Weinig boodschappengeld, wat eten per week; deel 5

Discussie in 'De lounge' gestart door Elena22, 27 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Volledig mee eens. Ook ik was te eigenwijs om hulp in te schakelen. Bij mij heeft het bijna een jaar geduurd voor ik weer de oude was.

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.072
    2.213
    113
    Brabant
    je wil hem niet openbaar krulpeterselie?

3. Islah

Islah Niet meer actief

Dankje voor de link!

4. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Dank voor de tips dames :) Ik probeer er met mijn omgeving over te praten maar ze zijn het allemaal een beetje aan het bagatelliseren :(.

De bevalling zelf ging eigenlijk als een zonnetje. Binnen 1,5 uur na het breken van de vliezen was de kleine man er. Kreeg gelijk erna wel een flinke bloeding (1,4liter) maar toen die onder controle was heb ik nog gevoed en visite gehad en eigenlijk op het moment dat man weg wou gaan werd ik in ene gek van de pijn (heb het ook echt uitgeschreeuwd) en bleek ik nog een enorme bloeding kreeg en een baarmoederontsteking. Ik ben echt met spoed naar de ok afgevoerd en werd 4 uur later wakker op de high care. Ik bleek totaal 3,5 liter bloed te zijn verloren en een dijk van een ontsteking inclusief bijbehorende koorts te hebben. Ik leek snel te herstellen en mocht op de derde dag naar huis. Een dag na het afsluiten van de kraamzorg zat ik echter alweer op de spoedeisende hulp. Dit keer met een trombose been. Die eerder onderdrukt werd door de antibiotica. Ik mocht geen medicatie door de enorme hoeveelheid bloedverlies en heb dus weken met een strakke steunkous en pijn gelopen. Fysiek gaat het inmiddels beter maar merk gewoon dat het me mentaal nog hoog zit. Heb nu van de week eerst een gesprek met iemand van het ziekenhuis en dan ga ik waarschijnlijk EMDR therapie doen.

Oke nu weer on topic :p

5. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Vandaag is er een hoop stress uitgekomen, heb echt knallende hoofdpijn. Ik ga dus even wat klusjes in huis doen maar man kookt. Pita's met shoarma met salade en frietjes. Het is nog niet lang geleden dat we dat hebben gegeten maar een van de weinige dingen die man kan koken. Dus voor uit en dan is het gelijk op uit de voorraad.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Ik geloof dat nooit zo... Mijn man kon eerst ook maar 1 ding koken. Nu kan hij veel meer maken, zo uit het niets. Niet dat hij ontzettend vaak kookt (dat hoeft ook niet van mij) maar toch handig soms. Mijn schoonvader kan ook gewoon allerlei dingen maken, al houdt die het bijna altijd wel bij traditionele Tunesische gerechten.

7. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Oh haha, nee mijn man is echt een ramp. Laat nog aardappels aanbranden :p Hij vindt het ook totaal niet leuk en probeert het dus niet eens. Eigenlijk kook ik altijd maar moet gewoon even wat andere dingen in huis doen zoals de was want ook dat laat ik liever niet aan hem over ;)

8. Soit

Soit Niet meer actief

Leuk dat het topic weer zo actief is na alle gekte van de feestdagen :)

Bedankt voor de tip van bijstandsgerechten.nl, heb er een paar receptjes van af geplukt voor komende week!

Hier ook weer een weekmenu gemaakt:

Wo en Do: Soto ajam met extra nog gebraden kippenvleugeltjes erbij.
    Vr: Bij familie
    Za: Bij familie
    Zo: Ovenschotel met savooiekool, gehakt, kerrie en aardappelpuree
    Ma: Zelfgemaakte falafel met pita's en tomaten-komkommersalade
    Di: Zeemansverdriet (met spekjes, bruine bonen, rijst, appel, ui en rozijnen)

Soto is niet echt goedkoop vanwege de vele ingrediënten, dus vandaar een grote pan dan eten we dit gerecht 2 dagen.

Ik maak trouwens ook veel kruidenmixen zelf tegenwoordig, o.a. shoarmakruiden, mexicaanse kruiden, kipkruiden, speculaaskruiden etc. Veel lekkerder en vooral goedkoper. in de winkel betaal je vooral voor zout. Ik koop bijna alle kruiden bij de toko of turkse winkel.

9. Ons weekmenu:

Maandag: mac ´n cheese met "verborgen" bloemkool

Dinsdag: stamppot boerenkool

Woensdag: Gevulde paprika´s

Donderdag: Boerenkool lasagne

Vrijdag: vrijdagmiddag borrel bij Coolblue, dus ik denk dat we dan iets makkelijks eten

Zaterdag: wraps met bonen en salade

Zondag: brood met soep

10. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Koken: Nu we beide thuis zijn mag ik hopen dat ik ooit mag koken , maar vrees het ergste dat dat niet gebeurt .
    Als jullie gescheld horen dan zijn wij dat wie wie mag koken.
    We mogen beide graag koken daarom vaak samen in de keuken .

