Onze dochter is anderhalf, vorig jaar lustte ze alle soorten fruit die we haar maar gaven, gemalen en later in stukjes. Rond een jaar werd banaan haar grote favoriet, maar ook ander fruit at ze uiteindelijk wel op. Dit werd steeds minder en vanaf ongeveer 14/15 maand wil ze helemaal geen fruit meer eten. Als ze het ziet begint ze al te mopperen. Samen aan tafel met beide een bakje, 1 bakje samen, Rustig een bakje fruit neerzetten en kijken wat ze doet, fruit uit het vuistje, meerdere soorten fruit zodat ze uit kan kiezen, hebben we allemaal geprobeerd maar niets werkt. Als ze op de markt van de groenteboer een banaan of ander stuk fruit krijgt word ze boos, en duwt het weg. Als ze haar fruit niet eet krijgt ze ook geen andere tussendoortjes en moet ze gewoon wachten tot de volgende maaltijd, maar dat lijkt haar dus niets uit te maken. Gemalen wil ze soms nog wel wat happen, maar ook dat gaat niet van harte. Een potje fruit of knijpfruit gaat redelijk, vaak 1/2. Dit krijgt ze nu dus om de dag. Maar we willen natuurlijk ook graag dat ze vers fruit eet, zeker nadat ze eerst alles wel heeft gegeten/ lustte. Brood eet ze altijd goed. Warme maaltijd gaat meestal ook wel goed. Iemand tips hoe we haar toch weer fruit kunnen laten eten
Geen tips maar mijn vent eet ook niet graag vers fruit. Denk dat het de structuur enzo is. Dus hier meestal potjes om wat binnen te krijgen. Maak me er maar niet druk om. Komt vast ooit wel goed
Gewoon afwachten en vooral zelf het goede voorbeeld blijven geven. Eet ze wel dingen als cherrytomaat en komkommer?
ik denk dat je goed bezig bent door vers fruit in stukken aan te blijven bieden en dan geen ander tussendoortje te geven. Ik zou even geen knijpfruitjes of zoiets meer geven, om zo toch het verse fruit te stimuleren. Zelf het goede voorbeeld geven door het samen aan tafel te eten. En de langste adem hebben.
Ik had hetzelfde, altijd goed gegeten en opeens wilde zoon het niet meer. Thuis niet, op het kdv zelden, maar ook bijna niet, niet gewoon, niet gepureerd met een lepel, niet als ijsje. Ik heb gewoon afgewacht maar er kwam een moment dat ik in de rij bij de ah voor de kassa stond te wachten naast het babyschap. En ik zag de knijpfruitjes en denk, kijk of hij dat wil. Nou dat ging erin als koek en is inmiddels zijn meest favoriete tussendoortje. Van geen fruit eten gaan er nu rustig 4 stuks naar binnen. Inmiddels maak ik ze zelf, pureren (appel even zachtkoken) en ik heb via ebay van die hervulbare knijpfruitzakjes gekocht. Kan ze niet aanslepen. En ondanks dat hij inmiddels wel weer gewoon banaan en appel eet, gaan die zakjes nog steeds als een tierelier
Ja kan zeker, mijn zoon krijgt flinke bulten na het eten van aardbeien. Maar zelf ben ik allergisch voor appels en citrusfruit. Dit zie je echter niet van buiten maar ik krijg er een opgezette kriebel keel en mond van.
Dat is misschien ook nog een idee, zelf van die zakjes vullen, dan krijgt ze toch vers fruit binnen, als ze het dan tenminste wel lust
Ik heb vandaag veel op internet gezocht, maar enige wat ik kon vinden was zakje voor 4,95 per stuk. Waren die van jou ook zo duur?
ii heb de fill 'n squeeze, wel toen de startersset aangeschaft om het gepureerde fruit fatsoenlijk in de zakjes te krijgen maar dat was het ruim waard. En op ebay moet je even goed zoeken maar ik had hem volgens mij toe voor iets van 20 incl 5 zakjes en die zakjes kun je uitspoelen en hergebruiken.
Mijn dochter begint nu weer wat meer fruit te eten gelukkig, maar tot voor kort waren het alleen bananen en aardbeien (nu ook mandarijnen en druiven). Ik maak regelmatig fruitsmoothies, misschien is dat ook een tip? Ik gooi er echt van alles in (ananas, mango, sinaasappels, kiwi's, perziken). Ze vindt het meestal heerlijk!
Ik zou me niet te druk maken en vooral zelf uitgebreid van fruig blijven genieten. Jd kind gaat niet dood van een jaartje geen fruit.
ik zou eerlijk gezegd niet naar middelen grijpen om het er maar in te krijgen zoals in zakjes pureren en door de liga. Natuurlijk is het fijn als ze het dan binnenkrijgt, maar ze leert het niet normaal eten hierdoor. Ik zou liever hebben dat ze het een hele periode niet eet en daarna weer met smaak pakt (want ja dat gebeurd echt wel weer) dan dat je het nu op alle mogelijke manier binnen probeert te krijgen. Met plezier en met smaak eten moet echt van binnen komen bij een kind. Stimuleren door het goede voorbeeld te geven en het binnen handbereik te zetten en verder even laten.
helemaal met je eens. Van fruit met koek leer je fruit niet te waarderen, maar leer je koek waarderen. En beschikbaarheid en goed voorbeeld werkt op de lange termijn echt het beste. Er lopen helaas teveel volwassenen rond die denken dat fruit iets voor kinderen is...
Op zich ben ik wel blij dat er meerdere mensen reageren dat het nu even niet zo erg is als ze een tijdje geen fruit eet. In mijn omgeving krijg ik allemaal opmerkingen dat dit heel raar is en dat we veel strenger moeten zijn. Terwijl wij juist ook de regel hebben: eten moet geen strijd zijn Ik ga het dus maar even zo laten, en blijf zelf lekker mijn fruit eten.
Dit dus... Het gaat er toch om dat je kind fruit leert eten en niet maar hoeveelheden gemalen en gemengde fruitsoorten (met zelfs liga) naar binnen slurpt?