Afwisseling lijkt mij ook gezonder... Wij houden erg van aardappelen maar kunnen ook weer genieten van een heerlijke broodmaaltijd (al dan niet met soep), rijst, couscous of pasta's enz. Ik las iets (sorry weet niet meer wie het zei) over 'zo aten onze voorouders ook niet'. Maar ik heb zelf absoluut niet dr behoefte om zoals mijn grootouders te eten hoor... Weinig groenten (die ze tot snot kookten), altijd aardappelen en vaak varken. Niet echt gezond dus Vanavond eten we een quiche (gevuld met gebakken ui en mengsel van ei/creme fraiche) en pompoensoep.
Dat was ik. Oh haha nee op die manier moet ik er ook niet aan denken. Maar bedoelde meer met producten die vers van het land komen, vlees waarvan je weet waar het vandaan komt en met enkel kruiden en specerijen. Zonder gekke enge toevoegingen of dingen uit een pakje.
hier de boodschappen weer binnen, ook alvast 2 mini gourmetschotels mee genomen, want 25ste komen mijn vriendinnen gourmetten. ons weekmenu: donderdag: chicken tonaight. vrijdag: gebakken aardappels, sla en kipsnitzel. zaterdag: tomatensoep en brood. zondag: pannenkoeken. maandag: macaroni. dinsdag: aardappels, spinazie, visticks. woensdag: brood+ sate. donderdag: kipfilet, penne, bloemkool en tomaat. zitten ook wat schoencadeautjes bij lijstje: wit brood 1.49 afbakstokbrood kruidenboter 2x1.98 afbakbroodjes2x 0.78 hagelslag 1.48 pindakaas 2.69 volle melk 0.75 halfvolle melk 1.28 bak en braad boter 0.69 penne 0.82 chocolademuntjes 2x 1.58 squala spelletje 6.95 spinazie 0.89 sla 1.19 tomaten 1.32 bloemkool 1.89 mini gourmetschotel 3.96 mini gourmetschotel 4.30 kookworst 1.79 schouderham 2x 1.78 salami 2x 3.50 taksi 3x 2.00 kleine zakjes chips 1.88 paprika chips 0.79 Japanse mix 1.49 pinda's 0.99 yoki 4x 2.08 beschuit 0.78 oplosthee 2x 3.88 mar's mini's en twisk mini's 4.00 was totaal: 69.75 met retouremballage eraf.
wauw welk merk pizzamaker heb je gekocht? ik kreeg de bodem van onze pizza vreemdgenoeg niet gaar. misschien een beetje dunnere bodem maken volgende keer, of een pizzamaker vragen voor mijn verjaardag? i loooooooooooove pizzas
Saus op basis van bloem, melk en kaas Gewoon zelf een bechamelsaus maken en dan kan je er naar behoefte kaas onder doen. Wij proberen ook af te wisselen in aardappelen en pasta.
Nee het is ook niet de bedoeling om daarin door te schieten haha. Hier vinden ze het vast wel lekker. Nu eten we bv 4x per week aardappels (gekookt, gebakken en soms in een ovenschotel) keertje pastagerecht en rijstgerecht. Dan blijft er nog 1 dag over voor patat of pizza, pannenkoeken of een soepje met afbakbroodje. Hier ook darmklachten door endometriose. Maar gelukkig kan ik wel pittig eten. Soms heb ik last van mn darmen en dan hebben we heel mild gegeten en een andere x als we hetzelfde eten, is er niets aan de hand. Als ik wil eten op de manier van onze voorouders dan moet ik bij mijn schoonouders zijn. Haha, groenten zijn echt snotterig. Laatst daar nog gegeten. 's Avonds gaf mijn man aan dat hij dat echt niet meer gewend is en blij is dat ik anders kook Elena, die pizza ziet er echt heerlijk uit. Dat zou ik wel kunnen doen dat ik gerechten afblus met kokosmelk. Kan dat ook met yoghurt? Nu heb ik wel een indiase kruidenvariant wat een milde smaak heeft. Volgende keer toch maar een pittigere variant kopen. Wat doen jullie met overgebleven kokosmelk? Ons Kleintje, bedankt voor de site. Heb er al even doorheen gesneupt. Echt veel producten waar veel rotzooi inzit. Zie veel chipssoorten voorbij komen. Elsie, handig om bij de booschappen nog wat sintkadootjes te scoren haha. Hier ook nog een doos met puzzels gekocht bij Lidl voor dochter. Die puzzelt heel graag. En ze is ook bijna jarig. Wat gezellig dat er vriendinnen komen te gourmetten! Wat versta jij onder brood met sate? Dat lijkt mij ook wel lekker. En ik denk dat ik mijn man hier ook blij mee maak haha.
