Weinig Boodschappengeld: Wat eten? Deel 4

Discussie in 'De lounge' gestart door Saar22, 3 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ja het kan :) en voor degene die een rijstkoker hebben: Je kunt ook een taart bakken in een rijstkoker kwam ik net tegen op google Rijstkoker Tatin taart - Een recept van Marijke Kwak - Albert Heijn :)

2. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Hier hetzelfde, onze kinderen lusten niet alles en een van onze zoontjes heeft darmproblemen (veel operaties gehad en beknellingen) Maar hij mag wel alles eten. Ik las dat sommige kindjes dat niet mogen, geen velletjes en dergelijke.
    Wat mag jouw zoontje niet eten als ik vragen mag?
    Misschien kan ik dan een paar leuke maaltijden aandragen :)

3. Islah

Islah Niet meer actief

4. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Ik zie dat jullie ook gekletst hebben bij de algemene clubs.
    Ik ben daar nu ook!!

5. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Misschien eens de tijd nemen om op google inspiratie op te doen?
    Heb ik gister ook gedaan en zag dat ze broccoli serveerden bij de couscous. Lijkt mij bv erg lekker.
    Zelf eten wij ook wel eens broccoli bij een milde indiase saus. Met zilvervliesrijst.

6. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Annedore; Hele dikke knuffel voor jou!

@Onskleintje; Ik heb een Princess pizzamaker. Dat was de enigste die ik bij t-mobile kon krijgen. Ik was er heel erg blij mee en de pizza zag er daarna zo lekker uit dat man nu ook voor het eerst in zijn leven pizza wilt eten :D Oh en niet geheel onbelangrijk de pizza was ook heerlijk.

@Islah; Dat deed ik voorheen ook maar de grote oven heeft kortsluiting gemaakt en is dus weg (inmiddels vervangen door een vaatwasser en een los gasstel). Ik heb nu alleen nog een combi-oven en een mini oventje.

@Pizzadeeg; Ik denk dat het voornamelijk proberen is. Is ook afhankelijk van de gewenste dikte van de bodem etc.

@Miranda; Gewoon gaan proberen in de keuken joh. Vroeger thuis kon ik precies zeggen wat ik welke dag ging eten, verschrikkelijk vond ik dat. Toen ik op mijzelf (oke samenwonen) ging ben ik gewoon gaan proberen. Ik zoek veel op internet maar heb ook een hele uitgebreide kookboekencollectie. Ook heb ik een aantal boeken met product beschrijvingen, daar kan je dus smaakcombinaties opzoeken. Erg handig.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Elena, heb je het nu over de pizza, of..?

Ik heb al heeeel wat ovens gehad. Ze houden het allemaal niet lang vol bij mij! Eerst zo'n combimagnetron maar die heb ik aan mijn zus gegeven omdat ze een magnetron nodig had. Op zich een goede maar je moet er geen culinaire hoogstandjes in willen bereiden, gewoon voor simpele dingen (brood maakte ik toen nog niet dus geen idee of dat daarin lukte). Was ook best klein. Daarna toen ik verhuisde liet de vorige bewoner z'n fornuis met gasoven staan, was nog netjes en deed het goed dus daar was ik wel blij mee. Op een gegeven moment begaf de deur het dus die maar weggedaan. Tweedehands een andere gasoven aangeschaft maar ook die ging op een gegeven moment raar doen. Daarna tijdelijk zo'n klein tefal mini-oventje, echt héél mini, denk dat de inhoud niet meer dan 25 liter was... Toen gingen we weer verhuizen, tweedehands een fornuis gezien die nog nooit was gebruikt (dat was ook te zien, sommige delen zaten nog in plastic) en iedere keer wanneer ik de oven wilde gebruiken sloegen alle stoppen door. Kennelijk was die oven dus ook kapot, ondanks dat het nooit gebruikt was. Iemand ernaar laten kijken maar reparatie zou erg moeizaam worden en duur uitvallen.
    En uiteindelijk een losse oven aangeschaft, aangezien het bovenste deel van het fornuis dus gewoon nog goed is (het ovengedeelte gebruik ik nu als opslagplaats voor m'n bloem en meel haha) wel een redelijk grote. Maar een week (!) na de garantietermijn ging hij kapot, echt balen.
    Daarna weer een losse oven gekocht die ik tot op heden dus gebruik, heb hem nu een paar maanden. Er zat 5 jaar garantie op dus heb goede hoop haha. Ik vind losse oventjes echt handig, afgezien van dat het hier wel moet vanwege ruimtegebrek (of ik moet een ander fornuis, maar dat vind ik zonde aangezien de gaspitten van ons nog gewoon goed zijn en het er nog mooi uitziet) maar denk zelfs dat wanneer dat niet het geval was ik liever in zo'n losse oven bak. Voordeel is dat het echt heel snel warm wordt en je dus niet (of amper) hoeft voor te verwarmen. Ik heb geen magnetron maar als je bv. een restje eten wil dat je niet in de pan kan opwarmen kan je het zo een paar minuten in de oven zetten.

8. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Pastagerechten; Pasta met pesto (en evt kip) is hier een hit. Pasta ovenschotel met tonijn. Pasta met zalm. Mac and cheese. Vega macaroni met veel groenten en tofu blokjes. "Pizza pasta" - recept staat op mijn blog, was toen een idee van Damian. En anders eens een kookboek (uit de bieb) of een internet zoektocht erop naslaan.
    Oh en wat hier ook een hit is door de rode pasta is een beetje Boursin of Paturain. Gewoon wat lepels erin doen en goed doorroeren tot het gesmolten is.

@Ukkie; Ik bak de restjes stamppot altijd op in de koekenpan, eventueel een beetje geraspte kaas erbij. Of in de oven met een krokant laagje erop van paneermeel, kaas en kruiden. Is het ook net even anders als de eerste keer dat je het hebt gegeten.

@Miranda; Zelf pesto maken joh! Als je eens op de ingrediënten kijkt van een kant en klaar potje schrik je je dood, lijkt niet eens op de ingrediënten van echte pesto. Zelf basilicum kweken (is super makkelijk, zet hem alleen niet op de toch want anders krijg je bladluis ;)), geraspte (Parmezaanse of oude) kaas van restjes (ik vries restjes geraspte kaas in) en pijnboompitten uit de aanbieding of wat je over hebt van een eerder gerecht. Olie heb je meestal wel in huis, net als knoflook.

@Couscous; Hier kan ik wel echte halen bij de Turk. En ook bulgur. En betaalbaar.

@Islah; Wow, klinkt goed je couscous recept! Ben benieuwd of je het kan volhouden, zeker als er inderdaad een super goede aanbieding is.

@Bernadet; Ik zou ook zeggen kijk eens op google. Ik weet niet wat je zoontje allemaal niet mag maar als hij bijvoorbeeld geen lactose mag of iets kan je ook zoeken op vegan recepten. Komen veel lekkerder recepten uit dan wanneer je op lactose vrij zoekt.

9. Islah

Islah Niet meer actief

Wat is trouwens de inhoud ongeveer van je mini-oventje?

@ Pasta: Hier maken we ook regelmatig pasta met bechamelsaus. Heel simpel met maar een paar ingrediënten. Fussili of spaghetti koken, gehakt (ik vind kipgehakt het lekkerst) rullen met een uitje, zout/peper en halve theelepel kaneel. Ja klinkt raar in zo'n recept maar dan wordt het echt lekker. Bechamelsaus koken.
    Laag pasta, laag bechamelsaus (2/3 ongeveer), het gehakt, laag pasta en weer bechamelsaus. En dan een lekkere salade ernaast ofzo.

10. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Ja ging over pizza bakken in de oven :cool: Het is nog vroeg he, haha

11. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Islah; Ik heb eigenlijk geen idee wat de inhoud is van ons mini oventje :) De glazen Ikea ovenschotel past er precies is net als andere kleine ovenschalen en een cakeblik past er ook nog in. Dus daar bak ik tegenwoordig mijn brood is. Wel jammer want had net vorige kerst een echt broodbakblik gehad.

Kaneel of cacao door een gehakt recept kan heel erg lekker zijn hoor! Ik doe weleens cacao door de chili.

12. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Hier; Komende maanden worden hier ook weer krap. Gelukkig wel wat meer inkomen door eindejaarsuitkering en uitbetaling overuren maar toch wordt het krap door extra rekeningen. Komende maand maar maximaal 250 euro voor het gehele boodschappenbudget in plaats van de gebruikelijke 300. Ik ga dus weer eenmalig maandboodschappen doen en het overige budget is dan voor verse groenten en fruit per week.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Wat ik irritant vond aan die combimagnetron was dat draaiding... De oven die ik nu heb is qua inhoud niet eens veel groter maar het heeft geen draaiplateau dus passen er veel grotere schalen in.
    En brood in een cakeblik gaat ook gewoon hoor! Ik baal ook zo, in m'n vorige -losse- oven pasten er 2 broodbakblikken tegelijk in en hier op een centimeter na net niet. Maar broodbakblikken van 28 cm of kleiner zijn lastig te vinden. Of je zit weer met een heel dure prijs en verzendkosten en heb geen zin om 40 euro aan 2 bakblikken uit te geven. 2 cakeblikken zouden er wel net in passen... Misschien moet ik dat toch maar eens proberen, die hebben ze nl. wel gewoon bij de action of blokker.

