Weinig Boodschappengeld: Wat eten? Deel 3

Discussie in 'De lounge' gestart door Bonkie, 18 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oeh, lekker Peetj! Dat heb je wel verdient na zo'n hectische tijd; geniet ervan!!

@Saar22: ik was ook altijd heel erg stipt met maaltijden, maar ik vind het lastig met een baby. zal wel een kwestie zijn van toch weer meer in een ritme komen…

2. ik ben trouwens bezig met een jaarbegroting voor 2014.
    Alle vaste lasten opschrijven, opschrijven wat we binnenkrijgen…..

Het is nog wel even een beetje onzeker allemaal, want mijn man gaat dus misschien van baan wisselen…. Ze willen hem sowieso hebben, maar hij wil eerst nog een extra gesprek met de leidinggevende van de afdeling waar hij dan onder zou gaan vallen, om te kijken of dat wel klikt.

Hij zou daar dan €150 meer gaan verdienen per maand. ;) Ik had gehoopt dat hij er meer uit zou slepen, maarja…. ;)

Verder:
    - Onze zorgverzekering wordt in totaal €25 per maand goedkoper
    - We gaan ongeveer €20 per maand minder betalen aan de studie-financiering afbetalen
    - We gaan er €1025 op achteruit, omdat mijn WW gaat aflopen (tenzij ik een baan vind vóór mei!)

Dat is wat ik tot nu toe zeker weet…. Nu nog afwachten wat de gemeente-belastingen en dergelijke gaan doen….

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Peetj: Gek hoor. Nou ja prima toch?! Hier ga ik richting de 15 kilo nu. Bij mijn dochter ging ik naar 25+ maar was heeeeeeeel veel vocht. Geniet van je verwenmomentje. Het is je van harte gegund.

Bolkje: Ja dat zet wel even je leven op de kop. Spannend voor je man. Moeilijke keuze. 't Is op het moment niet echt de tijd voor enorme bedragen extra denk ik, dus wat dat betreft is 150 euro nog lekker toch? Spannend hoor met werk zoeken. Zal niet makkelijk zijn op het moment.

Hier blijft de zorgverzekering even duur en aan het eind van het jaar krijgen we 128 euro terug. Wel gaan we overstappen en dat betekend dat we beiden 100 euro aan lenzen kunnen declareren. Hier kreeg manlief gisteren op zijn werk de vraag of hij een pak heeft... Ja zijn trouwpak uit de zomer:) Waarschijnlijk gaat hij ook nog dingen richting de verkoopkant doen. Ondertussen is hij manusje van van alles en nog wat. Maar goed hij heeft werk. Hopelijk staat er tegenover dat hij weer 5 dagen mag gaan werken.

4. lea

lea Fanatiek lid

De zorgverzekering daar zijn jullie dus al helemaal uit. Ik vind het zo lastig en heb nog geen zin, tijd, kracht etc gehad om er naar te kijken. Ik zag dat je voor veel tandartspakketten aan voorwaarden moet voldoen, wij hebben nu 2 sterren tandarts met basisverzekering en betalen 222 per maand voor ons beiden. Dat lijkt me niet heel verkeerd. Of we weer (willen) zwanger worden is ook nog maar de vraag........

5. lea

lea Fanatiek lid

@ bolke, 150 euro lijkt me toch een mooi bedrag. mijn man heeft ooit loonsverhoging gevraagd en dat werd toen 25 euro of zo.....pfft. Maar wel spannend dus...

@ saar, spannend hoor, 37 weken, nu mag het gaan gebeuren!!

6. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Nou Bolkje, 150 euro is toch heel mooi? En als de baan voor je man leuker is dan de vorige dan is dat helemaal mooi toch.

Jouw WW gaat ook stoppen. Die van mij is eind vorige maand gestopt.
    En mijn man werkt bij Achmea waar er 4000 mensen uit moeten.
    Dus.....ik vind het wel heel spannend worden voor 2014 :(
    Het wegvallen van mijn inkomen is met heeeeeel veel en ingrijpend besparen wel op te vangen. Dan is er 0,0 luxe meer, mijn man is gestopt met zijn hobby (drumde in een bigband) en naast de 300 euro voor boodschappen is er niks over voor andere dingen of sparen.
    Mijn ouders gaan de psz voor melle betalen :) en ziij sparen ook 25 pm voor hem.
    Ppfffff....ik hoop maar dat mijn man zijn baan behoudt en dat ik in de loop van volgend jaar eindelijk een baan vind.
    Ik moet eigenlijk ook studielening terug betalen, maar dat heb ik nu op pauze gezet, dat kan in totaal vijf jaar. Ik kan dat nu niet betalen.