Ik heb dat in het verleden al eens gedaan maar vond het zo smaken naar bloem. Klopt het dat ik het dan te kort gekookt/gebakken heb? Daarom haal ik hiervoor een zakje saus.
misschien heb je teveel bloem gebruikt? Ik ben een kliekje kip-goulash aan het opwarmen met een toevoeging (groenten en bonen) om het volume te vergroten en ik heb rijst met de rijstkoker gemaakt.
Als het naar bloem smaakte dan was je bloem idd niet gaar. Je moet je roux goed bakken voordat je melk gaat toevoegen. Helaas komen de financiële tegenvallers deze maand niet met 3, maar met 4 tegelijk straks een van onze konijnen van 9 jaar in laten slapen à 48 euro. Zou ik anders op zich wel kunnen betalen, maar deze maand verliep extreem dramatisch. Nu komen we nog meer geld tekort. Heb van mijn moeder al geld geleend voor boodschappen en een pak luiers van haar gekregen. Maar wordt natuurlijk weer passen en meten om het de komende maanden terug te gaan betalen. Zucht.
@ annedore, ah wat sneu voor jullie konijn. En balen dat jullie deze maand niet uitkomen met het budget. Wel lief dat je moeder hierbij helpt. Bedankt, ik ga als de zakjes saus op zijn opnieuw een poging wagen om zelf saus te maken. Ik weet wel zeker dat ik het niet genoeg gebakken heb. Ik wist dat toen niet. Ons kleintje, kip goulash klinkt heerlijk!! Hier de macaroni alweer op. Was wel lekker met de zelfgemaakte saus. Maar ik merk wel dat ik het een beetje beu ben haha. Man en kinderen eten heel graag rode macaroni. En daarom staat het geregeld op het menu maar zelf wil ik wel eens andere pasta's gaan maken. Hebben jullie nog een lekker idee? Liefst zonder spinazie en spekjes. Ik hoop niet dat ik lastig ben met m'n vragen vandaag Vanaf volgende week wil ik een aantal andere gerechten op tafel zetten om eens uit te zoeken wat hier in de smaak gaat vallen.
@miranda, op zich is dat al redelijk veel afwisseling dan toch? wel valt het me op dat het vaak koolhydraatrijk is (en dus suikers) aardappel, pasta, friet,brood. Eet je ook wel eens couscous of quinoa oid? Een stuk minder koolhydraten en ook heel lekker! Mo ht je recepten zoeken hoor ik het wel Vervelend trouwens van endometriose! @elena22 jammie! Ziet er goed uit!! @onskleintje, dat klinkt ook lekker. Handig he zon rijstkoker, als ik nog ruimte had schafte ik er ook weer een aan. Hadden m thuis altijd, super handig. @hier vanavond een restje stamppot opgewarmd maar deze keer was hij veeeeel te waterig geworden, normaal nooit last van. Had nog een stukje stinkkaas over met wat crackers en stroop niet echt een hele verantwoorde maaltijd maar was wel erg lekker @miranda Ui, courgette,champignons, bosui, knoflook, zout en peper, italiaanse kruiden,groene pesto kruidenkaas en kip. Kip in stukjes snijden en even aanbakken met een uitje en knoflook. De groentes fijn snijden en meebakken zodat de groenten goed gaar zijn. Een flinke eetlepel pesto en kruiden toevoegen en weer even laten sudderen. Uiteindelijk roomkaas toevoegen zodat het een lekkere saus wordt. Dit met pasta (penne) serveren. Als ik de groentes klein snijd dan vindt dochter het ook erg lekker!
