Weinig eten/geen stukjes, wat als vervanging?

Discussie in 'Voeding' gestart door azucena, 29 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik snap eigenlijk niet waarom die fysio voor zn mondmatoriek wordt uitgesteld... Mij lijkt toch dat als hij beter KAN eten hij misschien ook meer gaat eten? (Tip voor erwten; als ze gepureerd zijn door een zeef drukken, dan blijven de vliesjes achter) veel succes!

2. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Nova, zijn hoofdmaaltijdens bestaan nog uit de fles ;). Hij eet niet genoeg van de BIJvoeding om dat als hoofdmaaltijd te gaan zien. Roomboter zou nog kunnen, ik zet het op het lijstje voor de dietist om dat allemaal door te spreken :).
    Ik geef hem vaak iets in z'n hand om op te sabbelen, maar hij heeft de controle niet om het lang genoeg in z'n mond te houden (schokkerige beweging). En hij krijgt er niks af, gelukkig, want dan zou hij kokhalzen door de stukjes.

Maria, super! Ik ga je zo een pb sturen :). Heel lief van je! Die sabbelzakjes heb ik ook ooit naar zitten kijken, maar door z'n slechte motoriek zal hij die niet goed genoeg in z'n mond krijgen ben ik bang.

Leonike, wow, is ze ook langer of blijft ze daar ook in 'achter'? Dan is Q in een keer een stukje groter ;). Wat voor geboortegewicht had ze, als ik vragen mag?
    Goed dat jullie het ook hebben kunnen loslaten :). Hier gaat het ook in etappes, maar dan meer in weken dan dagen. En net wanneer we de flessen dan ophogen, drinkt hij ze niet meer leeg ;). Ik neem jouw tips wbt olie etc ook mee.
    Ik geef toe dat ik niet echt creatief ben geweest wat hapjes betreft, gewoon 1 smaak per keer en niet mengen van aardappel/groente etc. Maar dat is ook omdat ik in de gaten wil houden hoe hij reageert op bepaalde dingen, omdat hij ook moeite heeft met zijn ontlasting (inmiddels forlax voor). Ik hoop ook dat de dietist daar vooral goede ideen voor heeft, om zoveel mogelijk voedingsstoffen in zo weinig mogelijk te krijgen.
    Bedankt voor je tips in ieder geval!! Ik neem het allemaal mee :). Voor alsnog groeit hij goed genoeg, maar ik wil er voor blijven zorgen dat hij goed blijft groeien.
    Haha, de pap is ook geen oplossing voor de nachtvoedingen hoor, die heb ik nog steeds vaak zat. (Vannacht 1,5 uur met hem bezig geweest, 2 flessen moeten geven *gaap*). Maar de pap geeft wel extra voedingsstoffen die hij normaal niet zou krijgen bij een fles van 180/6 (nu 2x 90/3, eentje pap eentje fles). En hij vind de pap heel lekker :), eet dat best goed!
    Bedankt voor je reactie! Op zulke reacties hoopte ik met het openen van dit topic.

Kellebel, z'n logopedie word niet uitgesteld hoor. Op het moment valt er gewoon nog vrij weinig mee te doen. Hoe meer hij eet, hoe meer hij kan oefenen. En we krijgen wel tips mee, andere lepels, handelingen die we kunnen doen tijdens het afhappen etc. Maar hoe meer hij kan oefenen, hoe sneller hij het (hopelijk) door krijgt.

3. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Graag gedaan!
    Ze is nu +/- 70 cm (denk ik, half juli was ze 66 cm en de broekjes zijn inmiddels korter).
    Dat mag je vragen, ze woog 850 gram bij haar geboorte.

Fles ophogen deden wij pas als ze een paar keer achter elkaar de fles bijna leeg dronk (het laatste beetje vindt ze lastig eruit te krijgen).

Waar ik verder nog aan zat te denken, nadat ik het bericht gepost had, hoe zit het met het "sociale" rondom het eten?
    Zit hij wel bij jullie aan tafel (als hij wakker is op de momenten dat jullie eten)?
    Bij een schema wat zo gericht is op hoe hij het beste/meeste eet/drinkt, kan ik me zo voorstellen dat hij regelmatig eet terwijl jullie niet eten (en andersom).
    En, in het kader van, zien eten doet eten, veel mensen zetten de kinderstoel aan het hoofd van te tafel. Het kindje ziet zijn ouders van "van opzij" tijdens het eten. Recht tegenover elkaar heeft als voordeel dat je kindje ook echt ziet wat jij nou met de lepel/vork doet als je zelf eet. Misschien kun je daar nog iets mee.

Even in reactie op de vragen die er in dit topic gesteld worden over de logepedie:
    - Een groot deel van het leren eten is gewoonweg oefenen. Daar kan een logopediste weinig aan meekijken.
    Leren eten heeft soms gewoon (veel) tijd nodig. Vergelijk het maar met leren lopen. Dat komt vanzelf wel, als het kindje er klaar voor is. Daar heb je (uitzonderingen zijn er altijd) geen fysio bij nodig.

4. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Poeh, dan heeft ze ook flink wat meer in te halen gehad! Ze zin volgens mij ongeveer even te vroeg geboren, maar mijn zoontje was toch bijna het dubbele in gewicht..

Flessen ophogen zijn we gewoon mee gestopt. Hij drinkt z'n flessen vrij vaak leeg, maar als we ze ophogen drinkt hij minder ;). Hij is tevreden met wat hij krijgt, dus we laten het daarbij.

Wat het eten betreft zit hij vaak bij ons aan tafel. In z'n babyset van de stokke (kan nog niet zelf zitten in een kinderstoel, zakt weg). Vaak geven we hem dan een wortel/komkommertje/stukje paprika in handen. Nu gaan we hem ook zijn avondeten geven terwijl wij eten. Echt samen eten dus :). Hij staat inderdaad meestal aan kop, maar ik draai hem vaak naar mij toe om te happen zeg maar. Dat gaat handiger :p.

Hij lijkt het nu wel steeds meer door te krijgen wanneer wij iets eten (koekje ofzo) hij gaat dan smekken. Heel grappig!

Vandaag dus bij de dietiste geweest, veel nuttige tips mee gekregen en we gaan sleutelen aan ons schema :). Ideaal gezien zou het zoiets moeten worden (tijden bij benadering).

07:30 pap(fles) 150/5 + pap
    10:00 fruit, zoveel hij wil
    12:00 fles 150/5, of minder als hij minder drinkt
    16:00 fles 150/5
    17:30 avondeten, zoveel hij wil en als toetje kwark oid
    20:00 pap + fles

Misschien dat we de kwark uiteindelijk nog verschuiven na de middag, als tussendoortje zeg maar.

Dietist vond hem wel erg licht in verhouding met z'n lengte. Als dit niet verbeterde of juist verslechterde, ging ze infantri (oid??) voorschrijven. Dus hopelijk gaat dit werken in de praktijk.

Als avondeten mogen we aardappel/groente/vlees geven met een scheutje boter en wat melk om het smeuig te maken (mag ook koemelk zijn). Maar vlees gaat hem vrees ik niet worden, het gehakt van vandaag zat nog een beetje voelbaar in z'n prakje (wortel-aardappel-gehakt) en het was kokhalzen geblazen :(. Maar 20 gram op, maar wel 80 gram volle franse kwark met een beetje mango voor de smaak.

Mocht er iemand tips hebben wbt het vlees.. Graag! Denk dat ik morgen een eitje probeer. Hopelijk word dat gladder. Stukjes kan hij gewoon echt niet verwerken.

Deel Deze Pagina