Weinig concentratie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Veertje84, 22 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi mama's,

    Mijn zoon zit inmiddels in groepje 4.
    Rekenen daar is hij een held in, maar lezen/spelling is een stuk minder.
    In groepje 3 kreeg ik van de juf al te horen dat mijn zoon zijn aandacht er niet bij kan houden tijdens bijvoorbeeld de uitleg van de juf. Hij zou constant wegdromen waardoor hij instructies mist, stof niet oppikt of opdrachten niet afkrijgt.

    Tijdens de corona tijd heb ik met mijn zoon thuis huiswerk moeten maken.
    Vaak ging dit samen met huilen/zeuren en noem maar op. Toch heb ik flink doorgezet en hem ook echt wat meer gepusht in dingen. Bijvoorbeeld als hij onleesbaar schreef, steeds opnieuw laten doen totdat het goed was (hoogstens een uur per dag)
    Na de corona periode gaf de juf aan dat de resultaten, concentratie en hele werkhouding van mijn zoon sterk voor79t was gegaan.
    Nu in groep 4 is hij als ik de juf hoor echter weer terug bij af....

    De uitleg van de juf was er tijdens de corona via filmpjes op YouTube te zien. Deze moesten we bekijken. Zelf vond ik de uitleg ook zeeeeeer saai en erg langzaam. Ik kan me wel voorstellen dat hij dan afdwaalt... ik vertaalde het toen maar naar een verkorte versie, wat hij dan wel oppikt (soms met wat oefenen of voorbeelden) Maar hij zal toch moeten leren om zijn concentratie erbij te houden... maar hoe???

    Herkent iemand dit?
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.789
    113
    Ja heel herkenbaar, die van ons is ook overal mee bezig behalve met opletten maar met het verschil dat hij het meeste wel oppikt. Hij geeft zelf ook aan het is zooooooooo saai. Als het niet zijn interesse heeft dan heb je hem er ook niet bij. Leert hij er werkelijk van dan heb je zijn aandacht.

    Tijdens corona tijd moest hij ook filmpjes kijken en we dwaalde allemaal af, dat ging zo tergend langzaam. Gelukkig was hij zon en was het een kortere instructie
    Konden we nog net zijn aandacht bij de les houden.

    Waar denk juf waar het aan ligt, is het te makkelijk, te moeilijk is het inderdaad een concentratieproblemen?
     
  3. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ja de juf "merkt" het eigenlijk vooral op. Het is niet dat hij super achterligt tegenover andere kinderen, maar hij krijgt gewoon vaak de opdracht niet mee.
    Dus ik denk dat hij de leerstof wel begrijpt, maar dat de instructie van de opdracht niet meekrijgt, waardoor hij dus niet weet wat de bedoeling is.

    Ik realiseer me nu dat ik altijd voor de juf ga invullen. Ik had beter kunnen vragen: "waar denkt u dat het aan ligt?"
     
    owly vindt dit leuk.
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.072
    113
    Als het echt alleen op school speelt (dat je dus thuis geen aandacht/concentratieproblemen ziet, mijn dochter met kersverse diagnose ADHD valt ook thuis erg op, gebrek aan focus zie je de hele dag door bij bijna alles...) zou ik in eerste instantie kritisch kijken naar hoe de leerstof/opdrachten worden aangeboden. Idd te makkelijk, te saai, te moeilijk, te onduidelijk of... Er zijn ook kinderen die weinig kunnen met gesproken opdrachten/uitleg, omdat ze bijvoorbeeld beelddenkers zijn en visuele informatie veel beter oppikken dan auditieve.

    Soms kunnen problemen in de prikkelverwerking (over/ondergevoeligheid) ook afleidend werken en concentratie verstoren. Dat kun je ook onderzoeken (en behandelen, cq aanpassingen op doen).

    Hoe dan ook idd terug naar de juf. Wat denkt ze dat er aan de hand is en wat zou haar voorstel zijn om het aan te pakken? Succes :thumup:!
     

Deel Deze Pagina