Wij hebben de uitslag gekregen dat ml weinig beweeglijk zaad heeft, wel voldoende hoeveelheid/gemiddeld. Over de vorm hebben ze niets gezegd dus ga ik er maar van uit dat dat goed is. Verder nog geen getallen of iets (ml niet op doorgevraagd). En nu? Wat kunnen we verwachten? Hoe zijn onze 'kansen'? Iemand ervaring? alvast bedankt!
Dat hangt er van af hoeveel goed beweeglijke zaadcellen er uiteindelijk over blijven. Om dat te berekenen moet je het totale aantal zaadcellen weten en hoeveel procent daarvan goed beweeglijk is. Aan de hand van die uitslag weet je of je spontaan zwanger kunt worden of in aanmerking komt voor een vruchtbaarheidsbehandeling.
Geen idee.. het totale aantal was gemiddeld dus 100 tot 200 miljoen dan (bizarre hoeveelheden zijn dat he!) En dan weinig, maar weet niet hoeveel procent. In ieder geval was de kans klein Is er een soort 'drempel' voor vruchtbaarheidsbehandeling? Niet dat ik daarom sta te springen natuurlijk maar als het toch zo is zoals het is, dan liever zwanger worden dan wachten op misschien wel niks. En dat misschien is eigenlijk best wel heel waarschijnlijk zo. In ieder geval voor ons gevoel nu.
Voor IUI moet je minimaal 1 miljoen beweeglijke zaadcellen hebben na opwerking, in ons ziekenhuis zien ze het liefst minimaal 3 miljoen. Voor IVF heb je ook minimaal 1 miljoen goed beweeglijke zaadcellen na opwerking nodig. Je krijgt een indicatie voor ICSI als je beneden de 1 miljoen zit of als je met IVF geen bevruchting hebt. Dus ja, er zijn zeker protocollen en voorwaarden. Het klinkt inderdaad heel veel als je 100-200 miljoen zaadcellen hebt. Maar het gaat om de beweeglijke, aan dode of misvormde heb je niet zoveel. Stel dat er maar 1% goede zaadcellen in zit, hou je maar 1-2 miljoen over en dan zou je op de IUI/IVF-grens zitten. Wat is het plan van aanpak nu verder? Over het algemeen moet je in elk geval twee keer een zaadonderzoek laten doen met een tussenpoos van 3 maanden. Is het de 2e keer weer slecht, dan weet je dat er structureel iets mis is. Pas dan wordt er gesproken over vervolgstappen. Zaadkwaliteit kan heel erg variëren, vandaar dat één slechte uitslag nog niet genoeg is om in aanmerking te komen.
Bedankt voor je uitleg! Maandag kunnen we weer bellen voor vragen, dan even percentage vragen dus. Nu inderdaad een 2e zaadonderzoek, maar dat kan al over 4 weken. Dan daarna consult bij huisarts voor verwijzing. Vooral omdat ze eigenlijk nu al over een verwijzing praten zal het niet heel best zijn dan ook. Wel wist de huisarts er van dat er geen bijzonderheden waren qua koorts e.d.
Om hier een antwoord op te geven moet je idd meer weten. Nodig voor een bevruchting; 20 miljoen per ml Minimaal 2.5/3ml A+b kwaliteit (= goed en redelijk zwemmend)50% En morfology = minimaal 4% Is er minder dan dit; dan wordt het lastiger. Wij hebben van alles toppers behalve de morfology. En niet zwanger... Succes
Je hebt inderdaad wat meer info nodig om te kijken wat er nog mogelijk is. Maar ze zullen daarvoor het tweede onderzoek willen afwachten denk ik. Bij jou wel alles in orde voor zover ze weten? En... een vruchtbaarheidstraject geeft helaas geen garantie op een zwangerschap. Heb hoop, maar wees ook realistisch. Je weet nooit of je wacht op niks of op iets... Veel succes en geluk!
Succes meissie ook en bedankt Lotje garanties zijn er helaas nooit maar ik wil eerst moed houden op een kindje en realisme komt wel met de kennis die we hebben/krijgen. Eerst dit een plaats geven, dat een spontane zwangerschap er niet in lijkt te zitten Bij mij is eerst de baarmoedermond bekeken, dat was in orde. Verder onderzoek moet nog komen denk ik. Temp en cyclus lengte is wel oke
Je cyclus is regelmatig. Dit ziet er goed uit. Heb je ov testen gedaan? Vind je je ei? Of getemperatuird? Nu gaan ze je hormonen checken elke week, en de follikel groei in de gaten houden. Je hebt voor een spontane zwangerschap 50% beweeglijkheid nodig per ml van 20 miljoen zaadcellen. Heb je veel meer zaadcellen dan kan dit wat minder zijn... Weet je de waardes? Is er daadwerkelijk gezegd dat ene natuurlijke zwangerschap er niet kn zit? Wij hebben namelijk met 2% gezonde vorm ook 2 zwangerschappen gehad, dus alles kan. Hij is niet onvruchtbaar natuurlijk succes
Ja ei kon ik vinden Inmiddels meer info maar verre van hoopgevend vrees ik Minder dan 1 miljoen aantal en daarvan een aantal wel en een aantal niet beweeglijke.. maar zo weinig dat ze niet konden zeggen hoeveel procent.. hoeveel kan ik of mag ik nog hopen?? Op icsi bijv. Weet het ff niet meer
Met die aantallen kom je in aanmerking voor ICSI. ICSI wordt gedaan als je beneden de 1 miljoen goed beweeglijke zaadcellen zit. Per eicel wordt er één zaadcel gebruikt (ingespoten), dus je hebt maar heel weinig goede zaadcellen nodig om al in aanmerking te komen. Helaas meteen de meest intensieve behandeling, maar wel met een goede kans van slagen. Geef de moed dus niet op, ook al is het een enorme tegenslag. Sterkte & succes!
