Weinig Boodschappengeld: Wat eten? Deel 3

Discussie in 'De lounge' gestart door Bonkie, 18 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. In maanden met veel verjaardagen ben je altijd gelijk zo duur uit :( Hier deze maand 1 verjaardag en 1 bruiloft. voor een bruiloft vind ik het helemaal zo lastig wat je geeft; ze willen het liefst geld.... Dus kan je dan ook niet echt 'smokkelen' door iets goedkopers te kopen en het leuk in te pakken ofzo :)

dan ook nog eens de vervoerskosten erbij, dat maakt het ook nog eens extra duur....

Die verjaardag zit ik sowieso over te twijfelen of we wel zullen gaan, want ik ben dan ook 38 weken zwanger en het is 2 uur met de trein (enkele reis!) Beetje pittig, vind ik... Maar wil sowieso wel een cadeautje kopen, want het gaat om een 21e verjaardag, toch wel een mijlpaal. iemand een leuk ideetje?? :)

@Miranda: bedankt voor het compliment :) Ik steek er ook best wel veel tijd en energie in, zeker nu... probeer het door te laten lopen tijdens mijn kraamtijd, dus ben nu al aan het schrijven over sinterklaas enzo, haha :D

2. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Bolkje: okee, ik dacht ook niet anders ;) maar omdat er pakken stond dacht ik huh? :p

Hebben jullie trouwens nog lekkere variatie risotto tips?

Lea: ja daarom twijfelde ik ook zo erg!
    Kan me ook niet zo goed meer herinneren van m'n zoontje, wel weet ik dat hij heeeeeel lang maat 1 heeft gehad... Maar hij heeft ook zo'n 3 weken maatje 44 gedragen ;) (gewoon geboren met 41 weken hoor, geen prematuurtje....)
    Bij de Etos hier zijn ze heel vriendelijk, dus das wel fijn, ga wel even vragen of ik ze misschien mag ruilen tegen die tijd...
    Wil uiteindelijk over op de Etos luiers, maar voor die eerste tijd vind ik gewone pampers fijner.

Ik ga eens kijken naar je boontje bolkje! Zoek nog 1 maaltijd voor deze week! Hihi. Ben altijd zo inspiratieloos als ik voor de hele week moet verzinnen....:)

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik ben je blog ergens kwijtgeraakt bolkje. Heb je hem nog een keer voor me?

4. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik vind het zo knap wat jullie allemaal bezuinigen.

Ik weet inmiddels niet meer wat we kunnen doen. Abbonementen hebben we niet meer. Eergister ben ik al naar goedkoper mobiel bellen gegaan en mijn man vandaag. En zo zijn er meer dingen waar we ons afgelopen jaar mee bezig hebben gehouden, maar nu ziet het plaatje er voor 2014 nog niet erg rooskleurig uit.

Ik moet een extra ster bij mijn tandartspolis, want heb dit jaar al 400 euro zelf moeten betalen :( had tot mijn zwangerschap nog nooit een gaatje of iets gehad, maar sindsdien is het hommeles met mijn gebit.

Gas en elektra gaat met 90 euro pm omhoog hebben we gister zelf gechecked via verbruiksmanager. En toen kwam ik er ook achter dat ik dag en nacht stroom heb. Dat wist ik niet! Dan had ik alllang mijn wasjes in de avond gedaan en de vaatwasser alleen in de avond aangezet, maar ik wist het niet :(

Melle naar psz over een tijdje, 40 euro pm.

Onze huisdieren eten momenteel nog vers, dat kost ons 50 euro per maand van ons boodschappengeld. Dat gaan we nu anders doen. Ze gaan over op brok en dat bestel ik dan 2 x per jaar (eindejaarsuitkering en vakantiegeld) bij zooplus. Ben ik goedkoper uit en het gaat niet meer van ons maandelijkse boodschappengeld af.

