Hier juist een man die dol is op couscous, en dan vooral op de 'traditionele' manier. Dus niet zoals veel Nederlanders het eten (als vervaning van bv rijst/aardappels, en dan ook nog eens mes mes en vork). Hij wil het wel 2x per week eten maar ik vind 1x per week de max. Niet dat ik het niet lekker vind maar ik houd van koken en afwisseling, er zijn genoeg andere lekkere dingen die ik anders zou missen, haha. Bovendien vind ik couscous best prijzig hier, bij de Turk betaal je al gauw 2 euro voor een kilo (5kilozakken zijn net iets goedkoper, misschien 8 euro ofzo). Een kilo gaat er zo doorheen, je gebruikt er verhoudingsgewijs meer van dan pasta/rijst. Maar we hebben bijna 20 kilo meegenomen toen we op vakantie waren, daar kostte het zo'n 40 cent per kilo.
Ik doe altijd 40 gram bloem per 250 ml. melk. Maar ik ga het eens op jouw manier proberen, mijn saus wordt na een tijdje behoorlijk dik. Grappig trouwens muskaatnoot, in NL zeggen ze het andersom
Met salami lijkt mij ook wel lekker. Maar dan doe ik er wel nog wat meer groenten door. En dat recept met zalm lijkt me ook wel lekker maar dan vervang ik de zalm door iets anders. Ik lust geen zalm. Wel andere vissoorten dus moet wel goedkomen. Bedankt voor de tip van de sausjes. Ik ga het eerst langer bakken. Ik vermoedde al dat dat het probleem was.
Menu voor de komende dagen. Vandaag geb.aardappels met gewokte spitskool en koude plakjes tomaat Zaterdag gaan we uit eten van geld van onze verjaardag Zondag Indisch stoofpotje met zilvervliesrijst Maandag Surinaamse bami jaja bedankt voor de inspiratie Dinsdag taco's met een salade Daarna weer om boodschappen maar wil nog gaan wokken met vis, groenten en roerbakmie en die pasta pesto komt later in de week. Vanochtend hier in de buurtsuper gekeken maar goedkoopste potje pesto was 2 euro. Ga dan toch voor die tip van het AH basic merk. Iemand die weet in welke supermarkt de goedkoopste couscous is? Ik zag vanochtend een kiloprijs van meer dan 4 euro.
Weten jullie het verschil tussen couscous en bulgur? Ze worden weleens doorelkaar gehaald omdat ze op elkaar lijken. Maar bulgur is geplette tarwe en couscous is deeg gedroogd en daarna weer verbrijzeld. Heel precies.weet ik het niet. Maar de een is deeg ander is tarwe dus. Wat je bij de turk koopt is geen couscous maar bulgur. Maar waar kan je wel echte couscous halen dan. Dat weet ik zelf nog niet.
Miranda, ben jij mijn dubbelganger? jouw hele verhaal is precies op ons van toepassing. Inclusief een magere man met lichamelijk werk, en ik die ook van gebakken aardappels houd en gekookt een halve eet. Echt, bijna eng gewoon haha
Ojee, een 2e Miranda haha. Komt dat nog goed? Wat grappig zeg. Vlgs mij heb ik al eens eerder in dit topic iets gelezen over een dunnere man die lichamelijk zwaar werk heeft en eet als een slootgraver En ook dat hij graag Hollandse kost eet. Mss ben jij dat? Ja gebakken aardappeltjes. Zooooo slecht maar zoooooo lekker. Met een klontje extra boter.
@islah hoe maak jij het dan, die traditionele manier? Recept? Ik heb vandaag mn boodschappen gedaan bij lidl. Moet alleen nog een pak kv dus weer mooi binnen budget. Banenen 0,96 Zak appels 1,49 5kg aardappels 1,19 Uien 0,39 Pompoen 1,79 Druiven 2,89 Kookroom 0,49 Verse sinaasappelsap 1,59 (luxe) Vanillevla 0,69 Geraspte kaas 1,69 Jong belegen 3,09 Stinkkaas 2,49 (luxe) Engelse kaas 2,99 (luxe) Melk 0,59 Vloeibare boter 1,19 Eieren 0,85 Appelstroop 0,65 2x mini stolletjes 0,98 (luxe) Mini merenques 0,89 (luxe) 2x Afbakbroodjes 0,78 Tijgerbrood 0,95 Rundersaucijzen 2,65 5paar meisjes sokken 3,99 (sintkadootje) Totaal 37,44 Vrijdag:kip rijst en broccoli Zaterdag: preischotel van ah Zondag: pompoensoep Maandag: aardappelroomschotel met doperwten en rundersaucijs Dinsdag: restje ovenschotel
Ik zal het recept plaatsen als ik wat meer tijd heb & probeer een foto te maken de komende keer dat we het eten.
