Zoontje van 2 al een jaar om 5 uur wakker

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Liv1985, 30 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liv1985

    Liv1985 Actief lid

    9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    Hallo dames

    mijn zoontje van 2 jaar en 3 maanden wordt al ongeveer een jaar te vroeg wakker. Het laatste half jaar is het bijna elke dag klokslag 5 uur. Hij wordt altijd huilend wakker en wil daarna niet meer slapen. De keren dat hij wel ineens later wakker is, wordt hij vrolijk spelend in bed wakker. Een duidelijk verschil dus.
    voor de herfst vakantie heb ik de cry out methode geprobeerd en dat leek te werken , hij ging weer even slapen tot 6 / half 7 ongeveer. Toen werd hij ineens een keer uit het niets om half 8 wakker!! Een week lang tot uurtje of 7 geslapen en daarna ging het weer uit het niets terug naar 5 uur.
    laatste 2 dagen kwart voor 5.
    We zijn echt radeloos aan het worden.

    Heeft iemand ervaring of de gouden tip? Snapt iemand het? Ik voel me ook zo alleen hierin, niemand die begrijpt hoe het is om al 2 jaar zo weinig slaap te hebben.
    Dank jullie wel!
     
  2. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.483
    1.717
    113
    Pfff wat een tijd 4:45 (zo ziet het er nog vroeger uit)!
    Wat is zijn ritme verder? Slaapt hij overdag? Hoe laat gaat hij naar bed?
    Herfstvakantie en wintertijd was in dezelfde week of niet?
     
  3. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Als hij overdag nog slaapt zou ik daar mee stoppen. Al lijkt hij het nodig te hebben. Ik vond die eerste tijd dat ze van mij niet meer mochten slapen omdat het anders in de avond gedoe was, pittig. Dan moest ik ze echt wakker houden in de middag, tot een uur of 6, dan gingen ze naar bed en sliepen de klok minimaal rond.
    Maar hier ging het echt om de avonden die dag gedoe gaven, dan sliepen ze om 9 uur nog niet bijvoorbeeld.
    Maar het is misschien het proberen waard?
     
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Mijn jongste (net 4) doet dit nog steeds. Afgelopen weekend zat ik met hem om 5:00 aan het ontbijt omdat ik niet wilde dat hij de rest van het gezin wakker huilde.

    Ik zou heel graag een keer een ochtend willen uitslapen, al is het maar tot 8 uur, lijkt me heerlijk!

    Hoe het komt? Geen flauw idee. Jouw zoontje is nog wat jonger, maar misschien wordt hij wakker omdat hij moet plassen? Verschoon je hem ook als hij zo vroeg wakker wordt? Deden wij wel altijd en zijn luier was altijd doorweekt op dat moment. Maar bij ons was (is) wakker helaas ook echt wakker en niet meer willen slapen.
     
  5. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Hoe slaapt hij overdag? Niet teveel of te weinig? En hoe laat gaat hij naar bed?

    Hier heeft ze ook een tijd gehad dat ze om 5 wakker was (rond de 10 maanden denk ik). Na een tijd waren we er ook klaar mee. Fles gegeven en gezegd dat het nog nacht was en hup het bed in. Na een tijd ging ze toch nog slapen en nu is ze vaak rond half 7 wakker. Savonds gaat ze wel iets later naar bed nu (rond half 8 ipv half 7).
     
  6. Liv1985

    Liv1985 Actief lid

    9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    Bedankt voor je reactie!
    Hij slaapt overdag wel 3 uur want ja om 12 uur vallen z’n ogen dicht. Als ik em wakker maak wordt ie chagrijnig. Hij gaat ook weer om 7 uur naar bed en dat doet ie kei goed…
    Klopt dit was in dezelfde periode! Hij werd toen wakker op de nieuwe tijd (had dus eerder kunnen zijn)
     
  7. Liv1985

    Liv1985 Actief lid

    9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    Bedankt voor et meedenken!
    Tja, dit vind ik wel lastig. Ik vind et logisch als ze hun middag dutje niet willen of niet naar bed dat je dan et middag slaapje eraf wilt halen..
    Ik zou nu echt alles over hoop gooien, hoe hou ik een manneke wakker tot 18 als hij al om 5 wakker is? Maar goed, tis uiteindelijk een optie
     
  8. Liv1985

    Liv1985 Actief lid

    9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    Oh 4 jaar en nog steeds? M’n grootste angst, dat et geen einddatum heeft
    Zo vroeg opstaan heeft op meerdere vlakken z’n impact inderdaad; je wil niet dat ze de rest vh gezin wakker maken want anders is mijn oudste ook weer uit dr doen. M’n zoontje is niet de makkelijkste, wellicht slaap tekort maar hetzelfde geld voor mij en m’n vriend.
    Ik zou al tekenen voor elke dag om 6 uur opstaan!
    Mijn zoontje plast niet zo super veel dus in de ochtend zit er soms 1 plasje in. Heb niet het idee dat het daar aan ligt..
    ik wens jou een uitslaapochtend dit weekend!!
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  9. Liv1985

    Liv1985 Actief lid

    9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    #9 Liv1985, 30 nov 2022
    Laatst bewerkt: 30 nov 2022
    Wij zijn op een gegeven moment zijn slaapjes en bijzonderheden gaan bijhouden, er was geen pijl op te trekken.
    Het raarst vond ik nog dat ie uit het niets tot half 8 sliep! 1x in 2 jaar en verder niet meer.
    Hij slaapt in de middag 3 uur maar das logisch als hij zo vroeg wakker is (hij wordt ook wakker terwijl hij niet uitgeslapen is) , wordt rond 15 a 15:30 wakker en gaat om 19;00 naar bed.. die slaapjes doet hij wel heel goed..
    een fles melk werkt hier helaas niet meer
     
  10. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Misschien wat eerder wakker maken? 12-2 laten slapen bv en dan niet meer.
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Als hij van 7-5 slaapt en smiddags nog 3 uur, zit ie op 13 uur per dag. Met een gemiddelde van 12-14 uur per dag slaap is dat dus helemaal niet gek.
    Zou het middagslaapje proberen te verkorten. En eventueel savonds ook nog wat rekken.