O fijn! dank je wel voor deze hoop dan weer dat het zwaar is kan ik me goed indenken. daar zit ik natuurlijk niet op te wachten maar ik ben nu al heel blij met het idee dat er nog iets mogelijk is. de rest komt wel. misschien naief maar kinderloosheid is het ergste scenario dat ik me kan voorstellen. natuurlijk liefst een leuk leven, maar echt werk en studie en mooi huis en alles komt op een veel latere plaats dan een kindje. Ik lees dat de kans van slagen per behandeling 20/25% zit. Dat is op zich bij een `normaal` stel ook zo, per ronde zeg maar. Dus is kans van slagen dan gewoon gewoon? (mits bij mij het goed zit dan natuurlijk)
De kans van slagen met IVF/ICSI ligt bij een terugplaatsing van één embryo rond de 30%. Worden er twee teruggeplaatst dan zit je rond de 40%. Dus de kans per ronde is wel iets hoger dan wanneer je op de gewone manier zwanger wordt, dan zit je op ongeveer 20%.
Zat even je verhaal te lezen Aloly... Zal even schrikken zijn als je zo'n uitslag te horen krijgt! Helaas hier herkenning. Wij gaan binnenkort met onze 1e icsi-poging beginnen ivm verminderde zaadkwaliteit bij mijn man, heel erg spannend! Jij moet nog onderzocht worden begrijp ik? Weet je al meer over wanneer dat plaats gaat vinden? Je regelmatige cyclus en kunnen vinden van je eisprong zijn alvast goede indicatoren in elk geval. Ter aanvulling op Jippie: onze arts was nog iets positiever... Gemiddeld is het rond de 30%, maar het is gunstig als het 'probleem' bij de man ligt en als de vrouw nog jong is en haar verder niks mankeert. Dat geeft mij net een beetje extra vertrouwen Spannende tijden! Succes meid!
Mijn man had ook weinig beweeglijk zaad, maar de kwaliteit was goed. Ze hebben ons ook niets verteld over getallen of dergelijke. Alle artsen die we zijn tegen gekomen waren positief over het krijgen van kinderen. Mijn eigen cyclus was ook regelmatig en alles was in orde. We zijn meteen gestart met icsi en hebben iui en ivf overgeslagen, omdat dat geen zin had volgens de arts. Mijn man heeft nog wel hormonen geslikt om te kijken of de beweeglijkheid vergroot kon worden. De verse terugplaatsing is niet gelukt helaas, maar van de cryo terugplaatsing ben ik nu zwanger. Het was idd schrikken als je de uitslag hoort, en het ivf-traject is pittig maar we hadden nu wel snel een positief resultaat. En idd zoals Jippie al aangaf, je hebt evenveel goede zaadcellen nodig als eicellen die geoogst zijn. Bij mij waren er 10 eicellen geoogst, dus maar 10 zaadcellen nodig.
Hee hallo. Ik ben zwanger geworden met clomid en bij mijn man moest dus ook het zaad getest worden. de hoeveelheid was in orde maar er was ook verminderd snel zwemmend zaad. Normaal is dat 20 % en bij mijn man 7%. Ik ben toch gewoon zwanger geworden!! Ik ben nu 14 weken zwanger na 5 goede rondes.
dank jullie wel voor de bemoedigende reacties! Dreamer, duim voor jullie, we zijn elkaar al vaker tegen gekomen hier en dan ook zo'n spannende tijd! Ik ben idd nog niet onderzocht. Alleen m'n baarmoedermond (door de huisarts), dat was oke. Cycluslengte idd ook volgens haar. Vandaag tweede potje ingeleverd, en dan na de uitslag verwijzing voor verder. Wachttijd was kleine 2 weken dus dat is te overzien. Hoop maar dat ik niks mankeer op dat gebied!! Meesje, hopelijk mag ik jou volgen met snel een positief resultaat Goede zwangerschap gewenst! Ukki, over de kwaliteit konden ze nog niet zo veel zeggen omdat het zo weinig was dat ze blijkbaar daar niet meer goed naar konden kijken ofzo. Percentages dus ook niet, alleen dat het minder was dan 1. Dus ISCI zal sowieso ook nodig zijn dan als dat lukt Ook goede zwangerschap gewenst! Lieve sabje, dank je wel!
Uitslag inmiddels op papier gekregen. Het meeste kon ik vinden wat het betekent maar wat zijn spermatozoen? Dat is bij ml 0. En erachter staat dat <15/- normaal is. Dus bij ml is dat oké dan ofzo maar wat is dan oké? En bij achymotrypsine staat nee, wat is dat? Niet dat we er gek veel aan hebben want de rest is slecht. 0% type a, 8% type b en c, de rest type d. Van de 0,2 Ph en volume was wel goed Hoop dat het goed genoeg is voor icsi dan maar