Hier beetje krappe maand geworden. De autoverzekering is van de rekening gegaan, weer een hele hap... Dus moet het deze maand nog zien te redden met 160... Normaal heb ik einde van de week, of maandag maaltijdcheques. Is 6/per dag die ik afgelopen maand heb gewerkt. Dus daar kunnen we ook wel even mee verder. Nu even aan't kijken voor restjes en gewoon goedkope dingen. Komt wel goed Sinterklaassnoepgoed heb ik zo goed als allemaal binnen, dus daar hoeven we niks meer aan uit te geven. Sint inkopen zijn ook gedaan.
ik heb het gegoogled en jeeeeeee ik wist dat allemaal niet. MSG, nu hele afleveringen gezien van The Dangers of MSG Ik eet al jaren geen zoetstof meer nadat ik erachter kwam dat dit vroeggeboortes kan veroorzaken (na de geboorte van mijn oudste). Het zit overal in, eng gewoon. Ik geloof hier in. ik heb mn keukenkasten gecheckt maar ik ben alleen de bouillion tegengekomen.
Zoetstof of ook suiker? Zoetstoffen zoals aspartaam probeer ik thuis en vooral bij de kinderen ook zoveel mogelijk te voorkomen. Heb er al zoveel slechts van gelezen. Maar dit zit ook in vele dingen...
ik bedoel aspartaam vooral, maar ook andere zoetstoffen. Geen suiker, maar ik eet en drink weinig suiker.
Nou, heel soms gebruik ik wel een bouillonblokje hoor, maar niet erg vaak. Vooral als je soepen enzo maakt en je verwerkt vlees en/of groenten erin, dan geeft dat vaak al voldoende smaak. Maar dat is ook echt het enige wat ik gebruik met MSG. Ik kook toch al niet met pakjes/zakjes enzo, vleeswaren eten we niet, dus dan valt dat nog wel mee. Al kan het natuurlijk altijd beter en hoop ik het eens voorgoed te vermijden. Aspartaam gebruiken we ook niet, ook geen lightfrisdranken (überhaupt geen frisdranken, dat staat hier enkel voor bezoek) maar ik had juist begrepen dat cyclamaat voor kinderen nog erger is. Aan suiker maak ik me helaas wel schuldig, haha. Weet niet meer wie de link postte van de brownies maar heb even die site bekeken en ben gelijk iets gaan bakken zag een recept voor brownie pudding, nog nooit van gehoord maar het zag er lekker uit. Hopelijk kan de rest van het gezin er ook van genieten vanavond.
Ja ik was even die naam kwijt haha... Is allemaal hetzelfde hoor, ajinomoto, ve-tsin, MSG, e621 (volgens mij).
Gisteravond kwamen we erachter dat Blokker 20% korting gaf op hun gehele assortiment. We willen al heel lang een elektrische grill kopen zodat we oa panini kunnen maken. Tefal grill was 50 nu dus voor 40 met korting. Ook een kookwekker gehaald voor 5 incl en vaatwastabletten. Hoe duur zijn die dingen eigenlijk? ik betaalde nu incl korting 8 voor 100 tabletten. Zijn van Finish.
@Frituur; wij hebben een Actifry en sinds een jaar weer een kleine frituur. Wij hebben de frituur voornamelijk voor de snacks die niet in de Actifry kunnen zoals (vega) kroketten. Mijn man houdt zich bezig met de staat van het vet maar dit wordt wel op tijd vervangen. Wij frituren in plantaardig vet. Wij hebben een frieten snijder en snijden dus onze friet zelf, binnen 10 minuten gepiept. @Annedore; Hier wordt ook kokosolie gebruikt Ik gebruik het om te wokken en in mijn baksels. Maar het is inderdaad reteduur @Rookworst; Toen we het nog iets ruimer hadden haalde ik biologische rookworst. Nu scharrel. Wel altijd runderrookworst. Hier in de omgeving van Amsterdam wordt veel halal verkocht maar eigenlijk nooit geprobeerd, misschien eens doen. @Budgetverjaardag; inderdaad appel crumble, zelfgemaakte cupcakes of een hele cake. Zelf slagroom kloppen. Zelfgemaakte hummus met groentesticks of pita. Dingen als monchou zou ik zelf niet doen want dat vind ik erg duur. Tortillachips met salsa of warm met geraspte kaas uit de oven. Ook eens kijken wat er in de voorraad staat, misschien kan je daar iets lekkers mee creëren. @Enge toevoegingen; ik wordt echt doodziek van dingen als E621. Paar jaar geleden lag ik in het ziekenhuis met ernstige hartkloppingen en kruipend over de grond van de pijn na het eten van een wereldgerecht met die enge toevoegingen. Nu kook en bak ik al zo'n 5 jaar zonder, voel me veel beter. Helaas kan ik ook geen Chinees eten want hier is het bijna altijd aan toegevoegd. Heel soms gebruik ik een pakje (bijvoorbeeld uit een boodschappenpakket) maar ik merk gelijk dat ik de hele avond pijn heb dus liever zonder. Is toch helemaal niet nodig, zat ook niet in de voeding van onze voorouders.
