Gemiddeld eten mensen per maaltijd 250 gram aardappels of 75 gram pasta. (uit mijn hoofd gezegd, hoor, ik eet bijna nooit aardappels, maar dat was wat in dat artikel stond) Dus van 5 kilo aardappels kun je 20 porties maken en van 5 kilo pasta 66 porties. (Gesteld dat je niks van de aardappels hoeft af te snijden... Je bent sowieso het gewicht van de schillen al kwijt + evt vieze plekjes) 2 gedeeld door 20 porties is dus 0,10 per portie 4 gedeeld door 66 is 0,06 per portie (Overigens is de C1000 basis macaroni volgens mij goedkoper dan 40 cent per 500 gram... Ga ik zo eens uitzoeken )
500 gram macaroni voor 29 cent bij de plus. Fusilie voor 80 cent per kilo. Denk dat de prijzen van c1000 basis en euroshopper bijna gelijk liggen hieraan. Ennuh 75 gram pasta dan val ik nog om van de honger hoor haha. Hier gaat 500 gram in een keer op plus 500gram groente, ui, halve paprika en 175 gram vlees (man, ik en dochter van 13 maanden eten ervan) dochter eet dan twee/drie opscheplepels. Ik ook en mn man de rest haha. Morgen even wat extra dingen halen. Hebben familliebbq ennik mag alles halen (express zo geregeld dat ik het een beetje goedkoop kan houden) heb nu bij de slager voor 50 euro vlees (8personen) probeer dan voor 10 euro brood en salades en sausjes te doen. Moet lukken.
Ik zou vriend hier es 75 gram pasta moeten voorschotelen ... Dan vraagt ie toch echt waar het hoofdgerecht is! Hier 4 à 500 gram voor ons twee. Meestal maak ik 500 (één pak) en is er nog een beetje restant voor de volgende dag. En met 250 gram aardappelen zou ie het toch ook echt niet redden. Ook al maak ik daar meestal minimum 750 gram groenten (vaak meer) bij (en vlees, vis, ...). Ik dan weer wel qua aardappelen, want daar eet ik hoogstens 150 gram van. Ben niet echt zot van aardappelen, behalve dan in puree-vorm. Vandaag hier (diepvries)frietjes met Zeeuwse mosselen en mosselgroenten.
Wij eten van 2,5 kiko dus ook maar twee keer en een beetje. Vooral stampot daar gaat dan 30 kleine stukken aardappel in op een zak van 400 gram. Pakken van knorr ook. Als er vier-vijf personen opstaat gaat het in een keer op. Als we dus roti eten 2-3 personen is het een uur na de maaltijd: heb je nog koek ofzo. Heb honger.
Als ik kook, kunnen we 5-6 dagen eten van 5 kilo aardappelen. Als man kookt is na 3 dagen de zak leeg... Ik ga ons (en vooral hem) een beetje op rantsoen zetten. Er gaat hier ook altijd een pond ongekookte pasta door, terwijl 300g in principe voldoende moet zijn voor 4 personen (kids eten nog niet zo heel veel). Meneer eet immers ook 6 plakken brood als ontbijt, en dan nog 4 tussen de middag. Een tijgerbrood van de lidl redden we niet eens 1 dag mee. En dan heb ik het nog niet over de hoeveelheden beleg die meneer er op doet (ook voor de kinderen doet hij dikke lagen jam/pasta/pindakaas).
Tsja.. Kan het wel doen maar dan wordt er veel meer gesnaaid of er wordt onderweg wat gekocht. Van snickers tot een big mac menu. Dan kies ik toch liever voor de meer aardappels/pasta. Hij is ook niet dik. 2 meter lang en 95kg. Broodbeleg zeg ik wel altijd wat van. Hij eet namelijk als ie het zelf maakt altijd tosti's en dat zijn dan dus vier boterhammen. Met ham en kaas. Had hij dus 8 boterhammen mee kunnen beleggen.
Dan is hij net als mij. Ik wil wel proeven dat ik wat tussen het brood heb. 1 Plakje vleeswaren is echt veel te weinig.
Als ik puree maak dan eet ik altijd veel meer dan bij 'gewoon' gekookte aardappels, lijkt dan op de een of andere manier echt weinig voor me. En daarbij (zeker tijdens de zwangerschap) heb ik eigenlijk ook niet genoeg aan 75 gram pasta. Maar dat ligt aan mezelf, zou natuurlijk gewoon minder grote porties moeten eten. Hoe meer je eet hoe sneller je honger krijgt. Oooh en dat van dat broodbeleg herken ik haha. Ik wil dat ook echt veranderen! Ik kom net uit het ziekenhuis, moest daar ook overnachten dus het eten wat je dan krijgt... Ik vraag bv. om jam, maar vind dat minikuipje echt weinig voor een boterham eerlijk gezegd. Net alsof ik dan droog brood kauw. Zometeen gaat mijn man boodschappen doen en (aangezien er nogal wat melk doorheen gaat hier per week) ik ga hem vragen om magere melk te kopen. Die houdbare vind ik echt niet te drinken, maar sinds ik de verse magere melk van de lidl heb geproefd vind ik magere melk wel OK. Ik proef amper verschil tussen de magere en halfvolle (verse). Scheelt toch weer wat.
Hier trouwens een man die best weinig eet, ik vraag vaak na het eten "was dat eigenlijk wel genoeg?!" haha.
