Overgang borst naar fles en bijvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jozefien85, 28 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Beste Heidi,

Mijn dochtertje is nu ruim 3 maanden en krijgt volledig borstvoeding. Op het consultatiebureau adviseerde ze me om te gaan starten met het oefenen met groente en fruit. Na verschillende artikelen te hebben gelezen hebben wij toch zelf besloten om te wachten tot een halfjaar. Nu is het zo dat ik als ze een halfjaar is ook de borstvoeding wil gaan afbouwen. Is dit niet teveel tegelijk voor mijn dochter? Dus én starten met fruit/groente (oefenen) én de borstvoeding afbouwen?

Graag hoor ik je mening hierover.

Dank alvast!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Goed dat je verder hebt gelezen. Je kindje kan prima met 6 mnd starten met oefenen.

Wat je moet bedenken is dat het begin (6-9 maanden) een oefenperiode is. Kennis maken met andere structuren, hoe houd je dat vast, hoe voelt het in het mondje, moet het kindje zuigen, sabbelen of knagen...allemaal dingen die je kindje dan gaat ontdekken! Calorische inname is dan niet het hoofddoel van het geven van vaste voeding. Dat is nog steeds de melkvoeding.

Wanneer je rond de zelfde tijd wil afbouwen met borstvoeding kan dat: kijk welke voeding(en) je wilt afbouwen. Neem zeker een week de tijd per voeding die je niet meer geeft. Zo geef je je kindje de tijd en je lichaam de rust om hier naar toe te gaan.
    Bedenk dat je wel een voeding kunt uitstellen met een hapje geven, maar je kindje nog altijd de melkvoedingen nodig heeft. Overleg hoeveel voedingen het nodig heeft en vervang evt. met een kunstvoeding. Je kunt natuurlijk ook een combinatie vinden in kunstvoeding en jouw eigen borstvoeding, dan geef je bijvoorbeeld de ochtend voedingen en in de avond en/of nacht nog zelf?

Kijk goed wat je wilt, lees je in inderdaad en geniet er van! Goed dat je al zo vroeg informeert!

tip: over vaste voeding is veel te lezen op borstvoeding.com Zoek op rapley methode, erg leuk!

3. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Ontzettend bedankt voor je antwoord!

Deel Deze Pagina