Ppfffff, niet echt om blij van te worden allemaal.

Ik vraag me af: hoeveel krijgen jullie kinderen mee van de financiele situatie van het gezin?

7. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    hier gelukkig allebei nog een baan, maar beiden sectoren, reisbranche en bouw staan er niet zo goed voor. in oktober was er reorganisatie op mn werk en in februari misschien nog een keer als de boekingen tegen gaan vallen.
    als we beiden onze baan zouden verliezen moeten we het huis te koop zetten. dus ik hoop dat het niet zover komt.
    hier geen financiele nood dus kinderen krijgen er niks van mee, zijn sowieso te klein. maar we kunnen niet zomaar van alles doen.
    bv mijn man zn zus die hebben denk ik geld genoeg, kinderen hoeven maar te kicken en ze krijgen het, telefoontje, tablet etc.
    ze gaan 1x per jaar goed op vakantie en verder 3x per jaar naar center parcs. kopen veel dure kleding etc.. en dan denk ik; waar doen ze het toch van...
    daar moeten wij echt voor sparen en kleding is altijd in overleg van wie moet wat deze maand.

8. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Bij sommige mensen lijkt het gras soms zo groen he senna.
    Laten we hopen dat jullie je baan houden en mijn man ook. Ookk wij zouden ons huis te koop moeten zetten en daarna zouden we met een restschuld van enkele tienduizenden euro's blijven zitten.
    En toch ga ik me, denk ik, maar inschrijven bij de woningbouwvereniging...voor het geval dat.

Mijn vriendin zegt ook vaak dat ze het zo krap hebben met 2 kinderen. Maar ze werken beiden en doen ook veel leuke dingen en shoppen nog spontaan. Het lijkt zo gemakkelijk voor hun.

Wij gaan wel op vakantie en naar center parcs enzo, dat zou voor de buitenwereld een vertekend beeld kunnen geven, want dit wordt bijna altijd door mijn ouders betaald.

Ik denk trouwens dat ook veel mensen bepaalde luxe aanschaffen op afbetaling, om gewoon hun status voor de omgeving in stand te houden. Denk ik hoor ;)

9. DeeDeeBowtie

DeeDeeBowtie Fanatiek lid

20 jan 2011
    3.890
    0
    36
    Ik wilde dat ik 150 euro loonsverhoging kreeg. Maargoed ben al blij dat ik überhaupt een baan heb.

10. minon

minon Niet meer actief

Ik hou het niet helemaal meer bij :)

@werk: Wat een spannende periodes voor jullie allemaal zeg. Wij hebben eigen (eenmans)zaak dus wisselende inkomsten maar gelukkig nog werk! We halen iedere maand zo min mogelijk uit het bedrijf om de buffer daar aan te laten groeien. Meestal zn 1200 euro dus dit is echt een minimumloontje. Samen met mijn salaris erbij en alle vaste lasten eraf houden we tussen de 250 en 400 euro over om te besteden afhankelijk van een aantal dingen zoals rekening kinderopvang die ene keer hoger is als andere keer etc. Dit gaat krap aan. Als we extra grote uitgaven hebben zoals reparatie aan de auto dan halen we die maand iets meer uit de zaak.
    Onze dochter krijgt er niets van mee daar is ze te klein voor.

Voor de buitenwereld lijken wij ook stinkend rijk hoor ik wel eens via via. Nieuwe auto, boot, koophuis etc. Maar we zijn startend dus moeten nog opbouwen met ons bedrijf. Dat met die boot en auto onze boterham verdiend moet worden en de investering terugverdiend daar denken de mensen niet over na. Op vakantie gaan we nooit. Wel eens dagje skiën in Winterberg en als de boot niet verhuurt is gaan we wel eens weekendje daarmee weg. Dat kost ons dus niet zo veel dan.