Ons menu is weer lekker aan het schuiven Ik heb nog bijgehaald aan boodschappen; 2 x hema biologische rookworst 5.00 750 gr champignons 2.90 1 pot a 400 gr bruine buinen 0.57 Totale kosten deze week; 29,66 euro Afgelopen dinsdag met Sint Maarten hebben we de rookworst gegeten met de broodjes. Gisteren at mijn moeder hier en heb ik pannenkoeken gebakken. (afgelopen zondag uiteindelijk niet gemaakt) Vandaag staat de pittige Texaanse chili op het menu, man is erg verkouden en ziek en wilt graag wat pittigs eten. Vandaag eten wij het met zilvervliesrijst en morgen maak ik er een ovenschotel van met spinazie en tortillachips. Zaterdag; champignon risotto. Zondag; zelfgemaakte friet met broodjes xxl hamburger. We krijgen vrienden te eten en daarna gaan we (met de gratis kaarten) naar de film dus iets lekker makkelijks. Ik maak voor morgen met de lunch een verse pizza, de pizzamaker is binnen en die moet wel getest worden
oei eng.. mijn zus heeft galstenen gehad, elke keer wanneer ze chinees had gegeten kreeg ze enorme pijnen. zo kwam ze erachter dat ze die stenen had. Ik had zelf een hele periode last van een `slepende tong` zeg maar een tong die niet goed meewerkt tijdens het praten. Anderen merkten dan niet maar ikzelf wel. Toen ik stopte met het eten en drinken van aspartaam stopte dit. @Elena ik ben benieuwd naar je pizzamaker! en ik wil ook eens de frietjes gaan bakken in een koekenpan, lijkt me leuk en lekker.
@Onskleintje; Eng he al die toevoegingen. Ondanks dat het allemaal goed is gekeurd doet het toch iets met je lichaam. Zoon was ook enthousiast over de pizzamaker dus er staat nu al een ronde deeg te rijzen
Wat leuk dat je een pizzamaker hebt. Hier eten we zelden iets pittigs. Erg jammer. Ik hou er wel van maar man en kinderen eten er dan niet van. Vanavond een grote pan pastasaus maken. Doe 2 porties saus in de vriezer. En ik maak er een salade bij. Hier wil ik eigenlijk ook minder uit pakjes en zakjes koken. De pastasaus wordt hier al zonder zakjes gemaakt. Dat vinden ze hier lekker. Maar ik moet eens gaan experimenteren met zelf sausjes te maken voor bij de groenten (bloemkool, witlof e.d.) Tomatensoep maak ik ook zonder zakjes. Gaat wel een pakje gezeefde tomaten in. Maar zoals groentesoep maak ik met een bouillonblokje. Ik hoor idd wel vaker dat mensen niet over Vetsin (e621) kunnen. Er is toch ook een merk (Knorr??) dat zakjes zonder toevoegingen verkoopt? O.a. bouillonblokjes? Gister heb ik bij de action een paar kruidenstrooiers gekocht. Daar wil ik komende tijd mee experimenteren. Nu eten wij toch wel vaak aardappels. Dat zijn wij zo gewend. Ik zou zelf wel graag vaker wat andere gerechten willen eten. En de kinderen ook denk ik haha. Zoals taco's, burito's. Is dat even gezond als AGV? Mss een rare vraag haha. Dus gewoon kip bakken, groente meewokken. Op smaak brengen met kruiden. En dan tortilla e.d. vullen. Lekkere salade erbij. Dat is hoe ik het dan zou maken. En zit er ook veel verkeerde ingrediënten in ketjap? Want dat is iets wat ik hier regelmatig gebruik. Nou, jullie merken al dat ik een beginneling ben haha. Maar de wil is er!
@Miranda; Ah jammer, hier zijn we gek op pittig eten, inclusief zoon. Zou je niet iets pittigs kunnen maken en eerst jouw portie eruit halen en die van hun dan afblussen met iets? Toen Damian nog een baby was deed ik dat bijvoorbeeld ook met de curry, dan bluste ik het af met kokosmelk. Door de chili een beetje creme fraiche of room. Ik gebruik bouillon kruiden, zijn biologisch en best aan de prijs (6,50 voor een blik) maar ik vindt het erg fijn werken. Ik heb ook nog wat biologische bouillon blokjes maar die gebruik ik niet zoveel. Ik denk juist dat een gevarieerd eet patroon gezonder is als het standaard Nederlandse dieet maar ik denk dat daar de meningen over verschillen.
Mijn man houdt juist wel van pittig, hij eet groene pepers ook zo uit het vuistje op of belegt brood met harissa (= hete peperpuree). Ik houd ook wel van pittig maar wat hij eet vind ik veel te scherp. Maarja, hij is ook zo opgevoed.
@elena, je hebt weer een lekker menu gemaakt @onskleintje wow dat is een hele lijst zeg! lijkt me erg vervelend als je er last van hebt zoals elena. @Miranda, een wisselend eetpatroon lijkt mij inderdaad ook niet slecht hoor. Zolang je niet doorschiet naar weer alleen maar wraps of wat dan ook. Ik zou het gewoon eens af en toe proberen, wellicht vindt iedereen thuis het super lekker! @pittig eten gebeurt hier ook wel gewoon, ook door dl. Tijdens de zwangerschap en bv periode ben ik gewoon pittig blijven eten, het schijnt dat ze zich er dan al op voorbereiden Als kind kregen wij ook al pittige dingen, broodje met sambal en worst ofzo (ja Indische familie ) Dus het is ook een soort gewenning. Ik heb trouwens een chronische darmziekte en kan gelukkig toch pittig eten dus ook dat hoeft niet altijd (bij sommigen misschien wel) een struikelblok te zijn.