Hoe doe je dit? Ik wil vandaag of morgen beginnen met een beetje kolven. Dit om mijn zoontje aan de fles te laten wennen en om, in een uitzonderlijk geval, zonder hem op stap te kunnen zodat een ander hem kan voeden. Maar ik ben van plan om van die plastic bakjes v/d hema/kruidvat te halen en dan invriezen denk ik? Hoe lang hou je het in de koelkast ook alweer goed? Maar dan heb je een voorraadje in die bakjes in de vriezer. Hoe dan verder? Moet het eerst ontdooien, dan in de fles en dan in de flessenverwarmer? Betekent dat dat je het er 's ochtends al uit haalt? Ik heb bij mijn dochter de melk in flesjes van het ziekenhuis gedaan die in de flessenverwarmer pasten, maar ik weet ook niet meer hoe we dat toen deden eigenlijk... Als zoontje naar opa/oma gaat, moet de melk dan bevroren mee of al ontdooit? Wie helpt mij op weg?
In de koelkast blijft gekolfde melk tot 5 dagen goed. Maar als je het wilt invriezen, moet je dat binnen 24 uur doen. Moedermelk ontdooien doe je het liefst langzaamaan in de koelkast (dus de avond voordat je baby naar de oppas gaat in de koelkast zetten). Maar als de melk nog half bevroren is, kan je die ook snel ontdooien onder de kraan. Ontdooide melk moet binnen 24 uur gebruikt worden. Opwarmen kan in een flessenwarmer, maar ook au bain marie of (maar liever niet, zegt men) in de magnetron op de laagste stand. Wij warmden altijd au bain marie op. De magnetron kan de beschermende stoffen in de melk stukmaken, dus dat deden we niet. Onze dochter dronk de melk trouwens ook op kamertemperatuur of zelfs wat kouder. Zie ook: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Bewaren van moedermelk Daar staat ook info over het opwarmen.
Wij halen inderdaad de melk een avond van te voren uit de diepvries, om het de volgende dag op de opvang te geven. Wel vroeg op de avond, anders is het niet voldoende ontdooit. Het opwarmen thuis doen we met lauw water uit de kraan in een maatbeker, en daar het flesje even inzetten. Hij drinkt lauw melk goed, dat hoeft voor hem geen 35 graden te zijn, zolang "de kou er maar af is". Kolven doe ik in "beldico" flesjes. Die passen op de medela kolf, (zijn heel goedkoop) en daar vries ik het ook in in. Veel handiger dan diepvrieszakjes of ijsblokjeszakjes. De melk is namelijk zo vet, dat het altijd een geknoei is met ontdooien en daarna weer overgieten in een fles.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nog héél veel 'Beldico' flesjes van 2,5 jaar terug van mijn dochter. In het ziekenhuis pakten we steeds weer nieuwe (dat mocht en moest ook). Daardoor heb ik heel veel. Ze zijn wel vaker gebruikt en door het uitkoken wat uitgeslagen. Maar dus niet heel vaak gebruikt, ik heb ong 9 weken gekolft toen en dus héél veel flesjes. Zou ik ze nu weer kunnen gebruiken,als ik ze weer elke keer goed uit kook?
Je kunt ze na uitkoken weer gebruiken hoor, maar let goed op de dekseltjes, bij mij waren ze na 2 jaar op zolder allemaal gebarsten, dus ik zou dat even goed checken voordat je ze gebruikt!