Doorslapen, mag dat al?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door suus1983, 16 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Hoi,

Ik heb nog weer een paar vraagjes over de borstvoeding.

Allereerst, mijn dochtertje had gisteravond de laatste voeding om 22.30 uur gehad en kwam vanochtend pas weer om half 7! Heerlijk natuurlijk, maar mag dat al op haar leeftijd, ze is nu 4,5 weken en kan dat geen kwaad voor mijn productie?
    Overdag komt ze om de 2-4 uur. Meestal 1 keer na 4 uur. 's avonds clustert ze, zo ongeveer van 17.00 uur-22.30, elke anderhalf uur een voeding.

Ik blijf namelijk een beetje bang dat mijn productie terugloopt omdat ik ook met tepelhoedjes voed. Tot nu groeit ze goed, 250 tot 300 gram per week.

Ze weegt nu zo'n 6100 gram, haar geboortegewicht was 4990 gram.

Gisteren had ik haar voor en na een voeding gewogen, ze had 140ml gedronken uit een borst. De andere borst heb ik leeggekolfd. Ze wilde niet meer en probeer een voorraadje op te bouwen voor evt noodgevallen. Uit de andere borst kolfde ik toen nog 110 ml. Dat is wel genoeg toch?

Alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes suus

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Normaal gesproken hebben we graag dat kindjes niet zo snel doorslapen maar er zijn uitzonderingen. Je moet vooral kijken naar hoe het gaat. Als ik naar haar gewichten kijk dan komt ze meer dan gemiddeld aan per week. Normaal is globaal 100-200 gram per week. Met 250-300 zit ze daar ruim boven.

Als je goed op haar voedings signalen let dan kan je aardig inschatten of ze genoeg krijgt. Let op haar plas en poepluiers. Minstens 3-4 hele zware plasluiers en nu nog elke dag een poepluier. Vanaf een week of 6 kan dat ineens veranderen en kan er meer tijd tussen de poepluiers gaan zitten.

Als ik zo lees hoe het gaat dan denk ik dat je meisje het goed doet. Je hoeft je ook geen zorgen te maken over de productie. Als je nog zoveel kunt kolven naast een voeding dan maak je meer melk dan nodig.

Als je echt twijfelt dan kan je altijd een keer extra aanleggen. Wil ze dan is het goed, wil ze echt niet dan kan je er van uitgaan dat ze genoeg gedronken heeft. Rond 4-6 weken zal het vraag en aanbod meer op elkaar afstemmen. Het kan goed zijn dat je dan minder volle borsten hebt tussen de voedingen door. Wordt daar niet onzeker van. Dat hoort erbij. Uiteindelijk zal je lichaam zich zo aanpassen dat er precies genoeg melk wordt gemaakt. Tussendoor is er dan niet veel meer te halen. Niet erg maar dat kan je wel onzeker maken als je eerder heel veel melk had.

Ik vermoed bij jou wel wat meer melk (gezien het gewicht) dus kan dat instellen iets langer duren. Maar maak je in elk geval geen zorgen!

Ilse

Deel Deze Pagina