Ik weet nog heel goed manlief kon het niet we gaan op ons zelf 21 jaar geleden ongeveer , ik zij toen ik doe 1 aardappel voor hoe je het moet schillen zins die tijd kook ik haast nooit of eigenlijk nooit meer .

11. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Jeetje jij hebt t ook voor je kiezen gekregen zeg..
    Gefeliciteerd met je zoon en beterschap. Ken t gevoel van ern ontsteking in je baarmoeder. Niet fijn. Enne je man lekker laten koken

12. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Vandaag ook weer de boodschappen gedaan voor deze week.

43 euro afgerond bij de lidl
    7 euro afgerond bij de plus
    4,39 bij de jumbo

en eigenlijk moet ik van de week nog 1 brood halen van 0,79 bij AH en een pakje feta

Ons weekmenu:

zo: Broodje kipburger met sla en tomaat
    ma: rundervinken met ui in ossestaartsoep, gekookte aardappel en boontjes uit pot met ui.
    di: stamppot rauwe andijvie met spekjes
    woe: witlof met ham en kaassaus en gekookte aardappels voor man en zoon.
    do: Rode kool met appel, worst en gekookte aardappel voor man en zoon
    vrij: Courgette en wortelreepjes in zelfgemaakte pastasaus.
    za: Spruitjes met spekjes en feta, en gebakken aardappeltjes voor man en zoon.
    zo: Makkelijkdag/kliekjes.

13. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Jeetje wat een verhaal Elena !! Heftig !! Hier een super zwangerschap gehad alleen de bevalling duurde erg lang en was heel heftig. Zoontje was er bijna niet meer :( gelukkig is alles goed gekomen en ik ben zelfs na een jaar weer zwanger haha nooit gedacht want in mijn hoofd was ik helemaal klaar met bevallen. Wat hier heeft geholpen : praten , praten , praten . Normaal ben ik niet echt een prater maar het hele verhaal van de bevalling kon ik prima vertellen en merkte echt dat , dat hielp.
    In iedergeval fijn dat het nu beter gaat en alles goed is met je zoon !!

Menu :
    Vandaag : aardappels , snijbonen & pangafilet met honing dille saus
    Dinsdag : boerenkool met worst (Hema)
    Woensdag : pasta met room saus en broccoli , champions , hamblokjes , paprika en mais
    Donderdag : wij taco's , zoontje een prakkie uit de vriezer
    Vrijdag : zelf gemaakte shoarma met salade
    Zaterdag : eten wij bij mijn schoonzus
    Zondag : ik heb nog een wereld gerecht uit kerstpakket Chinese zoet zure specialiteit met rijst , paprika en kip.

Mijn vriezer ligt vol met eten voor zoon. Als wij makkelijk eten of iets pittigs pak ik dat eruit voor hem zo heeft hij altijd warm eten. Wij houden altijd wel iets over en vroeger gooiden ik dat weg nu vries ik het in super makkelijk !!

Vandaag boodschappen gedaan bij de ah , eten voor de hele week , drinken , schoonmaakmiddel, melk en fruit gehaald. Was totaal €54 euro kwijt. Netjes !! Had behoorlijk wat. Ook nog een chippie en snoepje gehaald.

Morgen alleen nog even brood bij de bakker halen ; zeg €10 euro,

Netjes binnen ons budget gebleven dus !!

Ps via telefoon getypt dus soms maakt die er zelf een verhaal van ;)

14. Islah

Islah Niet meer actief

Mamak, zo maak ik seitan:

Maak een deeg van een kilo bloem, wat zout (theelepel of twee theelepels ofzo) en genoeg lauwwarm water. Beetje voor beetje toevoegen tot je een goed kneedbaar deeg hebt. Kneed dit minimaal 20 minuten tot het een soepel deeg is, en laat het afgedekt in een doek minimaal een uur staan.
    Neem een vergiet met een bak eronder en doe de deegbal in het vergiet. Het is het makkelijkste als je deze onder de kraan zet. Doe de kraan aan en laat het water lopen over de deegbal. Je zal zien dat de deegbal zetmeel verlies (wat eruit ziet als 'wit water') en ga hiermee vooral door. Duurt wel even, maar je zal zien dat de deegbal steeds kleiner wordt en er ook anders gaat uitzien. Ondertussen 'kneed' je het verder en duw je er zo goed mogelijk alle zetmeel uit. Het gaat er nu wel best vreemd uitzien, heel draderig, maar zo hoort het. Als er echt alleen maar helder water uitkomt kan je ermee stoppen. Dit hoeft overigens niet per se met een bak water eronder maar ik houd er niet van on water te verspillen, en op deze manier kan je ook het zetmeel gebruiken voor een andere keer, i.p.v maizena.
    Goed, je deeg is dus ontdaan van alle zetmeel, dan kan je de seitan gaan stomen of koken voor zo'n half uurtje. Koken kan je met eventueel wat kruiden en ketjap doen, stomen gewoon zonder. Ik heb persoonlijk alleen ervaring met stomen. Als dat klaar is kan je het verder gebruiken. Bv. in stoofpotten of bakken (voor bakken wel even marineren anders is het nogal smaakloos).
    Heerlijke vleesvervanger voor bijna niks. O ja, het is ook in te vriezen.

15. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    hahaha wat een goede tip... ! Ik meng ze ook altijd zelf.. maar sta altijd ter plekke weer te hannesen wat er allemaal ook weer in moet en hoeveel. Mar door een potje te maken scheelt dat een hoop tijd tijdens het koken
    Dat ik dat niet eerder bedacht heb ! ;)

16. mamavan3meisjes

mamavan3meisjes Actief lid

8 feb 2015
    478
    0
    16
    NULL
    NULL
    Even een snelle tip voor de mannen die graag Dove douchegel gebruiken, bij de AH in de aanbieding, 1plus1. Ook de billendoekjes AH eigen merk 1plus1.

Ik zit hier ff niet zo lekker in mijn vel. Op mijn man's werk (gevangenis Schiphol) zijn er 8 auto's gemolesteerd (bekrast, beschreven en beklad in de nacht van oud en nieuw). Er zijn 130 demonstranten de gevangenis kooi ingedreven en van de 130 zijn er 107 gearresteerd. Krassen aan alle kanten, bumper ook nog eens ontwricht, ons oh zo fijne Kia is nu qua kosten total loss. Nu nog zien waar we geld kunnen verhalen, niet veel opties helaas. Dik vet balen, en dan moeten we ook echt even budgetteren deze weken, ik wil echt minder uitgeven tot het volgende salaris. Pfff ben er best ziek van.

17. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Jeetje zeg mamavan3meisjes.. Daar zit niemand op te wachten. Sterkte!
    Geen wonder ook dat je niet goed in je vel zit.

Wij zouden vandaag boodschappen doen, maar je kan hier schaatsen in de straat, dus ik ga alleen de deur uit als het echt nodig is.
    Het wordt dus maar ff de frituur aan vandaag, daar ligt alles voor in de vriezer :)

18. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Oh moet ik ook nog even doen, 'inventaris' van de vriezer opmaken. Ben normaal altijd wel van de nieuwe dingen meer onderin te leggen maar soms mis ik wel eens iets. Kijk dan regelmatig eens na zodat de dingen die er het langst inzitten ook eerst gegeten worden.

Ik schrijf altijd de datum van invriezen op de zakjes/verpakkingen dan twijfel ik nooit. Mijn schoonzus gooit zomaar alles in de vriezer en dan weet ze niet meer hoelang dingen er al inzitten en gooit ze het gewoon weg. Toch een hele hoop geld dat je zomaar weggooit dan.

19. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Wij vriezen eigenlijk bijna nooit iets in qua restjes. Dan is er gelukkig ook geen datum probleem haha.
    Alleen frituurspul, diepvriesgroente en in de onderste la ligt al het vlees voor de hond.
    Die krijgt in de ochtend z'n brokken en in de avond vlees :)

Hier gaat ook eigenlijk alles binnen 2 dagen op. Vandaag koken, vandaag en morgen eten en dan is het ook weg. Mijn vriend houdt niet zo van eten uit de diepvries. Zit ergens tussen z'n oren, maar goed... Het zij zo

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.072
    2.213
    113
    Brabant
    Driemeisjes wat erg!!!daar ziu ik ook mn buik van vol hebben:(:(

Elena.. Mijn bevalling was een soort van vergelijkbaar. Wat een hel heb je meegemaakt? Heb je veel fotos??
    Ik ben meteen na de bevalling naar de OK gevlogen. Dus heb alle eerste momenten gemist..gelukkig wel de fotos. Maar t heeft lang geduurd eer ik daar naar kon kijken.
    Fijn dat je met iemand hebt georaat. Hopelijk helpt emdr.
    T bagatelliseren herken ik ook. Dat mensen zeiden: kijk maar wat je ervoor terug hebt gekregen.
    Ja leuk... Maar dat helpt me niet door de paniekaanvallen heen...

Anyway. T slijt! Echt!! En tot die tijd praten!! Hoe is t met je man??

Deel Deze Pagina