Ervaringen vve peuterspeelzaal??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door loveofmine, 27 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Hallo,
    Mijn zoontje van 2,5 loopt wat achter qua taal. Hij gaat wel steeds meer zeggen en maakt nu steeds meer tweewoordszinnen.
    Er zit wel verbetering in. Echter praat hij nog wel minder bij anderen en op de psz redt hij zich iets te goed non verbaal..
    nu heb ik met de logopediste gesproken en zou hij ook twee dagdelen naar een vve traject/psz kunnen.

Ik ben zelf nog wel bang dat hij een stempel krijgt of iets dergelijks. Wel wil ik het beste voor hem en misschien is dit het duwtje in de goeie richting.
    Nu ben ik benieuwd of er hier ook moeders z'n met ervaringen over wat taalachterstand en een vve psz?

Alvast bedankt.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Onze uk heeft geen vve stempel maar zit wel op een peuterspeelzaal die vve gericht is. Er zitten veel kindjes met een vve indicatie maar die zitten dan 3/4 ochtende in de week.

Ik weet niet of ik die indicatie zou willen, weet niet hoe het er na zit met aanmelden op de basisschool.

Je zou dan als voordeel hebben dat je volgens mij vergoeding krijgt. Als je echt "maar" 2 dag delen wil zou ik hem op een peuterspeelzaal zetten waar ze wel vve geven.

Onze uk heeft geen achterstand maar zit 2 ochtende om hem alvast een goede structuur te geven en alvast beetje wennen aan het schoolse. Niet te vergeten dat het ook goed is voor zijn sociale ontwikkeling.

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Gewoon doen. Bij de meeste organisaties is het aantal kindjes per groep met indicatie minder dan 50%. Het is dus gemengd. Dl zit , zonder indicatie, ook op een vve-peuterschool. De leidsters zijn er hoger opgeleid (hetgeen er hier op neerkomt dat ze iig zelf foutloos Nederlands spreken), ik vind het allemaal prima.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste zat op een vve-zaal en had geen indicatie; ze vond het super leuk. Jongste heeft wel een indicatie en start over twee weken. Ik zie echt geen nadeel hoor? Het is gewoon heel leuk, leerzaam en een steun in de rug bij de taalontwikkeling.
    Het heeft ook echt geen invloed bij aanmelding op de basisschool.

Hier gaat ze 4 ochtenden, omdat ze een indicatie heeft is dat gesubsidieerd door de gemeente en betalen wij maar €40,- per maand.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit 😄

6. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Waarom ben je bang voor een stempel?
    Is nergens voor nodig en je zoontje zal nooit merken of weten dat hij vve is.

Ik werk zelf op een peutergroep en ben VVE gecertificeerd. Dus ik begeleidt alle vve kindjes bij ons.
    Een vve kindje krijgt meer 1 op 1 spelletjes en wordt meer geobserveerd en vaker oudergesprekken om de ontwikkeling goed in de gaten te houden.
    Tot groep 3 behouden ze vve. Dus ook in de kleuterklassen word hij extra in de "gaten gehouden"

Ik koppel bijv bewust "zwakke" vve kindjes qua taal aan een bijna 4 jarige peuter die heel goed is in taal. Samen een spelletje doen, zo leren ze veel van elkaar etc :)

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier was er na overdacht naar de basisschool geen sprake meer van de vve indicatie trouwens hoor. Maar hier kreeg ze die om wat losser te worden op de psz. Thuis honderduit praten, daar stil. Dus de reden zal daarin ook meespelen evenals de ontwikkeling van het kind.

8. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Onze zoon heeft ook een VvE ivm zijn spraak. Hij vind het super leuk op de psz dus ik vind het alleen fijn dat hij zo vaker mag ;)

9. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

Onze dochter zit ook op een vve peuterspeelzaal ik heb er niet zo een hoge pet van op en merk dat met name op haar groep het niveau echt heel erg laag is, mijn dochter loopt juist behoorlijk voor met alles dus een heel groot verschil is het hier. Wij willen trouwens niet dat onze dochter getoetst of getest wordt en ook wordt er geen overdracht gedaan naar de basisschool als zij straks 4 jaar wordt.

