wel/niet borstvoeding alleen in mijn verlof

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door troela85, 2 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. troela85

troela85 Bekend lid

1 mrt 2011
    949
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik zit heel erg in dubio of ik wel/geen borstvoeding wil gaan geven.
    Ik weet dat borstvoeding erg goed is voor de kleine en beter is dan kunstvoeding.

Ik wil dit echter alleen doen in mijn verlof. Dwz dat ik voordat ik moet gaan werken alweer afgebouwd moet hebben. Is het dan wel zinvol tegenover alle romslomp die het met zich mee kan brengen? Geadviseerd wordt die langer te geven toch?
    Ik zie het kolven namelijk helemaal niet zitten. Hier ontkom ik denk ik niet aan, want dan kun je eigenlijk toch halve dag van huis zonder de kleine?
    Ik heb eind jan intake met de kraamzorg en schaam me bijna om mijn twijfels kenbaar te maken.

Ow ow ow, wat heb ik hier tegenstrijdige gevoelens over. Ik wil het beste geven, maar aan de andere kant is het ook wel belangrijk dat je er zelf als moeder zijnde volledig achter staat.

Zijn er meer dames of moeders die met deze twijfels te maken hebben gehad, en wat is je ervaring geweest van de uiteindelijke keuze die je hebt gemaakt.
    Ook dames die voor 3 mnd borstvoeding hebben gegeven. En hoe is dan de overstap naar kunstvoeding verlopen.

Mijn vriend geeft ook aan het erg jammer te vinden de kleine de fles niet te kunnen geven, hoe heeft andermans partner dit ervaren

Liefs Troela

2. Marjannn

Marjannn Bekend lid

31 dec 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    Ik zou zeggen: ga ervoor! Met borstvoeding geef je je kindje de beste start, dus beter een paar weekjes dan helemaal niet. Tegen de tijd dat je wilt stoppen kun je steeds een beetje meer borstmelk vervangen door kunstmelk.

3. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Waarom zie je op tegen het kolven?!

4. troela85

troela85 Bekend lid

1 mrt 2011
    949
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik werk in de zorg en ik weet dat je er op je werkt tijd voor moet krijgen om te kolven, maar het is nogal lastig om die tijd te vinden in de drukte!
    Om de hoeveel tijd moet je eigenlijk kolven om stuwing tegen te gaan?

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Allereerst, elke dag die je bv geeft is meegenomen. Dus zeker 3 maanden! Dat is al heel wat hoor.

Je zou ook als het bevalt gedeeltelijk kunnen afbouwen en alleen kunstvoeding geven als je aan het werk bent, maar dat kun je tegen die tijd wel bekijken.

En wat betreft je vriend, er zijn zoveel andere dingen die je vriend met jullie kindje kan doen, lekker knuffelen, in badje stoppen etc. Dat komt echt wel.
    Mijn man heeft het nooit als vervelend ervaren. Hij vond het heel mooi/liefdevol om te zien als ons dochtertje bij mij dronk. Borstvoeding kan iets heel bijzonders zijn.

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ook ik werk in de zorg en inderdaad is het wel eens lastig om tijd te vinden, maar mijn ervaring is dat je die tijd bestbwel kunt vinden.
    Ik kolf dan ook nog enkelzijdig waardoor ik 2 x zoveel tijd kwijt ben. Als je een dubbelzijdige kolf koopt ben je veel sneller klaar.

En kolven komt niet op een uurtje aan. Vanochtend liep het allemaal heel anders op mn werk en had ik pas 2 uur later tijd. Oke, mn borsten stonden toen op knappen, maar verder geen ellende ;)

Als je het echt wil, gaat het je ook hartsikke lukken!!
    Lees anders stefan kleintjes zijn boek 'borstvoeding' eens als voorbereiding. Ik werd er helemaal enthousiast van!! :)

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik kan je niet zeggen of het zin heeft om voor drie maanden met borstvoeding te starten, omdat ik al iets ;) langer borstvoeding geef. Zelf heb ik het altijd een beetje per dag bekeken. En zo zit je ineens aan 15,5 maand. Ik heb dus wel gekolfd. Onderwijs: zelfde "probleem" als zorg, denk ik. Als ik kolf, moet een ander het overnemen en dat gaat toch altijd ten koste van de zorg (aan leerlingen, in ons geval.) Daarom heb ik toch deels in mijn eigen pauzes gekolfd. Alleen in de pauzes kolven lukte niet, maar het voelde voor mij 'beter' om toch in ieder geval zo veel mogelijk in eigen tijd te kolven. Het kolven was geen hobby, maar het ging bij mij uiteindelijk om 9 voedingen per week. (Van de 35-40 voedingen die mijn zoon per week kreeg.) Ik vond het zo zonde om voor die paar kolfmomenten de hele borstvoeding op te geven!

