Weinig Boodschappengeld: Wat eten? Deel 3

Discussie in 'De lounge' gestart door Bonkie, 18 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Wokgroente idd zo uit de vriezer de pan in.
    Ik doe het altijd ff losmaken van elkaar in de zak

2. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Markt vandaag:

Fles stroop €0,50
    Volkorren pasta honig 2 zakken a 500 gram €1
    Spuitbus slagroom €0,50
    3 blikjes fernandes €1
    1 doos kaptein ontbijtkoek (10 meeneem reepjes)€0,50
    10 milki way €1

10 appels
    6 peren
    1 doos aarbeien
    10 pruimen
    1 doosje druiven
    €4,80

3. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    Lees al een poosje mee om inspiratie op te doen. Heb alleen nog niet gereageerd. Moest er nu maar eens van komen.
    Ik ben voor onszelf een weg aan het zoeken hoe ik ervoor kan zorgen dat ik met zo min mogelijk geld toch eten op tafel kan krijgen. We hebben het niet meer zo breed, en het geld is steeds op. Alleen probleem is dat ik niet zo creatief ben. Op zondag kijk ik altijd op internet naar de aanbiedingen van de supermarkten, ik maak dan een lijstje met aanbiedingen. En aan de hand van dit lijstje plan ik een weekmenu. Nu ben ik daar de laatste weken wat makkelijker in geworden, maar dat ligt aan mijn zwangerschap. Ik kan nu wel zeggen dat ik morgen heel veel zin heb in spinazie, maar dat kan morgen weer anders zijn. Beetje irritant, maar dat is maar een tijdelijk probleem! ;)

Even een paar vragen voor wie wil reageren:
    - Ik ben wel benieuwd hoe jullie het met betalen doen. pinnen jullie een bedrag voor boodschappen voor een week/maand? En als het op is dan is het gewoon op? Tot nu toe pin ik alles en houd ik mij niet aan een budget ofzo. Omdat ik dit er lastig vind.
    - Verder hebben wij een kleine vriezer (2,5 la), heel veel invriezen is niet mogelijk. Ik zit er de laatste dagen over na te denken of het toch de moeite waard is om een 2e vriezer aan te schaffen.
    - Fruit/groente zijn erg duur. Hoe gaan jullie daar mee om? Markt? Diepvries (lees ik in de laatste berichten wel veel) Maar is de markt wel veel goedkoper dan supermarkt? Ik kom nooit op de markt omdat het mijn werkdag is, maar aangezien ik de komende tijd thuis ben kan ik nu wel gebruik maken van de markt.

Wat een leuke recepten lees ik….

4. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Lavendel: ik doe het voor heel de maand pinnen zodra t geld er is. Dit doe ik dan in een aparte portomonnee in mn ladekast. En dat delen door t aantal weken. En dan elke week dat bedrag.
    Vaak tussen de €50 en €70 pw

Als ik wat meer geld heb, dan haal ik een berg voorraad boodschappen of goede aanbiedingen, totaal iets voor €100
    En dan ook een bedrag pinnen voor de rest vd maand

Zodra t vakantiegeld er is haal ik meteen een hele voorraad in huis.

Ook omdat ik over paar weken uitgerekend ben hoor.
    Wel lekker om dat van alles in huis te hebben!

5. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    groente: vaak de goedkopere potten groente of diepvries. En de leuke aanbiedingen. En dan eventueel deel invriezen.
    Fruit vaak de aanbiedingen of markt!
    Hebben we meteem ff een uitje ;)

6. toekomstigemam

toekomstigemam Fanatiek lid

7 mrt 2011
    1.792
    0
    0
    overijssel
    flink wat groenten en fruit gekocht vsandaag vorige week had ik al de voorraad bijgevuld.
    was voor deze week 38,90 kwijt weer 11,10 over .
    scheelt zo enorm dat me vriend zei tot de vakantie drink ik thuis geen bier meer.
    scheelt gewoon 10 euro in de week.

7. Ik betaal alles met de pin en gebruik dan een online boekhoudprogrammaatje om bij te houden hoeveel geld eruit gaat. Dit ook omdat ik soms zegels koop of (vroeger!) boodschappen én een strippenkaart (wat bij ons dan weer onder het budget openbaar vervoer valt en niet onder de boodschappen) Met dat programmaatje kan ik betalingen dan weer uitsplitsen :)

Een tweede vriezer klinkt aantrekkelijk, maar kost ook heel veel stroom!!