11. DeeDeeBowtie

DeeDeeBowtie Fanatiek lid

20 jan 2011
    3.890
    0
    36
    Dat herken ik wel Nijntje. Ik heb twee pony's. Die had ik al voordat ik een kind kreeg en minder ging werken. De oudste is mijn eerste eigen paard van mijn eerste centen verdiend en bij elkaar gespaard. Ik heb hem 13 jaar en wil koste wat het kost alles op alles zetten om ze te kunnen houden. Als ik daarvoor andere dingen moet laten dan is het zo. Maargoed voor de buitenwereld lijkt het dan heel wat, koophuis, beide een auto (de goedkoopste modelletjes waardoor het goedkoper is om met de auto als openbaar vervoer naar het werk te gaan), 2 paarden. Ik vind ook wel dat we het niet slecht hebben, maar daarvoor moet ik wel andere dingen laten. En mijn beestjes geven mij plezier en je moet ook nog genieten in het leven. Dus zolang het kan, kan het.

12. minon

minon Niet meer actief

Hihi het welbekende gras bij de buren dus. Kijk dan zij heeft twee paarden waar doen ze het toch van? Kijk dan? En die die hebben een gloednieuwe fiets, en mooi huis ingericht. Waar doen ze het toch van. (reclame Neckermann komt nu in me naar boven haha)

Als je aan mensen vertelt dat we een rijschool hebben en bootverhuur dan zeggen ze ook, zo dat loopt lekker binnen dan. Nou..... 45 euro per uur rijles - 21% BTW is 35.55, dan ongeveer 5,00-7,50 euro aan diesel is 30.55 of minder. Afschrijving, onderhoud, repartie, banden, wegenbelasting, verzekering, aansprakelijkheidsverzekering ook voor de leerling etc. Alles bij elkaar een tientje. Hou je 20,50 over. Daar moet je belasting nog van af (wat loonbelasting is in loondienst, zvw etc), en dan moet je nog eten en je vaste lasten betalen en sparen voor een nieuwe auto. Met boot idem. Weekprijs lijkt hoog voor sommige mensen maar tel de zomer en winterstalling en al het geld voor ieder jaar schilderen en onderhouden. Alles waar boot voor staat is vier keer zo duur. Zelfde als alles waar baby voor staat haha.
    Als je accu voor je boot wilt betaal je 499 euro per accu ongeveer. Zelfde accu bij de vrachtwagengarage (zelfde accu's) kost 189 euro..... Maar zit er net ander aansluiting op waardoor je die vrachtwagenaccu niet kunt gebruiken. etc etc.
    Maar we klagen niet lijkt alleen altijd mooier dan het is :)

13. Ja, 150 euro is een mooi bedrag, hoor, maar het valt natuurlijk in het niet bij het wegvallen van mijn WW en de veranderde situatie met een kleintje erbij...
    Bovendien krijgt mijn man op zijn huidige werk ook zijn lunch gewoon van de baas, en straks moet hij dat zelf gaan betalen… En hij vindt het niet fijn om als enige bij het bedrijf boterhammetjes van thuis mee te nemen, dus hier gaat ook alweer aardig wat geld in zitten waarschijnlijk… (Tenzij hij merkt dat meerdere mensen van huis dingen meenemen).

Ik ben gewoon een beetje nerveus voor het nieuwe jaar merk ik :) We verbruiken nu opeens meer stroom en warmte, waardoor ik niet weet of we straks moeten bijbetalen… Ik weet niet of we het allemaal wel gaan redden….. Daar word ik wat mopperig van. :) Sorry :)

14. minon

minon Niet meer actief

Logisch hoor bolkje. Je weet niet hoeveel je netto overhoudt. Je weet niet wat er met je toeslagen gaat gebeuren, je weet niet of je een baan vindt en zo ja wat je salaris dan wordt, of je kinderopvang nodig hebt en bla bla bla. En kindje kost een hoop in het begin en dat overzie je nu ook nog niet helemaal hoeveel het precies is.
    Kun je je tarief voor energie niet omhoog gooien? Dit doe ik ook standaard. Ons maandbedrag is eigenlijk 100 maar ik betaal 125 zodat ik zeker weten niets bij hoef te betalen aan het eind van het jaar.