Dus sommige dingen worden duurder, op sommige dingen bespaar ik, maar nog blijft het feit dat ik over een maand geen ww uitkering meer krijg en we qua boodschappengeld er meer dan 100 pm op achteruitgaan.
    En dan nog hebben we eigenlijk geld te kort, want cadeautjes, kapper, kleding en sparen is ook al geschrapt :(

Ik snap niet hoe anderen dat doen. Mijn man verdient echt niet slecht en we hebben al onze verzekeringen al met dikke personeelskorting. Ja de woonlasten hakken er wel flink in, maar ik kan niet ff snel mijn huis verkopen he :)

Pfffff, sorry voor mijn klaagzang. Ik vind het gewoon moeilijk, zeker met de wens voor een tweede kindje....

Dat wordt weer mishandelde kiloknaller kipfilet en eieren eten :( en daar baal ik van, maar ja...biologisch kan ik gewoon echt niet meer betalen, met alle wil van de wereld nie....

5. @Saar22: ik stuur je even een PB, anders denken ze dat ik reclame aan het maken ben :)

@risotto-variaties:

- risotto met erwten, ui, kaas en tomatenpuree
    - risotto met spinazie en gekruide roomkaas
    - risotto met champignons, kaas, creme fraiche en evt. pijnboompitten
    - risotto met zoete bataat en salie
    - en mijn all time favorite: risotto met rode bietjes en feta-kaas.... Zoooo lekker :D

welke variaties heb jij nog, soepstengel? :)

6. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Klinkt goed. Ik heb echt nog nooit risotto gegeten, shame on me. Ik heb nu een wereldgerecht meegenomen en als we dat ok vinden ga ik het zelf maken. Zien er heerlijk uit die recepten.

Annedora: vervelend dat je je zo voelt.

7. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0

Wil je mij ook even pb'en? Dank je!

Eum risottovariaties....
    Met erwten, courgette, ui/ knoflook en hamreepjes (voor vriendlief champignons erbij)
    En dat was het :D:D Zo maak ik het eigenlijk altijd :) soms met extra groenten die we nog hebben liggen...
    (We eten net zo eens per 3 weken ongeveer)
    Vandaar dat ik variaties zoek ;)
    Die van jou klinken wel erg lekker!

Ik zal ook eens op zoek gaan op internet voor meer :)

8. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Annedore, vervelend dat jullie het met een salaris minder moeten doen.... Dan moet je wel (wij doen het omdat ik het een als een leuke sport zie, het zonde vind, en liever andere dingen met het geld doe, het is gelukkig niet nodig)

Kun je geen extra inkomsten genereren?

@saar: die hebben wij ook een tijdje gegeten maar vers is zoooooo veel lekkerder :D en heel makkelijk!

Ik gooi een uitje met knoflook en olie in de pan, risottorijst er even bij bakken, bouillon maken en steeds een scheut toevoegen tot het is opgenomen, proeven of de rijst goed is....
    Er erwten en hamreepjes bij doen, Italiaanse kruiden bij en klaar!

De rest van de groenten die ik over heb (paprika,courgette) doe ik er na de uien in.....

Je moet er wel even op wachten tot steeds het vocht is opgenomen, maar onder tussen kijk ik op de iPad in de keuken uitzending gemist, THE biggest loser ofzo :D

Vriendlief lekker met zoon (buiten) spelen en een heerlijk momentje voor mezelf :):D

9. Ik heb eigenlijk het wereldgerecht risotto nog nooit gegeten..... ;) Ben wel benieuwd ergens, maar tegelijk heb ik ook zoiets van nahhhh..... :p

@Annedore: lastige situatie, zeg! :( Hier in mei komt mijn WW ook te vervallen dus ik weet een beetje hoe jij je voelt

10. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Soepstengel: Klinkt goed. Ik ga het eerst gewoon even zo proberen en ik weet alles is vers lekkerder dus als manlief het lekker vind gaan we het vers doen.

Hier doe ik trouwens aan mailtjes klikken, enquêtes invullen om een extraatje te hebben. Bijvoorbeeld speelgoed voor dochterlief oid. Op 1 site spaar ik tot 70 euro en dat is voor een etentje op onze trouwdag. Zo 'bespaar' ik ook en hebben we toch af en toe wat leuks.

11. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Dat heb ik laatste ook ontdekt! Begint met een eu en eindigt op ix ;)
    Zit nog maar op 8euro ofzo hihi. Jij??

