Ja, volgens mij heb ik die wel eens gelezen inderdaad Inderdaad, vaak is vakantie een compensatie, denk ik. Wat ik vaak hoor is 'ik heb er recht op, want ikheb het hele jaar zo hard gewerkt...' dan denk ik: als je niet op vakantie zou gaan, zou je kunnen sparen om in de toekomst minder hard te hoeven werken Zelfde geldt voor al die spulletjes die mensen kopen om zich beter te voelen.... werkt het nou echt?? Ik denk het niet...
nee als ik naar mezelf kijk, dan heb ik de ziekenhuisopname van mijn zoontje geprobeerd te compenseren met allerlei onzin beautyspullen. dat was op dat moment mijn afleiding/ manier van verwerken. Gelukkig ben ik tot bezinning gekomen en kies ik nu voor (tijdelijk) minder werken en consuminderen. we zijn dit jaar 3 dagen op vakantie geweest en dat vond ik leuk genoeg. Toen ik jonger was ging ik wel reizen maken, en dat was ook leuk. Nu is dat ook niet realistisch met 3 kleine kinderen. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven en dat vergeten mensen wel eens.
Heftig, Ons Kleintje! Hier nooit zoiets heftigs meegemaakt, maar ik merk wel dat ik soms ook emotioneel dingen koop... Bijvoorbeeld als mijn man en ik ruzie hebben gehad, dan voelen we ons daarna allebei rot. Mijn man wil dan altijd een cadeautje voor me kopen en ik wil altijd snoep kopen.... Manlief heeft het ook als ik verdrietig ben, dan wil hij me troosten met een cadeautje. In het begin zag hij dat niet zo, maar inmiddels is hij er zich wel van bewust en probeert me op een andere manier te troosten of het goed te maken.... En ik probeer ook minder te snoepen Die valkuil proberen we dus ook niet meer in te trappen, maar soms is dat nog best lastig!! gisteravond nog een emotionele situatie met mijn zusje. Toen wilde ik perse een ijsje. Uiteindelijk zijn we de box maar gaan opzetten om onszelf af te leiden.... Geld uitgeven is nooit de oplossing!
een tip voor vanillesuiker koop 1 vanillestokje, breek dit in 2 en doe dit samen in een pot met kristalsuiker de suiker krijgt dan de vanillegeur en smaak met 1 vanillestokje kan je verschillende kg vanillesuiker maken ik ben nu aan de 4de kg bezig en zal nog wel meer kunnen maken
Leuk! Zo kun je ook allerlei soorten olie maken..... Als je knoflookteentjes bij olijfolie voegt, of pepertjes.....
En kaneelsuiker hoef je ook niet kant en klar te kopen.... Gewoon schepje kaneel door de suiker heen doen Snap nooit zo goed waarom iemand uberhaupt kaneelsuiker zou kopen in zo'n busje
Leuke tips! ik lees ook altijs consuminder blogs (mag je die hierop zetten?) anders sorry! maar wieditleestisvrek.wordpress.com is favo bij mij en ook eenvoudigleven.blogspot.com daar staan veel lekkere recepten op! (en respect voor het harde werk wat deze vrouw doet met 10 kinderen!) met knoflook in lie schijn je wel uit te moeten kijken (als je het wil bewaren) ivm botulisme
Ik ben ook dol op consuminderblogs Neurootje schrijft altijd slimme tips, maar doordat ze in de derde persoon schrijft vind ik het altijd een beetje irritant worden afentoe...
Ik vind eenvoudig leven op den duur ook een beetje irritant worden: kijk mij eens druk zijn en alles perfect doen.....Maargoed haar stukjes lezen altijd wel lekker weg moet ik zeggen, Van welk blog ik ook wel erg geniet is 'de gulle aarde' Niet speciaal om alles zo goedkoop mogelijk te doen, maar wel om alles zelf te maken. Zo kun je kinderplakse lmaken van aardappels(schillen)?? Zelf stoepkrijt maken en kaarsen maken. vanallerlei zaken zet ze op haar blog.....
Oh en vergeetn de knoflook in olie tip.....Zie inderdaad dat dat niet zo goed voor je, dus alleen voor de sier en niet om te consumeren....
