Ik krijg mijn was echt niet schoon met dat zelfgemaakte wasmiddel hoor. Of de vlekken zijn er wel uit maar het blijft stinken. Bovendien verschillen de meningen nogal over of dit zelfgemaakte wasmiddel wel goed is voor je machine.
@Islah; Nee, het recept voor de curry staat niet op mijn blog. Maar dit is een grote hit hier; Pumpkin curry with chickpeas | BBC Good Food Ik pas het recept iets aan, gebruik bv maar 2 sereh stengels en voeg doperwten nog eens extra toe. Echt superlekker
@Wasmiddel; Hier een combi van zelfgemaakt en van de Lidl. Voor echte vlekken behandel ik voor met Biotex of Ossegalzeep en als wasverzachter gebruik ik azijn. Nooit problemen met een vieze of stinkende was. Zag weer mooie lijstjes voorbij komen! @Annedore; Balen dat de voorraad op was, volgende week beter. @Bolkje; niet te streng zijn voor jezelf! Vindt het sowieso knap om alles voor 8 euro per dag te doen voor zijn drietjes.
@Islah; Vervelend zeg van je kaak, heel veel beterschap! @Aanbiedingen; Inderdaad weinig echt bruikbaars op het moment. @Website van Lidl; Ook hier doet hij het niet goed op mijn mobiel, wel op de Ipad. @Onskleintje; Leuk dat je zelf kaarsen hebt gemaakt!
Ik ga vandaag broodjes bakken. Gaat een deel de vriezer in voor komende week. Verder druk met het huishouden, opruimen etc.
Ik begrijp de vraag wel hoor, want ik had hem al verwacht Onskleintje: oke, nou dan voor de witte was maar gewoon wasmiddel gebruiken dan. Ga het binnenkort echt proberen, lijkt me leuk Bolkje: keurig gedaan toch! Vraag: wat eten jullie als ontbijt/lunch? Wij eten best heel gevarieerd en dat maakt het niet altijd goedkoper Onze ontbijt/lunch opties: (geiten)yoghurt met noten en zaden/fruit/kokos/muesli Omelet met ham en tomaat Soep Restje avondeten Smoothie Gekookte eieren met groente (boekweit)pannenkoekjes (spelt)brood Salade Omdat ik zo goed als zeker een geplande keizersnede krijg, ga ik na de feestdagen beginnen met een zogenaamd wondgenezingsdieet. Dat houdt in in grote lijnen: dagelijks 4 x fruit, 1 kg groente, matig met verzadigde vetten, omega 3 vetten uit bijv eieren en olie, geen suiker en bewerkte producten. Voor mij niet heel ingewikkeld, omdat ik maanden ongeveer volgens deze richtlijnen heb geleefd. Maar toen het financieel minder werd ben ik helaas toch weer anders en minder gezond gaan eten Nu moet ik vanaf volgende maand heeeeeel creatief boodschappen gaan doen om dit dieet te kunnen doen binnen mijn budget. Het is wel heel belangrijk voor mij, omdat ik na de keizersnede meer kans heb op post-operatieve complicaties en ik op deze manier het gevoel heb deze risico's te verminderen.
