Weinig drinken met tuitbeker (bijna 2 jaar)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Leo85, 4 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Hallo dames,

Mijn dochtertje is bijna 2. Uit de fles drinkt ze erg goed, vaak wel een fles of 8 op een dag.. Nu moet ze eigenlijk daar een beetje vanaf van die fles, ze kan uit een tuitbeker drinken en uit een gewone beker ook redelijk, maar bij die laatste moet je wel bij blijven.

Nu zijn we sinds een paar dagen overdag alleen drinken uit het geven, zodat ze van de fles af gaat. Ze krijgt als ze net wakker is 's ochtends wel een fles, die ze dan helemaal leegdrinkt bij ons op bed. Nu drinkt ze veel en veel minder, ergens tussen de 1 en 2 bekertjes per dag, plus dan die ene fles in de ochtend.. Hoe lang kunnen we dit aankijken? Ze is nogal eigenwijs, dus het 'ze doen zichzelf niet te kort' gaat niet altijd op bij haar.. We zijn bang dat ze nu te weinig vocht binnen krijgt, ze heeft ook veel minder plasluiers dan eerder..

Heeft iemand tips?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Met een fles drinken ze sowieso veel meer, dat is bij alle kinderen zo. Zelf drink je ook meer met een rietje bijvoorbeeld: zuigen doe je automatisch.

Op deze leeftijd hebben ze zo'n halve liter drinken nodig, naast de melk. Dat is althans de officiële richtlijn van kind&gezin in België. Daar zit je dus al snel aan.

Je hebt wel redelijk lang gewacht met die overgang naar gewone bekers of tuitbekers, vind ik. Bijna twee jaar nu, dan zit je alweer in de koppige fase van de peuterpuberteit. En dat helpt natuurlijk niet om zo'n veranderingen door te voeren.

Ik denk dat je nu toch echt moet doorzetten. Mijn dochter is 2,5 jaar oud en drinkt nog een fles voor ze gaat slapen, maar de rest van de dag drinkt ze aan tafel uit een gewone beker, en tijdens het spelen uit een tuit- of rietjesbeker. Wellicht kan je die laatste nog eens proberen? In ieder geval, herinner jezelf eraan dat ze vroeger wellicht te veel dronk. Richt je gewoon op die halve liter, en werk daar naartoe.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze kinderarts zegt tussen de 800ml en 1500ml. Ik geef in de ochtend en avond nog een fles voor het fijne moment, dat is dus 300ml. Als hij dan nog 3-4 bekers drinkt is het in principe goed. Heb je een rietjes beker geprobeerd? Een tuit beker drinkt nn zoon ook niet fijn uit. Bij elke maaltijd een beker aanbieden en 2-3x tussendoor?

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk ook dat je een beetje laat bent begonnen, het is nu lastig af te leren met een koppige peuter ;). Fruit en groente tellen ook als vocht, je zit nu met fles en bekertjes drinken op 500 denk ik? En dan met fruit en groente erbij zit je al best goed. Ik zou drinken uit een open beker vol gaan houden, ik vind zelfs een tuit met 2 jaar eigenlijk ook al een beetje raar... Of misschien een rietjesbeker. Maar dan nog, een open beker moet prima kunnen. Hier dronken ze met 8 maanden al uit een open beker (met hulp, met 1,5 jaar helemaal zelf inclusief beker netjes terugzetten). Lisa dronk vanaf 8,5 maand alle voedingen uit een gewone beker (kwam van een half jaar sondevoeding af). Dus misschien is mijn beeld wat vertekend ;). Maar met 2 jaar overdag nog uit een fles of tuit drinken is niet nodig lijkt me. Behalve evt. een flesje voor het slapen gaan.

5. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Hier tot een maand geleden net zo. Dl is nu bijna 22 mnd. Rietjesbeker en tuitbeker weigerde ze. Een open beker dronk ze uit maar heel slecht. Ik heb de avant oefenbeker geprobeerd. Hier heeft ze een week of 3 mee geoefend. Ga haar alleen nog 2x melk en 2 x 150 cc drinken uit de fles. Opeens ging dat zo goed dat ik deze flessen heb afgebouwd. Na een verjaardag was ik de oefenbeker vergeten mee naar huis te nemen en sinds dien drinkt ze 2,5 tot 3 bekertjes leeg. Nu dus alleen de ochtend en avond melk fles en de rest uit een open beker.

6. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ben je van België, of niet? Ik heb het idee dat daar flesjes meer geaccepteerd zijn bij oudere kinderen dan in Nederland. Althans, ik was in de week na Pasen een midweekje weg (Belgen hadden toen vakantie) en ik zag echt Belgische kinderen van 4-5 jaar die een fles met limonade meekregen naar buiten/speeltuin :$

Hier sinds 11 mnd van de fles af, ik vind (als Nederlander) bij bijna 2 jaar nog meerdere flessen op een dag wel 'schokkend'. En een tuitbeker inderdaad ook, open beker zou toch wel moeten lukken.

