Weinig Boodschappengeld: Wat eten? Deel 4

Discussie in 'De lounge' gestart door Saar22, 3 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Vleeswaren; Wordt hier eigenlijk weinig gegeten, af en toe een keer ham of een keer salami. We eten het zo weinig dat ik niet bij elk ding stil sta. Ik vindt zelf dat wij al heel bewust eten, voldoende gevarieerd en zonder dingen als wereldgerechten met heel veel e nummers. Daarnaast heel veel groenten en fruit en veel zelfgemaakt from scratch. Als de financiën het toelaten ook zoveel mogelijk biologisch. Zo nu en dan een plakje salami overleef ik dan vast wel ;)
    Als broodbeleg eten wij; kaas, avocado (al dan niet met rauwkost), hummus, zelfgemaakte vissalade (tonijn, zalm of makreel), pindakaas of amandelpasta, pure chocopasta of hagelslag, eieren met rauwkost of zelfgemaakte eisalade. Eigenlijk voldoende variatie al zonder vleeswaren.

@Annedore; pittig maar zeker te doen, komt neer op ongeveer 8.95 per dag. Zorg dat je vooral basisproducten haalt waar je mee kan variëren. Haal als eerste het benodigde voor Melle en de hond en dan kan je daarna zien hoeveel je precies over hebt voor de boodschappen en aan de hand daarvan inkopen. Groenten en fruit zijn heel betaalbaar bij de lidl, misschien daar eens kijken, dan kan je misschien wel je 500 gr per dag blijven eten. Denk bijvoorbeeld eens aan een koolsalade, spotgoedkoop en megalekker.
    Goede beslissing om ontslag te nemen, er komt vast iets beters op je pad in de toekomst.

@Ukkie; mooi lijstje weer!

@Soit; Wat fijn dat jullie zo zelfvoorzienend leven zeg, ik ben jaloers! Merk je nou ook dat het veel (meer) tijd kost of valt dat mee?

@Senna; Beterschap voor de hond! Als je niet vies bent van de kringloop kan je ook daar eens kijken voor leuke kleding.

@Shoarma/doner; Ik maak het zelden zelf, zo nu en dan haal ik weleens een pak shoarma bij de supermarkt en dan kruiden we deze wel zelf en eventuele toevoegingen. De meeste Turkse bakkers zijn heel betaalbaar, hier (omgeving Amsterdam) betaal je tussen de 3 en 4 euro voor een groot broodje shoarma/doner inc salade. Volgende keer eens binnenlopen Nijntje!

@Eefje; welkom! Probeer inderdaad als eerste van de A merken af te stappen, dat zal al heel veel schelen.

2. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

#2022 Ons Kleintje, 1 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 nov 2014
    @ Beterschap Islah!

@thee welke theesoorten drinken jullie?
    Sinds ik de losse thee drink ben ik helemaal om :)
    Ik heb allerlei soorten groene thee gekocht, rooibos (rooibos cranberry) en kruidentheeen (drakenmix, munt en venkelthee) , de van De Tuinen maar ook van Simon Levelt. Ik dronk hiervoor alleen maar koffie en bijna geen water, soms wat limonade, slecht..
    Nu 2 koffie en verder 2 liter thee of meer op een dag.
    Het leuke van die losse theeen is dat het helemaal niet duur is, het lijkt wel duur, maar je hebt voor een volle pot maar 3 theelepeltjes nodig, en die kun je dan weer 3 keer opschenken. Klinkt vies en gierig, maar dat is normaal bij losse groene theesoorten. en het leuke is dat de kinderen, enigzins verplicht, thee meedrinken.
    :)

3. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

haha ja ik dacht al dat je daarop doelde, ik gebruik die kleine zakjes van dr Oetker.

4. Moli

Moli Niet meer actief

ik zou ook wel graag willen mee doen.

5. Soit

Soit Niet meer actief

Elena, ik denk ook dat jullie heel bewust en gezond eten, die indruk krijg ik altijd van je berichtjes :).

Biologisch is voor ons te duur. Daarom o.a. Zijn we heel fanatiek met grote moestuin. We hebben daar zooooveel kilo's uit gesleept dit jaar. Is ook onwijs leuk en ook voor de kids.
    En eieren van onze kippen, meer scharrel krijg je niet, ze zijn altijd los in de tuin (achtertuin eigenlijk, bij de geitjes) en hebben zo'n 800 m2 :D

Kruiden: ik ben nu alle kruiden los aan het aanschaffen die ik nog niet had en ga binnenkort al mijn kruidenmixen zelf maken. Dus ook voor shoarma, gehakt, fajita etc. Etc. Ga dat in potjes steken als voorraad.

6. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Miranda; Ik was inderdaad druk met werk maar we hadden afgelopen week ook een auto te leen (inc onbeperkte benzine :)) en hebben dus in de avond wat vrienden en familie bezocht en zoals woensdagavond hebben we bij mijn broer een vaatwasser opgehaald. Een jaar oud, inclusief een berg blokjes en glansmiddel en dat soort dingen, zo voor niks mochten we het hebben :) Nu moeten we als eerste op zoek naar een los gasfornuis zodat die op de vaatwasser gezet kan worden ivm te weinig plek. Kan niet wachten!
    Bah van die vliegen zeg!
    Je kan in de gietijzeren pan ook lekkere stoofgerechten maken, het sudderen dan in de oven doen is een optie. Je kan ook echt mega lekker brood in die pan maken uit de oven, moet je maar eens googlen.

@Ukkie; Hier viel de crumble ook uit elkaar ;) wel superlekker met een dotje slagroom of gewoon zo opgewarmd in de oven.

@Missmadeliefje; Nu niet meer nodig maar in het verleden zaten luiers en voeding bij het totale maandbudget inbegrepen, evenals verzorgingsproducten en spullen voor de huisdieren. Bij de action kom ik niet zo heel veel (dichtstbijzijnde is ruim 10 km verderop) maar dan ligt het er heel erg aan wat ik er koop van welk budget dit afgaat.

@Budget; Het totale maandbudget voor boodschappen, verzorgingsproducten en voor de huisdieren is 300 euro per maand. Sinds twee maanden doe ik een keer per maand maandboodschappen en met het resterende bedrag kan ik dan de rest van de maand mee overbruggen voor vers fruit en groenten en eventuele andere benodigdheden. Eventueel geld wat overblijft gaat mee naar de volgende week/maand. Wij zijn al 10 jaar niet op vakantie geweest maar tegen de tijd dat we weer gaan gaat het resterende geld in een potje daarvoor.

@Dejenna; mooi lijstje weer!

@Onskleintje; tot nu toe krijgen we elke maand weer de begroting passend dus op dat vlak vallen de financiële problemen wel mee. Het is gewoon dat we al een half jaar zonder inkomen van man zitten door onrecht en dat dit ook niet recht wordt gezet. Op een gegeven moment ben je er wel helemaal klaar mee.
    Soms helpt langer rijzen inderdaad maar volgens mij is er geen redden meer aan als je gist dood is.

@MxVxl; Welkom! Kijk eens op de website van Levine, genoeg recepten. Meel, bloem en gist haal ik bij de Turk. Biologisch, diverse soorten en nog betaalbaar.

@Senna; fijn dat de kosten de volgende keer worden verrekend.

@Ducky; Welkom! Wij houden een kasboekje bij op de computer. Ik houdt mezelf altijd wel goed aan de budgetten, wat er niet is is er niet. Kleding en dergelijke wordt hier ook binnen de perken gehouden. Blijven proberen zou ik zeggen!

7. Islah

Islah Niet meer actief

@ broodbeleg. Je kan ook 'gezonde' chocoladepasta maken: Gestoomde fijngemalen dadels mengen met cacaopoeder en hier wat (ongezouten, al dan niet zelfgemaakte) notenpasta aan toe voegen (hoeft geen hazelnoot hoor, kan van alles zijn).
    Soms kook ik zo'n blikje gecondenseerde melk, errrg ongezond maar superlekker. Het wordt een soort caramel maar vind het lekkerder dan bebogeen.

8. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    @thee.. nu ik zwanger ben drink ik ook meer thee, weliswaar alleen rooibos en kruidenthee heerlijk. Wij kopen best veel van de welbekende zoete drankjes. Maar merk nu dat mn dorst daarmee niet zo weggaat. Ik heb van die losse zakjes vd tuinen. Wat mijn moeder ook doet is n kaneelstokje koken in n klein pannetje en dat aanmaken daarna met (heet)water naar wens en in de theepot. Ik vind dat nu zwaar ruiken nu ik zwanger ben. Maar het schijnt gezond te zijn.

9. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    @broodbeleg.. ik volg dit. Lust zelf ook niet veel vleeswaren. Ml wel. Maar lekker zelf maken van beleg salades @elena en @islah lekker dat met dadels

10. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Broodbeleg; stond net in de keuken en realiseerde me dat we ook appelstroop, (zelfgemaakte) jam en honing op brood eten.

