Weinig Boodschappengeld: Wat eten? Deel 4

Discussie in 'De lounge' gestart door Saar22, 3 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

stoer!
    ik heb ook wel eens gezien dat mensen een oude koelkast in de grond gingen ingraven, dan koelde hij alsnog doordat de grond koud is. Maar het lijkt me wel onhandig, vooral omdat ik nu kleine kinderen heb is dat nu geen optie :)

Oja de deo (zonder maizena want dat had ik niet in huis) werkt supergoed! Beter dan Sanex zero die ik nu had.

2. Islah

Islah Niet meer actief

Bij extreme cheapskates had ook zo'n gezin zo'n ondergrondse koelkast zag ik.

3. minon

minon Niet meer actief

Bij de plus doe ik boodschappen. Vlees wat nog 1 dag goed is ligt dan voor 50%. Zelfde geld voor vla, groentes etc. Echt ideaal. Op zaterdag rond 5/6 uur prijzen ze ook al af wat maandag overstuur gaat. Dus dan doe ik normaal ook een rondje :)

Smac: is ook erg lekker om op brood te eten! Eerst hadden wij huismerk van de plus maar sinds die is vernieuwd brrrr. Sindsdien die van unox. Warme smac vinden wij niet lekker dus eten we het op brood als de gewone vleeswaren op zijn en ik nog niet perse boodschappen moet doen.

4. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    #724 beebje082011, 18 sep 2014
    Laatst bewerkt: 18 sep 2014
    Wat ik trouwens ook heel moeilijk vind aan het hele budgetteren: van thuis uit hadden wij vroeger meestal voor alles A-merken. Nu heb ik sinds ik samenwoon al vaker huismerken geprobeerd, maar vind de smaak van bijv. Calvé Pindakaas, Nutella pasta etc. gewoon lekkerder. Voor sommige producten, pasta bijvoorbeeld, zit er wel degelijk een verschil in samenstelling bij huismerk macaroni of A-merk als je goed naar de ingrediëntenlijst kijkt... niet alles is gewoon "hetzelfde", hoewel ik wel probeer uit te zoeken wat ik net zo goed hartstikke goedkoop kan kopen. Of je moet hier gewoon onverschillig in zijn, dat het je echt niks uitmaakt.
    Soms vraag ik me ook af of de verschillende soorten huismerk rijst en A-merk rijst nu gewoon hetzelfde zijn of is er verschil in? er zijn -tig soorten!
    Dat soort dingen probeer ik nu uit te zoeken.

Je kunt ook bijv. op kleine dingen besparen zoals poedermelk kopen i.p.v. koffiemelk, dit is ook zuiniger. Maar dat vind ik echt niks, kom ik toch weer uit op Halvamel.

Al met al moet ik of minder kritisch worden t.o.v. smaak, of wel heel erg op aanbiedingen letten.
    Om te compenseren koop ik meestal gewoon echt wat nodig is, geen snoepgoed of frisdranken etc. Dus concreet, wat we daadwerkelijk nodig hebben. Maar het kost nogal wat.

Maken jullie trouwens echt voor 7 dagen een weekmenu, of ook gewoon één dag extra de restjes opeten en één dag, in het weekend ofzo, open?

5. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Beebje082011.. wij maken het weekmenu voor 6 dagen. 1 dag open (restjes, iets uit de vriezer of we bakken frietjes ofzo)

Die courgette pizza lijkt me erg lekker (en gezond :D)

6. Islah

Islah Niet meer actief

#726 Islah, 18 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2014
    Aldi/Lidl producten komen vaak meer in de buurt van een a-merk vergeleken met euroshopper enzo (is dan ook net wat duurder dan laatstgenoemde).

Ik drink trouwens geen koffie, mijn man af en toe wel. En die vind dat poeder juist lekkerder dan koffiemelk uit een pak (wel completa en geen andere merken). Dus ik denk niet zozeer dat dat met kwaliteit te maken heeft (is immers ook een a-merk) maar gewoon met smaak. En met pasta kan ik me haast niet voorstellen dat het van een a-merk zo ontzettend verschilt dan een huismerk, heb zelf ook echt nooit verschil geproefd (sterker nog: als ik lasagne maak met die geribbelde bladen van Honig mislukt het altijd!) dus dat zal wel iets psychisch zijn? Reclame kan ook veel met je doen.