14. Islah

Islah Niet meer actief

Vervelend van die rekeningen. Nou ja zo te zien heb je i.i.g genoeg kookinspiratie om wat lekkere budgetmaaltjes te maken.

15. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    @Feestdagen; Zoon krijgt dus die Lego Adventkalender (gratis via t-mbile) van ons samen met 2 puzzels van Disney in blik (in de aanbieding bij de lidl gescoord) en dan vindt ik het voldoende voor de Sint, misschien nog een chocoletter maar dan is hij voldoende verwend. Voor kerst krijgt enkel zoon wat, wij gaan extra afbetalen als cadeautje aan elkaar. Dit jaar ook geen kalkoen op het menu, past niet in het budget en moet beide kerstdagen werken dus heb ook geen tijd om te maken. Met oud en nieuw komt mijn broer hier met zijn gezin maar dit zijn moeilijke eters dus waarschijnlijk gewoon iets simpels.

16. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    #2436 Elena22, 16 nov 2014
    Laatst bewerkt: 16 nov 2014
    Ons weekmenu komende week;

Zon; Xxl hamburgers met Turkse broodjes en zelfgemaakte friet, daarbij rauwkost (we krijgen vrienden te eten)
    Ma; Chili spinazie mais ovenschotel met een krokante bovenlaag van tortillachips
    Di;Restjes en/of iets makkelijks ivm lange werkdag van mij en een man die niet kan koken :p
    Woe; Couscous met groentenroerbak (pompoen, zoete aardappel, courgette, rode ui en wortel) met rozijnen en hazelnoten
    Don; Volkoren pasta ovenschotel met tonijn en groenten
    Vrij; Vega sate schnitzel met spinazie en zelfgemaakte aardappelpuree
    Zat; Zilvervliesrijst met groenten roerbak (Wortel, ui, sperziebonen, mais, paprika) met gemarineerde tempeh
    Zon; Aardappelgratin met een tartaar en gestoomde groenten uit de diepvries

Afgelopen vrijdag boodschappen gedaan voor komende week. Moet nog even de bonnetjes erbij pakken om mijn lijstje te noteren. Alle overige ingrediënten in huis.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Hier vanaf maandag weer een nieuw weekmenu. Heb me deze week bijna helemaal aan het menu kunnen houden, wat een wonder haha. Heb de smaak wel te pakken en ga dus gewoon zo verder. Vreemd dat een weekmenu eerst maar niet leek te werken hier en nu toch wel.

Vanavond eten we gestoomde gekruide rijst met groenten (was nog over) en maak er falafel bij. Hoop dat het lekker wordt want dat heb ik nog nooit eerder gemaakt... En een homemade knoflooksausje.

18. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Islah, wat fijn dat een weekmenu nu wel goed bevalt. Heb je ook het idee dat je nu minder geld kwijt bent door het gebruik van een weekmenu?

Elena, ik ga eens kijken naar dat recept van pizza pasta. En me ook even verdiepen om zelf pasta te maken. Eerst maar eens een potje kopen om te kijken of het een blijvend recept gaat zijn.
    Wat balen dat je weer niet zoveel ruimte hebt in je boodschappenbudget.

Vandaag een indisch stoofpotje maken met rundvlees. Ben benieuwd.
    Ik ga het gewoon proberen om andere gerechten te maken. M'n man is iets minder enthousiast dan ik ben haha. Maar wie weet is hij net zo enthousiast als mij over een week. Dochter heeft iig al zin in de taco's die op het weekmenu staat.

19. Islah

Islah Niet meer actief

Denk dat het qua geld hetzelfde is. Want groenten kochten we eigenlijk altijd al in de aanbieding en weggooien doen we hier niet... Maar het is wel makkelijk als je weet waar je aan toe bent. Soms plan ik iets in wat ik voor 2 dagen maak, ook handig voor op dagen dat ik brood moet bakken of extra huishoudelijk werk (de extra klusjes) moet doen.

20. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn man was eerst bepaald eten ook echt niet gewend. Heb het dan nu over bv Hollandse pot en vegetarische gerechten. Maar nu is het eerder andersom en vraagt hij wanneer we weer puree eten haha. Ook wil hij absoluut niet dagelijks vlees meer. Alles went. En als hongerige mannen van hun werk komen eten ze toch wel haast alles.

Deel Deze Pagina