Hoi Mm lekker zelf broodjes bakken Hier gisteren boodschappen gedaan voor ongeveer 60 euro Weekmenu: Gisteren: kip kerrie met rijst Vandaag: macroni Woensdag:lasagne bij ouders Donderdag;wraptaart Vrijdag:soep met brood Zaterdag : groenten aardappels en vlees Zondag: patat zodat was het wel weer ff
Kleintje, we hadden de stoel gekocht destijds, toen ik zwanger was van Siem. Toen Norah eenmaal zover was dat ze even in de stoel kon zitten, was er een kleinere stoel nodig, omdat ze een stuk kleiner is. We hebben van mijn moeder een stokke stoel gekregen die je helemaal klein kan maken. Manlief had lang gespaard, en uiteindelijk van de week een nieuwe spelcomputer gekocht (ps4). Dat is echt onze hobby, we zijn al jaren niet op vakantie enzo geweest, dus sparen voor dat soort dingen, en ik spaar voor boeken hihi! Er is trouwens bij ons een winkel waar je boeken kan kopen, van goede kwaliteit, voor een paar euro! Zijn tweedehands, maar altijd heel netjes nog! Is een boekenstichting, ik slaag er altijd goed! En ga ieder jaar naar de boekenbeurs! Maar, nu dus een flinke tegenvaller, vanmiddag met hondlief én kattlief naar de dierenarts, ze hebben beide last van hun vacht. Dat zal wel een flinke duit kosten. Maar de beesten horen bij ons gezin, we hebben tot nu toe veel geluk gehad met hun gezondheid. Nou ben benieuwd vanmiddag. Vanavond eten we cous cous, ik heb nog gehakt in de vriezer, en gister een paar paprika's meegenomen. Wat drinken jullie eigenlijk veel? Ik ben een echte thee muts hihi, drink de hele dag door thee, en soms een kopje cappuccino, van buisman, vind ik erg lekker. Verder hebben we altijd kan water op tafel staan, en manlief is 12 uur per dag op t werk. Soms drinkt hij een blikje cola thuis, en gister heb ik lekker warme choco gemaakt,waren in de kerststemming
@mitsy, wat fijn zo'n boekenwinkel in de buurt En veel plezier met de spelcomputer. Wel vervelend van de beesten. Maar goed, je hebt er ook veel liefde en plezier van en horen idd bij het gezin. @drinken. Op het werk thee ranja/water en 1x koffie. Thuis hebben we meestal een fles prik in de koelkast en verder drink ik daar ook ranja en thee en met het ontbijt/lunch melk. @annedore wat slim zo'n dieet. Wist helemaal niet dat zoiets bestond. Is dat speciaal voor een keizersnede of bij alle operaties met grote wonden..? Ik eet als lunch op het werk vaak bamisoep (0.45) of fruit met yoghurt en bouillon. Ontbijten doe ik op werkdagen niet ( I know erg slecht) In het weekend ontbijten we vaak met een afbakbroodje en smiddags doe ik vaak twee boterhammen met kaas/ham ui en tomatenpuree in de oven, soort van pizza broodje mmmm. Of zelfgemaakte soep tussen de middag.
@Ontbijt/lunch; Hier wordt gegeten; - Havermout met (plantaardige) melk - soms een topping maar niet altijd - Zelfgemaakte yoghurt met zelfgemaakte cruesli en fruit - Yoghurt (zelfgemaakt) met diepvries fruit, noten, kokosvlokken en rozijnen - Rijstwafels, (spelt) crackers of (zelfgebakken) brood met beleg - Pap met kaneel en rozijnen - Omelet of gekookt eitje - Zelfgebakken ontbijtmuffins - Hartige muffins - Volkoren beschuit met beleg - Restjes - Fruitsalade - Als ik thuis ben wil ik nog weleens de keuken induiken om iets apart te maken - (groene) smoothie -Zelfgebakken spelt pannenkoeken Tussendoor voornamelijk fruit en rauwkost, soms zoute crackertjes of noten. En als het er is zelfgebakken creaties (dit is echt afhankelijk van de hoeveelheid tijd die ik heb). Naar mijn werk heb ik ook (zelfgemaakte) mueslirepen mee voor de suikerboost voor de fietstocht. Damian heeft altijd fruit mee en soms droge biscuitjes erbij. Voor woensdagmiddag heeft hij (biologisch) knijpfruit en soepstengels om te dippen in smeerkaas. Drinken is altijd water naar school/werk. @Drinken; s'ochtends drink ik een cappuccino, de rest van de dag water en heel veel thee. Af en toe een glaasje (biologisch) sap voor de afwisseling of wat diksap. Frisdrank zelden maar echt weleens. Damian eet en drinkt gewoon alles mee (met uitzondering van de koffie), man is wel een moeilijk eter maar die moet het doen met wat er in huis is haha.