    Het zal ff duren voor het werkt, want hij is nu gewoon heel moe van het vroege opstaan. Zou het beetje bij beetje verschuiven.
     
  12. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.811
    2.405
    113
    Limburg
    Mijn middelste zoon was ook altijd zo vroeg wakker. Maakt niet uit wat ik probeerde, middagdutje inkorten, weglaten, deed niks.
    Later werd het half 6/6 uur en tegenwoordig een uitschieter tot 7 uur. Het is gewoon een vroege vogel o_O
     
  13. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.483
    1.717
    113
    Klopt! Ik zou het ook proberen en even volhouden.
    Eventueel eerder naar bed “s morgens zou ook nog kunnen, want ik vind van 15/15:30 tot 19 uur ook best een korte tijd. Maar je geeft aan dat hij om 19 uur wel moe is en meteen gaat slapen.
     
  14. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Kan het zijn dat hij van de kou wakker wordt?

    Onze jongste werd ook een hele tijd zo vroeg in de ochtend wakker, soms zelfs 4.00. Onze oudste had daar rond die leeftijd ook last van, en toen de “fout” gemaakt ze er steeds uit te halen.
    bij de jongste nu niet gedaan, het breekt je op zulke vroege ochtenden. Zij sliep tot 19 maanden ook nog is niet door.
    S ochtends hebben we ze echt in bed laten mopperen/huilen. Af en toe tegen haar praten en zeggen dat het echt nog geen tijd was om wakker te worden. Heeft denk ik 2 weken geduurd, elke ochtend haalde we ze er 10/15 minuutjes later uit tot we uiteindelijk op 7.00 zaten. Nu slaapt ze vaak tot 7.00/7.30 sinds 2 weken! Moet zeggen dat ik niet weet wat we mee maken! :rolleyes:

    Hopelijk gaat hij snel wat langer slapen s ochtends!
     
  15. Liv1985

    Liv1985 Actief lid

    9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    Ik vind dat ook kort natuurlijk! Maar dat doet ie super goed! helaas heb ik een dochter die op woensdag en vrijdag om half 1 uit is, anders was van 12 tot 2 een mooie tijd geweest inderdaad.
     
  16. Liv1985

    Liv1985 Actief lid

    9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    Ja maar bij CB zeiden ze ook; het is wel een verschil als je kind vrolijk om 5 uur wakker wordt en enthousiast om de dag te beginnen of huilend en eigenlijk nog moe..
     
  17. Liv1985

    Liv1985 Actief lid

    9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    Okay dus op die manier afbouwen, eerst 10 min laten huilen, volgende dag 20 etc? En tegen haar praten? Via babyfoon? tja kou, ik weet et niet, hij praat nog weinig maar nu zo in de e koude periode kan ik daar ook nog wel es naar kijken ja..
    heerlijk dat jullie tot 7 kunnen uitslapen ! Word je echt een ander mens van hè? Hopelijk zet et door!
     
  18. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ik denk ook dat zijn middagslaap te lang is en hij daardoor s morgens zo vroeg wakker is. Opzich logisch dat hij niet gezellig is, maar ik denk dat jullie hem daarin als ouders moeten helpen/sturen. Ik zou ook beginnen met het slaapje inkorten naar 1,5-2 uur en dan evt s avonds iets later op bed als hij dat trekt. Uiteindelijk zal je denk qua ritme iets moeten veranderen en dat gaat uiteraard nooit zonder slag of stoot. Jongste hier heeft een poos van 11.00-13.00 geslapen. Gekke tijd misschien, maar dan was ze daarna moe genoeg voor een goede nacht, zeker als je in de middag nog lekker even de hort op gaat en ze kunnen spelen etc.
    Succes hoor, 6.00 zou toch al een stuk beter zijn.
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    logisch dat hij zo vroeg wakker is. hij ligt ook hartstikke vroeg op bed en slaapt overdag zoveel!
    Ik zou willen dat mijn bijna 2-jarige 13 uur per etmaal sliep ;)
    even zonder gekheid. je zoontje slaapt heel veel uur per etmaal dus meer gaat 'em echt niet worden.
    dus er zijn denk ik 3 opties:

    slaapjes overdag afkappen na 2 uur
    s avonds pas richting 8 uur op bed leggen (dat doen wij)
    of de 5 uur accepteren en zelf lekker op tijd naar bed gaan zodat je voldoende rust krijgt.

    succes!
     
    liset22 en Liv1985 vinden dit leuk.
  20. Liv1985

    Liv1985 Actief lid

    9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch

    Wat ik wel apart vind is dat ik het CB heb gebeld en dat zij helemaal niet op het stuk zitten van middag slaapje korten of later naar bed.
    Het enige waarover ik nog twijfel is of hij teveel slaapt, want zelfs met het lange slapen overdag wordt hij in de ochtend huilend wakker, hij is dan nog niet uitgeslapen. Want als hij wel es om half 7 wakker wordt is hij vrolijk en spelend in bed dus dat kan ik nog niet helemaal rijmen.
     

Deel Deze Pagina