Zij zit op een groep met 9 kindjes waarvan 6 een vve indicatie hebben, de andere groepen zitten heel erg vol we hebben geprobeerd haar over te plaatsen maar voor de zomervakantie is er geen plaats sowieso.

Hier is het wel zo dat de kindjes die bij mijn zoontje een vve indicatie hadden wel allemaal nu begeleiding hebben of op speciaal onderwijs zitten, toen was trouwens de indicatie anders als dat het nu is. Praat over zoon van nu 7 jaar dus alweer 4 jaar terug.

10. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Het is maar voor twee dagen althans dat is wat de logopediste zei. Houdt een indicatie in dat je het vergoed krijgt? Het is niet dat hij extreem achter loopt maar wel een steuntje in de rug nodig.
    Ervaringen z'n in elk geval positief.
    Was er ook niet van op de hoogte dat het eventueel invloed zou kunnen hebben op de basisschool..

11. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    De vve psz hier in de buurt zit vol met kindjes die veel minder Nederlands mee krijgen thuis. Onze zoon praat nog te weinig. Maar toch stuur ik hem liever niet naar die psz oa omdat ik ook wil dat hij zich kan optrekken aan zijn leeftijdsgenootjes.

Ik vind de termen psz, psz + vve en 0 groep/preschool een beetje onduidelijk. Maar wij proberen onze kleine op de preschool van zijn basisschool te krijgen. Daar doen ze ook veel aan de taalontwikkeling. Het is extra gespitst op de taalontwikkeling, maar niet uitsluitend voor kindjes met een achterstand. Maar ik weet niet of dat nu eigenlijk ook onder de vve term valt. Als ik de term letterlijk neem is dat vooral vve zonder stempel.

12. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Gaat hij nu naar de psz? Je kunt ook zeggen dat je met 3 jaar nog eens bekijkt of vve echt nodig is.
    Wij hebben op onze peutergroep ook kindjes van 2,5 die qua taal wat achterlopen en nu gewoon 2 ochtenden komen. Je ziet ze met sprongen vooruit gaan.
    Dus dan is vve uiteindelijk niet nodig.

Vve krijgt je vergoedt ja. Je betaald dan maar een heel klein deel zelf. Geloof maar zo'n 5 euro per maand. Maar dit verschilt per gemeente.

Wij hebben 15 peuters per ochtenden en daarvan 3 vve kindjes. Ik werk in Limburg

Vve is niet alleen taal, maar ook sociaal of motorisch.
    Wij werken met Puk en Co

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het verschilt per gemeente of er bv subsidie voor is. En hier heeft het geen invloed op de basisschool dus.

14. Noorie

Noorie Niet meer actief

Veel psz houden een soort observatie methode bij, deze worden overgedragen aan de basisschool, waarin vast ook staat dat je zoontje wat achterstand heeft qua taal.. die "stempel" zit er dus sowieso al, al zou ik het zelf niet zo zien.
    Het is een hulp middel om te zorgen dat de achterstand niet blijvend is.

15. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Jaa hij gaat nu ook naar de psz. Ik merk zelf ook dat het steeds beter gaat, /stijgende lijn. Alleen op de psz redt hij zich non verbaal erg goed en praat daar dan ook weinig..Hij zou dan alleen gaan voor z'n spraak want verder doet hij het super qua contact en motoriek.
    We moete nu bedenken wat we willen. Ik wil niet dat op de basisschool start met achterstand, al klinkt dat ook wel zwaar.
    Misschien wordt hij op de vve psz net wat meer gestimuleerd om taal te gebruiken. Op de psz waar hij nu zit, zijn ze daar niet zeer weinig mee bezig om hem te stimuleren. Thuis gaat het dus wel beter.

16. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Wat jammer dat de peuterspeelzaal waar hij nu heengaat dit niet stimuleert. Vreemd ook eigenlijk.
    Hun zijn dus niet vve gecertificeerd?
    Dan zou ik denk ik toch voor vve kiezen

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier betekent vve trouwens ook dat er meer leidsters zijn dan bij niet vve-zalen (dus meer contact met het kind), daarnaast hebben ze een vve-methode waarin taal echt centraal staat, met thema's etc. Dat is denk ik ook anders op niet-vve-zalen. Leidsters hebben ook een extra opleiding gevoelgd om op de vve-zaal te mogen staan, dus daardoor ook wat meer ervaring.
    De psz hier zit bij school in en werkt daardoor veel samen met school; de ib'er komt bv ook bij de psz kijken af en toe, om zo de kindjes die later doorstromen naarde basisschool al te leren kennen. Die 'stempel' is er hier dus wel, maar het heeft op de aanmelding echt geen invloed (bv dat een kind niet zou worden toegelaten ofzo), ik heb dit contact alleen maar positief ervaren. De ib'er hier denkt echt mee, en bij de kleuters kende ze mijn dochter dus al van de psz en zag ze meteen hoe ze bv ontwikkeld was. Bij de kleuters werken ze hier met dezelfde methode, dus die overgang van psz naar kleuters is dan ook prettig; iets herkenbaars.

Qua samenstelling was het bij mijn oudste zo dat het ongeveer 50/50 was, dus best veel kindjes op de vve-zaal zonder indicatie. Ik weet niet hoe dat nu is; enerzijds zijn de regels voor een indicatie aangescherpt (er moet echt sprake zijn van een taalachterstand, eerder telde bv inkomen en opleidingsniveau van ouders ook mee en kon een kind daardoor al een indicatie krijgen), anderzijds is het voor kinderen zonder indicatie duurder geworden. Ik kan me dus vooratellen dat er nu veel kinderen zonder indicatie naar een gewoon kdv gaan, daar zijn openingstijden flexibeler etc. Maar ik heb dus geen idee... Ik denk dat een mix van wel/geen indicatie wel heel belangrijk is.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Als hij nu niet zit op een vve locatie is het de moeite waard om eens te kijken. Zoals ik al zei uk zit op een locatie waar ze aan vve doen maar zelf heeft hij geen indicatie.

De vraag is ook of je nog over wil stappen dat is weer een hele grote verandering.
    Wat zeggen ze op de peuterspeelzaal? Kunnen ze daar niks voor jullie betekenen?

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Er is eens een onderzoek gedaan van het nut van vve. De psz op zich zorgt al voor vooruitgang, vve bleek niet echt veel toe te voegen in de meeste gevallen.
    Mijn zoon zat zonder een indicatie op een psz waar ook kinderen met indicatie zaten. Die leidsters spraken ook niet echt perfect Nederlands.
    Overigens verschilt de taalontwikkeling de eerste jaren sterk onder kinderen en in de meeste gevallen is dat ook zonder hulp rond de zes jaar aardig gelijk.

20. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    Mijn zoontje had ook een vve indicatie en mocht 2 extra dagdelen (zonder extra kosten) naar de peuterspeelzaal ( eerlijk gezegd weet ik niet zo goed, wat ze precies extra met hem daar gedaan hebben, of dat het gewoon 2 dagdelen extra spelen was samen met de andere kinderen) en elke week naar de logopediste ( dat was vooral veel zelf thuis oefenen).

Ik was ook bang voor een stempel, maar ook al pak je de extra mogelijkheden voor taalontwikkeling niet, dan nog merken ze toch dat er iets "mis" is.
    Ik heb het ook gewoon bij aanmelding voor de basisschool aangegeven. Ik denk de juffen vormen zich toch een eigen beeld en het is beter direct er iets aan te doen, dan pas later te beginnen. Wij zijn nog ongeveer 1 jaar naast school doorgegaan met logopedie en toen was het niet meer nodig, maar dat kan ook weer veranderen als hij lezen en schrijven leert. Ik ben van mening dat je de mogelijkheden moet pakken die je krijgt.

Deel Deze Pagina