Mitsy, wat leuk een psp4. Wij hebben de psp3 van marktplaats. Zoon en mn man hebben daar race spelletjes bij. Soms doen we met verjaardagen hier een wedstrijd wie de snelste tijd heeft, haha. Hebben laatst een stuur met pedalen op marktplaats gekocht. Ik was de snelste vrouw Drinken, standaard hebben wij een literkan met ranja in de koelkast. Kinderen drinken optimel, melk, ranja of thee. Ik drink voornamelijk thee en ook wel ranja en man drinkt koffie en neemt soms een 500ml flesje ranja mee naar z'n werk. In het weekend doen we een fles prik of een sapje open. Ontbijt/lunch Yoghurt met cruesli en rozijnen. Soms met fruit erdoor. Melk met cornflakes Melk met brinta Volkoren beschuit met kaas, vruchtenhagel of jam Sesamcracker met roomkaas of kaas Roggebrood met kaas Rijstwafels Ei, salade, slaatje, restje eten van avond ervoor. Ik maak ook wel eens een soort pizza baguettes. Stukjes salami bakken met ui en tomaat. Italiaanse kruiden eroverheen. En dan op een stokbroodje. Zonet de weekboodschappen gedaan. Beetje vertekend beeld ivm verjaardag. Deze week houden we woensdag en zaterdag dochter haar verjaardag voor familie en vrienden en ze houdt vrijdag haar kinderfeestje. 3,00 6 zakken pepernoten a 50cent per zak. Gebruik ik voor broodbeleg maak er soort schuddebuikjes van. En kinderen eten ook wel eens een schaaltje pepernoten als tussendoortje. Gewoon het hele jaar door. 7,08 12 pakken melk voorraad 0,69 7-granen ontbijt 0,99 2* volkoren beschuit 1,45 zak drop 1,90 2 grote pakken sesam crackers 1,10 1,6 kg appels 0,69 ijsbergsla (ook deels voor wraphapjes feestje) 0,38 2* prei 0,69 vanillevla 0,65 yoghurt 0,63 3 bolletjes smeerworst 0,95 tijgerbrood 1,29 kg cruesli 1,28 1 1/5 kg suiker 0,49 zelfr. bakmeel 1,29 eieren 0,42 2* rijstwafels 0,78 2* gezeefde tomaten 0,79 4* twix 0,98 2* mix voor lasagne 1,50 2* roggebrood 0,63 2 braadworstjes (reclame + 35% sticker) Boodschappen verjaardag 1,98 2 zakken kinderchips 1,70 2 pakken melba toast 0,98 2* komkommer 2,38 2* kip samurai (voor op toostje) 1,19 kip/sateh 0,79 sellerie 1,30 2* val blanc roomkaas voor toostje 0,59 roomkaas voor wraps 1,99 dunne salami voor wraps 1,30 2* frisse fruit pakken 1,98 2* ACE drinken 0,79 fles cassis 0,86 fles cola 0,89 bitter lemon 0,76 pak djoezz drinken 0,82 pak wicky drinken 2,58 2* zak uitdeelkoekjes traktatie voor de klas 0,31 zoute stokjes 1,11 borrelnootjes 1,56 zoete chili saus als dip Totaal 56,25 Komt nog taart overheen. Heb volgende gehaald: 2* slagroom schnitte 1* bosvruchten vlaai 1* peer bavarois 1* framboos bavarois 1 doosje tompoes Totaal 12,97 Donderdag ga ik nog naar de Poi en haal daar 500gr witlof voor 80 cent en 2 zakken Lays chips voor 1,24 voor de verjaardagsvisite voor zaterdag. Voor de goed oplettende dames ik heb niet veel groente/fruit deze week gekocht. Heb nog een kg boontjes en kg wokgroente in de vriezer. En kg sinaasappels, kg peren, kg wortels, 1 paprika en 500gr tomaten in de koelkast en 5 bananen op de fruitschaal liggen. 2 weken geleden veel voorraad gekocht waar ook vlees bij zat. Hier eten we deze week ook nog van. Ik maak nog zelf een tonijnsalade voor de verjaardag. En ik bak pannenkoeken voor het kinderfeestje. En in plaats van een snoepzakje wat normaal gesproken na het kinderfeest meegegeven wordt, heb ik 6 dagboekjes met slotje gekocht à 1 euro per stuk.
