lumbaalpuntie en hoofdpijn

Discussie in 'De lounge' gestart door Joyciejj, 9 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.486
    223
    63
    Afgelopen maandag een lumbaalpunctie gehad.. in eerste instantie nergens last van gehad, kreeg savonds alleen pijn aan mn rug en bovenbenen, wat dinsdag erger werd en woensdag weg was.. maar dinsdagavond begon ook de hoofdpijn! Die word steeds erger.. was vanmorgen nog gaan werken maar na 1 uur naar huis gegaan omdat het niet te doen was.. lig al de hele dag plat en gister ook al de hele dag.. ik kan max een kwartiertje rechtop! Terwijl het vanmorgen wel ging.. maar na een half uurtje werken werd het steeds erger. Hoelang kan dit gaan duren? En is er nog iets aan te doen? Drink me wel rot aan de cola wat niet echt helpt.. morgen moet ik naar het ziekenhuis voor nog een onderzoek, weet niet of ik dat wel red! Werken ga ik sowieso niet morgen.

2. charliebradbury

charliebradbury Bekend lid

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Het kan 7 dagen aanhouden hebben ze mij destijds verteld, maar als je erg veel last houdt zou ik morgen even bellen.
    Mischien zit er een lekje en moeten ze dit dicht maken.

Sterkte

3. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Bij mij heeft het toen 3 dagen aangehouden, had ook gebeld maar ze deden niks, pas na een week wilden ze ernaar kijken.
    Alleen platliggen werkt inderdaad :( sterkte!

4. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Beterschap

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Is 'normaal'. Enkel als het lang aanhoudt (> een week) willen ze er nog wel een wat aan doen. Waarschijnlijk lekt het prikgaatje nog wat na.
    Rustig aan en veel plat liggen.

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.648
    5.689
    113
    Hou ook even in de gaten dat je geen koorts krijgt! en goed drinken natuurlijk. Sterkte

7. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Bij mij heeft het toendertijd in totaal 3 weken geduurd, na anderhalve week werd hel langzaamaan steeds iets minder.

8. Leontine1978

Leontine1978 Niet meer actief

Ziekenhuis bellen en eisen dat je weer terug mag komen. Ik weet eigenlijk bijna zeker dat je hersenvocht aan het lekken bent. Dat komt door de punctie, er wordt een gaatje gemaakt, en dat kan na de punctie blijven lekken. Resultaat is dat je ontzettende hoofdpijn krijgt, zodra je omhoog komt. Dit gaatje zal ws niet uit zichzelf dichtgaan. Wat het zh dan gaat doen is een bloedpatch. Ze zullen dat bloed uit een ader (bovenkant hand) halen en door middel van een nieuwe lumbaalpunctie, vlak naast de oude, het oude gaatje dichten met het bloed. Daarna zal je minimaal 4 uur plat moeten liggen.
    Ik heb dit voor 1,5 jaar geleden ook gehad, na een lumbaalpunctie.

Sterkte!

9. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Een paar jaar geleden heb ik ook een lumbaalpunctie gehad. En ik had gelijk die dag hoofdpijn, moest alleen maar liggen hoofd werd te zwaar en misselijk was ik ook. Direct gebracht naar het ziekenhuis en er was een lekje. Die hebben ze dichtgespoten. Na een punctie mag je niet opstaan maar alleen maar liggen.

Dus zou terug gaan naar het ziekenhuis.

10. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.486
    223
    63
    Ik gebeld maar ik moet tot na het weekend afwachten en veel liggen! Gaat zo'n lek dan niet neer vanzelf dicht? En zon bloedpatch lijkt me niet eg fijn brrr

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.182
    10.729
    113
    Uiteindelijk gaat het dicht.
    De bloodpatch valt mee hoor, eigenlijk eenvoudiger dan een lp. In plaats van tot in de zak met vocht prikt de arts tot in de ruimte om de zak met vocht heen. En daar spuit hij/zij bloed in dat vers uit je arm is afgenomen (er staat een zuster bij die dat afneemt als de arts het aangeeft). Het bloed stolt op de hersenvliezen die de zak met vocht omgeven en dicht zo het gaatje. Waarschijnlijk wekt het ook een lichte ontstekingsreactie op, wat helpt met dichtgroeien.

12. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik kreeg na een week een patch. Deze viel me erg mee en het hielp heel goed!

13. bokker31

bokker31 Lid

8 jul 2010
    82
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb het destijds opgezocht en het blijkt dat het bij ong 80% na een week vanzelf over gaat. Op dag 5-6 geloofde ik er nog weinig van, maar idd op dag 6-7 ging het weer een stukje beter en toen ging het opeens snel.

14. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Waarschijnlijk zit er nog een gaatje wat lekt en dat veroorzaakt de hoofdpijn.
    Veel cafeïne drinken dat kan ook serieus helpen

15. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    waarom gelijk eisen? Ik snap dat niet. Je kan ook gewoon bellen voor advies. Wat to dus ook gedaan heeft. Maar ik vind dat er op zp heel snel gedreigd wordt met Eisen, in de gezondheidszorg. ..

16. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.486
    223
    63
    Je geeft me hoop 😃

17. Leontine1978

Waarom zou je dat niet eisen? Waarom zou je in hemelsnaam een week lang plat moeten gaan liggen, waarin je niks kan, waarin je niet voor je kinderen kan zorgen, omdat bij 5 cm omhoog komen je hoofd van de pijn uit elkaar knalt.
    Ik spreek uit persoonlijke ervaring, en heb het toendertijd 5 dagen aangekeken. En de 6e dag heb ik idd geëist, dat het zh mij moest gaan helpen, omdat ik niks meer kon, behalve dan alleen maar liggen en spugen van de hoofdpijn.
    Wat valt daar niet aan te snappen?

18. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Vriendin van me had ook een lek...en dat is echt geen pretje! Maandag zeker even beleen als t niet over is.
    Heel veel beterschap!

19. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Je weet van te voren hoe en de wat. Dus zorg je dat er iemand klaar staat mocht dat nodig zijn.

20. Leontine1978

Wat had ik van tevoren moeten weten? Dat er een lek kan ontstaan, na zo'n punctie?
    Wellicht als ik bij bewustzijn was geweest, had ik dat idd kunnen vragen;)

Deel Deze Pagina