Ik zou je niet al te druk maken over het te weinig vocht binnenkrijgen. Groente/fruit/yoghurt zit ook vocht in. Mijn dochter drinkt ook hooguit 500 ml op een dag daarnaast (melk, thee en water opgeteld). Ik zou in ieder geval niet te snel overstag gaan en de fles weer geven uit angst dat ze te weinig binnen krijgt, want in feite manipuleert ze je dan op indirecte manier ;) Ik lees hier ook weleens mensen die zeggen dat hun kind geen water lust, en ze daarom limonade krijgen want ja anders zijn ze bang dat hun kind te weinig binnen krijgt. Ook koppige peuters laten zich niet zo snel uitdrogen hoor, en als je dochter weet dat de fles echt weg is (gooi ze desnoods samen weg) zal ze vanzelf wel uit beker gaan drinken.

7. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Nou de reden dat we laat zijn begonnen is dat dochter ziek is geweest. Ze heeft Coeliakie, en daar is nu sinds een paar maanden pas weer btje op de been, was daardoor erg veel afgevallen, dagelijks spugen enz.. Heeft tijd geduurd voor de diagnose bekend was. We waren toen meer bezig met dat ze weer gezond moest worden, dus vandaar pas nu de overgang.

Rietjesbeker heb ik, maar dat snapt ze niet dat ze daaraan moet zuigen, oefenbeker van Avent heb ik ook, die gebruik ik vaak tijdens het eten, dan kan ze oefenen, want dat wordt nog steeds vaak een zooitje :D Maar voor de hele dag is dat nog niet te doen.

We gaan nu ook nog niet overstag hoor, door die fles weer terug te doen, het is meer dat ze niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid komt. Eerder zat ze er ver boven, dus dat het minder is is ook geen probleem. De fles zit 250ml in dus dat werkt ze 's ochtends wel naar binnen, maar denk dat ze krap aan de 500ml komt per dag dan..

Maar ze is echt wel eigenwijs hoor :D Vorig jaar zomervakantie hadden we fles diksap meegenomen en die was kapot gegaan, nou mooi niet dat ze ander sap dronk.. Toen het zo ver was dat ze de halve dag nog geen plasluier had gehad hebben we haar maar melk gegeven en uiteindelijk na 6x proberen een sapje gevonden wat ze wel (sterk verdund) wilde drinken, dus ze gaat soms wel zo lang door dat ze zichzelf uit kan drogen, vandaar dat we btje voorzichtig willen zijn daarmee.. Maar ook weer niet te snel toegeven.. Kortom: lastig dus..

8. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Vindt ze ijs lekker? Misschien wat waterijsjes maken van gepureerd fruit met water gemixt.

Of ander fruit waar veel vocht in zit zoals watermeloen of mandarijntjes..

En dit dan als extraatje geven

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Snap dat het door ziekte gewoon even zo gelopen is. In ons geval dronk Lisa juist heel vroeg uit alleen maar een beker (8,5 maand) en kreeg ze al roosvicee en danoontjes. Als ze maar at/dronk ;)

Je mag groente het fruit ook meerekenen hè, dus op zo weinig kom je dan niet uit denk ik. Ze kunnen best wat hebben. Lisa heeft rond een jaar op 600 gezeten inclusief fruit en groente, was gewoon even een overgang (in haar geval van potjes naar vast eten). Komkommer kan je nog extra geven en de tip van een waterijsje die ik net las is ook een goeie :)

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij mijn oudste hebben we daar rond de 1,5 mee gezeten. We gaven hem eerst ook 1 fles en dan verder een tuit en daarmee bleef het zoals bij jullie: die fles ging goed en de rest maar beetjes.
    Toen toch maar geprobeerd om de fles ook weg te laten. Die eerste dag dronk hij zo'n 200 cc in kleine beetje. Maar de dag erna 400 en de dag erna 800cc.. Blijkbaar was het nodig om de fles maar helemaal weg te laten. Alsof hij na 3 dagen dacht "goh, ze geven me echt die makkelijke fles niet meer, nou ja, dan went de tuit/beker ook wel" ;)

Hij was in die periode verder goed gezond en hebben tussen de pogingen wel steeds een week met de volle fles gedaan om te zorgen dat hij niet uit zo drogen. Nu waren we er uiteindelijk in 3 dagen doorheen..

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.355
    10.313
    113
    Wat lastig,je zou ook een beker met sportdop kunnen proberen wij waren een flesje vergeten en hij dronk hier heel goed uit.

In plaats van roosvicee kun je ook (vruchten)thee aanbieden zonder suiker.

Deel Deze Pagina