15. Voor dit jaar hebben we al wat opzij gezet op de spaarrekening, maar ik maak me vooral zorgen of we na het bijbetalen niet een ontzettend hoog maandbedrag gaan krijgen…. We gaan in elk geval overstappen voor de stroom, want dan krijgen we weer een welkoms-premie. Maar voor warmte kunnen we hier niet overstappen; wij hebben stadsverwarming en dat zit gewoon standaard bij Eneco. Omdat er geen concurrentie is, kunnen zij de prijzen gewoon zo hoog houden als ze zelf willen :( Zelfde geldt voor het warme water :(

16. minon

minon Niet meer actief

Er is dan wel een optie nog: Je stadsverwarming af laten sluiten en het huis verwarmen op hout. Jullie hebben een kachel toch? Is in principe wel mogelijk maar dat is even wennen. Het duurde ook even voor ik er aan gewend was maar wij gebruiken onze cv dus eigenlijk niet meer. Stadsverwarming betaal je altijd toch? Ook al gebruik je niets? Wat vragen ze daar eigenlijk voor? Sorry nieuwsgierig.
    Wat ik gedaan heb is met mijn aanbieding bellen naar eneco. Overstappen scheelde me 80 euro per jaar. Ik krijg nu 80 euro korting op mn jaarrekening en volgend jaar mag ik weer bellen voor een korting op die jaarrekening. Wij moesten vorig jaar 400 bijbetalen maar maandbedrag ging maar 10 euro omhoog bij eneco. Heel vreemd was dat.

17. We hebben inderdaad een kachel, maar die levert niet voldoende warmte op om het hele huis op te stoken. Dus zijn we toch nog enigszins afhankelijk van Eneco.

Voor stadsverwarming betaal je inderdaad het hele jaar vastrecht, terwijl je het maar een paar maanden gebruikt in principe. In de zomer draaien we de knop dicht, want anders blijft het warme water door de vloer lopen en betaal je daar alsnog voor. Het is een vrij ingewikkeld systeem, maar de meter die meet dus hoe warm het water is op het moment dat het je huis instroomt en hoe warm het is als het er weer uit gaat…. Het verschil daartussen is hoeveel je hebt verbruikt. Dus zelfs al loopt dat water alleen onder de vloer en niet door de radiator, het geeft toch wat warmte af en dan betalen we dus voor de kat zijn viool :p

De kosten zijn:
    Vastrecht stadsverwarming: €268,86 per jaar
    Verbruik: €24,68 per GJ
    Vastrecht warm water: €117,41
    Verbruik: €5,18 per kuub

De verwarming is op 2 november aangegaan en sindsdien hebben we 5,346 GJ verbruikt…. Dus gemiddeld ongeveer 1 GJ per week…. gelukkig staat de verwarming niet het hele jaar aan, en nu Tobias op zijn eigen kamer slaapt hoeven we onze eigen slaapkamer in elk geval niet meer te stoken. :) Hopelijk helpt dat wat.

18. minon

minon Niet meer actief

Oef dat is wel duur ja. Ik mag hopen dat je voor dat warme water niet ook nog aan het waterbedrijf moet betalen voor het 'koude' water? Voor dat geld kan je beter een waterkokertje aanzetten lijkt het wel zeg pfff. En een electrische boiler ofzo om te douchen? Roep maar wat maar misschien is dat wel goedkoper.

19. Nee, we betalen dan niet ook alsnog voor koud water, gelukkig :) Warm water is geloof ik bij ons wel goedkoper dan wanneer we een boiler zouden gebruiken…. :)

Maar het zit allemaal maar gek in elkaar bij ons…. vandaar dat we eigenlijk ook nooit kunnen vergelijken met andere huishoudens, of we het goed doen. Logisch dat wij weinig stroom verbruiken, want we hebben geen boiler, bijvoorbeeld….

20. minon

minon Niet meer actief

Haha ik zie nu iets heel kroms voor me haha. Dat je in je kruipruimte je verwarmingsbuizen gaat verwarmen met een houtvuurtje zodat het je huis even warm verlaat als het erin komt haha. Als het dan heter eruit gaat krijg je geld terug. :D:D Sorry flauw ik weet het maar ben nogal een beelddenker.
    Maar zonder gekheid, misschien kun je die buizen isoleren zodat je minimaal warmteverlies hebt?

Deel Deze Pagina