7. Ons Kleintje

#727 Ons Kleintje, 18 sep 2014
    onverschillig niet, maar ik vind het het geld niet waard om er meer voor te betalen, ben nogal spaarzaam:) melkpoeder bevat veel suiker, dat koop ik dus juist niet. Maar er bestaat ook koffiemelk van het eigen merk en die is meestal prima. Zou best kunnen dan halvamel lekkerder is, maar dat weet ik niet, ik vertik het om meer dan een euro te betalen voor een pakje koffiemelk. Je kunt ook volle melk verwarmen, opkloppen en dat op je koffie doen, ook lekker en goedkoper.

Meestal kijk ik wat ik heb, bedenk daar voor enkele dagen het menu bij. Heel soms koop ik er dan nog wat bij, om het menu compleet te maken. Een week vind ik te ver vooruit. en ik pin me ook niet vast, ik kijk gewoon per dag waar we zin in hebben, van het lijstje van gerechten die we kunnen eten.

8. Ons Kleintje

#728 Ons Kleintje, 18 sep 2014
    wij hebben het wel een tijdje gedronken, het is lekkerder omdat er veel glucose stroop in zit, suiker dus. daarom kopen we het niet meer.

ik kom net van de kringloop, daar kom ik dus normaalgesproken nooit, maar wat leuk zeg, allemaal spullen van vroeger, en goed geprijst. Ik heb een pannenset gekocht van een duur merk, tweedehands maar 15 euro :$:):) ).

ik ben die pannen aan het googlen, maar die serie die ik heb komt uit 1935 ...... antiek?
    eeeeeeeeeeuuuuuuu

9. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83

Mijn man is ook wel zo. Hij drinkt af en toe cola, en van veel mensen hoor ik dat ze Coca Cola dus echt een wereld van verschil vinden in vergelijking met een huismerk, maar hij vindt het prima zo, als het maar goedkoop is. Hij zegt zelf dat hij geen verschil proeft, of dat echt zo is weet ik niet, maar ik denk dat hij gewoon zo opgegroeid is... altijd erg prijsbewust in te kopen.

Ik proef dus echt de verschillen tussen, zeg, Nutella en een of ander huismerk. En soms zijn de prijsverschillen vrij miniem, dan ben ik toch geneigd dat A-merk te nemen.

Maargoed als ik zo blijf denken kan ik nooit besparen. Ik kom wel eens bij de Aldi/Lidl, maar dan voornamelijk voor fruit/groente en wat rijst ofzo. Voor de rest koop ik er niks.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Het is soms ook een kwestie van wennen. Melk van campina is ook iets lekkerder dan die van lidl (vind ik dan) maar als je nooit campina in huis haalt is die van lidl dus ook gewoon lekker haha.

11. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Ja, dat zal het zijn. Als je gewoon structureel niks anders inkoopt, went het heus. :p

12. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    @Weekmenu maken; ik maak een menu voor 6 a 7 dagen aan de hand van de voorraad en aanbiedingen en haal hiervoor de benodigde boodschappen. De dagen kunnen best omwisselen en soms komt het voor dat ik totaal iets anders maak maar wel met de boodschappen die in huis zijn. Ik ga zo min mogelijk naar de supermarkt en als ik wel ga alleen heel gericht.

@A merken; Ik ben niet zo merk gericht. Het liefst koop ik wel zo veel mogelijk biologisch maar op het moment gaat dat financieel even niet en dan kan ik me ook heel goed aanpassen. Melkpoeder etc koop ik niet, er gaat gewoon opgeklopte warme volle melk in de koffie. Ik probeer er wel op te letten dat een product zo min mogelijk ingredienten heeft. Scheelt al dat wij eigenlijk geen pakjes en zakjes gebruiken, deze kosten ook al een flinke duit.

@Hier; gisteren weer onverwachts bij schoonouders blijven eten. Nog een pak suiker gekregen omdat schoonouders dat helemaal niet gebruiken, deze kan ik dan mooi gebruiken voor zelfgemaakte cake oid. Nog een pot zelfgemaakte bramen jam uit Duitsland gekregen gisteren van het gezin waar ik aan het kramen was en we hebben nog voor 60 euro verkocht dus dat is ook weer heel fijn.

13. Bruni

Bruni Actief lid

17 okt 2012
    487
    5
    18
    Sommige producten van A-merken worden in dezelfde fabriek gemaakt als huismerken. Dit heb ik van dichtbij gezien. Ik ben al vaker bij de Aviko in de fabriek geweest. De ene keer gaan ze door voor verse patat van celavita, dan patat van aviko, week later gaat er een zakje van Mccain omheen en nog weer een week later een zakje van Jumbo huismerk. Alles uit dezelfde fabriek. Ook de vissticks van iglo en Aldi worden in dezelfde fabriek gemaakt, alleen een ander doosje. En zo gaat het met nog wel meer merken en producten.

