In slaap vallen aan de borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mopje, 25 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Hidde drinkt eindelijk bij me aan de borst:) Hij is geboren met 34 weken (2320 gram) en nu 7 weken oud en weegt 3600 gram. Hij kon in het begin niet veel bij me drinken en na die moeilijke start heb ik een tijdje full time gekolfd. Sinds week 1 drinkt hij heel af en toe bij mij met tepelhoedje, hij wilde niet happen, niet blijven hangen etc... Maar sinds gisteren lijkt hij het door te hebben! Nu heeft hij al 5 voedingen bij mij gedronken en heeft 2 flesjes (met 100cc) gehad. Alleen weten we niet zo goed wanneer hij "genoeg" heeft. Hij valt snel in slaap aan de borst, na een boertje drinkt hij wel even door. Aangezien ik door het kolven een overproductie heb drinkt hij ook geen borst leeg. Ik durf nog niet op 100% over te gaan omdat ik bang ben dat hij te weinig krijgt of dat ik hem teveel vermoei met de borst. Hij spuugt ook vrij veel. Ik hoop dat jullie nog wat tips voor mij hebben.

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Mopje,

Het is altijd lastig om van volledige gecontroleerd voeden over te gaan naar borstvoeding op verzoek. Het is dus niet zo vreemd dat dat voor jou ook het geval is. Je moet gaan leren vertrouwen op het feit dat jouw kleintje gewoon helemaal voor zichzelf kan gaan zorgen qua voedsel.

Hoe snel valt hij aan de borst in slaap?

Je kunt het gewoon eens een dag (24 uur) uitproberen hoe het gaat als je niet controleert. Hij moet 5-6 x plassen per dag en elke dag een poepluier hebben. Om de overgang voor jezelf makkelijker te maken kun je hem 1 x daags op een vast tijdstip bloot wegen. Gemiddeld moet hij 20-30 gram per dag groeien. Niet schrikken als hij dan ineens 15 gram groeit. Ik denk echt dat hij het met zijn gewicht en leeftijd zo aan kan. Jij mag leren hem dat vertrouwen te geven en beetje bij beetje de controle los laten. Ik snap dat dat een lastig proces is.
    Om hem actief te houden aan de borst kun je borst zou je wat borstcompressie toe kunnen passen. Hij krijgt dan meer melk per slok. Maar als je op verzoek gaat voeden zal hij ook gewoon vaker gaan vragen als hij een keer wat minder drinkt.

Durf je het aan?

3. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Hij drinkt nog steeds ;) Meestal is het 10 minuten prutsen, pakken en loslaten, beetje huilen, maar dan opeens drinkt hij wel. In de nacht heeft hij nog wel een flesje gehad. Het is wisselend, maar soms valt hij al na 5 minuten drinken in slaap. Dan een boertje en wil hij wel weer. Soms drinkt hij 20 minuten goed (dat lijkt dan een goede voeding?) en soms maar 10. Ik merk nu dat hij nu ook wel eens tussen de voedingen wil komen, omdat hij minder drinkt? Ik ga morgen een weegschaal halen bij de thuiszorg en het wegen eens proberen. Het is zo ontzettend fijn dat hij wil drinken!

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Goed zo. Houd me maar een beetje op de hoogte.

5. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Hij drinkt overdag goed, soms duurt het een kwartier voordat hij echt goed hapt en doordrinkt, maar daarna gaat het goed. Heb hem nu 3x voor en na de voeding gewogen en hij dronk ~90 ml en vandaag heb ik hem naakt gewogen om morgen te zien hoeveel hij aankomt. De nachten zijn wat moeilijker, dan wil hij slecht drinken, hij is dan ook heel moe, ik ben een uur bezig en dan slaapt hij maar 1.5-2 uur tot de volgende voeding. Met het flesje deed hij dat niet en sliep dan zeker 3 uur. Ik ga hem de komende nachten toch weer een flesje afgekolfde melk geven totdat hij sterk genoeg is om wel goed te drinken.

Nog tips om zijn onrust weg te nemen? Als ik hem aanleg hapt hij vaak en laat weer los, zelfs als hij goed aangelegd is en al wat gedronken heeft. Op een gegeven moment heeft hij het "door" en drinkt. 's Nachts duurt dit lang en als hij dan eindelijk drinkt, valt hij heel snel in slaap en ik denk dat hij dan veel te weinig drinkt om te vroeg weer wakker te worden met honger.

Deel Deze Pagina