@Mitsy; Leuk he gamen Wij hebben diverse gameconsoles (vooral een hobby van man). Man speelt regelmatig, ik alleen af en toe. De playstation 3 wordt voornamelijk voor Netflix gebruikt. Beterschap voor je dieren! @Miranda; Mooi lijstje hoor!
Annedore, wat een goed idee! Ik wist helemaal niet dat dat bestond! Hoop dat je snel geneest! Ik heb vooral bij de 2e nog lang last gehad van de wond. Heb je een speciaal boek met recepten? Elena, ja vind het ook super leuk! En voor manlief is het ook echt een stukje afschakelen na het werk, even in z'n eigen wereldje. Hij heeft het ook met momenten heel erg moeilijk met Siem, en hij kan zichzelf dan echt even verliezen in het gamen, ben blij dat hij zo'n hobby er in heeft. Miranda, haha ja was je de snelste! Waren de mannen zeker jaloers hihi Wat is de poi? Wat een leuk idee om een dagboek te geven! ukkie. Oww dat is zo lekker zo'n broodje uit de oven! Mmmm, ik maak het wel eens met sambal smeerkaas en ham. Kleintje, hoe is t met jou? We hebben een droger gekocht vorige maand, andere was stuk en het droogt hier in huis echt niet. De was was na drie dagen nog niet droog... Dus ben heeeeeel blij! Frisse droge was. Maar wat op helemaal mooi is, het was zo'n aanbieding, waarbij je voor een jaar gratis wasmiddel erbij kreeg! Fijn he!ben alleen bang dat ik er met een paar maanden al doorheen ben, maar het is wel mooi meegenomen! Hebben jullie dat nou ook altijd, als 1 ding stuk gaat, gaat er altijd meer stuk of altijd op het verkeerde moment! Oké, manlief had heel lang gespaard voor z'n ps4, maar als we wisten dat we met allebei de dieren naar de dierenarts moesten, had hij denk ik even gewacht. Maar idd zoals ik al zij de beestjes horen bij het gezin, en als ze zorg nodig hebben krijgen ze die. Moet alleen wel het spaargeld aanbreken. Heb gister nog kip in de aanbieding kunnen kopen, heb ze per stuk ingevroren, kan ik ze per keer voor mezelf eruit halen. Weten jullienog een groente soort die ik goed kan invriezen per portie? (Manlief eet op t werk dus is voor 1 p). Ik neem ook wel eens een potje of blikje mee, maar als jullie nog tips hebben?
Ik vind het zo verdrietig wat jullie hebben moeten mee maken. Juist dan is het fijn om afleiding te hebben als dat nodig is. Kunnen jullie er samen ook goed over praten? Ja haha, ze waren jaloers. Ik heb m'n man nog nooit zo hard zien rennen door t huis om mij te zien eindigen op de tweede plaats. Mijn man was de eerste. En dat terwijl ik dat spel nog niet eens eerder had gedaan. De poi = poiesz supermarkt. Bij Lidl heb ik 2wk geleden een zak diepvries broccoli gekocht. Zit 750 gram in. Ze hebben meerdere soorten. Even daar in de vriezer kijken. Je zou het bv kunnen portioneren voor in de vriezer in bakjes of zakjes. 450gram diepvriesboontjes bij jumbo of appie voor 60cent O volgens mij bedoel je om het zelf geblancheerd in te vriezen. Ik doe dat met broccoli, bloemkool, boontjes, wortels, prei.