ik ben zoo inspiratie loos de laatste tijd elke keer maar weer het zelfde eten dus ben hier maar flink jullie lijstjes aan het bekijken voor de nodige inspiratie
Recept couscous: Nodig: (voor de couscous) 2,5 glas couscous (ongeveer) wat zout, zonnebloemolie en water (voor de saus) ui en knoflook specerijen, zout harissa of sambal en tomatenpuree groenten, bv. courgette, aubergine, pompoen, wortel, broccoli, bloemkool aardappel olijfolie vlees De couscous stoom ik altijd, is veel lekkerder dan die voorgegaarde die je alleen moet wellen. Ik neem ongeveer 2,5 glazn (glas = zo'n theeglas met oortje waarvan de inhoud 250 ml. is, zelfde als een cup dus) couscous en doe die ik een bak/schaal. Zet alvast je stoompan aan. Ik doe dan ongeveer een half glas water, wat zout en een scheut olie erbij vlak voordat het water kookt, laat het een paar minuten staan en doe het dan in de bovenste pan. Laat het ongeveer een half uur stomen, wel af en toe met een vork doorroeren. Doe het terug in de bak, laat volledig afkoelen en herhaal dit vervolgens. De saus: Snipper een ui en doe er als je het hebt wat stukjes tomaat bij (hoeft niet maar dan wordt het wel lekkerder), vers of uit blik. Ook een teentje knoflook persen of raspen, harissa erbij, 2 kleine blikjes tomatenpuree, zout en specerijen. Ik heb een ras al hanout mengsel uit Tunesië en daar zit volgens mij het volgende in: zwarte peper, anijs, komijn en nog wat dingen... Maar je kan ook prima ras al hanout in de winkel kopen (Turkse supermarkt dan wel), en dan zou ik er wel nog wat anijs of venkel doorheen doen. Ook doe ik er altijd kurkuma bij, een theelepeltje ofzo, voor de kleur. Een scheut olijfolie erbij en het vlees (ik gebruik meestal kip). Dan giet je er ongeveer een liter water op en laat het lekker stoven. Zodra de kip klaar is haal ik deze eruit, leg het op een bord en dan snijd ik de groenten die erin moeten. Het is de bedoeling dat je het niet in te kleine stukken snijd, dus bv. een wortel door twee of maximaal door drie snijden. courgette alleen een keer in de lengte en een keer in de breedte halveren enz. Meestal maak ik het alleen met wortel, aardappel en ui omdat we dat zo het lekkerste vinden maar je kan natuurlijk allerlei groenten gebruiken. En ja, die aardappel is eigenlijk geen groenten maar hoort er echt bij haha. Overigens doe ik de wortel er gelijk vanaf het begin bij als ik de kip erin doe, daar wordt het heerlijk zacht van. Maar je kan de wortel ook korter koken hoor. Dan laat je dus verder stoven tot ook de groenten gaar zijn. Let er wel op dat je eerst de groenten erin doet die het langste nodig hebben om te koken. Als het goed is is de saus nu klaar, je kan eventueel nog wat tomatenpuree erbij doen als je de saus te dun vindt. Ik vind het niet zo lekker als het een te dunne saus is. Doe de kip er weer bij om even (eventueel) opnieuw te verwarmen. Schep de couscous op een bord en doe daar een aantal scheppen saus over (alleen saus, zonder vlees/groenten) en meng het goed door elkaar. Nu de groenten erbij en het vlees en eventueel nog wat saus als je dat lekker vindt. Dit eet je eigenlijk met z'n allen van zo'n groot bord, wij eten dat ook zo (google maar eens, dan zie je wat ik bedoel). En voor de duidelijkheid, dit is dus het recept van Tunesische couscous, Marokkaanse couscous smaakt heel anders (ook lekker hoor volgens mij).
Weet je wat hier echt helpt? Ik heb heel lang een weekmenu lastig gevonden, maar toch was ik niet inspiratieloos en iedere dag hetzelfde eten deden we al helemaal niet. Maar ik zorgde ervoor dat we iedere dag een bepaald soort gerecht aten en dan ging ik verder bedenken. Bijvoorbeeld: maandag is soep-met-iets-erbij-dag, dinsdag is ovenschoteldag, woensdag rijst of pastadag, donderdad ook rijst of pastadag, vrijdag AVG-dag, zaterdag kinderen kiezen etc. Misschien ook een ideetje voor jou?
Heb je er al wat inspiratie uitgehaald? Die tip van Islah is ook goed! Dat recept klinkt lekker, Islah. Geïnspireerd door de surinaamse bami ga ik vanochtend komkommer en rode ui inmaken in zuur. Onder het genot van een sinterklaas cd haha. Fijne dag allemaal.
Ben benieuwd hoe je het vindt Ukkie. Klinkt lekker die komkommer. Ik had me dit jaar voorgenomen om alleen nog maar seizoensgroenten te eten. Dus geen komkommer voor mij nu (hoewel, mijn man kwam laatst ook thuis met een aubergine die in de aanbieding was). Vind het toch wel vreemd hoe gewend ik ben aan iedere soort groenten in ieder seizoen terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo natuurlijk is. Ben benieuwd of ik het ga volhouden haha. Helemaal als er ergens een aanbieding is.
wat klinkt je recept lekker Islah, ik denk dat het me wel lukt om dit zelf te fabrieken. ik heb nog nooit couscous gemaakt maar ik denk dat het wel in de rijstkoker kan? zal het wel even googlen
Ik denk het wel, zo'n rijstkoker (of eigenlijk stomer toch?) werkt als het goed is zoals een stoompan, maar dan op elektriciteit. Anders kan je natuurlijk altijd voorgegaarde couscous gebruiken die je alleen nog moet wellen maar dat is wel minder lekker. En anders kan een stevig rvs vergiet bovenop een pan ook.
Ik bedoel meer. als we pasta eten is het vaak het zelfde soort saus. aard/groenten/vlees is vaak het zelfde. Vind het moeilijk om daar in te variëren. Niet dat we elke week het zelfde eten hoor maar eten we broccoli bijv dan is dat met puree en kaassaus. en hier zie ik dan wel eens andere variaties voorbij komen. Zo knap hoe jullie dat bedenken. heb daarbij ook een kind die niet veel lust en sommige dingen ook niet mag eten ivm darm problemen.