Mijn man heeft het nooit erg gevonden dat hij niet gelijk flesjes heeft kunnen geven. Hij heeft vanaf het begin volop van zijn zoon genoten hoor! Ik ging na vier maanden weer werken, maar de EHBO-lessen starten al eerder dus we zijn al een stuk eerer begonnen met oefenen met de fles. Ik geloof vanaf 6 weken ofzo. Hij vond het de eerste paar keer wel leuk hoor, fles geven. Maar het was niet zo dat hij ineens zijn ware passie had gevonden, haha. Hij vond het wel best.

Wat betreft rompslomp: ik ging er vanuit dat de eerste zes weken pittig zouden zijn. Je hoort en leest vaak dat het voor de meeste vrouwen in het begin even wennen is, maar na een week of 6 gaat het over het algemeen allemaal redelijk goed. Bij sommigen wat eerder, bij anderen wat later. Maar dat weet je vooraf natuurlijk nooit, dus ik had me op die 6 weken ingesteld. Als je dat als uitgangspunt neemt: vind je dan 6 weken 'investeren' de moeite waard voor 3 maanden borstvoeding? Dat is de afweging die jij moet maken.

En wie weet, bevalt het je net als mij toch zo goed dat je langer dan drie maanden doorgaat. Want als je wel start met bv kun je altijd nog kiezen of je het langer of korter laat duren. Als je vanaf het begin kiest voor kv kun je niet meer "terug". (Niks mis mee, trouwens, als dat is wat je wilt! Maar als je twijfelt zou ik toch altijd kiezen voor bv omdat je wel van bv alsnog kunt overstappen naar kv en andersom is bijna niet mogelijk.)

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Gewoon beginnen, stoppen kan altijd nog! Ik wilde ook persé niet kolven ;) (voed nog steeds, kolven viel 1000% mee)

9. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Zolang je het van te voren goed aangeeft is er veel mogelijk (weet ik uit ervaring)...
    Je wordt toch ook overgenomen als je een dag eerder weg wilt/ moet of als je pauze hebt?!

En manlief kan toch ook luiers verschonen?! :D

Succes!

10. troela85

troela85 Bekend lid

1 mrt 2011
    949
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dames,

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik vind het erg fijn om ervaringen te lezen en zal daar ook zeker iets mee gaan doen.

Het lijkt me ook echt iets moois om borstvoeding te geven. Misschien denk ik wel te moeilijk en moet ik gewoon doen wat het beste is voor het kindje. Wil een goede moeder zijn die er alles aan doet om het zo goed mogelijk te maken.
    Vind het eigenlijk bijna egoïstisch als ik het niet doe.

Nogmaals bedankt.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat dit de afweging dus NIET moet zijn, maar dat is mening.

En wat betreft goede moeder / alles goed doen: uhm... Dat gaat wel over. ;) :D
    Nee, flauw grapje. Natuurlijk wil je het allemaal goed doen. Maar ik denk dat je het wel op een beetje "relaxte" manier goed met doen. Anders maak je jezelf gek.

12. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Iedere dag borstvoeding is mooi meegenomen.

Ik werk in de kraamzorg en heb ook gekolfd bij mijn kraamgezinnen. Idd was het soms wel moeilijk om er tijd voor te vinden, je bent soms zo druk bezig. Maar hoe langer je voed des te makkelijker kan je een paar uurtjes over slaan zonder dat de productie daar onder te leiden heeft vaak. In het begin toen ik net weer ging werken moest ik wel ongeveer dezelfde tijden aanhouden. Op het laatst (toen was ik al een maand of 9 geloof ik aan het voeden) kon ik het zelfs wel een keer overslaan.

Als je genoeg productie hebt en het niet te erg terug loopt zou je als je werkt ook nog borstvoeding en flesvoeding combi kunnen doen. Dus borstvoeding geven als je thuis bent en als je werkt krijgt je kleintje kunstvoeding. Maar is afhankelijk van persoon tot persoon of dat lukt of niet, bij de een loopt het dan gigantisch terug en bij de ander niet.

En over je vriend: hij kan idd lekker kroelen met je kleintje. Kleine bloot op je vriend zijn borst, lekkere warme doek erover (neemt de warmte van je vriend over dus niet te koud) en dan maar genieten (zou wel dan de luier aan laten om poep en plas taferelen te voorkomen hihi), of babymassage, badje.

Met 4-6 weken met kolven en fles beginnen. Liever niet eerder i.v.m. tepel-speen verwarring, hoewel de meningen daar ook over verdeeld zijn.

Succes met je keuze!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon beginnen.
    Als je weer gaat werken, dan vermoed ik dat je niet 7 dagen per week 24 uur per dag gaat werken. In feite hoef je meestal tijdens werktijd maar 2 of 3 voedingen te overbruggen, de rest kun je gewoon zelf blijven voeden. Tegen de tijd dat je weer aan het werk gaat kijk je gewoon of je de voedingen wilt afbouwen of dat je op de een of andere manier (kolven is maar één van de manieren) je kind onder werktijd ook jouw melk wilt geven. Kijk gewoon wat voor jullie werkt. En dat weet je pas als je het doet.