Leuk om te lezen dat niet iedereen standaard een boterham met kaas wegwerkt Rijstwafels at ik in het begin van mijn zwangerschap veel. Of speltwafels, of kamut...als er maar wafel achter stond nu ben ik er een beetje klaar mee Ik hoor mensen vaak zeggen geen tijd of zin te hebben om iets anders dan brood te maken voor ontbijt of lunch. Ik vind dat complete onzin. Ik maakte ook uitgebreidde ontbijtjes en lunches toen ik nog werkte. Prima te doen en zo goed voor je Wondgenezingsdieet: ik heb het gevonden op de site van natuurdietisten. Heb geen receptenboek, maar voor wie geinteresseerd is, zoek eens op het paleodieet, of eigenlijk meer leefstijl zo at ik voordat ik zwanger werd. Maar toen werd ik zo misselijk en kon ik gewoon geen fruit eten, amper groente ik leefde op crackertjes, soepstengels en appelkoeken Nu weer sinds een paar weken gezondere voedingsmiddelen, omdat ik bijna nooit meer misselijk ben maar dit dieet zal voor mij geen probleem zijn Kijk er naar uit om na de feestdagen weer soort van terug te gaan richting paleo. Al zal ik tijdens de zwangerschap en waarschijnlijk borstvoeding nog wel wat geitenzuivel gebruiken. Dit is niet paleo, maar ik merk dat mijn lijf er nu om vraagt, dus dat schrappen kan altijd later weer. Geitenzuivel is wel altijd de betere optie ipv koeienzuivel. Het dieet is voor alle operatiepatienten trouwens. Mensen vergeten volgens mij heel vaak, en artsen net zo, dat er van binnenuit al zoveel op te lossen is met voeding, wat de kwaal ook is. En is het niet op te lossen met voeding, dan allicht te ondersteunen! Mitsy: ik ken dat ja, dat er net iets met je dieren gebeurt wanneer je net een grote aankoop hebt gedaan beterschap voor je beestjes. Wij kwakkelen hier thuis ook met een hond met voedselallergie en de bijbehorende huidproblemen Miranda: wat een mooi bedrag met verjaardagboodschappen er ook nog bij! Doe ik je niet na maar ik ga dan ook altijd wel een beetje over de top daarom vieren man en ik het nu samen eind nov (hiij is van 7 nov en ik van 19 dec), scheelt toch weer een hele kostenpost
stinken? wat vreemd daar heb ik helemaal geen problemen mee gehad. @Mitsy lief dat je het vraagt. Het is best druk hier in huis. de kinderen zijn zindelijk aan het worden en dat geeft in de avond wel eens problemen. Ze zijn ook verkouden, en dus meer pufjes, hebben longschade door vroeggeboorte. weinig geslapen afgelopen nachten. Ik heb opa gevraagd of hij even op de tweeling wil passen, zodat ik even rust heb in huis, om schoon te maken. Gisteren ook onderzoeken aan mijn ogen gehad, ik begrijp nu eindelijk waarom ik altijd zo `als een kip zonder kop`rondloop met een bril.. mijn ogen zijn namelijk te verschillend in sterkte (-5 en - 2,25) en daarom heb ik een probleem met diepte. Aaaaaahhhhhh eindelijk weet ik waarom ik zo chagerijnig wordt van een bril dragen, het is zo vermoeiend. Nog een paar weken doorbijten. droeg normaalgesproken al 20 jaar lenzen. -portiegroenten in de vriezer: voorgesneden paprika (wokken met bonen bijvoorbeeld en wat kruiden, eventueel wat rijst wat je ook kunt invriezen), spinazieblokjes @couscous goed idee! we eten vanavond https://www.calve.nl/recepten/pasta/couscous_met_feta_bosui_en_rode_paprika.aspx @annedore, succes met je dieet
Heel mooi lijstje Miranda! En annedore, helemaal eens wat je zegt wat betreft voeding. Ik ken het Paleoprincipe, maar pas het niet helemaal toe eerlijk gezegd.
Misschien omdat ik in mijn wasmiddel geen soda gebruik? Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik erg prikkelgevoelig ben, en dan met name bij geuren. Ik vind vaak iets stinken terwijl een ander dan niks ruikt (een van de redenen dat ik met name schoonmaak met soda, azijn en een stuk zeep en ik een hekel heb aan de geur van de meeste was-/schoonmaakmiddelen). Dingen als zweetgeur of ontlasting rook ik gewoon nog nadat het gewassen was. En je kan natuurlijk ook wasverzachter gebruiken maar dan gebruik ik liever een 'gewoon' wasmiddel zonder wasverzachter. Wat fijn dat je nu weet wat er met je oog is.
Ja ik gebruik inderdaad soda. Soda is een vetoplosser en het bleekt een beetje (volgens mij). Ook gebruik ik als wasverzachter een scheut azijn. Dat ontkalkt de wasmachine.