Qua groentes ga ik vanaf nu ook wat meer sausjes zelf maken en dan in potten doen... Kijken hoe dat bevalt!! Heb vandaag bijvoorbeeld 4 courgettes gekocht bij AH in de aanbieding, daar ga ik nu direct 4 potjes pastasaus mee maken :)

8. Ik weet niet wat ik fout doe, maar mijn pastasaus blijft altijd zo flauw :( Doe toch alles wat jullie ook doen.... In welke hoeveelheden doen jullie er kruiden en ketjap enzo doorheen??

9. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Vaak is de pastasaus wat flauwer als je er veel groente en wat minder (geconcentreerde) tomatensaus in doet. Vanwege het vocht in de groenten denk ik.

Helaas is het voor de rest echt een kwestie van smaak dus is het een beetje moeilijk tips geven. Kwestie van proberen en blijven proeven. Misschien vinden jullie sambal wel lekker in de saus voor de kick. Soms wil het ook helpen om na het klaarmaken een pittige oude kaas er overeen te raspen. Dit kan alleen wel wat prijzig zijn.

Als je sausjes uit potjes gewend bent vind je je eigen sausjes misschien flauw omdat je gewend bent aan al die extra smaakversterkers die ze daarin proppen. Dan is het gewoon een kwestie van tijd want je went vanzelf aan de verse smaken en dan wil je nooit meer anders :).

10. Ja, misschien is dat het... Ik bedacht me net ook dat ik de kruid pas aan de saus toevoeg als ie helemaal klaar is... Is het misschien beter om de kruiden + ketjap over de groentes heen te gooien ipv door de saus?

11. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    @ lavendel:

Ik heb mezelf op papier een budget gegeven. Ik hou in een lijstje bij hoeveel ik uitgeef en probeer niet boven dat budgetbedrag te komen. Lukt vrij aardig. Ook een voorraad aanleggen bij goede aanbiedingen scheelt een hoop maar daar moet je wel een beetje geld voor over hebben om daarmee te starten.

Ik heb nu een kleine diepvries met 3,5 lade. Ik begin hem nu toch echt te klein te vinden. Ja, een grotere kost meer stroom maar met goede aanbiedingen voor o.a. vlees en vis is het wel jammer dat ik niet meer kan kopen. Denk dat je die stroom wel terugverdient.

Bij ons is de markt duurder dan de supermarkt als die een aanbieding hebben. Veel groenten kan je prima invriezen dus ook hier kan je je voordeel halen mits je vriezer het toelaat. Kies seizoensgroenten, dat scheelt je meestal ook een hoop geld (behalve bijvoorbeeld nu de asperges :$). Zelfde geldt voor fruit. Haal wat in de aanbieding is (wel een goede aanbieding) en haal wat in het seizoen is, dat scheelt echt een hoop.

Als je lekkere recepten hebt horen we die natuurlijk altijd graag :)

Heeft iemand nog een lekker recept voor een pasta roomsaus?

12. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    @ bolkje: Ik voeg de ketjap aan het vlees toe, dat neemt de smaak goed op. De uien fruit ik altijd als het vlees nog ongeveer 3 minuten moet (in de pan met het vlees), dan geven ze hun smaak goed af. De rest van de kruiden voeg ik later toe maar ik laat ze altijd meer dan 5 minuten meekoken zodat alles er een beetje van meekrijgt.

Ik gebruik geen knoflook maar ik denk dat je die ook veel eerder toe moet voegen om de smaak goed tot zijn recht te laten komen.

13. minon

minon Niet meer actief

Hier gaan er zes theelepeltjes sambal in een pan pastasaus wat neerkomt op 1,5-2 theelepeltjes per maaltijd. Ik doe er dus twee al in het begin bij bij het bakken van de ui. De scherpte is dan minimaal maar de kruiden blijf je wel proeven. De andere vier gaan erin als ik de tomaten etc erbij gooi. En er zitten drie knoflookteentjes in. Verder italiaanse en mexicaanse kruiden. mexicaanse zijn ook weer wat kruidiger dan de italiaanse. Bij ons is het zo als je dan een hap macaroni neemt denk je hmm lekker en dan bij de derde hap proef je pas dat het ook lekker kruidig is. Lastig uitleggen maar goed.

14. DeeDeeBowtie

DeeDeeBowtie Fanatiek lid

20 jan 2011
    3.890
    0
    36
    Ik heb die link over tomatensaus maken gelezen. Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat je moet doen als de saus in de pot zit. Op zijn kop en vacuüm laten zuigen of de potten in de oven zetten op 80 graden (hoe lang? ook op de kop?) Weet iemand dat? Want wil ook graag tomatensaus gaan maken.