Inderdaad, dat gevoel het ik ook wel eens bij eenvoudig leven. Je voelt je dan altijd tekort schieten ofzo (ik wel, tenminste!) De gulle aarde is ook leuk ja En ik ben groot fan van spaarcentje.blogspot.com .... zij schrijft ook altijd lekker toegankelijk
Dat is wel zo idd de gulle aarde en spaarcentje vind ik ook leuk! het lijkt me opzich ook wel leuk om een blog te schrijven maar ik ben denk ik niet zo interessant om te volgen (of om elke dag wat te schrijven)
Zo flink bijlezen hier. Die met dat vanillestokje ken ik inderdaad, werkt prima. Verder heb ik niet zoveel last van mensen om me heen die van alles hebben. Wel mis ik soms begrip naar ons toe, dat vind ik juist lastig. Zoals mijn schoonfamilie die denkt dat wij het super breed hebben, omdat wij de keuze hebben gemaakt dat ik thuis blijf voor de kids. En dat terwijl we eigenlijk net wel/niet rondkomen nu (komt doordat mijn man maar voor 4 dagen werk heeft en dat wordt hopelijk snel weer beter, crisis he?!). Ik ga het ze verder ook niet vertellen als ze er niet om vragen maar het wordt dan als vanzelfsprekend gezien dat je het giga breed hebt. Maar goed we hebben ook geen geweldige band. Alleen mijn schoonouders weten hoe het echt zit en dat is voldoende. Wij zijn zo geweldig gelukkig, genieten enorm van de kleine dingen en een dagje uit is voor ons ook gewoon naar het bos. Ik zie geluk niet in grote dingen zoals vakantie. We hebben zoals het er nu naar uit ziet sowieso besloten dat we volgend jaar niet op vakantie gaan. Mocht manlief wel weer voor 5 dagen werk heeft kan het zijn dat we in het voorseizoen een midweekje gaan, maar zo niet dan gaat het geld naar de spaarrekening en het huis moet geschilderd worden. Dus de 3 of 4 weken bouwvak zijn daar voor bedoeld. We hebben nog wel een kleine investering gedaan nu: het badkamer kozijn+raam wordt vervangen want daar zit nog enkelglas in. Dat wordt dubbelglas. Wel lekker ook met het oog op de kleine die we er weer gaan badderen. Die blog van eenvoudig leven vind ik ook erg boeiend. Al zou het me nooit zo lukken geloof ik. Ik denk dat zij gewoon een bepaalde routine heeft gevonden in het leven, waardoor het misschien zo overkomt, maar ik denk dat zij het niet zo bedoeld. Ik vind haar in ieder geval wel inspirerend zoals met kinderfeestjes. ik was zelf ook niet van plan om dure uitjes te gaan doen, vind dat zo'n onzin.
Opzich hoef je ook niet elke dag te schrijven, toch? Ik vind het zelf wel fijn om een blog bij te houden. Vaak krijg ik toch weer goede tips waar ik zelf niet aan had gedacht, bijvoorbeeld
@Saar22: klinkt herkenbaar, dat andere mensen niet weten hoe krap je zit. wij hebben nog wel flink wat spaargeld, maar als mijn WW straks afloopt en ik heb nog niks nieuws, dan hebben we dat ook hard nodig! Maargoed, omdat mijn ouders dus weten dat we dat spaargeld hebben, snappen ze niet dat wij zo zuinig leven. Er wordt van alle kanten wel verwacht dat je overal aan meedoet: etentjes, verjaardagen, feestdagen etc. Vind het soms best wel pittig eigenlijk om mijn grenzen aan te geven
Ja dames dat herken ik ook wel erg. Saar onze situatie lijkt wel op elkaar behalve dat mijn man dan volledig werkt, maar gewoon geen super-hoog inkomen heeft. Het is ook niet echt de tijd om loonsverhoging te vragen nu.... Volgens mij heeft de mv van eenvoudig leven adhd en dat zou wel een beetje verklaren waarom ze zoveel doet in een dag. Ik kan er nog wat van leren......ahum..... Ons vooruitzicht qua werken is niet zo rooskleurig omdat ik chronische pijn heb in mijn bekken en daardoor niet in de zorg meer kan werken. Ik zou niet weten welk vakgebied ik dan moet opzoeken waarbij ik wel helemaal goed kan functioneren. Nu heeft dat absoluut geen prioriteit.Eerst maar eens zien hoe ik uit deze zwangerschap kom en genieten van de kids. En dat we dan erg zuinig moeten doen dat is dan maar zo. Gelukkig ben ik geen grote spendeerder dus heb ik niet echt het gevoel veel te missen. Ik vind het ook lastig dat vrienden van ons wel zeer gemakkelijk geld uitgeven en vaak eten halen en zo (daar ben ik dan best wel eens een beetje jaloers op) maarja onze situatie is gewoon anders, daar moeten we mee dealen....
Zo ff wat bijlezen haha. Wij hebben dus helemaal geen spaargeld. Daar baal ik goed van maar door die uwv aanslag zitten we echt letterlijk aan de grond. Door zakelijk fel bovenop betalingstermijnen te zitten kunnen we alles redelijk rondbreien. Helaas ook met een aantal betalingsregelingen maar we hopen het hoofd boven water te kunnen houden. Als we failliet gaan zijn we een stuk verder van huis omdat we een eenmanszaak hebben. Dan blijven we met schulden achter waarschijnlijk. Het lullige aan hele verhaal is dat we de winst van de eerste twee jaren geïnvesteerd hebben weer in het bedrijf en een stukje lening erbij. Dan komt zn aanslag wel even rauw op je dak omdat je net bijna al je geld weer in het bedrijf hebt gestopt. De vruchten moeten we er nog van gaan plukken maar vooruitzichten zijn wel positief gelukkig. Zakelijk kost de lening meer rente dan spaargeld opbrengt dus vandaar dat we minimaal opnemen uit de zaak en alles daar laten.
Ik word elke keer verdrietig als ik lees over jullie situatie, Nijntje Lijkt me echt om moedeloos van te worden, zo'n enorme aanslag. Daar kan je haast niet tegenop werken. Maar knap van jullie dat jullie niet bij de pakken neer gaan zitten, maar het zo keihard aan het aflossen zijn. Er komen vast betere tijden aan!!!