Mijn man wil altijd beleg met brood eten lol. Ik doe normaal rustig aan met de hoeveelheden koolhydraten die ik binnen krijg maar nu ik zwanger ben let ik daar even niet op. Pasta gaat hier in grote hoeveelheden doorheen. Met een pak van 500gr heb ik voor anderhalve maaltijd eten. Ik doe er wel een flinke lading groenten door. Als manlief kookt doet hij dat veel minder en gebeurd het wel eens dat een pan pasta maar genoeg is voor een keer warm eten. Ik vind het wel veel puzzelen nu om aan voldoende verse groenten en fruit te komen zonder je blauw te betalen. Zo duur allemaal. Ik loop wekelijks vaak alle aanbiedingen bij verschillende supermarkten langs.
Vanochtend bij Lidl geweest. Ik heb het volgende meegenomen; Broccoli 10x melk 2x vla Room toetjes 2x 6-pakjes drinkyoghurt Pakje met plakken kaas Gebakken uitjes Choco poeder (nesquick) 15 blikjes energy drank 2 flessen sinas 2 flessen cassis 2 zakken borrelnootjes Zoutstengels 6 flesjes sinas (0,5 liter p.s.) 6 flesjes water 2 pakken sap Limonade siroop 2x brood 2 pakjes kinderdoekjes (toetenvegers) Pak keukenrollen Led nachtlampje (aanbieding 2,99) -1.00 statiegeld Ik was 42,24 kwijt. Het meeste was voorraad aanvullen. Omdat mijn ww is gestopt, doen we het nu met een weekbudget van 70 euro. Ik ben er de eerste week al 16 euro overheen, maar goed. Volgende week zal het weer wat minder zijn i.v.m. de voorraad. Pampers hebben we gelukkig voor een half jaar liggen en shampoo, doucheschuim e.d. voorlopig ook genoeg. Zo kan ik rustig evt. aanbiedingen in de gaten houden.
misschien een tip voor de groente! gebruik ui in gerechten. zo kom je heel snel aan je dagelijkse groente, zonder er veel voor te betalen en voor de ik-lust-geen-groente-mensen is het eigenlijk een verborgen groente. en voor goedkoper fruit ga je lekker naar de markt. koop wat mango's, dit is goed voor je ijzer tijdens de zwangerschap. en met een mango zit je al wel aan je hoeveelheid fruit voor een dag.
Gisteren weer weekboodschappen gedaan. 30 euro nogwat bij de plus. Kassarol was op dus uit mn hoofd: 1kg kaas ham lunchworst blik soep soepstengels 1kg sperziebonen bananen pastasaus bami groente macaroni groente meller wokolie 500 gr gehakt aardappelschijfjes (50% korting0 4x roosvice multivitamine 500gr soepgroente 2x pizza pindas borrelnootjes halfvolle melk muggenstekker natuurazijn spekjes aardbeien blauwe bessen (50% korting) 6 appels aardbeienkwark hamburgers roze koek Weekmenu: Zondag bami Maandag roti Dinsdag pizza Woensdag macaroni/spaghetti Donderdag sperziebonen sate Vrijdag lasagne Weekend nog onbekend
Maandag 29 juli: boterrijst met prei Dinsdag 30 juli: gebakken aardappels met ijsbergsla en een vega kaasburger Woensdag 31 juli: Macaroni met saus en groentes Donderdag 1 augustus: Gekookte brocoli met aardappels en een zelfgemaakte kerriesaus Vrijdag 2 augustus: Risotto met champignons Zaterdag 3 augustus: ? Zondag 4 augustus: ? Ik laat maar 2 dagen open staan, want het komt zo vaak voor dat we worden uitgenodigd voor bbq's, beetje zonde om dan al boodschappen te hebben gedaan voor die dagen
Hebben wij ook jah. Topic loopt niet meer zo als eerst of lijkt dat maar zo? Misschien door vakantieperiode dat er minder gekeken wordt naar de financiën? Van het weekend nog lekkere appelflapjes gemaakt voor de visite. Uit het boek van Opperdepop Ingredienten 1 appel(s), 2 eetlepels custardpoeder, of een zakje vanillesuiker 1 eetlepel suiker, 5 plakjes bladerdeeg, diepvries 1 ei, losgeklopt 1. Verwarm de oven voor op 225 ºC. Schil de appel en verwijder het klokhuis. Snijd de appel in piepkleine blokjes. Meng de aqppel in een kom met de custard of de vanille suiker en 1 eetlepel suiker. 2. Snijd de plakjes bladerdeeg diagonaal doormidden. Schep op een helft van elk driehoekje een beetje van het appelmengsel. Vouw het deeg over de appel dicht, zodat je kleine driehoekjes krijgt. Duw de naden goed dicht. 3. Leg de appelflapjes op een met bakpapier beklede bakplaat. Bestrijk ze met een beetje losgeklopt ei. Schuif de appelflapjes in het midden van de oven en bak ze inj ongeveer 15 minuten goudbruin en gaar. Laat ze tot lauwwarm afkoelen.
Zou best kunnen dat het door de vakantie komt. En met die warmte heb ik vaak ook geen zin om te koken, dus word het vaak iets makkelijks
dames, een vraagje wij hebben best een ruimbudget per maand tegenwoordig, maar nog kom ik niet uit nou wil ik het budgetgewoon op een laag pitje houden maar hoe hou je jezelf in bedwang, en dan bedoel ik hoe haal jeniet meer dan nodig is? want als ik bij de winkel kom neemik altijd extra mee..
Het enige wat ik daarop weet is met een gevulde maag naar de winkel gaan. En toch gewoon proberen al die verleidelijke 'aanbiedingen' te laten liggen... Vind het trouwens knap dat jullie steeds hele boodschappenbonnetjes overtypen, haha dat is mij even teveel moeite.
ja tis zo vervelend, ik hebiedere week problemen met de boodschappen doen terwijl ons budget echt ruim is.. ik weet ook niet hoe ik mezelf echt consequent aan het budget kan houden. haha