@Thee; Ik ben gek op chai thee, zouthout, groene thee van Clipper, de losse ontbijt melange van Simon Levelt, verse munt thee maar vind de herfst thee van pickwick ook erg lekker. Rooibos vindt ik zo nu en dan lekker.

11. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    @broodbeleg: ML eet ongeveer 14 boterhammen per dag en daar zit vooral vlees, kaas, pindakaas en stroop bij. Ik eet zelf 's ochtends brood met kaas en chocopasta (ik moet er iets zoets bij in de ochtend) en in de middag vaak muesli met appel en banaan en beetje yoghurt.

@thee: drink ook veel losse thee (ochtendthee, groene thee, rooibos en avondthee) maar heb ook zakjes. Voor bezoek vind ik dat toch fijner. Heb ook altijd bosvruchten in huis omdat mijn moeder dat lekker vindt

@kasboekje: houd ik bij via een app. Je kunt dan budgetten instellen voor van alles en nog wat. Alleen al het feit dat ik die budgetten heb maakt dat ik al bewuster mijn geld uitgeef.

Heeft er iemand ook al ooit een overzichtje gemaakt van wat producten kosten in verschillende winkels? Zit erover te denken om dat te doen, maar het lijkt me zoveel werk. Ben er wel achter dat bv tomatenpuree van AH basic (0.08ct) goedkoper is dan 6 potjes van de aldi (6 voor 0.89ct).

12. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    @broodbeleg: ook van mn ma geleerd, het maken van n soort pesto met zongedroogde tomaatjes. Echt heerlijk. Bij de lidl heb je van die potjes daar koopt ze er twee drie van. Inhoud gaat in de hakmolen, daarna geperste knoflook en fijngemalen nootjes door het geheel heen roeren en klaar. Eventueel kan je t ook zonder knoflook doen. Maar lekker op n broodje toastje stokbroodje. Bewaren kan paar dagen wij bewaren het in n glazen potje. Weet verder niet of het kostenbesparend is hoor. Maar wel lekker.

@consuminderclubje: gaat deze topic dan uit de lucht soort van omdat iedereen in dat clubje gaat?

13. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Hier; Vannacht en morgennacht nachtdienst. Dus overdag lekker rustig aan doen. De was moet worden gedaan en voor vanavond staat er een goed gevulde groenten- gehakt volkoren lasagne op het menu. Morgen iets met kip en zilvervliesrijst, twijfel nog over wat precies. Heb ook nog wat appels liggen die op moeten dus die moeten ook nog even worden verwerkt.

14. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oo echt? Ik ga puur en alleen naar de aldi om die tomatenpuree six pack mee te nemen en dan neem.ik meteen een voorraad van mee. Zal mn ma ook maar inlichten. Zou er smaakverschil zijn?

15. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Mireia, ik weet het niet. Die van ah basic vinden wij in ieder geval prima. Gisteren toevallig 10 ingeslagen voor 80ct.

16. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn ma maakt ook heerlijke eigen jam. Zo zelfvoorzienend als dat zij is ben ik niet maar wie weet:) met kids nu lijk ik ook te gaan meigen naar bewust zijn mbt inhoud van bepaalde etenswaar.

17. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ga ze ook zeker inslaan. Thanx.

18. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Islah; Hoe stoom je dadels? Op dezelfde manier als groenten gewoon? En hoelang dan?

@Stiertje; wow, 14 boterhammen per dag :$ Doet je man zwaar lichamelijk werk? Hier geen overzicht maar ik weet het zo ongeveer. Ik haal zelf inderdaad ook altijd die goedkoopste blikjes van 8 cent, niks mis met de smaak.

@Hier; Ik had in de vensterbank in de keuken twee enorme basilicum planten staan, nu zag ik eergisteren in ene dat eentje compleet vol zat met bladluis en de andere voor een deel. Ik heb ze weggegooid, vond het zo'n vies idee :) Nu las ik achteraf op internet dat je ze eraf kan spoelen. Hebben jullie hier ervaring mee of tips om bladluis te voorkomen? Ik heb het nog nooit eerder gehad, baalde echt zo erg want ze waren echt enorm en ook zo mooi.

19. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Budget ontbijttip; Havermout! Hier ben ik echt gek op. Ook heerlijk afwisselende 'toppings'. Mijn favoriet op het moment is (plantaardige) melk (net welke open staat) met havermout, rozijnen, stukjes appel en kaneel. Zo onwijs lekker en goedkoop. Een zak havermout kost rond de 42 cent. Plus dat het enorm vult.

Deel Deze Pagina