Is toch ook prima Nijntje.. langzaam ontdek je misschien wat nieuwe dingen en het een zal bevallen en het andere niet.. Enne haha die linzen.. ik kijk net op de zak van de verpakking die ik altijd heb en i.d. er staat niets op over wellen en ik doe dat altijd wel braaf . Ik vind het erg leuk om te experimenteren met eten. Om van niets iets te maken zeg maar. Vanavond onverwacht bij mijn schoonouders gegeten. gewoon bloemkool aardappelen en gehaktballen. Ook wel erg lekker moet ik zeggen... dat eten wij dan weer nooit
Heb in de afgelopen jaren zeker dingen ontdekt! En ik kan (volgens man, dochter en gasten) wel lekker koken. Zeggen ze dan heh haha. Maar bijvoorbeeld couscous ik zou niet weten hoe of wat. Moet zeggen dat het me momenteel wel aan tijd ontbreekt om uitgebreid dingen uit te proberen en uitgebreid boodschappen ervoor te halen. Mijn man thuis aten ze wel anders in de zin dat er bami, nasi en macaroni op het menu stond naast de aardappels maar daar houdt de variatie ook mee op. Plus dat ze altijd met pakjes koken.
Dat maakt toch helemaal niet uit Nijntje. Ik kon ook precies zeggen wat wij welke dag aten toen ik nog thuis woonde. Mijn moeder is geen keukenprinses, vindt het ook niet interessant. Ik daar in tegen, heb een enorme passie voor koken en bakken en probeer alles uit. Ik lees veel over koken en bakken en de achtergrond van voedingen en hypes en bepaalde richtingen in voedingspatronen, gewoon omdat ik het leuk vind. Ik probeer het daarna ook gelijk uit. Bevalt het dan blijf ik het maken en anders jammer. Het is ook een jaren lang proces. Toen ik vijf jaar geleden op mijzelf ging wonen maakte ik ook geen quinoa en at ik gewoon witte paste ed. Door veel te lezen is dat omgeslagen en het is ook fijn dat het gewoon om de hoek te krijgen is. De groenteboer hier geeft ook regelmatig het een en ander mee dat ik dan voor hem moet uitproberen en als ik in de rij sta wordt me gevraagd hoe je het een en ander moet bereiden. Volgens mij sta ik bekend als de buurtgek die alles eet Vooral maken wat jij lekker en leuk vindt en elke stap die je in de keuken neemt is er een waar je al heel trots op mag zijn! En mocht je ooit iets willen proberen, vraag het in dit topic, zoveel dames die vast wel tips hebben.
Ons uitje was erg geslaagd, plopsaland belgie. Maat jezus wat is alles duur daar zeg!! Gelukkig hadden we genoeg zelf mee. We waren om 17.30 thuis dus hen lekker zelf kunnen koken. Heb heerlijk bruine bonen met spek gemaakt. Zo makkelijk maar t was lekker!! Nog wat salades van oud en nieuw erbij op gegeten Wij aten thuis veel rijst (zijn indisch) maar ook vaak aardappels en 1x per week pasta voor het sporten. Maar wel vaak altijd op dezelfde manier volgens recept van oma. Helaas overleed mama net toen ik op kamers ging en heb ik al het koken zelf geleerd. Vaak kijk ik op internet/kookboek en kijk ik waar ik het meest voor in huis heb. Mis ik iets dan vervang ik het gewoon door wat ik wel heb. Wegen en afmeten doe ik op gevoel en dat gaat meestal altijd goed Met vriendinnen wissel ik veel ideeen uit en helpen we elkaar aan nieuwe lekkere recepten. Ml vindt het allang prachtig dt ie zelf niks hoeft te doen
Bedankt voor de tips over de linzen. Ga ze eens door een curry proberen en eens soep van maken. Heb ze op m'n boodschappenlijstje gezet. Ga nu de weekboodschappen doen.
Nijntje 1990: zou mijn tekst kunnen zijn Alleen aten wij ook wel eens wraps of macaroni/nasi etc uit een pakje... Ik ben juist van het zonder pakjes en zakjes koken, heb dat ook zelf uitgevonden, uitgeprobeerd.... Maar linzen, couscous, kikkererwten, bulgur etc... Kook ik nooit mee! We willen wat gevarieerder gaan eten, wat minder vlees ook, (en ik wat minder brood, niet voor het afvallen ofzo, maar om het gezonder gevarieerder) (Wil dit jaar een gewichtsconsulentebedrijfje opzetten (opleiding al gedaan, sportopleiding ook ooit dus zowieso handig om meer te weten te komen van andere producten... @kikkererwten/linzen salade klinkt lekker! @curry ik zoek me al een tijdje rot naar een lekker recept... Willen jullie ze delen?