Ik ben zelf ook opgegroeid met A-merken, maar ben nu overgestapt op veel huismerken. Enige wat A-merk blijft bij ons is de Nutella.

14. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    #734 Elena22, 20 sep 2014
    Laatst bewerkt: 20 sep 2014
    Zojuist na mijn nachtdienst toch nog even de C1000 ingeschoten en een volle kar kunnen scoren voor minder dan 40 euro. Gisteren ook nog wat boodschapjes gehaald. Ben weer helemaal geslaagd. Ik zal straks even mijn lijstje posten.

15. Ons Kleintje

het kan dan wel in dezelfde fabriek gemaakt worden, maar zijn het ook dezelfde grondstoffen? het smaakt wel anders namelijk.

16. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    een gigantische big shopper met stoofperen gekregen van collega, die ga ik lekker maken vanavond en in wek potten doen. heerlijk!
    vanmorgen auto verkocht (we hadden er 2 maar ik werk twee straten verder op dus die stond al hele tijd stil) en kost natuurlijk wel verz en belast. dus weg doen was een betere optie.
    zijn met zoektocht electrische fiets bezig want ik fiets wel heel veel.

17. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hallo,

Lang geleden dat ik hier was. We hadden het een tijdje wat breder, maar nu stapelen zich toch weer een paar onvoorziene uitgaven op :(
    En als alles goed blijft gaan komt er in mei een baby bij in ons huishouden, dus we moeten weer even wat strakker in het gareel ;)

Uitdaging met alle extra uitgaven (hondje in laten slapen, hoop kosten aan dierenarts(onderzoeken) die niet (volledig) vergoed werden door petplan en beestje laten cremeren. Duur, duur, duur allemaal!
    Ook extra lastig aangezien zoon over een maand 3 jaar wordt en ik wil gewoon niet bezuinigen op zijn cadeau en feestje, dit is het eerste jaar dat hij zich echt bewust is van zijn verjaardag. Hij kijkt er nu al naar uit en wil graag een Mr. Bean taart :)

Maar we gaan het weer doen! Ik hoop hier weer inspiratie te vinden en ook inspiratie te kunnen geven.

18. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Welkom terug Annedore! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Gaat alles goed met Melle? Ik weet precies wat je bedoeld aangezien Damìan rond dezelfde tijd jarig is. Ik ga zelf de taarten maken en heb de afgelopen tijd bijvoorbeeld al wat dingen qua versiering verzameld. Als cadeautje krijgt hij skeelers inclusief helm, veiligheidsgear en pionnetjes, dit wou hij heel graag en als ik het met mijn klantenkaarten haal bij de speelgoedwinkel hier dan krijg ik standaard 10% korting dus de kosten voor zijn cadeautje zijn dit jaar maar 27 euro, daarentegen heeft hij vorig jaar een enorm cadeau gehad wat we met zijn alleen hadden gegeven dus dit jaar mag het best een keer iets ingetogener.
    Gecondoleerd met jullie hondje, nooit leuk natuurlijk.
    Hopelijk krijg je hier weer goede tips en ben natuurlijk ook weer heel benieuwd naar jou weekmenu :)

19. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Gisteren had ik voor 18,44 euro boodschappen gedaan en had ik gekocht;

2194 Gr gieser wildeman stoofperen 3.29
    2 x 500 ml bio yoghurt (kokos) in glazen pot 4.88 (0.50 statiegeld)
    546 Gr sperziebonen 1.64
    274 Gr taugé 0.69
    402 Gr paprika 1.41
    Grote bak huisgemaakte knoflooksaus van de Turk 1.95
    1 fles yoghurtdrank 0.52
    Flesje zelf geperste jus de orange 1.49
    Chipolata worstjes 1.32 (kortingsactie)
    Gegrilde rollade voor op brood 1.26 (kortingsactie)

Vanochtend bij de C1000 hebben we 37.90 uitgegeven en we hebben we gehaald;

Bio basilicum in pot
    12 blikjes cola
    2 x 200 Gr mon chou
    2 flessen sinas
    1 kg worteltjes
    Zakje kruidenmix
    Zak mini KitKat
    Zakje geraspte Parmezaanse kaas
    Creme fraiche
    2 x verse slagroom
    4 dozen pedigree hondenvoer
    1 doosje rundvleeskroketten
    3 blikjes energiedrank
    Lange jan snoepjes
    Zak koetjesrepen
    Zak mini mentos
    4 x broodje bapao
    400 Gr rundergehakt
    1 verse runderschenkel
    Zak soepgroenten
    2 x grote prei
    Zak verse andijvie
    Blikje sisi
    1 spitskool
    500 Gr druiven
    2 stuks courgette
    3 stuks afbakstokbrood
    3 pakjes salami
    1 pakje slagersachterham
    3 stuks paprika
    Kipburgers
    2 x cappuccino melk
    2 x volle melk houdbare
    2 x yoghurtdrank
    1 x chocolademelk
    1 x glutenvrije pizza afbak

