkplek
Ik dacht die werkt bij mensen thuis ofzo.. op kantoor roken mag al jaren niet meer. Dat is sowieso vies, zwanger of niet zwanger.
Dit mag idd niet, je hebt recht op een rookvrije werkplek. Maar ik weet van een vriendin bv dat het soms niet echt af te dwingen is, zij doet huisbezoeken bij mensen die allerlei problemen hebben en vaak enorm veel roken, soms steken ze dan wel geen sigaret op in haar bijzijn, maar staat het huis toch al blauw van de rook... Een collega van haar is tijdens de zwangerschap mede om die reden gestopt met de huisbezoeken en kreeg tijdelijk werkzaamheden op 't kantoor.
Verbaasd me enorm dat je ergens werkt waar gerookt mag worden. Tenzij je natuurlijk in een coffeeshop ofzo werkt, maar dan denk ik dat je er ook voor kiest. Maar volgens mij mag het inderdaad helemaal niet en zou ik hier echt een stok voor steken! Ik zou even de wetten en regels erop naslaan en die meenemen in een gesprek hierover. Je rookt toch mee en dat is ook niet goed voor jou en je kindje.
In een coffeeshop mag je alleen nog pure wiey/hasj roken sinds het rookbeleid. Maar ze geeft aan dat naast sigaretten er ook wel eens cannabislucht voorbij komt, dus coffeeshop lijkt me niet, zou dan eerder andersom zijn. En zoveel "dampen" van hard drugs in een coffeshop? Klinkt mij eerder als verslavingszorg oid. Lijkt me idd niet gezond als je zwanger bent!
Ik werk in een sociaal pension waar mensen wonen die een dubbele diagnose hebben. Hier is gebruik gedoogd. Inprincioe mag er alleen op kamers gebruikt worden, maar met nicotine neemt men het niet zo nauw. Clienten en collegas roken hier overal. Lijkt steeds erger te worden nu er een strenge leidinggevende sinds vorige maand weg is. Bij mijn vorige zwangerschap werkte ik in de verslavingszorg, en ik mocht meteem geen huisbezoeken doen om deze reden. Ik ga dit met mijn leidinggevende opnemen. Want het gerook op kantoor is echt goor en wordt steeds erger.
Buiten goor voelt het ongemakkelijk met mijn zwangerschap! Ook zijn er behoorlijk wat agressie incidenten de laatste maand geweest wat ik ook niet prettig vind als ik zo een buik krijg.. (Ik vind mijn baan sowieso vreselijk, werk er sinds half maart! Toen leek het allemaal ok, spiraal eruit en direct zwanger, had niet kunnen overzien dat het er nu zo aan toe gaat!)
Nou inderdaad bespreken met je leidinggevende. Kan mij voorstellen dat je je er ongemakkelijk bij voelt. Ik zelf heb dat ook. Niet altijd overigens zaterdag gaan we bij iemand voetbal kijken en dan weet ik nu al dat er gerookt zal worden. Raam open dan maar. Maar dat is eenmalig en elke dag op mijn werk zou ik inderdaad toch wel vervelend vinden! Veel succes in elk geval ik hoop op een goede oplossing voor je!
Ik ga toch maar eerder vertellen dat ik zwanger ben.. Vanavond werk ik tenminste met niet rokers... Maar ja dan heb je de clienten nog!
Belachelijk er wordt dus ook op de slaapkamer gerookt waar je moet slapen als je slaapdienst hebt! Yak!
Gadver. Dat is helemaal vies!! En dat doen je collega's? Nou volgens mij kan je werkgever hier gewoon een dikke boete voor krijgen...
Ja echt niet normaal... Lijkt wel steeds gekker ye worden daar., gister was leidinggevende helaas al weg, ik hoop hem dinsdag te treffen!
wow...ik schrik er gewoon van... dus dit is hoe hier te werk wordt gegaan in dergerlijke instanties in de verslavingszorg... Ongelofelijk! ..wat een raar land wbt gedoogbeleid hier .. Snap dat dit onwijs ongemakkelijk is voor je ...en tevens niet gezond! ik zou dit zeker gaan aankaarten en anders naar de arbo stappen... Uiteindelijk moet je werkgever zorgen voor een niet schadelijke omgeving .. Succes!!