15. Ik denk dat allebei kan, maar in de oven zetten is wel wenselijk als je het een jaar wilt bewaren, denk ik... Hier maak ik 2 porties, dus ik laat het alleen vacuum trekken en zet het daarna in de koelkast...

16. vgg

vgg Bekend lid

8 okt 2010
    522
    21
    18
    NULL
    NULL
    Zo, laatste boodschappen deze week gedaan. Weekend gaan we met mijn familie weg, dus hoef ik geen boodschappen voor te hebben. Vanavond even aan de bak om wat lekkers mee te nemen, dat wel.

Slager:
    Bio eieren €1,50
    Bio geraspte kaas €2,50

Groenteman:
    Broccoli €2,73

Jumbo:
    Bio tartaartjes €0,00 (op datum van vandaag, gaan de vriezer in)
    Hazelnootpasta €3,09
    Vlokken €1,29
    Dikbleek toiletreiniger €0,89
    Heinz tomato ketchup €2,74
    Kookroom €0,64
    Bio tarwebloem €1,49
    Kilo uien (bio waren op) €0,79
    1,5 kilo bio appelen €3,99
    Walnoten €1,99
    Bio kastanjechampignons €1,99
    4 repen chocola €1,32
    200 gr monchou €1,59
    Marshmallows €1,09

Totaal jumbo €22,90

Totaal deze week €71,77 (inclusief die stomme floradix a €12,44)

Iets over het budget van €65,-, maar best netjes.

Manlief heeft gisteren van een klant een slagroomschnitte gekregen, omdat hij iets aan hem had uitgeleend. Gisteren en vanavond (met visite) dus gratis lekkers in huis. :D

17. De pastasaus is uiteindelijk echt lekker geworden!! Heb hem een nachtje laten staan, waardoor de smaken wat meer door elkaar zijn getrokken en heb er vandaag echt van gesmuld! :D Voor herhaling vatbaar, dus!! :D

18. vgg

vgg Bekend lid

8 okt 2010
    522
    21
    18
    NULL
    NULL
    Fijn Bolkje! Ik wil binnenkort het recept met de ketjap eens uitproberen.

19. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    @ Pinnen of contant; daarin zal ik ook mijn weg moeten vinden. Waar ik dan weer zo bang voor ben is dat ik bijvoorbeeld net wat geld te kort kom dan dat ik in de portemonnee heb, en dan moet je toch pinnen. En hoe doe je dat met aanbiedingen? Stel je hebt nog maar €20 geld voor de boodschappen, je hebt nog wat noodzakelijke boodschappen nodig en je ziet mooie aanbiedingen. Laat je dan die aanbiedingen schieten? Dit lijkt mij dan weer zo zonde.
    Maar misschien denk ik te moeilijk?

@ 2e vriezer, ik ben daar ook nog niet uit hoor. Maar dat vriesding wat wij hebben zit zo vol. Ik weet ook niet of het rendabel is. want inderdaad zit je ook weer met aanschaf en stroom. Was benieuwd hoe jullie dat deden. Maar nu moet ik regelmatig goede aanbiedingen laten staan omdat mijn lade vol zit. Dat vind ik dan wel weer jammer.

@ saus maken, dapper dat jullie daar aan beginnen! Misschien begin ik daar ook nog wel een keer aan, maar waar laat je die potjes? Op dit moment heb ik al moeite om het eten ’s avonds klaar te maken, laat staan dat ik heel lang in de keuken ga staan om sausjes etc te maken. Wie weet straks poging in het najaar wagen….?
    Ik laat jullie eerst maar kokerellen en dan hoor ik wel of het de moeite is ;)

@ aora, ik ben niet zo creatief in de keuken, dus recepten van mij….ik ga mijn best doen
    @ bolkje leuk dat de saus toch nog is gelukt!

20. minon

minon Niet meer actief

Hier ook de boodschappen gedaan vandaag en eerlijk gezegd een beetje als een kip zonder kop omdat ik in mn hoofd heb dat maandag de winkels dicht zijn en ik dus tot donderdag eten moet hebben... Hebben een beetje stresstijd hier dus dat werkt ook al niet mee. Allerlei zakelijke sores.

Maar goed mn lijstje:

Vandaag: ovenschotel wortels/doperwten
    Morgen pastasaus maken dus spaghetti
    Zaterdag gaan we zwemmen dus zal een pizza worden
    Zondag ratjetoe
    Maandag soep
    Dinsdag woensdag ook soep met wat restjes uit de vriezer

Plus:

Gehakt 5,99 (voorraad op helaas)
    Bospern 0,99
    Prei 3,57
    Uien 1,29 2kg