Klop, wij eten eigenlijk veel koolhydraten. Wel hebben wij alleen maar zilvervliesrijst in huis. Zit daar dan ook suikers in? Wel doe ik qua verhouding minder macaroni door de saus. Dus eet je weer meer groenten om het te vullen. Zelf eet ik maar een halve aardappel. Omdat ik er niet zo van hou. Hierdoor raak ik 's avonds aan tafel niet vol en heb later trek in iets anders. Gebakken aardappels vind ik dan wel weer lekker Ikzelf wil wel wat minder calorieën binnen wil krijgen maar mijn man zit tegen ondergewicht aan. Zijn koolhydraten dan juist niet goed voor hem? Hij eet verder 8 stukken brood op een dag en hij neemt een lekker tussendoortje mee naar zn werk. Ikzelf merk dat ik wel suikers nodig heb. Maar dat is gewoon verkeerd door mij aangewend en moet er eigenlijk vanaf zien te komen. quinoa en couscous eten wij hier eigenlijk nooit Heb laatst wel bij iemand een heerlijke couscous salade gegeten. Maar dit lust mijn man dan weer niet. Net zoals lauwe pastasalades. Eigenlijk hebben mijn man en ik een totaal andere smaak qua eten. En aangezien hij zwaar lichamelijk werk heeft, kook ik datgene wat hij lekker vindt zodat hij genoeg eet. Hij kan bv niet toe met een bordje soep en een broodje. Wel op een vrije dag. Zodra hij een poosje te weinig eet (gebeurt weleens in de vakantie) is hij zo een paar kilo lichter. Hij kan er juist wel 15 bij hebben. Bedankt voor het recept. Dit lijkt mij dus weer lekker en ga het gewoon een keer maken. Het meeste heb ik standaard in huis. Alleen pesto, courgette en champignons kopen. Ik heb het recept gekopieerd naar mijn receptenbestand.
Miranda: als ik heel budget pasta maak, dan bak ik een prei met wat stukjes salami en gooi dat met een bakje kridenroomkaas door de gekookte pasta. Pasta à la olio e peperoncino vind ik ook heeeeelijk! Is makkelijk te googelen En gewoon pasta met pesto en parmezaan. Pesto is ook simpel zelf te maken Ukkie: dat receptje klinkt lekker zeg!
Als ik kaassaus maak voor macaroni doe ik 500ml melk en 50g bloem. Koude melk in de pan, vuur hoog en bloem erbij en goed blijven roeren tot het indikt. Dan van het vuur als het dik genoeg is. Eventueel dan kaas erbij. Verhouding bloem is telkens 1/10 van de melk. Heb nog nooit een bloemsmaak gehad op die manier. Oh ja en ook nog kruiden met peper en zout (en eventueel muskaatnoot maar dat gebruiken wij niet)
@miranda misschien is dit een lekker recept Foodgloss recept – Pasta met zalm : Mascha's Beautyblog – Beautygloss.nl
@ Pizza: sorry, had gisteren een heel bericht getypt en dat was ineens weg, daarna had ik even geen tijd meer. Voor een ronde pizza (doorsnee ongeveer 26 cm) gebruik ik 250 gram bloem. 200 gram kan ook hoor, maar wij houden van een dikkere bodem. Met 200 gram krijg je een wat dunnere bodem. Al maak ik meestal een plaatpizza, omdat dat net genoeg is voor ons viertjes. Voor een plaatpizza gebruik ik 350 gram bloem (300 gram voor dunnere bodem). Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn oven niet erg groot is, als je een normaal formaat oven hebt zou ik eerder 450/400 gram bloem gebruiken. Verder gaat er in m'n deeg behoorlijk wat (olijf)olie, melk, zout, gist en soms een eiwit. Dat eiwit maakt het héérlijk luchtig. Echt alleen het eiwit he, dus geen heel ei. Dit doe ik vooral wanneer ik een eiwit over heb omdat ik het eigeel ergens anders voor moest gebruiken. @ Bechamel/kaassausje: wat belangrijk is, is dat je nadat de boter gesmolten is en je de bloem hebt gemengd echt nog een tijdje goed roert en bakt zodat de bloem gaar wordt. Anders smaakt het inderdaad vreemd en proef je de bloem echt goed.