Heb wel een boeking bij center parcs gedaan via deze site, komen alleen geen punten bij, dus moet even kijken hoe dat zit......

Vind het soms zo frustrerend als je wordt uitgenodigd voor een onderzoek, vul je 2 vragen in en behoor je niet tot de doelgroep ;)
    Gister wel 2x dus in 1 dag 2x75 punten!

12. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Haha ja inderdaad. Ik heb het sinds februari en nu 95 euro uit laten betalen. Nu sparen voor juli en heb nu bijna 3000 puntjes. Ik heb nog wel een aantal sites met enquêtes die betrouwbaar zijn. Wel tegen uitbetaling van bol.com bonnen of vvv-bonnen. PB maar als je interesse hebt.

13. minon

minon Niet meer actief

@bolke wil je mij ook je blog pb-en?

Die honderd euro per week zitten ook de boodschappen bij in gelukkig! Maar als ik dus boodschappen, Persoonlijke verzorging, kleding, verjaardagen, sintcadeautjes en brandstof bij elkaar optel zit ik dus in drie weken tijd aan de 400 euro! Ik heb een budget van 100 euro per week voor kleding, verjaardagen, boodschappen en tanken. Sinterklaascadeautjes komen er dus bovenop nu even vandaar dat ik nu al begonnen ben want we vieren dat altijd met mijn familie dus tikt aardig aan dan kan ik het over een paar maanden uitsmeren.

14. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Annedore, wat zitten jullie in een vervelende situatie. Ik kan er eigenlijk niet zo goed tegen dat er in NL (jaja, 1 van de rijkste landen) mensen in zo´n situatie zitten.

Heb je al gekeken naar jullie verzekeringen? Inboedel e.d.? Mss kun je overstappen naar iets anders? Of overstappen naar een goedkopere leverancier van gas/electra? En bel ze anders eens op en geef aan dat er goedkopere aanbieders zijn. En vraag dan of ze jullie tegemoet kunnen komen zodat jullie wel klant blijven. Idem dito voor evt. alles in 1 tv pakket.

Heb je nog spulletjes dat je op marktplaats kunt zetten? Ik heb de laatste tijd de gekste dingen verkocht. Geld opgespaard in een potje voor kadootjes voor de verjaardagen/sinterklaas voor de kinderen.

Mss dat er binnenkort hypotheek overgesloten moet worden? Zijn wij nu mee bezig en de hypotheek wordt nu dik 100 euro goedkoper.

Mss kun je een overzicht maken van gerechten die jullie eten en dan de prijs erbij zetten. Zo kun je datgene gaan eten wat echt goedkoop is (wel gezond natuurlijk) en dan daar veel gerechten van gaan verzamelen. Nu echt weer stamppot tijd met de goedkope groenten. Zelf haal ik bv altijd euroshopper boerenkool uit de diepvries van AH. 45cent voor 450gram boerenkool. Kan bijna geen aanbieding tegenop.

Ik probeer een beetje mee te denken en hoop dat jullie het financieel gaan redden.

Oh ja, er zijn toch ook mensen die koken voor andere mensen? Die komen het dan bij je thuis afhalen. Vaak kun je dan zoveel maken dat je er thuis zelf ook nog van kunt eten. Gratis maaltijden dus.

15. Lijkt me best wel lastig als dat allemaal van hetzelfde budget af moet.... Niet om je te bekritiseren, maar ben wel benieuwd wat jouw gedachte achter die keuze is.... (Nogmaals: niet omdat ik je wil bekritiseren, ben gewoon benieuwd)

Hier hebben we voor al die posten losse budgetten, zodat ik als ik bijvoorbeeld de ene maand geen verjaardagen heb en de maand daarna 3, het geld kan doorschuiven naar de maand erna. Daardoor komen we meestal wel uit... Als we alles op één hoop zouden doen, zou ik in een maand zonder verjaardagen ongemerkt tóch meer geld aan de boodschappen uitgeven dan ik had ingepland.

16. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Oh ok dat is dan alweer een beter verhaal. Zo slecht doe je het dan toch helemaal niet? En die sinterklaascadeautjes moeten er helaas toch komen (hoewel wij nog wel even overslaan dit jaar;))

17. Misschien heeft iemand hier trouwens nog iets aan:
    https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ah3ST6PgNK9BdGVFSEQ0LTN2WDJUQmlBY1pYZGJuTXc&usp=sharing

(even uitleg: het is een werkblad waarop je kan invullen wat je verdient en wat je aan bepaalde vaste en variabele lasten uitgeeft. Hij rekent dan voor je uit of je teveel uitgeeft, of dat je geld overhoudt. Zo kun je een beetje spelen met de budgetten.... Ook kun je invullen wat je daadwerkelijk hebt uitgegeven. heb je meer uitgegeven aan een bepaalde kostenpost dan je had gepland? Dan wordt het vakje rood )

je kan hem niet direct bewerken zoals de boodschappen-spreadsheet, maar je kan hem downloaden en dan op je eigen computer je eigen gegevens invullen. :)

Mochten er vragen zijn, of rubrieken waarvan jullie vinden dat ik ze ben vergeten: let me know ;)

18. minon

minon Niet meer actief

Ik pin aan begin van de maand een vast bedrag en tel hier vijftig euro per week bij van mn schoonmaakbaantje. Als de maand vier weken heeft pin ik dus 200 + 200 schoonmaakgeld. Ik maak een menu aan de hand van de aanbiedingen en schrijf de dingen op die op zijn uit de voorraad. Varieert beetje tussen de 30 en 70 euro per week aan boodschappen. Soms er veel op of een goede vleesaanbieding en is het dus 70. Wat er die week overblijft gaat in een potje en daar haal ik dus verjaardagen uit of 20 euro als ik ga tanken bijvoorbeeld. Als ik voor kleding wegmoet haal ik het daar ook uit. Als we op vakantie gaan neem ik dat potje ook mee en kunnen we er leuke dingen van doen. Na de vakantie begin ik dan dus weer opnieuw.
    Een apart budget voor alles vind ik lastig. Ik koop bijvoorbeeld met luiers of billendoekjes maar zo negen pakken of 30 pakjes billendoekjes in een aanbieding. Dan kan ik het prima uithouden tot een volgende goede aanbieding. Kan dus zijn dat ik een maand geen luiers koop daarom vind ik het fijn om met een aanbieding mn potje te pakken en in te kunnen slaan.
    Leuke kachel heb je bolkje! Dat ga je zeker merken op je gasverbruik. Wij gebruiken maar 96 m3 per jaar. Hebben een oudere jøtul kachel (inbouwkachel) van 30kw rendement van 75%. We laten alle deuren open staan en verwarmen er dus het hele huis op. In de winter is ie dag en nacht aan branden we hem heel zachtjes branden met alle kleppen dicht, bijna uit laten gaan en dan weer een of twee blokken erop. Dan blijft het beneden continue 22 graden en boven zn 18/19 graden. Voordeel: de was droogt als een tierelier op zolder naast de kachelpijp haha. En je maandlasten zijn lekker laag.

19. Onze kachel is maar 8 kWh, max kan je er geloof ik nog 10 uithalen, maar het hele huis verwarmen wordt denk ik wel lastig.... Maar wel een goed idee, was drogen naast de kachel :)

20. minon

minon Niet meer actief

Ik denk dat als je het warm stookt op de cv en dan de houtkachel continue aanhoudt in de winter dit wel lukt. Je huis door en door (vloeren, muren, inboedel) verwarmen kost de meeste energie. Je thermostaat kan je snel naar 21 graden laten gaan. Maar als je de cv dan uitzet zul je zien dat het ook weer snel afkoelt. Als je huis door en door verwarmt dus ook je meubels etc opwarmen dan blijft het veel langer warm in huis. Snap je? Dus als jij een dag met de cv stookt en daarna de kachel aanzet en aanhoudt en je cv uit moet het toch wel grotendeels lukken. Misschien koelt het na vier dagen ofzo weer wat teveel af maar dan heb je in ieder geval vier dagen je cv uit gehad.

Deel Deze Pagina