Vanmiddag gaat vriendlief de aanbiedingen nog halen Gister hebben we tosti en ei gegeten...(voor dochter had ik nog wat in de vriezer) Ik ben nogniet top, en vriend had geen zin om te koken Dus schuift het eten ook weer door, (meestal eten we wel iets wat we door kunnen schuiven naar een week later (omdat vlees en groentepakket in de viezer ligt) dus dat is weer een mooie bijkomstigheid )
Goedemorgen, Heb hier al eens eerder mee geschreven maar moet nu toch echt weer beter aan ons budget houden. Ging toen prima maar langzaam is dat weer "verwaterd" Er gaat gewoon weer teveel geld naar de supermarkt. Straks met nog een kleine erbij zal het ook hard nodig zijn. Straks even naar de ah, zag dat ze daar wel leuke aanbiedingen hadden. Hier koken we vooral pakjes/zakjes. mijn ouders deden dat ook en zijn ouders ook. Maar zouden daar wel vanaf willen. al die e nrs zijn niet bepaald gezond. al kan je ze natuurlijk niet vermijden
@mamachantal welkom terug! Hier vandaag de kikkererwtencurry op het menu. Nooit gemaakt dus ben benieuwd Maak m met kip tomaat paprika ui en een yoghurtsausje.. Beetje van ah recept, beetje van mezelf Is een stuk brood erbij lekker denken jullie?
@Ukkie; Ik zou er (zilvervlies) rijst of naan brood bij serveren, is echt super makkelijk om zelf te maken.
Ik maak vanavond zoetzure kip met groenten en zilvervliesrijst. Daarbij nog rauwkost en de laatste kroepoek. Simpel, budget vriendelijk en super lekker.
vraagje: hoeveel gram groenten rekenen jullie per persoon? manlief vind dat ik 300g groenten moet voorzien maar vind dit wat veel, zeker voor de kindjes
300 gram pp is voor de meeste kindjes wel veel hoor. Ik zit zelf wel aan 300 gram....mijn zoontje 250-300, man 150 en dochter ook 150 denk. Aanbevolen is 200.
Ik weeg mijn groenten niet af. Het verschilt echt van gerecht tot gerecht hoeveel gram ik gebruik. Als ik denk dat het niet toereikend is dan maak ik er nog wat rauwkost bij of eten we extra fruit. Zoals vanavond in de zoetzure saus gaan; 3 kleine uien, 1 kleine flespompoen, 1 kopje rode linzen, 1 winterwortel, 2 rode paprika's, perzik uit blik, 1/4 prei, 1 courgette en 2 kipfilets. Daarbij 1 komkommer in plakjes als rauwkost.
Elena: maak je de zoetzure saus zelf? Zo ja heb je daar een recept van? Ik pak altijd een pot chicken tonight haha. Wat fijn dat zulke dingen om de hoek te krijgen zijn. Hier kom ik eigenlijk maar in een supermarkt. Voor ik weg ben met drie kids en dan een rondje gedaan heb moet ik weer terug vanwege de flesjes. Dinsdag begin ik weer met werken, dus dan ben ik drie dagen van huis weg dus nog minder tijd. Veel dingen zullen ze in een 'gewone' supermarkt ook niet verkopen? Pas bijvoorbeeld bij de potjes curry staan kijken maar weet dan echt niet wat ik mee moet nemen en hoe het klaar te maken. Er staan gele, groene en rode geloof ik. En het zijn best prijzige potjes om uit te proberen. Heb met de kerst wel zelf babi pangang gemaakt en dat was erg lekker! Babi Pangang recept | Smulweb.nl Vlees al in reepjes in de oven gedaan ipv de hele lappen omdat wij van knapperig houden. Mijn moeder heeft pas wel vol verbazing in mijn kruidenkastje gekeken. Gebruik je dat echt allemaal? Ja mam allemaal Wij eten vandaag broodje shoarma. Helft van de aanbieding van de plus (900 gram voor 2,75) andere helft kipfilet met shoarmakruiden. Turks brood, sla en frietjes erbij. Lekker makkelijk. Groenten verschilt hier ook. Boerenkool is het bijvoorbeeld een zak van 400 gram voor 3 personen. Maar macaroni is het weer 600/700 gram voor drie personen.
@Nijntje; Het is een variant hierop ; Zoetzure kip met rijst - Recept - Allerhande - Albert Heijn Ik gebruik dus 2 kipfilet in plaats van 500 gram om de hoeveelheid vlees terug te drinken. De groene paprika wordt vervangen door rood. Ik voeg extra groenten toe en bak eerst nog wat ui met verse knoflook aan. En de azijn wordt vervangen door appel cider azijn. Oh en ik bak in olie, niet in boter. Ik heb dit eens zo gemaakt bij een kraamgezin en ze waren helemaal lyrisch. Als ik curry maak gebruik ik gewoon curry/kerrie kruiden met kokosmelk om een saus te maken. Ik heb meestal wel een potje Tikka Massala pasta in huis waar je ook een lekkere saus mee kunt maken.
@Nijntje; Spannend dat je weer gaat werken! Is Koen alweer thuis? Steeds meer is nu makkelijker verkrijgbaar. Misschien kan je eens online boodschappen doen? Steeds meer supers bieden dit aan. Of zo'n pick up point.