Frisdrank, energiedrank en snoepgoed is voor de verjaardag van zoon, veel nichtjes en neefjes die komen zijn dit van huis uit gewend dus heb het eenmalig gehaald omdat het allemaal zo goedkoop was.

Ons menu komende tijd;

Zat; vandaag gaan we eens lekker ongezond doen :) pizza voor zoon en mij, broodjes bapao voor man, rauwkost
    Zon; gaan we naar de camping met schoonouders en eten we waarschijnlijk ook daar
    Ma; stamppot rauwe andijvie, pittige rookworst
    Di; verse groentensoep met stokbrood met kaas en ui uit de oven
    Woe; groentenroerbak met zilvervliesrijst en gemarineerde tofu
    Don; volkoren macaroni met een groenten gehakt saus
    Vrij; volkoren couscous met groenten en tonijn
    Zat; quinoa salade met bietjes en makreel
    Zon;restjes dag

Alle dingen die niet op het boodschappenlijstje staan maar wel in het menu komen uit de voorraad. De stoofpeertjes maak ik in de slowcooker en eten we als snack of side dish. Overigens heb ik de duurder yoghurt als een verwennerij gekocht voor de dubbele nachtdienst :)

20. Ons Kleintje

#740 Ons Kleintje, 20 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2014
    wat voor budget heb je voor een cadeau? Je zou nu alvast kunnen gaan kijken op marktplaats, of goede aanbiedingen op internet.
    succes alvast met bezuinigen. Ik ben een voorstander van hetgeen wat Marieke Henselmans de besparingsdeskundige altijd roept: Je hoeft geen dingen te laten, maar soms moet je ze gewoon anders doen!
    Zoals het cadeau van je zoontje, met wat creativiteit en aanpassingen in wat je gewend bent, kun je heel veel geld besparen!maak zelf de taart, en zelf de hapjes. geen idee wat een mr bean taart is, maar wellicht kun je zelf (of iemand die op bezoek komt en nog een cadeau zoekt om te geven) een taart maken. zelf hapjes maken zoals op dit forum vaak naar voren komt. :)

de derde verjaardag van mijn oudste zoontje heb ik niet goed kunnen vieren en ik vond dat vreselijk. Ons jongste zoontje was heel erg ziek en daardoor verbleven we in een ziekenhuis ver weg van huis. Mijn zoontje kwam bij ons op bezoek en mijn man had gelukkig een auto kunnen scoren, het was geen geweldig cadeau maar wel iets. We hadden het zo druk in die tijd. we hebben wel taart gegeten in het restaurant en zijn met hem naar de ambulancehal gegaan en hij vond het prachtig. Later op de dag bleek de familie voor hem (bij mijn ouders thuis want daar heeft mijn zoontje een periode verbleven ivm de vele ziekenhuisopnames van zijn broertjes) een surpriseparty georganiseerd, ik was daar zo blij om! Vorig jaar hebben we daarom zijn verjaardag heel groot gevierd, omdat ik er echt mee zat dat we niet echt zelf zijn verjaardag konden vieren, en de periode erom heen.
    Kortom, wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is: het gaat je kind uiteindelijk helemaal niet om een taart van mr Bean, maar om dat hij zijn verjaardag lekker thuis bij papa en mama kan vieren, en hij aandacht krijgt. :) ik denk dat we soms kinderen teveel verwennen in de vorm van spullen.

Ga ook alvast goed nadenken over de cadeaus van je zoontje, eerder dacht ik daar zelf niet zo bij na, wanneer mensen dan vroegen: wat wil je hebben/ wat wil je zoontje hebben, dan zei ik Euuuuuuuuuuu doe maar iets van autootjes ofzo.
    Inmiddels orienteer ik me meer en daardoor spaar ik ook geld uit, door veel praktischere kadootjes te vragen, zoals een grappig hoofdkussen, een badjas.. ik denk vantevoren beter na en daardoor hoef ik het zelf niet alsnog aan te schaffen. Ik merk ook dat de mensen het zelf wel prettiger vinden wanneer je iets concreets vraagt.

Deel Deze Pagina