14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.747
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn motto "Wie dan leeft, wie dan zoogt" ! Ik zag ook als een berg op tegen kolven op het werk.. en het was ook echt niet altijd makkelijk, maar heus je groeit erin, je moet aan zoveel dingen wennen als je voor het eerst moeder wordt en borstvoeding geven is daar maar eentje van. Ik ben gewoon begonnen en steeds als het tegenzat dacht ik "volgende week ga ik afbouwen, maar vandaag nog niet" en nu zijn we ineens bijna 1,5 jaar verder :)

15. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Geweldig!! :D:D:D

16. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Ik wil je mijn ervaring ook geven :) Ik heb 3 kinderen waarvan ik de eerste 2 flesvoeding (kunstvoeding) heb gegeven. Gewoon omdat ik dacht dat borstvoeding niets voor mij was. En ik hoorde in mijn omgeving negatieve dingen. (te weinig voeding, tepelkloven etc)
    Bij ons derde kindje, (ben nu wat ouder, en heb een nieuwe relatie) kreeg ik toch het idee, waarom niet een keer borstvoeding proberen.

Echt waar... ik wou dat ik het mijn andere kids ook gegeven had. Dit is zo'n mooie en intieme ervaring! Het eerste zoeken en aanhappen van je kindje vlak na de bevalling, is echt wonderlijk.

Ik heb het de eerst dagen soms best zwaar gevonden (pijnlijke tepels:x) Maar toen ik daar doorheen was heb ik echt altijd genoten van de borstvoeding. Het is zo bijzonder als je kindje bij je drinkt, althans dat is mijn ervaring. Het is zo intiem, zo samen met je kleintje.
    Mijn kindje is nu bijna 9 maand, en krijgt nu zo'n 5 weken afgekolfde moedermelk, via de fles, omdat ik probleempjes kreeg met bijten :$
    Maar ik mis het echte drinken aan de borst heel erg moet ik zeggen, en hoop dat dit binnenkort toch gewoon weer kan. Ik werk niet, maar nu kolf ik toch ook fulltime en ik vind het geen probleem.
    Maar als jij alleen je verlof de borst geeft, geef je je kindje en jezelf een ontzettend mooie ervaring mee!
    Succes met je keuze! ;)

17. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Ik zag van tevoren énorm op tegen het kolven op mn werk, was ook bang dat ik er 'niet genoeg' uit zou kunnen halen.

Maar de combinatie van hele lieve werkgevers en een dubbele elektrische kolf zorgt voor een hele goede opbrengst en geen stress! Het valt me echt 100% mee.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon en als het niet bevalt kan je altijd nog stoppen!

18. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Ik ga ook beginnen (proberen) met bv
    Ik zie het niet zitten om op mijn werk te gaan kolven, dus moet sowieso overstappen of fv

Ik ben 4 maanden thuis als de kleine er is. Ik weet nog niet hoe het allemaal gaat lopen, maar wil wel bv proberen (voor ik achteraf spijt krijg) en ik moet ondervinden hoe dit gaat. Wanneer het niet pretiig voelt, ga ik de periode thuis kolven

Ik sta op 1 of andere manier niet 100 % achter bv, waarom kan ik niet vertellen, maar ik ga het iig proberen.

19. Karoke

Karoke Niet meer actief

Voor al diegene die nog moeten beginnen: gewoon proberen, net zoals al het andere kan je jezelf echt niet voorstellen hoe het zal zijn. Ik was ook behoorlijk zeker dat ik het half jaar nog niet eens zou halen. ;)

En zoals al meer gezegd, elke dag borstvoeding is er een. :)

20. ducky

ducky Bekend lid

30 aug 2010
    531
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoi meiden,

Iedereen die twijfelt gewoon doen! Ik dacht ook dat ik er geen type voor zou zijn. En had me voorgenomen iig 6 weken volledig te voeden en dan langzamerhand een aantal voedingen af te bouwen omdat ik kolven op mijn werk ( ook in de zorg) echt niet zag zitten. Ik zag me zelf al helemaal lopen met zon belachelijk koffertje :D

MAAR borstvoeding gevend is verslavend! Ik vind het zoooo makkelijk en gewoon heerlijk! Inmiddels is mijn zoon alweer 7 maanden en loop ik nog steeds met zon belachelijk kolfkoffertje op mijn werk en weetje dat kan me allemaal weinig meer schelen!En mijn collega's zullen het best irritant vinden, maar momenteel is onze bv wat mij betreft te belangrijk om me tegen te laten houden door wat dan ook.

Sinds een paar weken heb ik wel mijn swing ingewisseld voor een freestyle kolf. Een hele investering, maar dat had ik veel eerder moeten doen! Dat maakt het kolven op het werk veel makkelijker. Ik ben nu binnen een half uur klaar, met schoonmaken en alles erbij!
    Kortom gewoon doen! Het zou zonde zijn als het net zoals bij mij eigenlijk toch wel goed bij je past en je hebt het geen kans gegeven!

Deel Deze Pagina